hoofd schudden en bit vastnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charly2

hoofd schudden en bit vastnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:29

|( Hoi, mijn pony van 4jaar schudt enorm met hoofd en is boos. Hij wil niet overgaan van stap in draf, dan begint hij ernstig te schudden en hoofd schuin te houden. Wordt ook boos en gaat rennen, wil niet meer luisteren. Ik denk dat hij ergens pijn heeft. Zijn dit zijn tanden, wisselen? Veel slijm en wil hoofd aan been schuren, ook lichte dunnere ontlasting. Of is dit toch een rugprobleem? Doet het ook aan de lounge zonder bit en zadel.

Germatje

Re: hoofd schudden en bit vastnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:32

Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad iets met de wervelkolom.
Daarnaast zou het ook kunnen dat hij met zijn tanden aan het wisselen is (heeft er de leeftijd voor) en dat dat zeer doet.
Je kan een tandarts laten controleren of alles goed gaat, dan is dat tenminste uitgesloten. Bij ons in de buurt kost het maar 5 euro als hij niks heeft.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:25

Tandarts heeft al meer tanden verwijderd en er is al een dop losgekomen. Kijkt deze week nog een keer. Heb ook al een keer een fysio laten zien, toen hij aan een zijde vastzat en rechtsom moeilijk deed, maar nu is het heel anders.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:31

Misschien eens zonder bit proberen, ik heb een jonkie die dit ook erg doet op een bit en zonder bit niet.
4 jaar is erg jong, dus weet ook jou rijstijl niet, kan zijn als je te veel op je teugel rijd dat het dier spierpijn krijgt en daardoor gaat schudde en kantelen.
Is er niemand die jou les kan geven en kan zien waaraan het ligt kan ook het zadel zijn .

Hoe longeer je?
Probeer eens los te longeren kijken wat er dan gebeurd, zoek uit waarom hij het doet , er is een rede.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:58

Heb zonder bit ook geprobeerd, maar na 10min hetzelfde probleem. Vandaag iemand anders erop, heel zacht in de mond, maar met het vragen van draf ging hij er meteen vandoor. Hij wordt verschrikkelijk boos. Iemand van de stal die jonge paarden traint zegt dat hij aan het puberen is en hem strenger moet aanpakken. Heb hem los aan de lounge gezet en hij heeft een half uur gegalloppeerd en gebokt, daarna rustig. In de stapmolen houdt hij zijn hoofd om en om scheef, zoekt hij dan steun bij de kanten? Ik geef sinds een week twee handjes sportbrok (zit haver in)bij, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Reageert niet op aftasten drukpunten rug of hoofd

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:00

Niet te veel veranderen bij een jong dier, zorg voor goede begeleiding en een consequente ruiter.
En laat hem regelmatig nakijken door fysio en zadelmaker.. Doe ik ook bij mijn jonkie!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:03

Het kan zijn dat de wisseling van het voer inpact op hem heeft, deed hij dit hiervoor allemaal niet? Als ik zo je verhaal hoor, lijkt het inderdaad op puberaal gedrag (opzoeken van grenzen) maar er zijn ook een aantal factoren die pijn aan kunnen duiden (schudden,scheef,er vandoor gaan)

Hoe is hij als hij gewoon normaal loopt? Of aan het halster draaft? Misschien heeft het toch te maken met het inrijden, het dragen van de ruiter en aan de longe kan het te maken hebben met de puberteit bijvoorbeeld, ik noem maar wat.

Probeer het een tijdje te observeren wanneer hij het wel en niet doet, of probeer andere handelingen uit om te kijken of hij er anders op reageerd. Succes!

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:20

Hij heeft twee maanden geleden ook een tijd heel moeilijk gedaan. Alles na laten zien en strenger aangepakt. Was aan het uitproberen. Na een week was het weer over, maar nu is het meteen als je draf vraagt, dus in stap komt hij vanzelf aan de teugel, zonder dat je iets vraagt. Maar dan wil je in draf en dan zie je verzet en hoofd omhoog en schudden en dan ervandoor.

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:19

Laat hem eens doormeten door bv Erik Laarakkers.