pijnlijke knieen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

pijnlijke knieen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:34

Ik heb gister een enorme buitenrit gemaakt, (enorm = 2,5 uur = op mijn nieuwe paard voor het eerst naar buiten)

Nu kreeg in het laatste uur/half uur enorm last van mn knieen, aande binnenkant..

Nu heb ik dit wel vaker met lang rijden, heeft iemand enig idee hoe dit kan?
Of ik mn beugels nou langer doe of korter maakt geen verschil...

Alicia2u

Re: pijnlijke knieen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:36

Is het van de wrijving (de huis), zit het in het gewricht of in de spieren?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:35

Ik heb/had dit ook altijd, als ik mijn beugels dan kort had was het nog wat erger. Ik heb toen van die beugels met vering aangeschaft (heb ze nu te koop dus als je belang hebt ;)) maar die werken ontzettend goed! Ik heb er nu al heel lang geen last meer van gehad dus vandaar dat ik ze verkoop.
Je gebruikt je knieen natuurlijk veel tijdens het rijden dus kan best dat het daar van komt.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:24

Ik kreeg ook altijd ernorm last van mijn knieën, zelfs voor naar de fysio geweest. Het probleem was er vooral met springen. Toen kreeg ik van iemand de tip om beugels met vering te kopen, en weg was het probleem! Werkt super, dit vangt de ergste schokken op in de beugel i.p.v. in de knie. Heb de veiligheidsbeugels van Sprenger en die bevalen heel goed.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:07

Had je last van schuurplekken of echt het kniegewricht zelf?
Ik rij zelf altijd met lange beugels (dressuurzadel) maar heb nu twee jonge driejarige die ik met een veelzijdigheidszadel rij en dus met kortere beugels en daarvan krijg ik last van m'n kniegewrichten.
Misschien moet je even kijken naar de lengte van de beugels.
Maar die veerbeugels is natuurlijk ook een optie.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:09

Als er pijn in het gewricht of in de omliggende spieren is, is dat meestal omdat je dat gewricht te stijf houdt en er te weinig beweging in zit. Dan kun je verende beugels kopen om je te helpen meer te bewegen, maar je kunt ook gewoon les nemen van een goede instructeur die op je houding en zit let, want daar zit het probleem.

Als je last hebt van de wrijving van de huid, moet je even kritisch naar je zadel en rijbroek kijken.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 09:26

Nee het is echt het gewricht om maar zo te zeggen, het is als ik lange tijd heb gestapt, tijdens het draven heb ik er geen last van, ik heb ook een vzh zadel, misschien dat dat het is?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:59

waarschijnlijk hou je je knie te stijf bij het stappen. Ik ben nu erg benieuwd naar een foto, want ik heb nu een sterk vermoeden waar het aan liggen kan :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 06:21

een foto van mij of het paard? of beide?:P

wats je mail, want ik krijg geen foto erop..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:11

Een foto van jou op het paard, bij voorkeur in stap (want dan heb je de problemen). Je kunt via mn profiel een mailtje sturen.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:54

Een stipje, zou topic graag volgen.
Ik heb hetzelfde probleem als ik lang in het zadel zit (wandelingen van meer dan 2u). Als ik een week vaak lange wandelingen doe, dan komt er zelfs vocht in mijn knie.
Ik heb al geprobeerd om af te wisselen met lange/korte beugelriemen, hielp niet echt :\

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:59

ik heb ook knieproblemen, waarschijnlijk iets anders dan jij, maar bij mij helpt het heel goed om zonder beugels te rijden. Dan heb ik alleen pijn met op het paard klimmen:+

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:31

Ik heb het ook vaak, maar ik heb hele slechte kniegewrichten. Verende beugels of beugelriemen van heel zacht elastisch leer (bijv. die van Prestige) willen inderdaad nog wel eens goed helpen!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 08:21

Kan het soms zijn omdat ik mn hakken echt gigantisch naar beneden druk?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:25

Ik ken het ook... ook met lange stapritten. Bij gewone les geen last, maar dan draven we ook veel meer. Ik heb het bijvoorbeeld ook na een bioscoopbezoek. Die stoelen daar staan op zo'n hoogte dat dat ook zeer doet omdat ze dan ook langer dan een uur in een bepaalde hoek staan. Ik denk dat het bij mij eraan ligt dat mijn knieen gewoon te lang in 1 houding blijven. Na een minuut of 10 is het ook weer over als ik even gelopen heb.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:53

ik heb ook last van mn knieen. ik wijd het aan mn zadel. heb een dressuurzadel en kan er absoluut niet mee overweg. vandaar dat ik je ook heb gepb't w.b. jouw westernzadel. zit nog wel beetje in dubio wat ik wil... :? . ik hoop dat, vanwege de vrijheid van een westernzadel mn pijn verdwijnt. voel me nu zo in een houding gedrukt. die beugels met vering klinken trouwens ook wel als een uitkomst! ik draaf altijd lange stukken, dus mn gewrichten krijgen nog al wat te verduren.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:40

hoeveel kosten die verende beugels en waar kan je deze krijgen??

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:18

het kan ook aan het zadel liggen.. op de manege heb ik er altijd veel last van gehad, maar ik heb nu mijn eigen paard en daar heb ik ook een vzh zadel op en ik heb nu helemaal geen problemen meer daarmee. (heel soms nog als ik een lange tijd op het paard heb gezeten, maar ik heb zowiezo snel last van mijn gewrichten, ook in mijn vingers enzo, ik ben te bewegelijk)
ik heb laast nog een keer op de oude manege een lesje voor de lol meegereden, maar toen kreeg ik ook weer enorm last van mijn knieen.
laat je instructrice /instructeur er even naar kijken, want die kan het het beste bepalen. Moet je wel een goeie hebben.
succes.

dressuurpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:48

idd die veerbeugels is misschien wel een goed idee. Het kan ook zijn dat je je vastklemt...........?

Toine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:00

Heb je hele dikke kniewrongen?
Ik krijg daar altijd heel snel last van als ze te dik zijn.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:38

Ik heb inderdaad een dressuur zadel, en ik had zelf ook het gevoel dat ik met een vzh zadel geen probleem heb

Morgen komt de westernzadelmaker(A)(A)