controle verliezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

controle verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:41

Met dit weer vind ik het wel eens heerlijk om naar buiten te gaan of lekker in het weiland te rijden op m'n pony. Zolang ik alleen stap gaat het wel. Ze is wat snel, maar redelijk te houden. Zodra ik maar een klein beetje been geeft schiet ze al in de draf en dan valt er geen controle meer over te houden. Ze gaan keihard draven zodat het onmogelijk is om licht te rijden en ik span mezelf dan helemaal aan. Ik heb geprobeerd me te ontspannen, maar dan gaat ze nog harder.
Ik snap ook heel goed dat het een wederzijdse kwestie is hoor. Ik aanspannen, zij harder. Maar ook ontspannen verlies ik de controle over haar. In de bak heb ik nergens last van en als er iemand naast loopt buiten ook niet. Maar zodra ik alleen op pad ga en ga draven is ze gewoon weg.
Heeft iemand tips dat ik gewoon rustig en ontspannen rond kan rijden?
Longeren van te voren werkt ook niet echt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:54

Sommige paarden vinden het gewoon onwijs fijn leuk en plezierig om er een keer uit te komen.. Het ligt aan jezelf, conrole kun je behouden door ontspanning en rust, en doormiddel van in te kunnen inspelen op je paard in verschillende situaties. Heeft ook een gedellte met feeling te maken, zelf geef je aan als er iemand naast loopt heb ik er geen last van en kan ik mezelf ontspannen. Is er geen optie om samen met iemand naar buiten te gaan? Dat ze dan rustig blijft? Als ik een keer naar buiten ga werk ik ook constant aan de onspanning en hou ik het paard bezig, op alle opzichten.. Is het paard wat gespannen? dan zet ik zelf al onbewust een oefening in, een keertje een klein stukje wijken, een keer halt, een keertje veruimen en weer terug, etc etc ga zo maar door. Alles wat je met een paard in de bak doet om hem of haar bezig te houden kan je ook buiten doen op een goede en fijne onderbodem.

Het is gewoon een kwestie van zelf rustig te blijven doormiddel van je zelf te ontspannen, als jij voelt dat je paard iets gespannen is, Probeer je paard dan weer te laten ontspannen doormiddel van je paard bezig te houden, en doormiddel van jezelf te ontspannen.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:35

Hoi,
Tja misschien een beetje raar maar dit werkte bij mij in ieder geval om goed te ontspannen.
Zeg russsssssssssttttttttttttt hierdoor ontspan je zelf en ga je al automatisch dieper in je zadel zitten. Je paard hoort dit trouwens ook. Probeer maar eens.
En oh ja even zelf heel diep in en uit ademen (hoorbaar) helpt ook wel.

mevrouw

Re: controle verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:13

Ja dat werkt voor mij ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:17

Tja, het ligt aan het weer, ze hebben momenteel allemaal het voorjaar in de bol. Als je met een hulpteugeltje om kunt gaan, zou ik het niet laten om dit eens op buitenrit uit te proberen. Verder gewoon goed op je gat blijven zitten, en als de pony wil versnellen, jezelf zwaar maken en met je zit het tempo bepalen.

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:21

Is ook wel waar, maar als je zelf kalmte uitstraalt, voelt je paard zich ook kalm.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:23

Misschien kun je op een rustig stuk beginnen, en in stap voltes gaan rijden en beetje bij beetje het tempo op gaan voeren, ook in stap. Hierna draaf je aan en blijf je met haar op een kleine volte, net zo lang tot je 'normale controle' hebt in de zin van dat je haar netjes terug kan rijden. Probeer dit ook op de andere hand.

Ik ken het karakter van je pony niet dus het is best moeilijk om te beoordelen, maar net als mijn arabiertje, die denkt dan; Hé oliebol we gaan niet crossen we gaan gewoon op een landje trainen. Dan geeft hij de moed op en loopt hij keurig.

Misschien is dit voor jou ook een optie. Ik heb dit op een trainingskamp geleerd, aangezien mijn paard ook altijd zo was met het buitenrijden. Als het draven eenmaal goed gaat kun je je volte steeds groter gaan maken (let wel op, dat kun je éigenlijk beter met je been doen (naar buiten drijven) als met je teugels aangezien ze dan ook een spurt kan nemen) als jij je teugels gesloten houd dan kan ze in principe geen kant op namelijk.

Succes ermee!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:26

Buiten hetzelfde rijden als in de bak! Dus gewoon dressuurmatig blijven rijden, nageeflijk laten lopen, been er aan blijven houden (ook al lijkt dat tegenstrijdig), ophoudingen geven, bezig blijven houden! Pasje opzij, keertje pasje terug, stil laten staan, belonen, alles wat je zou doen in de bak. Grote kans dat het dan wel goed gaat.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:34

Chiva schreef:
Buiten hetzelfde rijden als in de bak! Dus gewoon dressuurmatig blijven rijden, nageeflijk laten lopen, been er aan blijven houden (ook al lijkt dat tegenstrijdig), ophoudingen geven, bezig blijven houden! Pasje opzij, keertje pasje terug, stil laten staan, belonen, alles wat je zou doen in de bak. Grote kans dat het dan wel goed gaat.

Maar zoals de topicstarter al aangeeft, gaat been geven totaal niet. Het lijkt mij dan beter om haar paard in een (desnoods afgesloten) omgeving eerst op een volte te zetten omdat ze dan in principe geen kant opkunnen, zolang jij op dat moment dat je aandraaft de controle hebt.

Nog een tip, als ze met aandraven nou zo overdreven naar voren schiet als het ware, probeer haar dan weer terug te rijden. Weer controle over haar te krijgen en weer aan te draven. Dit blijf je net zolang doen tot je een goeie overgang hebt! Tevens is dit ook makkelijk om je paard op de achterhand te krijgen, dit werkt ook weer in jouw voordeel en het is uiteraard beter voor je paard.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:38

Het klinkt misschien gek maar laat maar vliegen. Hij of zij wordt vanzelf een keer moe, en dan zet je hem/haar nog even aan het werk. Niet te lang natuurlijk, je paard moet er niet neer bij vallen ;) Maar als het paard moe wordt en terug naar stap wil, zet jij haar nog even door in de draf, zodat weer even duidelijk is wie de regels bepaalt! Het heeft voor mijn paard erg goed gewerkt destijds, dat was ook altijd zo'n ongeleid projectiel als het op buiten de bak rijden aankwam, en na deze aanpak was dat einde verhaal!
Misschien dat het voor jou ook werkt!

Wat je natuurlijk ook kan doen is het paard van te voren in de bak even lekker los laten zodat de meeste joligeid er uit is. Dan is ie misschien ook wat meer gekalmeerd
Laatst bijgewerkt door supertinkie op 06-04-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:40

Laten vliegen doe ik ook wel als ik daar de ruimte voor heb, en als meneer dan nog harder wil spoor ik hem even extra aan. En hij mag pas gas terug nemen wanneer ík dat wil.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:57

suleilitha schreef:
Laten vliegen doe ik ook wel als ik daar de ruimte voor heb, en als meneer dan nog harder wil spoor ik hem even extra aan. En hij mag pas gas terug nemen wanneer ík dat wil.

Ook dat......

Als het mij de keel uit gaat hangen, dan heb ik ook zoiets van "jij wil rennen? Dan GAAN we rennen!!! Maar dan wel nét zo lang als IK WIL, en zo HARD als IK WIL" Toegegeven, daar moet je plek voor hebben, en beetje lef, maar het werkt wel.

Heb ooit een poown gehad die gelijk na het opstijgen een fase had dat hij gelijk begon te galopperen, wat ik ook deed. Prima, hebben we ook gegaloppeerd... een uur :) Nooit meer gedaan.

En tóch je been er bij houden, been afsteken is het stomste wat je kunt doen.

cvanroekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:26

heb het zelfde probleem maar dan in een drukke les, dan krijg ik te horen: lang maken, zwaar zitten, kin omhoog, langzaam lichtrijden en eventueel de volte op rijden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:03

Ja dan toch bij stap houden, haar juist laten gaan zou ik nooit doen, jij wil controle hebben, zet haar buiten aan het werk , vraag b.v stelling en buiging en werk aan het achterhand gebruik, met af en toe hals laten strekken, idd as je ruimet hebt gewoon netjes een volte laten stappen en zorg dat als ze sneller wil ze tegen de druk oploopt en jij het tempo bepaalt, als je haar laat gaan en door laat galoperen of draven tot ze moe is heb je nog steeds geen controle over het paard en zal ze het de volgende keer weer doen, waarschijnlijk vertrouwd ze jou erop niet zo als ervoor, dus daar aan gaan werken en b.v veel samen buiten gaan wandelen stukjes aan de hand en stukjes erop, en dat langzaam uitbouwen, neem de tijd , het paard zal uiteindelijk inzien dat het best leuk is samen met jou naar buiten te gaan en hoeft niet zo nodig meer te rennen, in een groep is ze waarschijnlijk fijner te rijden ??