Te snel met viertal rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusaSuus

Te snel met viertal rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:07

Ik heb een klein probleem:

Sinds vorige week hebben we bij de vereniging weer een paarden viertal opgericht waar we nu twee lessen van gehad hebben (voor mij eerste keer viertal rijden).
Tijdens het losrijden gaat alles prima, maar als we dan echt als viertal gaan rijden wordt mijn paard heel druk. Hij wil graag zo dicht mogelijk op het paard voor hem lopen en bij overgangen naar draf of galop schiet hij naar voren. (bij draf gaat hij ook meteen in galop).
Erg lastig, want ik ben mijn afstand tot mijn voorganger weer kwijt en moet constant voltes draaien.
Zelf denk ik dat het misschien komt door: MARRRRSS
Maar het kan ook een andere oorzaak hebben, omdat hij ineens als 'treintje' moet lopen..

Als ik dan later nog even alleen doorrijd is het weer helemaal goed en relaxed.

Heeft iemand misschien tips hoe ik achter de oorzaak van dit probleem kan komen om het vervolgens op te kunnen lossen??
Het viertalrijden wil ik echt nog niet opgeven en heb natuurlijk pas twee lessen gehad, maar beide keren deed hij precies hetzelfde..

Ben benieuwd!

aeolusnr1

Re: Te snel met viertal rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:47

Je zegt dat alles echt heel goed gaat wanneer je aan het inrijden bent, Ik denk persoonlijk dat het je mssn niet echt opviel dat hij ook dan niet echt heel dadelijk vertrekt of terugkomt wanneer je het vraagt.
Zet ook bij het proefrijden echt de puntjes op de (i) wees heel consequent.
Mssn ben je tijdens het rijden in het 4tal een klein beetje meer gespannen, en vraag je de dingen net ietsje harder dan anders.
En ook je paard voelt dat er idd iets meer aandacht is, en dat er vreemde paarden meelopen, geef het dus nog even de tijd, blijf rustig en vraag je paard met respect wat je wil gaan doen.
succes verder hé , blijf oefenen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:17

Gewoon rustig blijven oefenen, je hebt nog maar 2 lessen gehad. Zo'n treintje vinden paarden gewoon ontzettend leuk, ik ken wel meer pony's die er ontzettend heet van wordne. Is een kwestie van wennen, het komt vanzelf wel goed.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:41

En verder met inrijden extra veel bezig gaan met overgangen terug op je zit, zodat deze tijdens het treintje rijden beter werken.
Je paard wordt gewoon heet van het achter elkaar aan lopen, heeft bijna elk paard in het begin wel last van, het is aan de consequente ruiter om hem te leren dat hij niet sneller mag dan de ruiter wil.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 09:52

Bedankt voor de tips.

Ben ook nog niet van plan om op te geven, maar het is best frustrerend dat het normaal wel goed gaat en in het treintje niet..

Ik ben al heel hard aan het werk om hem op de zit terug en voorwaarts te kunnen rijden, maar soms als hij even geen zin heeft gaat dat inderdaad nog niet altijd vlekkeloos.

Als er meer paarden en pony's zijn die hier last van hebben en het gaat over dan heb ik weer goede hoop, want vind het echt heel leuk om viertal te rijden.

Is het voor een paard die er zo heet van wordt ook beter om een bepaalde plaats in de groep te hebben? Bijvoorbeeld achter of juist vooraan?

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:10

Misschien kun je zelf al los gaan rijden voor de anderen beginnen? Voor de rest gewoon volhouden. Komt vanzelf goed. Dat merk je nu al omdat het aan het einde wel goed gaat.

Succes en plezier!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:27

SusaSuus schreef:
Als er meer paarden en pony's zijn die hier last van hebben en het gaat over dan heb ik weer goede hoop, want vind het echt heel leuk om viertal te rijden.

Is het voor een paard die er zo heet van wordt ook beter om een bepaalde plaats in de groep te hebben? Bijvoorbeeld achter of juist vooraan?

Ik heb zelf in een 6/4-tal gereden en in het begin hadden álle paarden er last van hoor.. :D
Tijdens onze proeven wisselde de volgorde vrij veel, dus bij ons was het geen optie om de paarden die niet
goed luisterden constant voorop te laten lopen.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 22:28

Das waar, wij wisselen ook elke keer van plaats..
Maar misschien dat het beter was eerst even achteraan te rijden bijvoorbeeld om hem te laten leren in een treintje te lopen..

Komende week een les overslaan, want arme Charlie had een hoefzweer.. :( Gelukkig direct de dierenarts erbij en nu even genezen! (het is niet mijn eigen paard)

Losrijden doe ik trouwens altijd van te voren, moet wel ff warmlopen natuurlijk ;) en dan is er ook nix aan de hand!

Maar is fijn te horen dat er grote kans is dat hij er wel aan went :D