Er echt niet langs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Er echt niet langs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:05

Heeii.
Ik ging dus gister even rijden met mijn verzorgpaardje. Die ik 1x in de week doe. Nou op de rechterhand begonnen hij deed alles super goed, maar toen ging ik dus van hand veranderen. En opeens bij de E helemaal achteruit lopen en stilstaan enz. Nou rondje gedraaid en weer proberen erlangs te gaan. Ik kreeg hem er echt niet langs, met benen niet, met een tik niet [harde en zachte]. Zelfs toen ik er af stapte en er langs probeerde te gaan wilde hij ook niet. Elke keer weer achteruit lopen, en stilstaan. Ook heb ik hem laten kijken wat daar was [ik zag zelf niets, alleen een paar eendjes]
Dus na heel vaak achter elkaar proberen toch maar opgegeven [ik weet het, niet goed. Maarja wat moest ik anders, was er toch wel een half uur mee bezig geweest]
Dus daarna de eigenaar gebeld [doe ik altijd als ik klaar ben, even zeggen hoe het ging enz.] Maar zij zei dus dat hij dat wel meer had. Maar weet iemand hoe je hem er dan toch door krijgt? Want als hij dat elke keer blijft doen lost het ook niet veel op.
Of hoe je dat het beste kan aanpakken?
groetjes jessica

frekeuh

Re: Er echt niet langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:53

Dit probleem heb ik zelf ook gehad met een paard. Wat ik gedaan heb is eerst een volte rijden aan de kant die niet eng is en daarna steeds een grotere volte. Op het laatst ging ze er wel langs. Of eerst even via de andere kant erlangs gaan.
Zo heb ik het aangepakt in elk geval...

Ook het steeds bezig blijven met je paard is een goed ding, dan kan hij minder worden afgeleid.

Misschien heb je er wat aan..

Succes!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:41

Dit is het uittesten van jou, je paardje is op zoek naar jouw zwakke plek, en deze heeft hij ondertussen dus al gevonden.
Eigenlijk treft het paard hier helemaal geen schuld, het is zijn vrijheid op zoek te gaan naar jouw zwakke plekken, en het is jouw verantwoordelijkheid er voor te zorgen dat jij altijd de leider bent en blijft.

Als jouw paardje zoiets uithaalt, zeg dan ok, je wil me dus uitdagen, komaan we gaan eens iets anders doen, en zet hem dan even aan het werk ( echt werken dan wel; wijken - draven op een volte - of galoperen ) en dan daarna zet je hem gewoon weer in stap en je gaat er weer opaf maar niet al trekkend maar alsof het de eerste keer was gewoon met de glimlach ( paardrijden moet toch leuk zijn hé) weigert hij weer opnieuw, zet je hem weer aan het werk, hij zal echt wel heel vlug door hebben dat hij er veel makkelijker van af komt door heel braaf te doen wat je van hem vraagt.
succes verder.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:07

aeolusnr1 schreef:
Dit is het uittesten van jou, je paardje is op zoek naar jouw zwakke plek, en deze heeft hij ondertussen dus al gevonden.
Eigenlijk treft het paard hier helemaal geen schuld, het is zijn vrijheid op zoek te gaan naar jouw zwakke plekken, en het is jouw verantwoordelijkheid er voor te zorgen dat jij altijd de leider bent en blijft.

Als jouw paardje zoiets uithaalt, zeg dan ok, je wil me dus uitdagen, komaan we gaan eens iets anders doen, en zet hem dan even aan het werk ( echt werken dan wel; wijken - draven op een volte - of galoperen ) en dan daarna zet je hem gewoon weer in stap en je gaat er weer opaf maar niet al trekkend maar alsof het de eerste keer was gewoon met de glimlach ( paardrijden moet toch leuk zijn hé) weigert hij weer opnieuw, zet je hem weer aan het werk, hij zal echt wel heel vlug door hebben dat hij er veel makkelijker van af komt door heel braaf te doen wat je van hem vraagt.
succes verder.

Je haalt de woorden uit mijn mond, hier hetzelfde gedaan met mijn arab. Meneertje kan 10x langs iets lopen en de 11e keer schrikken en er ook echt niet meer langs durven...vervolgens aan het werk gezet, pittig doorgereden zodat hij zijn volle concentratie op mij gericht had. Voor hij het wist was hij er langs en wist hij dat hij verloren had... (oke hij zocht wel weer iets anders, maar het lukt vaak wel)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 09:54

okee, ik zal het proberen;)

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:27

Paardje lekker bezighouden. Afleiden en steeds dichter er langs. Zelf heel beslist je paardje plaatsen maar niets forceren. Zorg er verder voor dat je super snel reageerd op alle reacties van je paard en niet gaat zitten afwachten.

Succes

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:06

ja is goed idee , door laten werken want dan doet ie het echt wel uiteindelijk, jammer alleen dat mijn arabje een veel betere conditie heeft dan mij,haha!!

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:11

als je zo lang hebt geprobeerd, ben je dan ook een keer afgestapt? naar alle waarschijnlijkheid zal er toch echt iets hebben gezeten waarvoor ie bang was en wat hij niet vanaf de andere kant had gezien. wanneer mijn paard enorm ergens van schrikt en hij wil er na vele aanmoedigen van stem en van beenhulpen na verloop van tijd nog niet langs, dan stijg ik af en leid hem aan de hand naar de enge plek. als je paard vertrouwen in jou heeft, zal ie 99% zeker je volgen en kan je er evenlater gewoon langs rijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:41

Helemaal met jullie eens! Maar dan wel zorgen dat je je paardje goed aan je been hebt idd. Anders gaan ze er als een speer vandoor. Althans de mijne dan. Die volte vergroten is hier ook de truc. En dan aan het werk houden en veel afwisselen, zodat je pony niet meer voor zichzelf dingen kan gaan bedenken. Sam straft het bij mij onmiddellijk af als ik ga zitten 'suffen'. Dan schrikt ie gegarandeerd ergens van en gaat ie moeilijk lopen doen ook.

Maar bij ons is het ook eens voorgevallen dat mijn paard ergens echt niet langs durfde. Toen was ik erbij en mijn man reed hem. Hij moest langs een boerderij met een kadaver voor het huis. Met rustig praten en meelopen ging het toen wel. En ook achterwaarts zetten helpt in zo'n geval nog. In geval van nood is dat bij ons dé manier om het paard langs iets te krijgen wat ie eigenlijk niet durft.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:49

Probeer eens via de 2e hoefslag erlangs te rijden, een aantal keer waarvan je na een paar keer stelling naar buiten gaat vragen. Meestal is het probleem zo opgelost.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:55

Zondagochtend erheen gaan, erop zitten en net zo lang doorgaan tot ze er langs gaat. Je hebt heel de dag de tijd, uiteindelijk moet ze er toch langs om er vanaf te komen :) dat werkt bij mijn pony het betse.