Niet willen stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Niet willen stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:31

Hallo,Ik vind het onwijs leuk om lekker naar buiten te gaan en als het kan ook even te galoperen. Als ik samen met een ander paard naar buiten ga en dan bv. galopeer (dat was laatst zo) dan krijg ik haar met geen mogelijkheid meer terug! Ik moet wachten tot de ander ook stopt met galoperen of draven :( uiteindelijk heb ik haar gister na vele pogingen met haar kont om kunnen draaien door aan de teugels te trekken en een flinke por in haar buik te geven,maar ik vind dit egt niet leuk om te doen ;( Aan de andere kant moet ik op zo'n moment wel omdat het soms egt te gek word! Wat moet ik hier nou mee??!

Groetjes Carlijn

Martine123

Re: Niet willen stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:33

ik ken het gevoel... ik had dat eerst ook altijd met buitenrijden, maar hoe harder jij gaat trekken hoe harder zij gaat lopen...

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:33

paarden zijn groepsdieren
dit is dus een teken dat ze het liefst bij de groep blijft ;)

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:38

Ik ben opzich wel van mening dat je je paard wel op elk moment stil moet kunnen zetten ook al is dat soms natuurlijk niet mogelijk.. Ik denk dat je het vooral heeeeeeel veel moet gaan oefenen veel overgangen maken en probeer de controle terug te krijeg probeer het anders eerst gewoon in de draf...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:42

Martine123 schreef:
ik ken het gevoel... ik had dat eerst ook altijd met buitenrijden, maar hoe harder jij gaat trekken hoe harder zij gaat lopen...

Wat heb jij daar aan gedaan dan??

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:45

irissahorse schreef:

maar ze vraagt om een oplossing :D

Misschien kun je een halstertouw om haar nek doen. Sommige paarden reageren hier erg goed op omdat ze dan een druk op hun hals voelen, is tevens ook vriendelijk.

Misschien vind je of heb je wel een geschikte hulpteugel, die met het buitenrijden/crossen niet gevaarlijk is maar bijv. wel een goed hulpmiddel is om je paard terug te nemen. Probeer eens een Thiedeman, eigenlijk gewoon een martingaal behalve het feit dat dat je hem in kunt stellen!

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:50

Ik raad je aan om een paar keer alleen (dus zonder een ander paard erbij) te gaan rijden, en dan veel overgangen maken. kijken of je controle hebt. Wat je ook kan doen is voorop rijden, dan bepaal jij het tempo.
veel succes!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:55

Het is al aangegeven, paarden zijn kuddedieren. Als jouw paard zijn vriendje wel verder door ziet galopperen, knappe ruiter die dan zijn eigen paard bij zich kan houden.
Dus, blijf gewoon bij je vriendin als jullie galopperen en begin niet aan hulpteugels of scherpe bitten als het verder niet nodig is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:00

Storm76 schreef:
Het is al aangegeven, paarden zijn kuddedieren. Als jouw paard zijn vriendje wel verder door ziet galopperen, knappe ruiter die dan zijn eigen paard bij zich kan houden.
Dus, blijf gewoon bij je vriendin als jullie galopperen en begin niet aan hulpteugels of scherpe bitten als het verder niet nodig is.

Maar als het paard van de vriendin dan een keer flink schrikt en ervan doorgaat. Of de vriendin er een keer afvalt dan wil je toch graag je paard onder controle hebben.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:00

Storm76 schreef:

Ik vind dit persoonlijk een beetje een gevaarlijke optie?? Wat als haar vriendin haar paard ook niet terug kan nemen, als er dan een ongeluk gebeurd dan zou het maar de verantwoording van haar vriendin zijn.

En ik ben van mening dat niet alle hulpteugels slecht zijn, mits je ze verkeerd gebruikt! Een Thiedeman die ik noemde, kunnen totaal geen kwaad. Een slof hierintegen, kan meer kwaad als goed aanrichten in verkeerde handen.

Mijn pony kan ik perfect bij me houden als ik en een vriendin samen galopperen, slechts in rengalop wordt dit wat moeilijker maar dat komt niet omdat ze kuddedieren zijn, maar omdat ze een wedstrijdje houden. Ook vind ik dat ookal ga je in rengalop of hou je een wedstrijdje, moet je alsnog de verantwoording voor jou en je paard nemen, en dit alleen doen als je indd controle hebt.

Ik heb namelijk in de jaren al een aantal ongelukken meegemaakt, waaronder 1 die werd veroorzaakt door een probleem zoals de topicstarter heeft!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:03

Assiej schreef:
Storm76 schreef:

Ik vind dit persoonlijk een beetje een gevaarlijke optie?? Wat als haar vriendin haar paard ook niet terug kan nemen, als er dan een ongeluk gebeurd dan zou het maar de verantwoording van haar vriendin zijn.

En ik ben van mening dat niet alle hulpteugels slecht zijn, mits je ze verkeerd gebruikt! Een Thiedeman die ik noemde, kunnen totaal geen kwaad. Een slof hierintegen, kan meer kwaad als goed aanrichten in verkeerde handen.

Mijn pony kan ik perfect bij me houden als ik en een vriendin samen galopperen, slechts in rengalop wordt dit wat moeilijker maar dat komt niet omdat ze kuddedieren zijn, maar omdat ze een wedstrijdje houden. Ook vind ik dat ookal ga je in rengalop of hou je een wedstrijdje, moet je alsnog de verantwoording voor jou en je paard nemen, en dit alleen doen als je indd controle hebt.

Ik heb namelijk in de jaren al een aantal ongelukken meegemaakt, waaronder 1 die werd veroorzaakt door een probleem zoals de topicstarter heeft!

Is een martingaal voor buiten dan een idee??

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:06

Een martingaal is ook een optie, maar dat vind ik persoonlijk meer van toepassing als je je paard niet onder controle kunt houden omdat hij/haar hoog omhoog gooit. Dit heb ik met mijn arab ook gehad. Zo ontweek hij het bit.

Wat ik al zei lijkt een Thiedeman mij in deze optie het beste, weet je wat dit is of heb je er uitleg over nodig? Zijn niet eens duur in de aanschaf, en werkte bij mijn pony ook perfect.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:07

Assiej schreef:
Een martingaal is ook een optie, maar dat vind ik persoonlijk meer van toepassing als je je paard niet onder controle kunt houden omdat hij/haar hoog omhoog gooit. Dit heb ik met mijn arab ook gehad. Zo ontweek hij het bit.

Wat ik al zei lijkt een Thiedeman mij in deze optie het beste, weet je wat dit is of heb je er uitleg over nodig? Zijn niet eens duur in de aanschaf, en werkte bij mijn pony ook perfect.

Heb geen flauw idee wat het is wou al ff op google kijken maar wat uitleg zou gheel fijn zijn :D

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:17

De thiedemann-teugel is eigenlijk een mengvorm tussen de slofteugel en de martingaal. Op de teugels zijn met tussenafstanden van ongeveer 10 centimeter kleine D-ringetjes genaaid. De thiedemann-teugel bestaat net als de martingaal uit een riem die aan de singel vast zit en zich verderop vertakt in 2 smallere riemen. Aan de uiteinden zitten clipjes. Deze smallere riemen lopen door de bitringen heen en de uiteinden worden vastgeclipt op de ringetjes op de teugels.

Hierdoor ontstaat een vergelijkbare inwerking als die van de slofteugel, maar dan beperkt doordat de lengte van de hulpteugel gefixeerd is en niet bepaald wordt door de ruiterhand. De thiedemann is goed afgesteld als er geen spanning op staat als het paard in de correcte houding loopt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:38

Zorg eerst dat je paard goed reageert op stoptekens, in de bak en aan de hand. Pas als dat goed gaat kan je buiten gaan oefenen hiermee.

Ik zou eerst flink veel gaan wandelen, met hoofdstel aan, en onderweg regelmatig halthouden. Als dat niet lukt paard een volte laten maken om je heen en weer halthouden, net zolang tot dat lukt. En dat op elke door jou gewenste plek lukt zonder eerst eindeloos voltes om je heen te laten maken. Daarna pas onder zadel proberen. In het begin kan dat een tijdje duren (neem er dus de tijd voor!!!), als je paard doorheeft dat ie alleen maar rondjes kan lopen als er bedoeld wordt halthouden leren ze dat snel genoeg dat meteen halthouden beter werkt. Vergeet niet te belonen als je paard dan daadwerkelijk halt houdt.

Ga er niet opzitten voordat je paard goed weet wat je bedoelt met halthouden en daar ook op reageert. Daarna in de bak oefenen, zodat ie de hulpen ook onder zadel aanleert, en daarna pas naar buiten!

Hulpteugels zijn GEEN noodrem!!! Gebruik ze daar dan ook niet voor!!!

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:16

Zoals al gezegd, paarden zijn kuddedieren en als je samen gaat rijden komt het dierlijk instinct toch weer te boven.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:08

mevrouw schreef:
Zoals al gezegd, paarden zijn kuddedieren en als je samen gaat rijden komt het dierlijk instinct toch weer te boven.

Assiej schreef:
irissahorse schreef:

maar ze vraagt om een oplossing :D