Altesse, 4 jarige Goodtimes x Voltaire @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Altesse, 4 jarige Goodtimes x Voltaire @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:50

hallo!

afgelopen weekend was het prachtig weer, ik heb mijn moeder zover gekregen wat fototjes te maken van Altesse en mij aan het werk.
Ze is een 4 jarige merrie van Goodtimes, heel fijn beestje om te rijden, af en toe wel stout (nogal bokkerig in galop) maar dat hoort bij de leeftijd. Ivm met haar leeftijd ben ik alleen nog maar bezig met ontpanning, recht richten, handvolgen en voorwaarts neerwaarts.

door een ongeluk is mijn linker elleboog verbrijzeld, hierdoor neemt die af en toe hele rare standen aan. met name het piano handje en mijn elleboog steekt ook vaak uit naar buiten. commentaar geven kan je doen, maar heb ik niets aan, want dit is blijvend.

verder is alles welkom, zelf heb ik met name commentaar op mijn houding. mjn bovenlichaam is te vaak te ver naar voren.
veel plezier met kijken.

ps. het losrijden staat er niet op.

Afbeelding

neusje mag er meer uit, wel fijne aanleuning
Afbeelding

mag voor het mooie wat ronder, wel neusje mooi naar voren. mijn eigenhouding alleen bagger, en dus die rare linker arm
Afbeelding

tempo wisseling, Niet naar beneden kijken!
Afbeelding

recht gericht. alleen jammer van die kromme linker arm
Afbeelding

de galop, zit iets wat achterover, had net bokkenserie gehad.
Afbeelding

voorzichtig uitschuiven.
Afbeelding

laatste galopje, was ze heel braaf. bewust in de verlichte zit. (sperriempje is losgelaten)
Afbeelding

uitstappen
Afbeelding

orienta

Re: Altesse, 4 jarige Goodtimes x Voltaire @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:47

ziet er netjes uit!
let er alleen op als je hem wat lager instelt dat ie niet erachter duikt! goed voorwaarts houden op dat moment,want op de foto's lijkt het of die dan ook meteen een stuk minder actief is als je hem wat lager instelt

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 08:20

Ze wordt idd wat trager zodra ze het bit goed aanneemt en zakt, dit is voor haar ook erg ingewikkeld. ik rij tempo wisselingen met haar tijdens deze lengte, om haar zo actiever te houden. en tja de aanleuning is af en toe wel goed, maar nog totaal niet stabiel, kan ik ook niet van haar verwachten, vind ik.

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:36

Gewoon zo lekker ontspannen door blijven rijden! Ziet er netjes uit! Let inderdaad erop dat ie niet TE diep gaat lopen en probeer ook goed op het rechtrichten te blijven letten, ik heb hier en daar het idee dat ie wat door het been heen valt, maarja het is ook nog een jonkie! :)

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:04

Ik vind haar goed lopen, alleen ik vind je
op sommige foto's wat te ver naar voren zitten.
En soms lijkt ze op de voorhand te lopen.
Succes verder met haar ;)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:00

Marjette schreef:
Gewoon zo lekker ontspannen door blijven rijden! Ziet er netjes uit! Let inderdaad erop dat ie niet TE diep gaat lopen en probeer ook goed op het rechtrichten te blijven letten, ik heb hier en daar het idee dat ie wat door het been heen valt, maarja het is ook nog een jonkie! :)

klopt helemaal, er zitten momenten bij waarin ze keurig netjes loopt, en soms dan walst ze overal doorheen (vooral als het haar te moeilijk wordt) kwestie van oefenen denk ik

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:01

Kirsten_X schreef:
Ik vind haar goed lopen, alleen ik vind je
op sommige foto's wat te ver naar voren zitten.
En soms lijkt ze op de voorhand te lopen.
Succes verder met haar ;)

klopt, ik heb een verschrikkelijke houding, en idd als ze wat meer ruimte krijgt van voren heeft ze erg de neiging om op voor te vallen, zijn we mee bezig!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:11

Ik denk ik ga springfoto's zien....jammer valt me tegen..

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 12:14

4 jarige spring foto's? nee sorry.
in het najaar waarschijnlijk.
(ze kan het wel erg goed btw)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:22

lijntje87 schreef:
4 jarige spring foto's? nee sorry.
in het najaar waarschijnlijk.
(ze kan het wel erg goed btw)

Nou die van ons gaan nu met paasen toch hun eerste officiele B-proef lopen....
Waarvan 1-tje nu zo'n 4mnd onder het zadel.(hihihi)
(vanavond zal ze de 90cm en 100cm mee lopen)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 12:24

ze zal het absoluut kunnen, maar ik vind het gezien haar leeftijd niet verstandig. ik wacht liever iets te lang, dan dat ik later met problemen te maken krijg.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:32

lijntje87 schreef:
Ze wordt idd wat trager zodra ze het bit goed aanneemt en zakt, dit is voor haar ook erg ingewikkeld. ik rij tempo wisselingen met haar tijdens deze lengte, om haar zo actiever te houden. en tja de aanleuning is af en toe wel goed, maar nog totaal niet stabiel, kan ik ook niet van haar verwachten, vind ik.

het is ook geen aanval hoor ;)

Heel verstandig dat je wacht met springen groot gelijk
+:)+

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:45

Ziet er goed uit voor een 4 jarige!!! Netjes hoor! Je moet alleen proberen (en ik doe het zelf ook hoor) om niet naar beneden te kijken. Maar kijk tussen de oren van je paard door.
Succes

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:44

lijntje87 schreef:
Marjette schreef:

klopt helemaal, er zitten momenten bij waarin ze keurig netjes loopt, en soms dan walst ze overal doorheen (vooral als het haar te moeilijk wordt) kwestie van oefenen denk ik

Ja inderdaad! Het is en blijft nog een jong paard! Gewoon niet te lange stukken achter elkaar blijven rijden en probeer dat lijf dmv veel (makkelijke) oefeningen sterker te maken! dan wordt ie ook vanzelf rechter!

priscilla135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:07

mooi paardje hoor! Ik vind dat ze goed loopt, en ja je puntjes heb je zelf ook al aangegeven. Ik vind dat ze wel vaak te diep loopt, maar goed dat komt vast wel goed!

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:26

Het lijkt dat ze erg hangt op de teugels waardoor jij ook naar voren valt. En ze loopt soms erg op de voorhand maar er zitten ook mooie stukjes bij!
Succes ermee

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:14

in de galop zie je dat hij op de voorhand loopt
als je hem in de galop wat hoger insteld en hem dan iets voorwaardser rij kan dit probleem al opgelost zijn ;)

verder ziet het er netjes uit!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:27

Ik vind de foto's er niet zo ontspannen uitzien.
Ze valt erg op de voorhand, is best veel achter de ll en het paard lijkt erg zwaar in de mond.
Weet je zeker dat je doel niet alleen in de krul trekken is?
Probeer ze eerst goed voorwaarts en aan het been te krijgen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:58

Candymarilyn schreef:
Ze valt erg op de voorhand, is best veel achter de ll en het paard lijkt erg zwaar in de mond.

het was ook niet als spannend bedoeld, rij voornamelijk nog ontspannen en basis dingetjes.
ze is absoluut niet zwaar, maar wordt idd zodra ze wat lager loopt een stuk trager en wordt dan te rond. daarvoor rijd ik tempo wisselingen in een lagere lijn. maar misschien is het beter voor haar om iets hoger in te stellen en daarop door te rijden, en later wat lagegr te rijden. Ben het nog even aan het uitvissen.
en natuurlijk is mijn doel niet alleen in de krul trekken, dat vind ik een hele rare opmerking.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:43

ik vind het er netjes uitzien :j
bij een 4 jarige is de aanleuning gewoon nog niet bevestigd, daardoor komt ze wat achter de LL,
doet de mijne ook,

het op de voorhand lopen is ook logisch, hoort allemaal bij het niveau, ik zou zeggen ga vooral zo door, het ziet er relaxed en ontspannen uit !

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:57

De opmerking van in de krul trekken bedoelde ik niet cru. Nu ik het een tweede keer lees komt het inderdaad ook op mij cru over. Sorry daarvoor! Het was eigenlijk meer als een vraag bedoeld omdat ik het er niet zo ontspannen vind uitzien.
Maargoed. Verder ben ik niet zo'n voorstander van laag en rond. Bij mij is het : ofwel voorwaarts-neerwaarts, ofwel aan de teugel zonder verzameling, ofwel aan de teugel met verzameling, ofwel aan de lange teugel ( als opwarming ). Bij het aan de teugel zijn, is de nek het hoogste punt.
Dat een paard achter de loodlijn komt zou in princiepe niet mogen/kunnen voorkomen als er bij de training vooral op zit en benen gewerkt wordt en de achterhand wordt geactiveerd. (Bij laag en rond is het paard bijna altijd achter de loodlijn) Misschien hebben bepaalde paardenrassen de neiging om achter de ll te komen maar dit moet onmiddelijk gecorrigeerd worden, dressuur = de natuurlijke bewegingen van het paard gebruiken in oefeningen zodat het paard zich zo goed mogelijk en soepel beweegt. Zo goed mogelijk = dat het gehele paard ontspannen kan zijn.
Bij laag en rond is de kaak en de nek wel ontspannen maar kan het paard het bit niet aannemen.

Doordat ze het bit niet goed kan aannemen zal ze waarschijnlijk gaan steunen op het bit en wat op de voorhand vallen. En een paard wat op de voorhand valt is meestal ook niet erg actief. Misschien dus een goed idee, dat hoger instellen!
Verder vind het een erg leuk paard hoor en wil ik je echt niet afkraken!
Nog veel succes!

lijntje87 schreef:
Candymarilyn schreef:

het was ook niet als spannend bedoeld, rij voornamelijk nog ontspannen en basis dingetjes.
ze is absoluut niet zwaar, maar wordt idd zodra ze wat lager loopt een stuk trager en wordt dan te rond. daarvoor rijd ik tempo wisselingen in een lagere lijn. maar misschien is het beter voor haar om iets hoger in te stellen en daarop door te rijden, en later wat lagegr te rijden. Ben het nog even aan het uitvissen.
en natuurlijk is mijn doel niet alleen in de krul trekken, dat vind ik een hele rare opmerking.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:12

Heej Die Altesse!!

Ze is een heel stuk opgeknapt met toen ze bij ons wegging!
En rijden ziet er netjes uit. Lekker rustig aan doen met zon jonkie, tijd genoeg!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:07

hey! ja het gaat echt super met r.
ze kakt weer prima haha!