Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar als ik haar ontzettend veel beloon doet ze het dus wel.
Als ze iets harder loopt dan zeg ik direct heel enthousiast oooh goedzo! oid en steeds weer. Ook als ik gewoon aandraaf bijv. Als ik in draf wat sneller wilt en ze gaat maar een tikkeltje harder beloon ik haar ook al zo enthousiast. Bij mijn pony werkt dit heel goed, want daardoor vind ze het leuker en is ze ook best trots op zichzelf. Ze reageert nu ook sneller en loopt sowieso al sneller.

KiWiKo schreef:zoals je ook hele luie mensen hebt, heb je ook hele luie paarden...... deze krijg je niet meer actief, en eerlijk gezegd moet je dat ook niet willen want je doet er niemand plezier mee, ook het paard niet
leer ermee leven
. Bovendien denk ik dat grondwerk je paard veel actiever kan maken, maar dat wordt blijkbaar niet met het beestje gedaan. Je zou het altijd nog kunnen proberen, baat het niet, dan schaadt het niet, al hoewel je wel moet weten wat je dan precies moet doen en ik denk dat dat lastig wordt in dit geval.
. Daar zul je het paard alleen maar meer mee afstompen...... En op de verdere opmerkingen over dat holistische DA's 'zweverig zouden zijn, tja, daar ga ik niet eens op in.