't Is Deus Z @ dressuurwedstrijd, film en foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

't Is Deus Z @ dressuurwedstrijd, film en foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:33

Een 2tal weken geleden hadden we dressuurwedstrijd.

Ons niveau: nog geen niveau, maar hopelijk binnekort B :-)

Problemen: véél :+ Deus is nu niet het actiefste paard en daar heb ik het soms moeilijk mee.
Mijn problemen: momenteel heb ik problemen met mijn hele houding, ik zit niet stil, en als het moeilijk wordt ga ik wat teveel naar achter hangen.

We reden E5, hier behaalden we een 2de plek (van de 16) met 62.9%. Ik was tevreden met deze proef, ging beter als de vorige keer.

Vervolgens ook E7 gereden, Deus was al wat moe en de proef ging niet zo fijn. Stomme fouten, maar goed, toch nog 4de van de 15 met 63.2%.

Inrijden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van mijn recentste problemen:
HANGEN, en ik vind het verschrikkelijk ;(
Afbeelding

Foto's zijn van de E5
Binnenkomen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cirkel:
Afbeelding

Galop:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtdoor galopperen vind hij nog moeilijk, zeker op deze hand komt zijn achterhand naar binnen.
Afbeelding

Afwenden op de middellijn:
Afbeelding

Filmpje E5

Filmpje E7(met dank aan Poes):

(Tnx 2 Helliepel voor de foto's :-))

Commentaar: meer dan welkom! Ik ben op zoek naar een manier om het beter te doen, maar dat wil nog niet echt lukken :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:47

Hoi,

Wat een heerlijk relaxed paard heb je ;-)

Nee echt, leuk beest, jullie zijn een leuk stel. Maar jij doet te veel en hij te weinig :D

Kijk maar eens naar het drafgedeelte in het filmpje, je drijft hem elke pas aan. En wat doet ie daarop? Niks, helemaals niks :P

Eigenlijk moet ie zelf lopen totdat jij hem weer vraagt iets anders te doen. Nou is ie gewoon gewend om zijn gangetje te gaan, ja, jij doet wat met je benen, maar daar hoeft ie niet echt op te reageren van jou. Dus doet ie dat niet. Slim paard!

Ik denk dat je in de training moet beginnen met jezelf in bedwang houden ( :D ) en hém laten lopen. Bijvoorbeeld stap-draf overgangen maken en vanaf pas één een vlotte actieve draf verwachten. En ook echt vlot weg willen draven, daar mag ie best een beetje bij geholpen worden (lees: even een tik extra, hij moet even weten wat de bedoeling is) Daarna stilzitten, doen of je neus bloed en zodra hij weer terugvalt in tempo en activiteit opnieuw vlot wegdraven. Hij moet leren dat hij uit zichzelf lekker vlot blijft zonder dat jij hem daarbij moet helpen. Dat is best lastig om hele stukken vol te houden, veel overgangen rijden helpt daarbij. Vooral vanuit stap lekker vlot wegdraven, korte stukjes, dan weer stappen en weer weg. Halthouden en van daaruit aandraven (is al iets lastiger). Vanuit draf vlot weggalopperen, paar pasjes naar voren schakelen en weer terug. Lekker plat door de bocht door de bak galopperen en weer ontspannen, maak hem maar een beetje wakker!

En blijf bij jezelf denken dat je niet teveel hulpen wilt geven. Hij moet echt leren op een lichte hulp actief te blijven lopen. Maak het jezelf niet te makkelijk, zoek steeds de overgangen op en blijf vragen dat hij actief wordt. Stel jezelf voor dat ie lekker vlug wegdraaft en draaf daarna aan. 9 van de 10 keer is dat niet zoals je je dat had voorgesteld :D en dan onderneem je actie!

Maar nogmaals, jullie zijn een leuke combi hoor!

poes

Re: 't Is Deus Z @ dressuurwedstrijd, film en foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:57

Wowamigo beschrijft het heel goed denk ik :j Jij minder alizee en hij het dubbele en dan komt het goed e :j

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:03

Aaah Alizé, mooie foto's!
T kan inderdaad beter, maar ach, wees blij, hij doet het al prima! :j
Uw plaatsen zijn altijd goed, dusssss ;) verder doen!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:00

Wowamigo, jij vat het hele probleem samen :D Door dit filmpje te zien kwam ik ook tot zo'n besef, vandaag gereden en geprobeerd veel minder te doen, maar tgaat soms 'onbewust'. Bij de overgangen ging hij wel fijn, als ik blijf draven vlakt hij heel snel af :-) maarja, we blijven oefenen!

Bedankt voor de commentaren :-)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:20

je hebt een mooie zit, behalve je benen,....
Je drijft hem elke pas voort, en hij reageerd niet, dat is duidelijk..
waarschijnlijk omdat hij het al gewend is van jou gedrijf...
Wat je hier mede aan kunt doen bij jezelf:
*neem es zitles, zonderzadel/zonder beugels....ga dan vooral in draf
en lichtrijden, dan leer je niet vanuit je beugels te lichtrijden maar
vanuit je kuiten,....Je instructrice houd hem wel voorwaarts,
als jij maar zitles neemt, als je je benen goed onder controle hebt kun
je de tweede stap nemen; hem attenter maken, houd hem voorwaarts,...
neem bijv de middendraf, geen reactie, tik met de zweep, laat die sporen eerst maar af,...
met sporen rijden op een extreem moeilijk(daarbij bedoel ik een paard die niet graag voorwaarts het leukste vind)
Het zal wat gemakkelijker wezen voor jezelf,...dat gedrijf is aardig iri, en voor het paard die dat gedrijf niet de heletijd voelt..
ik hoop dat ik je met je probleem geholpen hebt...
succes!! ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:16

Ja, dat moet echt in je systeem zitten, je raakt er beide gewoon aan gewend, en je blijft erin bezig, want als jij dan stopt, stopt hij ook! Dus drijven maar weer en daar ga je weer...

Je moet maar zo denken, een vliegje voelt ie ook wel, dus die benen van jou voelt ie zeker. Hij moet alleen leren dat hij daar wat mee moet doen, en dat moet jij hem bijbrengen! Heeeel consequent zijn en het beste is even iemand op de grond die je erop wijst. Als je eenmaal weet hoe een lekker vlot paard voelt dan vergeet je het niet meer!

Met zoeen dus echt veel korte stukjes doen, anders maak je het jezelf gewoon te moeilijk, dat hou je niet bij elkaar. Liever drie passen goed vlot dan een halve baan uit elkaar! En het gaat ook niet meteen goed, en sommige paarden zijn nou eenmaal niet zo elektrisch...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 22:03

Ja, het is echt een gewoonte zeg maar. Als ik op Deus rij, hou ik ze onbewust niét stil... Op andere paarden heb ik dit uiteraard niet zo.

Ivm de sporen: daar rij ik niet mee, enkel op wedstrijd.

Vandaag ging hij trouwens redelijk fijn, middendraf en galop gingen redelijk vlot, tprobleem begint als we langer blijven draven én ik ga doorzitten... Maar hopelijk binnekort nog eens een lesje :-)

Ik weet dat er iets aan gedaan moet worden, maar dat proberen we écht al een hele tijd. Maar soms geef ik het even op (of had hij een blessure) en dan staan we weer bij af :-) Best frustrerend soms, zeker als je altijd erg frisse paarden gereden hebt :-) Maar tis wel een schatje, dus we doen gewoon door :-) Misschien lukt het wel :-)

'Elektrisch' zal hij nooit zijn. Al voelden de stap-draf overgangen wel een heel stuk actiever vandaag :-)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:55

Ik heb exact dezelfde problemen als jij!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:19

Dan istie nog niet klaar om zo te blijven lopen met het doorzitten! Dan is het moeilijker om het vlug te houden, kan je beter stukjes afwisselen.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:30

Alizeetje:
Een van mijn recentste problemen:
HANGEN, en ik vind het verschrikkelijk
---------------------------------------------------
even een tip om het hangen tegen te gaan/op te lossen:
Probeer goed voorwaarts te rijden op het moment dat hij hangt, dan komt zijn hoofd waarschijnlijk wel al wat omhoog en wat bij het paardje dat ik rijd goed helpt is om terwijl je voorwaarts rijd en hij blijft hangen even met elke hand om de beurt na te geven en even te ontspannen, als het ware even 1cm je hand naar voren te doen, dan zoekt hij je hand weer op...hou je handen daarna weer goed stil en e blijf voorwaarts rijden. Wie weet heb je er wat aan :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:44

toen ik je verhaal las, dacht ik nou..ben benieuwd die foto's, maar vind het best allemaal nog meevallen hoor! je moet niet zo negatief zijn, ziet er best goed uit! Rijd met zo'n paardje heeel veel overgangen, pasje weg, en weer terug nemen, gelijk weer weg etc. dit werkt bij mij goed om mijn paardje goed actief te maken. Wat ik zelf vaak doe als paard beetje flauw aan het been is, opletten of ik zelf goed consequent ben. Been; geen reactie, gelijk spoortje erin en nog geen reactie, de zweep. heel snel schakelen, bij geen reactie meteen de volgende stap. als ik dit zo'n 3 keer heb gedaan, heb ik spoor en zweep niet meer nodig en reageert hij gelijk op been..

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:50

Ik denk dat de voorgaande reacties eigenlijk wel duidelijk zijn;). Ik ben het daar ook wel mee eens. Echt mooi paard trouwens!
Succes met hem!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:02

Ik ben het met barbara eens. Het valt echt wel wat mee! Je kunt echt wel een B proefje rijden (wat dit volgensmij ook al is..). Natuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, maar die zijn er altijd.