te snel terug van draf naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlous77

te snel terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 09:50

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, aangezien ik pas sinds kort het rijden weer op heb gepakt; maar als ik rij op mn verzorgpaard, dan kan ik haar vaak maar even in draf houden. Ik voel toch wel duidelijk dat dat aan mijn hulpen ligt, maar ik kan mn vinger er niet op leggen...
Op de manege rij ik natuurlijk steeds een ander paard of pony en dan valt het me ook op dat ik er bij de een meer moeite mee heb dan de ander..

Wat me opvalt, is dat ik moeite heb met lichtrijden en aansporen tegelijkertijd. En misschien doe ik met de teugels ook wel iets verkeerd..??
We zijn elkaar nog een beetje aan het leren kennen en dat houdt in dat zij mij uitprobeert en ik soms wat onzeker in het zadel zit omdat ze nogal kijkerig is. Misschien houdt ik mn benen/dijen wel te gespannen waardoor ik haar inhou. Kan dat er ook mee te maken hebben?

En wat ik me ook opvalt is dat ik mn benen moeilijk stil kan houden, vooral bij het lichtrijden en aansporen voelt het alsof ze gaan 'klapperen'.
Herkent iemand dit en heeft iemand een goede tip? Alvast bedankt :wave:

Groetjes Marlous

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 09:01

Niemand...? |(

Trieske_

Re: te snel terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:09

heb eigenlijk maar 1 goede tip: les nemen...vanaf de pc is dit niet uit te leggen...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:10

Eens even niet lichtrijden en even doorzitten en zien of je je hulpen dan wel beter kan geven. Maar les is inderdaad de beste optie !

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:10

Marlous, het klinkt of jouw hulpen inderdaad de 'boosdoener' zijn.

Als het paard goed aan de hulpen staat, kunnen gespannen benen hem in laten houden. Een goed gereden paard kan terugkomen op een combinatie van zit en knie aansluiten.
Al je onderbenen niet stilliggen, is je beenhulp niet duidelijk: je zegt voortdurend wel-niet lopen (aansluiten en weer loslaten) terwijl je dus geen constant tempo aangeeft.
Ik denk ook dat je zit misschien nog niet helemaal bevetigd is omdat het vooral tijdens het lichtijden lijkt te gebeuren.
En ja, ik denk dat je gelijk hebt dat jullie ook aan elkaar moeten wennen. Als je paard wat onzeker of kijkerig is en jij geeft geen duidelijk hulp, krijgt je paard niet voldoende vertrouwen.

Ik weet niet of je al les neemt met je paard maar dat zou ik zeker doen! Bespreek je probleem met je instructeur en laat die er een tijd extra aandacht aan besteden. Iemand ziet vanaf de grond heel snel wanneer je de hulpen niet goed geeft en kan je dan meteen corrigeren. Verder gewoon blijven oefenen zodat je zit en rijkunstig gevoel verbeteren dan gaat het wel goedkomen!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:12

Waarschijnlijk stoor je je paard doordat je nog geen onafhankelijke zit hebt, waardoor je het uit evenwicht danwel uit z'n hummetje brengt, en 'ie er voor kiest om maar te gaan stappen. Op zich fijn, want de mijne zou ervan in paniek raken en gaan rennen. Ben je letterlijk en figuurlijk verder van huis :D

Oplossing is vrij simpel: zitlessen gaan volgen. EERST een goede zit, daarna de rest.
Ik denk dat zelfstandig rijden op DIT moment nog een beetje te hoog gegrepen is.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 10:02

Ha, bedankt voor de snelle reacties :)

Ik heb wel les op de manege, maar dus niet op dit paard. Er is wel de mogelijkheid om van iemand les te krijgen op dit paard, dus ik zal dat inderdaad eens gaan doen.
In tegenstelling tot veel manegepaarden, is zij juist heelgoed aan de hulpen en daarom kan ik me ook goed voorstellen dat ik haar in de war breng.
En ze gooit me best hoog op, dus dat maakt het extra lastig om goed en stil te blijven zitten.
Doorzitten gaat juist weer prima trouwens.

Groetjes Marlous

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:06

Prima idee om met je verzorgpaard te gaan lessen!
Juist met dit paard wil je een band opbouwen en je hulpen op leren afstemmen. Als je goed les krijgt, zal je rijden verbeteren en krijgt je paard meer vertrouwen en begrip. Juist als ze goed aan de hulpen staat is het de moeite waard om juist met haar te gaan lessen. Leuk voor jullie allebei en je zal er het meeste van leren.
Veel plezier en laat nog eens weten hoe het gaat!

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 10:15

Dankjewel Martie!

Ik zal zeker eens wat 'voortgangs-berichtjes' plaatsen en wat foto's. Ze is echt een lieverd, heel eenkennig in het begin, maar dat gaat nu stukken beter.
Ik was blij verrast dat ze zo goed reageerde op de hulpen, en ze is ook qua snelheid precies goed, niet te sloom maar ook geen snelheidsduivel :D.

Groetjes Marlous

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:18

Ik denk dat het paard wellicht al verder is dan jij en als ze zo'n fijn karakter heeft, zal je zeker veel van haar kunnen leren! Buitenkansje!

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:49

ik zeg 1 ding: priveles priveles priveles!

Daar leer je zoveel meer van dan van een manegeles. Als er iemand naast je loopt die direct reageerd en jou tips geeft dan schiet je echt vooruit qua niveau. En je instucteur kan je dan ook goed vertellen wat je anders moet doen.
Lijkt mij de beste optie.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:50

het aansporen en lichtrijden tegelijkertijd vergt ook wel wat van je spieren/conditie als je pas net bent begonnen. zal na wat meer lessen en oefenen vast wel verbeteren. veel succes in ieder geval met de draad weer oppakken!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:52

Houd je been er constant aan. Praat tegen je paard. Als je voelt dat hij terug valt je been er gelijk aan en je mond open. Oefen ook veel aan de longeerlijn zodat hij ook went aan je stem. Neem anders een aantal prive lessen met je verzorgpaard.