vandaag is maar weer eens gebleken dat ik nog veel te leren heb als kersverse paardeneigenaar
Het kwam eigenlijk door de zadelmaker, die was er vandaag en liet me voelen dat vos (mijn paard
) aan de rechterkant hardere rugspieren heeft dan aan de linkerkant, net alsof hij die spieren continu aanspant of in ieder geval alsof hij dat steeds doet ohz. Ik had natuurlijk al wel gemerkt dat hij moeilijk of eigenlijk liever helemaal niet stelling of buiging naar rechts aanneemt, hij vindt het echt lastig en nu weet ik waarom. Ligt overigens niet aan het zadel
Ik weet alleen niet welke oefeningen ik met hem kan doen om hem die spieren weer normaal te laten gebruiken, zelf dacht ik aan veel wendingen op zowel de linker- als rechterhand, oefenen met schoudervoor en wat keertwendingen en dergelijke, of heeft iemand betere tips? Ik ben maar een gewone recreatieruiter en vos heeft nog niet zo veel conditie dus het moet niet te ingewikkeld zijn
Hij is pas een maand van mij en daarvoor heeft hij vier jaar door het bos gehobbeld, dat is zo'n beetje zijn rijpaardencarriere. Ik heb het rijden de afgelopen weken opgevoerd tot zo'n vier keer per week (in de maanden ervoor is hij hooguit twee keer per maand ohz gekomen) Meestal rijden we buiten, daarin neem ik wel wat oefeningen met 'm mee. Mijn rechterbeen is een stukje minder sterk dan mijn linkerbeen, ik vind het moeilijk en vervelend om op de volte te werken, wijken op de volte vind ik helemaal afgrijselijk en het werkt ook niet mee dat vos het niet makkelijk doet, uiteraard zou ik een zweepje ipv been kunnen gebruiken. Heeft iemand nog andere tips? Ik werk ook al aan de hand met 'm, pasje opzij, beginselen van het longeren (kent 'ie niet) enzo. Aan bijzet/pessoa is hij de komende weken nog niet toe. 
maar dat is al een stap verder. Kan heel goed in een uurtje gecombineerd worden maar daar heb je echt hulp bij nodig. IMO is het recht richten van je paard, en zeker een die dus al behoorljk scheef is, het allermoeilijkste van paard rijden, en niets iets dat je - zomaar - even via bokt uitlegt.
Ik ga nog eens goed lezen wat je allemaal geschreven hebt
)