buitenrit op land: paard galopeert terug naar huis.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lena6975

buitenrit op land: paard galopeert terug naar huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:24

Ik heb een verzorg pony,, een hele lieve fjord,,
maar ik heb een probleem ik ben misschien net over de helft en dan wil ze niejj luisteren,, draait zich om en schiet in galop terug,,
als ik streng wordt het doet haar niks,,.. maar op stal en in de bak is ze zo lief veder geen problemen, ze is niejj bang, want ze heeft haar oortjes naar voren, en reageert goed op mijn been,,

Hoe kan ik dat veder doen als er nog een ander paard bij is is alles oke,,..
maar ik ben dan wel eens alleen omdat niemand dan meekan of meewil,,..
hoe kan ik dan nu op een leuke buitenrit zonder me zorgen te maken dat ze er vandoor schiet in galop
ik krijg haar wel terug hoor in stap maar toch het is wel irrie alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-04-09 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Alicia2u

Re: buitenrit op land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:33

Ga samen met een ander paard en rij voorop op de momenten dat het kan. Dat steeds uitbouwen: na een paar weken even wegrijden van het andere paard (uit het zicht) en dan daarna weer opwachten.
Verder wil ik je adviseren om niet te ver van huis te gaan, en eerst kortere ritjes te maken, dicht bij huis. Als dat goed gaat kun je steeds verder weg, maar zolang dit gedrag blijft, blijf je dicht bij huis.

Gaat je paard er toch vandoor, trek haar dan om aan één teugel. Dat werkt beter dan twee. Dit is echter wel een noodoplossing en is erg hard voor de mond van je paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:21

Zoals " Alicia " hier ook beschrijft, als ze echt wegschiet aan één teugel omtrekken en dus bijna een wending om de achterhand maken.
Maar let op veel paarden geven het niet dadelijk op, dus vraag het vriendelijk opnieuw verder te gaan , gaat hij niet weer omtrekken en zelfs een paar keer achter elkaar blijven ronddraaien, dan opnieuw vriendelijk vragen, maar niet terugkeren, geef niet op.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:41

Inderdaad nooit opgeven en maar gewoon naar huis gaan, verder laten lopen, al is het maar een paar meter. Nooit met 1-0 voor het paard een rit afsluiten, maak er op z'n minst 1-1 van.

En wat Alicia ook zegt: steeds een stukje verder van stal/het vriendje weg en dit opbouwen.

Je hebt in elk geval geen mentaal gestoord paard hoor, het komt héél vaak voor dat een paard liever niet alleen naar buiten gaat. Je zegt dat ze niet bang is, dus waarschijnlijk heeft ze gewoon geen zin meer en wil zij bepalen dat jullie dan maar terug naar stal moeten.

Ik weet niet hoever jullie van de stal weg zijn op het moment dat ze zo gaat doen, maar als het te lopen is zou ik hetzelfde stuk gewoon eens gaan wandelen met haar. Dat is een soort tussenweg: niet helemaal alleen, maar ook niet met een ander paard erbij.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:18

[quote="aeolusnr1"]Zoals " Alicia " hier ook beschrijft, als ze echt wegschiet aan één teugel omtrekken en dus bijna een wending om de achterhand maken.
[\quote]

dit kun je rustig vergeten bij een fjord die zijn kop op 'thuis' heeft staan!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:34

Als je de goede techniek hebt, werkt het bij elk paard :)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:37

Tuurlijk.
Alleen bij al die fjorden die ik ken en die dat grapje ook uithalen net effe niet. ... en die worden niet door mij gereden. Maar het probleem is bij mijn fjord opgelost inmiddels. Ook door een soort van techniek :D

maar dat geeft niet hoor, ik hoop dat ts een oplossing vindt. want lastig is het echt, en het breekt ook je vertrouwen af.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:39

ik hbe het zelfde probleem met mijn fjord gehad, en ook opgelost door aan 1 tuegel te gaan trekken, werkte dus helemaal niet bij mijn fjordenkop!! dus elke keer als ze weer begon gek te doen, om keren willen zet ik der nu wel op een hele kleine volte, na heel vaak te oefenen werkte het aan 1 teuegel trekken wel, na 2 a 3 voltes gereden te hebbenw ee verder rijden, van huis af zeg maar, en als ze weer begint weer voltes maken,, maar enkele keren werkt dat niet dan stapte ik af, en ging ik naast mijn merrie lopen dan liep ze ook wle mee...
Het is er nog niet helemaal uit, maar is al veel minder dan hoe het eerst was..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:44

Jeetje, dat is lekker vriendelijk allemaal. 'Trek maar om' 'ga maar aan 1 teugel hangen'. Alsof het daarmee wordt opgelost? Zo zal pony zelfs nog meer een hekel krijgen aan (alleen) weggaan.

Waarom begin je niet gewoon bij de basis? Ga eens aan de hand wandelen met je pony, gaat ze dan wel mee? Ga eens voorop rijden als je met zijn tweeen bent. Geef je pony wat zelfvertrouwen en vertrouwen in jou.

Samen wandelen is daar super voor. Uiteindelijk zou je kunnen proberen om met twee mensen te wandelen, en als je een stuk van huis bent, stap eens op, en laat de ander ernaast lopen. Die kan ingrijpen als pony er vandoor gaat, maar kan ook een beetje steun aan je pony geven waardoor ie er juist NIET vandoor gaat.

Maar omtrekken ed... :n

Gewoon bij de basis beginnen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:50

Ik moet het paard nog tegenkomen waarbij het niet werkt en ik heb in mijn leven al een heleboel paarden mogen rijden, waaronder ook echte donderstenen. Shetlanders, KWPNers, Tinkes, Fjorden, NRPSers etc. Je moet de juiste techniek even hebben om het echt te laten werken, maar die kun je op de grond gewoon oefenen.
Als je met je buitenhand+teugel op de schoft drukt, de binnenteugel heel kort pakt (ik pak hem meestal op de lengte van het bit naar het oor), jezelf sterk met je zit in het zadel duwt en je vanuit je elleboog je hand naar je borst brengt (dus niet naar beneden!), ben je ontzettend sterk. het is echt techniek: een houding zoeken waarbij je sterk in het zadel verankerd bent, je gebruik kan maken van de hefbomen in je eigen lijf en de kracht van het paard tegen hem gebruikt.

Nogmaals: Dit is een NOODOPLOSSING! Dit soort dingen gebruik ik alleen als ik bang bent dat ik anders dood ga!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:52

Ik geloof dat bovenstaande 'ik wil liever niet alleen van stal weg want dat vind ik eng' niet echt onder de categorie 'absolute noodsituatie want paard rent in volle galop richting snelweg' valt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:57

Daarom gaf ik eerst een meer gangbare oplossing;

Citaat:
Ga samen met een ander paard en rij voorop op de momenten dat het kan. Dat steeds uitbouwen: na een paar weken even wegrijden van het andere paard (uit het zicht) en dan daarna weer opwachten.
Verder wil ik je adviseren om niet te ver van huis te gaan, en eerst kortere ritjes te maken, dicht bij huis. Als dat goed gaat kun je steeds verder weg, maar zolang dit gedrag blijft, blijf je dicht bij huis.

Zo zou IK het oplossen. Feit blijft dat je dit toch op de openbare weg oefend en er dus altijd kans op een noodsituatie is. Wil je dit persé zelf oplossen, kun je er maar beter voor zorgen dat je weet waar de rem zit! Maar doorgaan zoals nu en alleen het paard omtrekken als hij ervandoor gaat, zal inderdaad weinig effect hebben op het gedrag.
Wil je het gedrag echt veranderen, dan zul je moeten leren naar je paard te luisteren en niet over z'n grenzen heen te gaan.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:59

Abeltje77 schreef:
Ik geloof dat bovenstaande 'ik wil liever niet alleen van stal weg want dat vind ik eng' niet echt onder de categorie 'absolute noodsituatie want paard rent in volle galop richting snelweg' valt.

Volgens mij ook niet.

Omtrekken is voor mij écht een allerlaatste redmiddel.

NIET gebruiken als dat betekent dat je elke dag met buitenrijden met je volle gewicht aan 1 teugel moet gaan hangen omdat je fjord anders niet loopt.

Ik heb dezelfde vraag als abeltje77: Loopt hij wel mee aan de hand buiten het erf?
Het kan zijn dat hij gewoon het vertrouwen niet heeft om in zijn eentje weg te gaan,zeker niet als hij zelden van het erf afkomt (ik weet niet of dat het geval is?)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:06

Ik denk dat je ergens "iets laat liggen" op rijtechnisch gebied waardoor het paard buiten compleet veranderd. En misschien even grof gezegd: Het kan aan het paard liggen, maar 99% zeker dat het aan jou ligt. Waarschijnlijk breng jij iets over op het paard waardoor deze dezelfde grappen iedere keer weer uithaalt.

Het lijkt mij dat je beter flink kunt gaan lessen in de bak zodat je er een noodrem op weet te krijgen dan door te blijven modderen en het dier aan 1 kant in zijn mond te hangen omdat deze wil blijven rennen.

In de bak goed voor elkaar en goed luisteren, gaat buiten ook heel veel verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:34

*misschien eerst het hele weiland af-wandelen?
*zoals iedereen noemt dat er een ander paard voorop gaat?
*iemand die haar vasthoud tijdens het rijden?
*omtrekken als ze ervandoor gaat en dan goed op d'r donder geven! en dan voet bij stuk volhouden zodat ze doorgaat
* voordat ze gaat wegrennen afstappen en meelopen
*misschien durft ze niet ver van huis, ze vind het heel spannnend(oortjes naar voren) maar toch vind ze het niet fijn en rent ze terug?

Judje

Re: buitenrit op land: paard galopeert terug naar huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:36

Verplaatst van OPG naar RT-P.

Merris

Re: buitenrit op land: paard galopeert terug naar huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:41

Neem je altijd dezelfde route als je naar buiten gaat? Je dan eens kunnen veranderen van route. Mijn paard weet precies waar ze mag galopperen en waar niet, omdat we altijd in hetzelfde gebied rijden. Misschien helpt het bezig houden onder het rijden ook wel. Even dressuren op een veldje in de buurt zodat ze bezig en niet denkt aan het alleen zijn of niet thuis zijn.