Sinds kort heb ik 2 verzorgpaardjes, Levi een kwpn-er van 15 en Summer, een fries van 4.
Levi is een wat schrikkerig paardje van 15 jaar. Ze beheerst de oefening van het Z, dus er kan leuk dressuurmatig mee gereden worden. Maar omdat Levi dampig is, kan er niet intensief op haar gereden worden. De eigenaresse heeft Levi als recreatiepaard voor korte buitenritjes, zij heef nooit les gehad en kan ook niet dressuurmatig rijden. Levi heeft er echter zoveel plezier in als ze weer een keer dressuurmatig wordt gereden.
Vandaag was er een vriendin mee die op Levi gereden heeft. Zij heeft ook wat dressuuroefeningen gereden. Op een gegeven moment had ze een aantal keer geweken, maar toen begon Levi te drammen. Ze moest en zou blijven wijken op elk stuk waar mijn vriendin afwendde van de hoefslag. Als zij Levi tegen hield, begon ze te steigeren en te omhoog te springen.
Levi komt dus in opstand, zodra je wat anders gaat doen, dan dat zij wil.
Het paard denkt gewoon te veel mee,oefeningen niet te veel achter mekaar doen maar juist lekker veel afwisselen met de oefeningen, zodat ie goed zijn aandacht erbij houd en wacht tot de ruiter aangeeft wat de bedoeling is. Als ik met mijn paard 3 keer achter mekaar ga wijken kent ie het kunstje ook en gaat ie ook meedenken en zelf al wijken
aeolusnr1
Geplaatst: 07-04-09 18:37
Goede les nemen. Je paard gaat niet zomaar in protest hé, das waarschijnlijk dat je toch je paard verkeerde signalen geeft, en hem mssn ook teveel en op een verkeerde manier begrenst.
@ Orienta; dat zei die vriendin dus ook al, dat ze dacht Levi mee ging denken. Maar ook na bijvoorbeeld 1 keer wijken op de lange zijde, wilde ze het de volgende keer weer. het is een beetje een drammerig paardje
@ aeolusnr1; ik rijd dit paardje pas sinds 2 weken, heb er zelf pas 1 keer op gezeten, rijd meestal op de fries. De eigenaresse heeft dit paard sinds haar 11e en verder is er 5 jaar lang niets anders mee gedaan dan buitenritjes. En daarbij zat ik er niet op, maar een vriendin