Hoe naar de hand te rijden ongelooflijk lui paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Hoe naar de hand te rijden ongelooflijk lui paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 02:34

Zoals de titel al stelt.

Ik rij af en toe op het paard van een vriendin, en dat paard is werkelijk ongelooflijk lui en traag. Hij is zo ontspannen dat ie bijna in slaap valt tijdens het rijden, daar ligt het niet aan.

Het is bijna onmogelijk hem enigszins voorwaarts te houden. Tempowisselingen, figuren, afwisseling, zijgangen werken allemaal niet om hem een beetje vooruit te krijgen en als het dan eindelijk lukt hem enigszins te laten reageren (telkens een tik geven met de zweep als ie niet reageert op het been werkt ook niet, ben serieus bang dat ik dan zo hard moet gaan slaan dat de zweep breekt en/ of de striemen letterlijk op z'n lijf staan en ik ben geen dierenbeul) op het been.

Z'n eigenaresse rijdt hem met spoortjes, daar doet ie het redelijk op en buigt ie ook wel in soms, maar als ik erop zit (zonder spoortjes, kan ook niet vanwege onze beider specifieke bouw. Hoe ik mijn benen ook leg tenzij ik ze heel ver naar achteren leg zit ik in zijn buik te porren omdat ie wat dikkig is en mijn beenlengte voor hem wat ongelukkig is. Ook als ik mijn teentjes netjes naar voren heb wat ik altijd heb) krijg ik er amper beweging in laat staan dat ik hem van voren op kan vangen. Dan staat ie meteen helemaal stil (doet ie toch graag).

Mischien dat er hier mensen zijn die daar raad op weten. Ik grijp liever niet naar hulpmiddelen, maar krijg sterk het idee dat mijn beenspieren gewoon niet sterk genoeg zijn voor dit specifieke paard.

Oja, met buitenrijden is ie ook zo traag. Loopt ie ook altijd ergens achteraan te sjokken om er dan na een tijd achter te komen dat de rest wel erg ver vooruit is en zet dan een galopje in dat zo langzaam is dat je bang bent dat ie omvalt. Hem actief houden is praktisch onmogelijk met de kennis die wij op stal en meerdere instructeurs van daarbuiten hebben. Of het lukt gewoon niet, of je bent na 10 minuten zo moe dat het ook niet meer lukt.

Mischien dat er hier mensen ervaring hebben met zo een ongelooflijk lui en traag paard? En vooral, weten hoe daar mee om te gaan?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 03:19

Is het paard wel helemaal gezond? Is hij altijd al zo geweest of is het iets van de laatste tijd? Daarnaast kan het misschien ook karakter zijn, ze heten niet allemaal snelle jelle. ;)
Het enige advies wat ik je kan geven is consequent blijven, dus blijven vragen totdat je reactie krijgt. En misschien ook accepteren dat hij nu eenmaal zo is. Wat vind zijn eigenaresse ervan? :)

mick75

Re: Hoe naar de hand te rijden ongelooflijk lui paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 03:36

Het paard is kerngezond, de VA is er vorige week nog bij geweest. Hij is altijd lui geweest, vanaf de geboorte al was het een extreem koele kikker die van de duvel niet bang is. Maar wel te beroerd was om met z'n moeder en de andere veulens mee te rennen. Is talloze keren binnenste- buiten gekeerd.

Het is denk ik ook voornamelijk karakter. Hij doet het bij iedereen, ook bij ruiters die ik hoog heb zitten is ie niet vooruit te branden.

Consequent blijven doe ik denk ik wel vrij aardig, heb ook geen problemen met andere paarden. Maar doorvragen en doorvragen terwijl je het antwoord ook wel weet is errug vermoeiend en bijna niet vol te houden. Ik hoopte dat mijn onrust en drukdoenerij op hem zou overslaan, maar dat kan ik vergeten.

Dat is trouwens ook een van de redenen dat ik hem af en toe rij. In de hoop dat ie wat van mijn energie overneemt. Eigenaresse weet niet beter, heeft dat paard geboren zien worden en wist vanaf het begin dat het geen snel, heet paard zou gaan worden. Bij haar loopt ie aardig op spoortjes, maar dat gaat mij op hem niet lukken (tenzij er een manier is om je tenen letterlijk naar binnen te steken, en niet alleen naar voren). Bij haar loopt ie niet geweldig, niet de sterren van de hemel of zo, maar het is zeker geen beroerd plaatje. Bij mij zie je een ruiter die zich het schompes werkt en een paard dat zich rot lacht... En ik rij hem te weinig om echt iets met hem te bereiken. Maar een klein beetje voorwaarts zou wel verdomd prettig zijn.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:45

Probeer in plaats van rondjes te rijden in de bak, van punt naar punt te rijden:
Kies een punt uit, bv een letter of een hoek en rij daar in een rechte lijn op af. Aangekomen op je bestemming geef je je paard lange teugel en even pauze. Die pauze moet langer zijn naarmae het langer duurde om op je bestemming aan te komen. Na de pauze (de beloning) kies je weer een nieuw punt uit en doe je hetzelfde.

Als je paard extreem langzaam is, ga dan eerst voor een bestemming die dichterbij is. Als je merkt dat hij gemotiveerder raakt, kun je langzaam steeds langere lijnen maken.

Dit punt tot punt rijden helpt bij langzame paarden (is meestal een gebrek aan motivatie) omdat ze ergen naar toe gaan, in plaats van eindeloos rondjes te lopen (wat rijden in de bak eigenlijk ook is). Nu gaan ze van A naar B en bij B krijgen ze een beloning. Je kunt als beloning ook af en toe een snoepje verstoppen bij B (niet uit je hand voeren). Zet bv. een paar emmers neer in de bak waar je soms wat voer in hebt zitten en gebruik die als punt.

Blijf tussen de punten niet doorgaan met hulpen geven: Jij geeft de aanzet en als je paard loopt laat je hem met rust (neutraal). Als hij stopt, laat je hem stoppen en vraag je hem daarna om weer verder te lopen. Jij stuurt alleen zijn neus in de richting van het punt wat je uitgekozen hebt, je paard bepaald in dit stadium het tempo.

Als alles goed gaat zal je paard al vrij snel (binnen 2-3 sessies) aanbieden om naar het volgende punt te draven en later ook galoperen. Ik heb dit zien werken in de meest extreme gevallen, waarbij paarden gingen liggen omdat ze niet vooruit wilden.
Als die rechte lijnen echt goed gaan, in alle gangen, kun je er een keer een volte of een zijgang in gooien en daarna kun je om wat meer verzameling vragen. Maar als je in het begin al aan de voorkant gaat plukken om hem aan de teugel te rijden, dan gaat dit niet werken: je moet namelijk eerst de motivatie en interesse van je paard gewekt hebben voordat je met dat soort dingen kunt beginnen. Eerst voorwaarts en gemotiveerd, dan pas de rest!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:38

Ik vraag me eigenlijk af wat je met zo'n paard verder wil?

Wat jij ervan wil en wat het dier zelf wil stemt niet erg overeen. Moet je dan wel met elkaar verder?

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:38

Ik sluit me aan bij LDRD, als je zoveel moeite moet doen en het zo zwaar is dan is het op den duur toch ook niet leuk meer?

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:43

echt hele korte actieve stukjes draven, en geen hele zijdes draven. Liever drie passen actief als 1 rondje voorruit moeten trappen.

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:43

ohw en het hele hoofd hals houding vergeten eerst aan het been werken!!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:34

Mijn pony is ook zo sloom af en toe.
Bij haar helpt het heel erg om veel overgangen te maken van stap naar draf (bijv 1 lange zijde draven en direct weer stappen). En dan van de ene naar de andere letter rijden en weer draven. In stap gaat ze dan ook veel actiever lopen omdat als ik drijf ze veel beter oplet of ze niet in draf moet. En als ze niet reageert geeft ik direct een tik met de zweep op haar schouder. Ik weet dat je al hebt gezegd dat dit bij het paard hier in kwestie niet werkt, bij mijn pony eigenlijk ook niet. :D Maar als ik haar ontzettend veel beloon doet ze het dus wel. :P Als ze iets harder loopt dan zeg ik direct heel enthousiast oooh goedzo! oid en steeds weer. Ook als ik gewoon aandraaf bijv. Als ik in draf wat sneller wilt en ze gaat maar een tikkeltje harder beloon ik haar ook al zo enthousiast. Bij mijn pony werkt dit heel goed, want daardoor vind ze het leuker en is ze ook best trots op zichzelf. Ze reageert nu ook sneller en loopt sowieso al sneller.

Mystichorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:50

Euh... Ik ben persoonlijk heel blij met een paard dat zo relaxed is, en ik denk dat je gewoon moet accepteren dat dit de aard is van dat paard. Ik heb nog een tip, misschien moet je hem wat haver voeren, daar worden ze meestal wel actiever van.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:36

Het gaat niet om mijn paard, dus het voer ga ik niet mee rommelen.

De truc van punt naar punt rijden lijkt mij wel een goede. Ga ik zeker proberen!

Wat ik met dat paard moet? Bij ons op stal nemen mensen voor elkaar waar als iemand op vakantie is of zo, dat gaat bij toerbeurt. Dus gebeurt het wel eens dat ik dat paard erbij moet doen. Eraan ontkomen is niet erg netjes, en meestal laat ik hem gewoon los in de bak met een maatje of longeer hem. Maar het is niet de bedoeling dat iedereen dat altijd maar doet, dus soms moet je hem wel eens onder zadel hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:43

Ik geloof dat ik echt geen genoegen zou nemen met de uitspraken van de vee-arts in dit verhaal. Ik zou bv mijn holistische DA eens naar hem laten kijken, want dit klinkt niet echt gezond voor een paard. Ik ken wel meer koele en relaxte paarden, die rustig zijn, maar niet zoals jij beschrijft. Daarbij vind ik ook dat als je merkt dat een paard het echt niet fijn vindt om met je te werken, het niet fijn vindt om bereden te worden, je je moet afvragen of je de strijd zo vaak aan wilt gaan. Het lijkt mij persoonlijk helemaal niets als je je paard zo vaak moet slaan e.d. Mij niet gezien. :n

Nee, ik zou hem echt eens laten doorlichten, desnoods ook wat aan zijn voer veranderen of wat dan ook. Rent en speelt hij ook nooit met andere paarden? Hoe staan zijn ogen? Is zijn wervelkolom helemaal goed (chiropractor)? Is het allang zo? Is hij wel alert? Hoe is hij in de kudde? Wat voor werk wordt er met hem gedaan en zit daar voldoende afwisseling in? Hoe is hij met grondwerk, werken op lichaamstaal? Want ook daar kun je je paard veel actiever mee maken bijvoorbeeld....

Komt er dan echt niets uit medisch onderzoek, dan zou ik accepteren dat het paard nou eenmaal zo is, als andere training ook niet werkt......

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:11

Oei, lastig probleem hoor. Het lijkt me ook geen lolletje als het paard er schijnbaar geen plezier in heeft. Ik heb vroeger ook wel een pony gehad die in de bak sloom was, maar zij het wel veel plezier aan het buitenrijden.
Zou klickertraining iets zijn voor dit paard? Om z'n motivatie op te bouwen.
Belonen met voer lijkt me niet haalbaar en niet gewenst tijdens het rijden. Een paard is geen prooidier (zoals een hond), maar een grazer (16 u/d). Dus psychologisch werkt het anders.
Soms wil bepaald voer wel helpen (v.b. haver).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 23:15

't beest mankeert niets, kan heel leuk spelen als ie zin heeft (en ook leuk lopen als ie zin heeft en dat is helaas zelden), kijkt vrolijk en levendig, zo is zijn orenspel ook. Hij is erg vriendelijk in de omgang naar zowel mens als dier en voor de duvel niet bang, ongelooflijk nieuwsgierig en af en toe leuk ondeugend. Hij staat in de kudde ergens in het midden.

Hij is altijd extreem lui geweest, vanaf de dag dat ie geboren was al. Aan het voer ligt het niet (krijgt genoeg krachtvoer, staat op sportbrok 3 kilo per dag en dat voor een recreatiepaardje, ruwvoer krijgen ze bij ons vrijwel onbeperkt.)

Meestal wordt er buiten gereden op hem met dressuurmatig inslag (hij moet wel nageeflijk lopen van z'n eigenaresse). De bak ziet ie slechts een paar keer per jaar. Buiten loopt ie trouwens wel vrij netjes, vooral als ie niet alleen hoeft. Er zijn verschillende dierenartsen bij geweest en om eerlijk te zijn met zweverige dingen als holistische dierenartsen kan ik niets. Vorige week zijn z'n benen en rug nog nagekeken.

Ik sla hem trouwens niet zo vaak met de zweep, heb gemerkt dat dat weinig uitmaakt dus zie het nut er niet van in hem verrot te gaan slaan. Bovendien maakt hem dat weinig uit, hij gaat er toch niet beter van lopen en komt hooguit in verzet (terecht). Alleen als ie echt niet doet wat ik wil krijgt ie een tik erbij.

Ben ervan overtuigd dat het luiigheid is, omdat ie altijd zo geweest is, bij iedereen zo is en verder gewoon vrolijk en opgewekt is, hij is het zonnetje in huis wat humeur betreft. Je wordt al vrolijk van alleen naar hem kijken. Rest dus de vraag, hoe die luiigheid aan te pakken.

Oja, voor als de vraag komt waarom ik dan niet buiten ga rijden: Dat doe ik niet zo snel op andermans paard.

Of ie er geen plezier aan heeft durf ik zelfs niet te zeggen. Hij is altijd vrolijk, opgewekt en op zijn eigen manier heel levenslustig en zeker alert, alleen die bewegingen... Alles lijkt in een soort van slow-motion te gaan. Hij is wel heel soepel, buigt makkelijk naar alle kanten en maakt bewegingen die in principe alleen hogeschool- paarden maken. Z'n zijgangen zijn werkelijk geweldig, maar om nou constant zijwaarts te gaan...

Wat wel zou kunnen is dat z'n motoriek achter blijft op z'n denktempo. Dat ie als het ware licht motorisch gestoord is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 01:47

Al eens iemand laten helpen met de longeerzweep?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 01:56

Da's ook een goed idee! Inderdaad, niet aan gedacht. Ga ik de volgende keer uitproberen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:38

Ik heb zelf ook een trager paardje, wat bij mij helpt is voor het rijden , los werken, controle over het tempo krijgen , dan aan de lijn zetten, veel belonen door b.v geregelt als ze het goed doet een snoepje te geven, dan is ze met het rijdne ook voorwaartser.
Zou zeker niet met sporen werken, dat zijn geen gaspendalen.
Ga eens naar de techniek kijken , lekker gymmen en rechtrichten en alleen heel positief werken zodat het paard uit zijn schulp komt, is een mooie uitdaging, heeft tijd en heel veel geduld nodig, maar als het je lukt uiteindelijk dan is dat heel leuk samenwerken met zo`n dier.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Werk eerst aan de techniek en dan pas aan het tempo, dus eerst het voorwaartse voor mekaar krijgen en dat krijgt je door goed recht te gaan richten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:44

zoals je ook hele luie mensen hebt, heb je ook hele luie paarden...... deze krijg je niet meer actief, en eerlijk gezegd moet je dat ook niet willen want je doet er niemand plezier mee, ook het paard niet :)
leer ermee leven :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:51

Ik snap je verhaal over sporen niet zo goed. Begrijp ik dat je van mening bent dat je voet er dwars op moet staan om die te gebruiken :?

Als je werkelijk al met zo'n paard aan de gang wilt, en de eigenaar geen bezwaar heeft tegen jouw correcties...

Om hem beter aan je hulpen te maken zul je een prikkel moeten geven die doorkomt. Alleen maar met je been gaan zitten duwen wordt niemand beter van, jij ook niet. Dat je niet genoeg kracht hebt is onzin, hij moet gewoon leren om sneller te reageren. Bedenk dat hoe harder jij duwt, hoe meer hij zich kan afsluiten van je been. Kun je beter een keer een korte "tik" met evt een spoor geven zodat er tenminste een vorm van reactie komt. Daar beloon je hem onmiddellijk voor. Een verkeerde reactie is niet erg, maar geen reactie = doorgaan tot je een reactie naar voren krijgt, al moet je op je hoofd gaan staan!

Als je hem dan naar voren gecorrigeerd hebt moet hij door blijven gaan naar voren tot jij weer afremt met een ophouding. Laat hem niet langer worden, laat je hand gewoon staan (ook niet terugzetten dus) zodat hij daar verbinding kan zoeken. Zelf weer duidelijk terugsluiten is heel belangrijk, je moet zo'n paard juist niet alleen maar lang naar voren jagen steeds.

Als het werkelijk zo is als jij omschrijft zou ik m'n energie in een ander paard steken. Als je echt consequent kunt rijden (en daar zit meestal de kern van het probleem, niet bij het paard) kun je zoiets best verbeteren maar een hele trage wordt nooit een vlugge.

Belangrijkste is dat je op elke hulp een reactie moet krijgen. Als je naar voren rijdt, maak het dan ook af naar voren tot hij echt gaat vertrekken, al moet je op je hoofd gaan staan. Want voor die reactie kun je hem belonen, en op die manier leert hij wat je beenhulp eigenlijk betekent. Als je elke keer stopt leert hij alleen maar om steeds trager aan je been te worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:42

KiWiKo schreef:
zoals je ook hele luie mensen hebt, heb je ook hele luie paarden...... deze krijg je niet meer actief, en eerlijk gezegd moet je dat ook niet willen want je doet er niemand plezier mee, ook het paard niet :)
leer ermee leven :)

Precies, waarom allerlei nare methoden erop na houden als je gewoon de conclusie moet trekken dat je niet bij elkaar past? Leer ermee leven of verkoop hem aan iemand die wel zoiets zoekt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:09

Helemaal mee eens :j . Bovendien denk ik dat grondwerk je paard veel actiever kan maken, maar dat wordt blijkbaar niet met het beestje gedaan. Je zou het altijd nog kunnen proberen, baat het niet, dan schaadt het niet, al hoewel je wel moet weten wat je dan precies moet doen en ik denk dat dat lastig wordt in dit geval.

Longeerzwepen, sporen e.d., dat soort benaderingen zijn de oplossing zeker niet :n . Daar zul je het paard alleen maar meer mee afstompen...... En op de verdere opmerkingen over dat holistische DA's 'zweverig zouden zijn, tja, daar ga ik niet eens op in. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:08

Met een longeerzweep kun je het heel paardvriendelijk oplossen... Gewoon op het juiste moment hem even vooruit helpen, goed belonen als hij het doet.
Laatst bijgewerkt door poes op 09-04-09 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:18

een vriendin heeft ook zo'n paard, heerlijk relaxt, ontspannen en traag, leek na bijna 20 jaar bijna onmogelijk om nog aan de gang te zetten. maar wat zelfinzicht, bachbloesem, oefening en heel veel grondwerk ( academische rijkunst) heeft echt een verbluffend resultaat. paard wist dat altijd wel dat het eigenijk wel goed was, zoals hij was (echt een lieverd en baasje had haar maniertjes wel met hem gevonden, nu met een ander blik en weer wat uitdaging en reageert dit paard zelfs zonder sporen.
misschien toch eens aardig om te verdiepen in andere manieren van het kijken naar rijden en/of naar je paard in zijn geheel. een holistische arts kan daarbij heel goed werken. Ik ben zelf ook altijd kritisch en zelfs cynisch geweest, maar ik ZIE verbeteringen en dat is toch wat telt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:21

Celticpony, fijn om te lezen dat jij ook verder bent gaan kijken n.a.v. de ervaring van je vriendin en haar paard en ziet dat het ook anders kan. :j

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:30

Heel herkenbaar, ik heb ook zo'n paard gehad, een Adios, was niet vooruit te branden en begon al te zweten bij het idee dat hij moest werken, zodra ik mijn been eraf hield stond hij dus ook stil. Na 2 jaar heb ik hem verkocht dus een goed advies heb ik niet, kan mij alleen je ergernis begrijpen.