Springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:22

Hoihoi,

Een half jaar geleden was ik fijn aan het springen met mijn merrie, konden voortaan fijn 1m springen, totdat ze met springen vergeten is haar voorbenen te strekken bij de landing en dus op haar knieën belandde en dus echt viel uiteindelijk. Nadat we haar helemaal gecontroleerd hadden hebben we nog wel een keer gesprongen. Wel kreeg ze die keren er na hele rare manieren van springen, dat ik besloten had het even aan de kant te zetten. Ze heeft nog nooit geweigerd!

Nu wil ik het toch weer op gaan pakken en ben bezig geweest met 1 simpel balkje. In stap gaat het prima! In draf springt ze 3m vooraf al aan en land 3 m er na weer. In de galop is het er enorm hard op het hout aantrekken om weer een enorme sprong te maken. Na een half uur kon ik redelijk beheerst in galop over het balkje heen zonder enorme sprongen. Daar voor moest ik haar wel een heel aantal keer stil zetten voor de balk. Wat trouwens erg veel voet in aarde nodig had. Een ophouding maakt niet uit, want ze gaat even hard en oncontroleerbaar als daarvoor, behalve dan dat nu de galopsprong ook al echt de lucht in is na de ophouding, voorbenen gaan ongeveer een halve meter tot een meter omhoog. (dus meer een beetje richting het steigeren)

Hoe kan ik haar nu het beste gaan controleren, zodat we straks uiteindelijk weer een hindernisje kunnen springen voor de afwisseling.
Ik heb wel het idee dat ze springen (nog steeds) erg leuk vind. Ze gaat er ook met de oortjes recht vooruit op af. Alleen op het moment dat ze over de balk heen gaat, maakt ze hele rare sprongen die niet heel makkelijk uit te zitten zijn. Ze heeft ook totaal niet de neiging om te weigeren of er langs te schieten. Als de balk op de BE lijn ligt en ik draai voorbij A of C af, gaat die kop er op en oortjes erop en geeft ze flink gas. Volte draaien gaat, maar als we weer op de balk af gaan geeft ze weer gas. Dit blijft ze eindeloos vol houden.

Wie kan mij helpen met tips om haar weer te kunnen gaan controleren??

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:33

Kan je haar terughalen voordat je bij het balkje bent? Dus wanneer ze te hard gaat, gewoon stil zetten en dan opnieuw proberen.
Dit is denk ik gewoon een kwestie van volhouden en blijven proberen...ze moet er gewoon rustig overheen gaan...

Appieee

Re: Springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:37

Mijn pony ging ook altijd te hard, tot op het oncontroleerbare toe.
We hebben toen eerst een hele periode eerst naar de hindernissen toe gestapt en net iets voor het drafbalkje rustig je been eraan leggen en aandraven. Na een tijdje konden we toen ook weer gewoon in draf er naartoe.

Wat mijn huidige instructice wel eens doet als er eentje te hard gaat is tussen de hindernis en de drafbalk doorlopen op het moment dat je aanrijdt, zo dat hij automatisch al een beetje afremt :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:40

ze vind het duidelijk leuk het springen (of is heel erg bang maar uit jou verhaal denk ik eerder leuk) wat bij een merrie die ik ooit gereden heb vaak goed hielp (merrie racede er ook vol gas en oncontrolerbaar op de hindernis af)

Was 1 hindernis in de bak zetten en eerst gewoon een half uur á 3 kwartier dressuuren (met hindernis in de bak) en daarna op de hindernis af rijden en zodra ze ging race haar op een volte zetten dus net voor de hindernis op de volte en haar daar net zo lang houden tot ze rustig contoleerbaar was, dan weer van die volte af en een rondje rijden met een volte er bij bijv. en weer op de hindernis af en zodra ze begon te race haar weer op de volte enz enz. en blijft ze de eerste paar keren race gewoon niet laten springen. Op een gegeven moment hebben ze door dat wanneer ze racend op de sprong af gaan ze niet mogen, en wanneer ze rustig doen ze wel mogen (dus uiteraart als ze rustig springen (niet te veel verwachtten meteen) ze uitbundig belonen)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:43

als het paard náár de hindernis trekt kan je inderdaad in een heel rustig drafje naartoe komen als ze er uit trekt meteen op de volte en dit een paar keer. Als je de indruk hebt dat ze gewoon héén, op en na de sprong blijft lopen is het een idee om S-en te rijden over een balk/sprongetje in het midden van je piste. Niet te hoog zodat je paard niet te hoog moet springen en dan doen alsof je dressuur S en rijdt en dan telkens in het midden: ohja... die sprong pakken we nog mee door ;)
Werkt bij mijn paard na 3 S'en al meteen. (af en toe ook eens een volte naar dezelfde kant draaien, anders gaan ze het spelletje doorkrijgen enzelf hun kanten kiezen :) )

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:20

Hier zitten best bruikbare tips tussen!!
Als we aan het dressuren zijn en er staat een hindernis in de bak, al is het een heel parcours, reageert ze eigenlijk helemaal niet op.
De volte draaien voor de hindernis/balk in dit geval nog, werkt op het moment dat ik afdraai dan is ze gelijk rustig. Maar als ik dan weer richting de balk rijd trekt ze er toch wel weer erg hard op aan.

Ik heb wel het idee dat ze het nog steeds erg leuk vind, al was ik eerst bang dat ze het nooit meer zou doen.

De S ga ik zeker proberen, misschien dat ze dan wat minder op de balk gefocust is. (en ik wss ook)
In draf gaat ze er ook heel hard op af, en dan kan ik haar in galop beter controleren vaak dan in de draf. De stap gaat heel goed! Dus is het inderdaad ook een optie om eerst te stappen en vlak voor de balk aan te draven.

Toen ze op het laatst rustiger over het balkje heen ging heb ik haar ook gelijk de hemel in geprezen, ben toen ook gelijk gestopt. Vond dat een mooi moment om mee af te sluiten. :)

Voor de hindernis kan ik haar stil krijgen, maar dit heeft wel behoorlijk wat voet in aarde nodig. Bij een lichte ophouding met alleen zit (waar ze normaal mee vanuit middengalop gelijk stil staat), rent ze dwars door heen. Krijg daar dan ook echt geen reactie op, als of ze gewoon niet weet wat er mee bedoeld wordt, terwijl ze dat heel goed weet en ook goed doet! Als ik dan met mijn hand er bij een hele lichte ophouding geef (lees: één keer mijn hand half dicht knijpen) gaat ze gelijk over in de stuiter galop (als of ze elke pas voor wil gaan steigeren). Als ik dan nog één keer opsluit stopt ze of steigert ze. Dus ja meestal krijg ik haar voor de balk terug, al kost het soms wat moeite.

Moedt natuurlijk wel zeggen dat het pas de eerste keer was dat we weer met balkjes begonnen zijn! Maar omdat ze hier zo heftig op reageerde wat ze voorheen niet deed, wil ik graag weten hoe ik dit meteen op kan lossen. Het is namelijk echt niet zo dat ze binnen een maand weer een 1m moet springen, in tegen deel. Ik hoop dat ze over een maand weer lekker over een aantal balkjes kan draven en galopperen, zonder paniek, stress, angst of wat dan ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:37

rijden er wel eens ander mensen op jou paard ? en dan metname met springen. Want is het niet zo dat jij van binnen nog best angstig bent en zij dat voelt waardoor zij angstig word ?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 08:42

Ons mam rijd er af en toe op en verder eigenlijk niemand (niemand durft er op).
Springen ben ik de enige die dat met haar doet. Ik ben niet bang, zeker niet voor 1 balkje. En ik denk niet dat het echt angst is, anders zal ze denk ik ook niet zo op het hout aantrekken. Of als ze echt bang is zal ze denk ik ook weigeren en dat heeft ze nog nooit gedaan of geprobeerd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:36

oke nouja krijg je springles of niet ? want ik denk dat een goede instructeur je meer kan helpen als wij :)

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:56

als je dressuurt een balk ergens neerleggen en er dan soms tussen door er over heen te gaan niet steeds hetzelfde op 1 tijd want dan weet hij direct wat er komt

r0o0m0y0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:33

Probeer anders een hindernis op de volte te zetten en in draf in contrastelling op de hindernis( in de volte) af te rijden.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:56

in stap er op af ? en als je dichtbij bent draf ??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 07:26

Rean_Pony schreef:
in stap er op af ? en als je dichtbij bent draf ??

en zo leer je ze dus juist versnellen naar een hindernis, als je het niet heel goed aanpakt.

Eindeloos werken over een balkje in galop tot ze dat aan een lang teugeltje in een rustig tempo doet, en van daaruit opbouwen.