Lang hindernis vliegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Lang hindernis vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 08:14

heey,

ik weet niet of hier al een topic over is, anders mag je die wel sturen dan kan hier een slotje op,

maar ik heb sinds 3 weekjes 2 verzorgpony erbij ( heb ook nog 2 verzorgpaarden :D)
en heb nu 2 keer op die nieuwe gereden, met de eigenaar erbij, ze had me les gegeven om de knopjes wat makkelijk te vinden en kijken hoe het ging natuurlijk voor de eerste keren, en ze vond zo goed gaan dat we wel eens wouden springen, dus eerst rustig laag kruisje, daarna wat hoger, nergens last van ging goed, :d
maar toen we op ongeveer 80 cm zaten vloog hij er telkens langs, hij is zo sniekie daarin,
ik rij dan aan vanuit de galop, tussen mijn benen goed zitten en het moment dat hij omhoog vlieg springt hij opzei en gaat hij langs de hindernis langs,

De pony is wel erg pittig, hij loopt normaal voor de kar dus heeft een stevige onderhals en raced op het ware op de hindernis af,

wie herkent dit? en wat moet/kan je ertegen doen, ik rij niet met een martingal en heb gewoon een watertrens, met dressuur matig is hij braaf, wat onder het werk uitkomend, maarja das ponykwaal :P,

moet ik gewoon vaker oefenen omdat ik er dus 2 keer op gereden heb, of moet ik hem juist vanaf begin doorpakken? wie heeft tips,?

alvast bedankt,

LisaD

Re: Lang hindernis vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:17

Je kan een zijbalk neerzetten zodat hij er niet langs kan.
En als hij zo op de hindernis afraced moet je telkens voor je naar de hindernis rijd een volte maken.
Gaat hij weer hard maak je weer een volte.
Tot hij er rustiger op af gaat.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:28

Rij je wel passend toe? Misschien is de pony bang dat hij in een hindernis beland.
Maak er anders een dubbelsprong van, de eerste laag waarbij je in draf inkomt en dan 1 of 2 galopsprongen ertussen naar de hindernis van 80cm. Dan zo neerzetten natuurlijk dat het past. Dan kun je er ook nog een zijbalk tegenaan zetten dat hij er wat moeilijker langskan.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:14

bedankt voor de reacties,
om eerlijk te zijn vind ik zelf een zijbalk best wel eng klinken, als hij dan nog zo is, en gaat er langs dat valt de balk op hem en de hindernis valt ook helemaal om.
maar voltes rijden om rustig te krijgen vind ik idd wel een goede tip tnx. :D

en diega, mijn passen passen wel :D hihi anders zou ik voor de veiligheid niet gaan springen op 80 cm dan zou ik eerst balkjes werk en draf doen :D, ik denk idd dat hij wel bang is om in de hindernis te belanden omdat het een pony is en 80 cm voor hem best groot is, dus gaat hij twijfelen en als ik hem daar doordrijf tussen mijn benen gaat die er langs :P
een dubbelsprong is idd ook een goeie die ga ik ook proberen, hij kan heel goed springen, maar is nog onzeker heb ik het idee, er is vroeger niets mee gebeurt dat hij het eng zou vinden, de eigenaar heeft hem netjes ingereden :D,
en zei heeft ook altijd wedstrijdjes springen gedaan, en 80 cm is wel een normale hoogte het is niet extreem hoog,

maar bedankt voor de tips. ik ga het binnenkort zeker proberen :P
ga namelijk niet elke dag/week springen hihi,ik zal wel zeggen hoe dat wat was gegaan,

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:18

Ik zou zeggen, doe eens 2 stappen terug. Zolang jij geen controle hebt op de sprong (of voor de sprong), moet je helemaal geen 80cm gaan springen.

Ik zou eerst eens teruggaan naar huppeltjes en daar goede controle krijgen. Dat de pony goed kan springen, wil niet zeggen dat je dan maar de hoogte in moet. De hoogte is het probleem namelijk niet, dat is namelijk de controle :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:19

Ik denk dat je ook rekening moet houden met wat de pony (geestelijk) aankan. Als hij alles springt wat jij vraagt, maar bij 80cm gaat weigeren, dan is hij misschien bang. Ik zou rustig opbouwen, en pas over een paar maanden als jullie een betere band hebben en hij je vertrouwd weer hoger gaan springen.

Je kunt hem ook vrij laten springen, maar dan moet je wel zorgen dat hij er echt niet langs kan.

En hij heeft nu het kunstje waarschijnlijk door, dat jij er niets tegen kunt doen als hij er langs gaat.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:33

Even een stapje terug als 80cm niet lukt.
Je kan beter 60cm springen en het goed voor elkaar hebben dan lopen prutsen op 80cm.
Die 80cm komt vanzelf wel als het wat beter gaat.

Maar je zegt dat de pony ook erg naar de hindernis rent.
Zet hem gewoon een keer stil voor de sprong (waarschijnlijk krijg je dat niet in een keer voor elkaar, en moet je het een paar keer niet al te vriendelijk doen)
De pony moet leren te wachten op wat jij aangeeft.
Ook als de pony na de sprong door rent gewoon stil zetten.

Goed belonen als ie wel wacht en rustig springt en stopt als jij dat aangeeft.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:59

@ pandabeertje: , daar zit wel wat in over het stil zetten en pas mogen gaan als ik het zeg,
maar hij is nu voorwaarts en gaat op de hindernis af, en als ik nu zeg dat je stil moet staan, denk ik dat hij niet meer over de hindernissen durft, wil omdat hij bang voor tegenwerking is,
en dan krijg je hem helemaal moeilijk aan het springen, ik ben juist blij dat hij teminste lol heeft om erheen te rijden, maarja hij mag idd niet onder mij vandaan crossen, maar dan los ik het liever op zoals ilovetrusha zei.
met voltes. maar wel bedankt. :D

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:30

Inderdaad een stapje terug doen, en vertrouwen in elkaar hebben. Daar kom je veel verder mee. En als hij op de hindernis af rent, zet hem dan stil voor de sprong (netzoals pandabeertje zegt). Werkt uitstekend.