alice@ work 05-04-09

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_alice

alice@ work 05-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:29

leuk dat jullie kijken.

het word weer eens tijd om foto's te plaatsen van alice en mij.

de laatste tijd gaat het vrij goed, meestal beginnen we met moeite, weinig ontspanning en veel eronderuit willen komen.
elke keer gewoon super hard wegdraven uit het niets.
(iemand hier tips voor?)

Vandaag ging het redelijk.
de stap was echt super ontspannen, ze reed lekker voorwaarts lekker ontspannen, en lekker buigzaam.
Maar toen we gingen draven was het meteen over, telkens super hard gaan na 5 passen ofzo, en gewoon niks doen wat je vraagt.
Na een half uur ofzo is het over, en doet ze alles wat je zegt.

Toch zijn er een aantal leuke foto's uit gekomen.

eigen commentaar:
- tenen naar binnen (word hard aan gewerkt, je zag het het vroeger eruit zag)
- recht op zitten. (word aan gewerkt)
- handen meer dragen.

zo reed ik eerst (wel op een ander paard):
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

ergens tussen door:

3.
Afbeelding

en nu:
4. in stappen
Afbeelding

5. uit de werkhouding (dit doet ze dus ook zomaar, het is moeilijk te zien, maar dit zijn dus momenten dat ze weg schiet. op foto kun je dat niet goed zien)
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. te diep (doet ze snel als ze ontspannen is)
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. netjes (tenen naar binnen, handen dragen)
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. hier zit ik recht :P
Afbeelding

Heeft iemand tips voor het wegschieten in draf.

commentaar mag, maar houd het netjes.

leuk dat jullie keken.

KingsJewel

Re: alice@ work 05-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:32

ik zou zeggen veel overgangen rijden en ik zou je beugels misschien een gaatje langer doen verder leuk beestje:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:34

je bent een stuk verbeterd!
Zorg wel dat je op je armen/handen/polsen gaat letten.
Handen rechtop en polsen licht naar buiten en meer voor je.
De afstand van je handen en je bovenbeen is vaak veelste klein. Zo ben je onnodig streng én je maakt het jezelf moeilijk ivm ruimte te kort ;)

BTW foto 5 ziet er netjes uit!
gelukkig niet zo diep en goed over de rug.

hoppelijk kun je er wat mee!
succes!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 06-04-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:36

Ziet er goed uit :j
je mag je teugels wel ietsie korter pakken :)

Wat lijkt vanaf de foto's is dat ze niet heel actief is.. Eerst voorwaarts en dan pas aan de teugels zitten :D sorry als dat niet klopt, maar het lijkt wel een beetje zo van de foto.
Voor het zomaar wegdraven, dan is ze waarschijnlijk nog wat fris. Goed bezig houden, buigen naar recht en links en veel figuren rijden. Wss is het wegdraven omdat ze wat veel energie heeft, dus voordat je serieus begint kan je misschien haar misschien ook eerst even lekker laten draven zodat de overtollige energie er uit is :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:40

Ik zie de Molenheide!!

Nu over je rijden, ik vind dat het geheel wat actiever mag, meer doorstappen. Zet haar aan je been met overgangen.
En dan wel aan je BEEN, niet aan je HAK, je doet nu nog teveel met je hak, dit moet je zien te verleggen naar je kuit.
Ik denk ook dat je beugels wat langer mogen, ik vind je een beetje een stoelzit hebben, je mag verder voorin het zadel zitten. Dit bereik je door je been langer te maken, en hiervoor heb je IMO meer lengte nodig van je beugelriemen! Verder heb je wel hele fijne momenten, jammer dat je zoveel stapfoto's hebt, had graag wat draf en galop willen zien, dan kunnen bokkers ook meer commentaar geven en jou verder helpen.

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:47

Ziet er goed uit hoor, je doet het beter dan mij!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:59

mag idd wat actiever, rij hem meer bijelkaar,..
leuke paarden trouwens!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:59

Complimenten voor je zit hoor. Jij zit echt keurig recht op.
Mbt je tenen, doe je beugels eens 2 gaatjes langer, ik denk dat het probleem dan voorbij is nl.
Je handen mogen naar mijn idee een wat meer dragende functie hebben. (Teugels korter en handen iets meer naar voren
en met je polsen iets naar buiten geknikt.)

Waarom schiet je paard weg? Is dat echt omdat hij onder het werk uit wil komen of omdat hij
ergens van schrikt?

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:02

dank je wel voor de reacties.

de beugels langer maken klopt idd. maar dat komt voornamlijk ook door het zadel. als ik mijn beugels een gaatje langer heb kan ik niet goed blijven zitten in het zadel. er komt als goed is een nieuw zadel.

de veel overgangen rijden doen ik ook wel. maar soms gaat ze zo hard dat ik gewoon niet kan blijven zitten en alle kanten op fladder (om zo maar te zegge)

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:04

Mika007 schreef:
Complimenten voor je zit hoor. Jij zit echt keurig recht op.
Mbt je tenen, doe je beugels eens 2 gaatjes langer, ik denk dat het probleem dan voorbij is nl.
Je handen mogen naar mijn idee een wat meer dragende functie hebben. (Teugels korter en handen iets meer naar voren
en met je polsen iets naar buiten geknikt.)

Waarom schiet je paard weg? Is dat echt omdat hij onder het werk uit wil komen of omdat hij
ergens van schrikt?

nee hij schrikt niet, tenminste niet dat ik zie of dat er iets onverwachts gebeurt enz.
heb idd meer het idee om er onder uit te komen, vaak staan haar oren ook echt naar voren als ze het doet.

mijn handen klopt ook echt, ben er hard mee aan het werk, maar lukt niet altijd

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:05

draf foto's ga ik binnen kort ook maken, maar het fototoestel was leeg, dus kon geen foto's meer maken;)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:06

Zo van de foto's is het moeilijk oordelen waar het probleem ligt. Hoelang is de merrie onder het zadel en hebben jullie les samen?

Ik heb een fries die bij het minst of geringste vandoor schoot. Ik reed dan vaak op de volte en zorge ervoor dat er niet teveel rechte lijnen gereden werden. Verder veel controle oefeningen doen dus halthouden in stap en dan weer weg. Voor wat betreft de draf veel afwisselen en zorgen dat je een overgang maakt zodra ze we wil. Je kunt ook proberen en zo langzaam mogelijk drafje wat je lekker uit kun zitten. Zodra daar ontspanning te krijgen is kun je voorzichig wegrijden naar een wat actievere draf. En niet teveel aan de voorkant prutsen. Gewoon zorgen dat ze lekker naar je hand toe wil lopen.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:11

egnie schreef:
Zo van de foto's is het moeilijk oordelen waar het probleem ligt. Hoelang is de merrie onder het zadel en hebben jullie les samen?

Ik heb een fries die bij het minst of geringste vandoor schoot. Ik reed dan vaak op de volte en zorge ervoor dat er niet teveel rechte lijnen gereden werden. Verder veel controle oefeningen doen dus halthouden in stap en dan weer weg. Voor wat betreft de draf veel afwisselen en zorgen dat je een overgang maakt zodra ze we wil. Je kunt ook proberen en zo langzaam mogelijk drafje wat je lekker uit kun zitten. Zodra daar ontspanning te krijgen is kun je voorzichig wegrijden naar een wat actievere draf. En niet teveel aan de voorkant prutsen. Gewoon zorgen dat ze lekker naar je hand toe wil lopen.

ze is 2,5 jaar geleden ingereden, toen is ze door iemand gereden die alleen maar deed crossen en als ze dressuur deed was het nog allemaal gewoon snel..
ik ben afgelopen eind van de zomer begonnen met haar te gaan rijden.
eerst alleen nog maar de rust erin proberen te krijgen, dat ging vrij goed.. toen kwam de winter eraan en alleen maar slecht weer, dus niet kunnen rijden in de bak omdat die atlijd nat was zodra het maar 1 dag had geregent.
ik heb december, januari niet gereden en de rest vanaf feb. tot nu alleen als het goed weer was.
nu zijn we ongeveer weer 2 á 3 weken weer beetje gaan opbouwen.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:13

Op dit paardje zit je veel leuker dan op die eerste foto's, goed team!

Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar als ze nog jong is hoef je ze niet meteen de hele tijd tegen te houden enzo, ze mag wel even bij het opwarmen een beetje weglopen! Anders zou ik zeggen: trekken en loslaten, dus haar enkele passen tegenhouden en dan enkele passen haar laten gaan, dan is het er 2 rondjes later al uit!

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:19

flo31 schreef:
Op dit paardje zit je veel leuker dan op die eerste foto's, goed team!

Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar als ze nog jong is hoef je ze niet meteen de hele tijd tegen te houden enzo, ze mag wel even bij het opwarmen een beetje weglopen! Anders zou ik zeggen: trekken en loslaten, dus haar enkele passen tegenhouden en dan enkele passen haar laten gaan, dan is het er 2 rondjes later al uit!

als ik me niet vergis word ze eind april begin mei 7

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:26

flo31 schreef:
Anders zou ik zeggen: trekken en loslaten, dus haar enkele passen tegenhouden en dan enkele passen haar laten gaan, dan is het er 2 rondjes later al uit!

hier krijg ik de kriebels van, ik denk dat je ophouding en loslaten bedoeld ;) ik hoop t tenminste!

tip, laat haar lekker even uitrazen in t begin, mijn paardje is 8 jaar, en die laat ik ook nog steeds even uitrazen met een lang/los teugeltje, dan bouwt ie geen negatieve energie op, en kun je sneller makkelijker aan het werk...

verder heb je een erg leuke pony, en je weet zelf al waar je aan moet werken ;) succes!

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:28

First_Unique schreef:
flo31 schreef:
Anders zou ik zeggen: trekken en loslaten, dus haar enkele passen tegenhouden en dan enkele passen haar laten gaan, dan is het er 2 rondjes later al uit!

hier krijg ik de kriebels van, ik denk dat je ophouding en loslaten bedoeld ;) ik hoop t tenminste!

tip, laat haar lekker even uitrazen in t begin, mijn paardje is 8 jaar, en die laat ik ook nog steeds even uitrazen met een lang/los teugeltje, dan bouwt ie geen negatieve energie op, en kun je sneller makkelijker aan het werk...

verder heb je een erg leuke pony, en je weet zelf al waar je aan moet werken ;) succes!

oke dank je wel.
ik ga het proberen, heb het wel is gedaan, maar meestal gaat ze zo hard dat ik gewoon niet makkelijk kan blijven zitten, maar ga het nogmaal proberen

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:33

in galop zit ik altijd in de verlichte zit, mijne is ook zo'n stuiter, die springt continu om in de galop, dus dan laat ik het onder me door gaan door te blijven staan... én wat ik ook altijd moet doen, harder laten lopen dan dattie zelf wil, dan heb jij altijd het hef nog in handen... en als ie zoiets heeft ik stop, nog even een paar rondjes doorgaan... dan zul je zien dattie begint te begrijpen dat dat zijn tijd was en daarna t baasje zn tijd, maar dat jij wél ten aller tijden de baas bent...

succes!

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:36

First_Unique schreef:
in galop zit ik altijd in de verlichte zit, mijne is ook zo'n stuiter, die springt continu om in de galop, dus dan laat ik het onder me door gaan door te blijven staan... én wat ik ook altijd moet doen, harder laten lopen dan dattie zelf wil, dan heb jij altijd het hef nog in handen... en als ie zoiets heeft ik stop, nog even een paar rondjes doorgaan... dan zul je zien dattie begint te begrijpen dat dat zijn tijd was en daarna t baasje zn tijd, maar dat jij wél ten aller tijden de baas bent...

succes!

oke dank je, ik ga het proberen.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:43

First_Unique schreef:
flo31 schreef:

Ja tuurlijk bedoelde ik ophouden, gewoon je paard niet constant met druk overladen want dan wordt hij gewoon helemaal ongevoelig! En ik ben het ook helemaal met je eens dat ze niet onmiddellijk in een goed tempo moeten lopen, vooral als ze nog jong zijn (7 is jong, je hebt nog alle tijd :P ) maar dat ze eerst gewoon hun benen kunnen strekken!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:50

Longeer haar anders eerst even voor het rijden dan kan ze even dr ei kwijt en zit je er zelf waarschijnlijk ook lekkerder op

Als ze het echt doet om onder uit het werk te komen en het dus niet 'frissigheid' is zal ik lekker veel figuren met haar rijden zodat ze goed dr aandacht bij jou houd.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 08:50

flo31 schreef:
Ja tuurlijk bedoelde ik ophouden, gewoon je paard niet constant met druk overladen want dan wordt hij gewoon helemaal ongevoelig! En ik ben het ook helemaal met je eens dat ze niet onmiddellijk in een goed tempo moeten lopen, vooral als ze nog jong zijn (7 is jong, je hebt nog alle tijd :P ) maar dat ze eerst gewoon hun benen kunnen strekken!

deed ze dat meer haar passen ruimer maken, maar als ze zo snel gaat krijg je van de dribbelpasjes.

bedankt voor de tips, ik ga het zeker gebruiken.

iemand nog tips over hoe ik het beste mijn tenen naar binnen kan houden?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:40

Uitracen onder het zadel ben ik geen fan van. Laat ze dan even los of aan de longeerlijn. Je wil juist dat ze onder het zadel rustig zijn en zich gedragen... Tenminste dat ik mijn mening.
Als het is om onder het werk uit te komen, dan zie ik het uitracen ook niet als een oplossing. Gewoon een stapje terug en vanuit de stap verder werken. Zodra ze weg wil, dus een volte rijden en of een overgang rijden.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:17

egnie schreef:
Uitracen onder het zadel ben ik geen fan van. Laat ze dan even los of aan de longeerlijn. Je wil juist dat ze onder het zadel rustig zijn en zich gedragen... Tenminste dat ik mijn mening.
Als het is om onder het werk uit te komen, dan zie ik het uitracen ook niet als een oplossing. Gewoon een stapje terug en vanuit de stap verder werken. Zodra ze weg wil, dus een volte rijden en of een overgang rijden.

`
ja maar dat is het hem juist, en stap is er niks aan de hand, dan kun je alles met haar doen, voltes rijden, kleinere voltes, slange voltes, rechte lijnen iets meer stelling vragen noem maar op.

Het is echt alleen in de draf

moonbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:23

Ik vind het er eigenlijk best netjes uitzien!
Hele verbetering in vergelijking met de eerste paar foto's !
Denk er alleen om dat je geen pianohandjes hebt : P .
En tips voor het 'wegschieten':
- Als ze wegschiet METEEN een volte 5 meter rijden zo verminderd de vaart.
- heel veel overgangen rijden stap halt stap draf stap draf halt draf etc.
Succes ermee!