Eindelijk weer rijden! Lady Turiba (v. Havel) aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinFTbing

Eindelijk weer rijden! Lady Turiba (v. Havel) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 07:48

Hallo bokkers :D

Tuub en ik zijn eindelijk weer aan het rijden.
Eindelijk, want ze heeft zo'n 3 maanden niet onder het zadel gelopen.
In december kreeg ze voedselvergiftiging, ze was erg verzwakt en had best even tijd nodig om aan te sterken.
Ze is nu een lekker stevig paardje, maar mist nog wel enige bespiering.
Ze is erg veranderd sinds ze ziek is geweest, er is een veel betere band, maar het rijden blijft moeilijk..

We hebben geen niveau, ik heb ook besloten om me niet meer op wedstrijden te richten, dat geeft me teveel druk.
Ik wil er wel naar toe gaan werken dat ik straks lekker in de bak kan gaan springen.
Het grote probleem bij mij is, ik heb last van onbewuste spanningen in armen, rug en vooral mijn handen, waardoor ik het dus moeilijk vind om contact te vinden.
Hier zijn we volop mee aan het oefenen. Maar ik zoek nog goede tips. En ook voor het onder mij uit lopen, want dat gebeurd nog veeeel te veel.

1. Begonnen met even longeren, even kijken of ze fris is (mevrouw was zo lui als het maar zijn kon := )
Ze wordt overigens nu ook gelongeerd met bijzetteugel, behalve deze keer dan ;)
Afbeelding

2. Hier zitten mijn beugels nog wat te kort.. Instappen
Afbeelding

3. Draf, beugels gaatje langer, zit gelijk een stuk beter :P
Afbeelding

4. Weer even stappen tussendoor
Afbeelding

5. Drafje
Afbeelding

6. Slangevolte 3 bogen, middelste in stap
Afbeelding

7. Nog een drafje
Afbeelding

8. Draf
Afbeelding

9. Draf
Afbeelding

10. Gallop, dit vind ik nog best eng, omdat ze hard gaat.
Afbeelding

Ik ben benieuwd of jullie goede tips hebben!
2e paasdag heb ik voor het eerst springles op haar, zodat we een beetje aan het vertrouwen kunnen werken.

Mars

Re: Eindelijk weer rijden! Lady Turiba (v. Havel) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:11

Om te beginnen vind ik jouw houding heel netjes over het algemeen, je hebt een mooie rechte rug, maakt je benen lang en kijkt goed vooruit. Pas alleen op dat je niet voorover valt, dat gebeurd op een aantal foto's, als je daar op let is je houding super :j

Wat je paardje betreft denk ik dat je haar iets ronder zou kunnen rijden, dan heb je ook meteen meer controle over haar tempo. Rijdt veel tempowisselingen, overgangen, figuren om haar los en soepel te krijgen en iets meer over de rug. Zo komt de achterhand er ook meer onder, ze kukelt nu wat voorover :)

Tot die tijd zou je in galop haar eens op een volte kunnen zetten en die langzaam sluiten als ze te hard gaat. Zodra ze een rustiger tempo heeft open je de volte weer langzaam. Als ze dan weer harder gaat maak je hem weer kleiner en zo kun je dit langzaam uitbouwen. (werkt ook in de andere gangen)

Krijg je ook les? :)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:15

Wat een lieve uitstraling heeft je paardje! Leuke foto's, samen werken aan het vertrouwen en dan komt het vast goed. Ik zie op je galopfoto dat je het inderdaad wat eng vind, want je 'zit' niet echt in je zadel, maar meer iets gespannen erboven. Probeer echt te gaan zitten, voor je gevoel misschien overdreven diep in je zadel en je zwaar maken. Dan zal ze ook minder gaan rennen. Misschien heeft ze ook nog moeite met haar balans in de galop en gaat ze daarom zo hard, mijn merrie deed dat eerst ook vaak.
Verder geeft Mas je ook veel goede tip: veel overgangen en figuren, en oefenen, oefenen, oefenen! Succes!

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:19

Ik vind het er ook netjes uitzien! Inderdaad wat Mas zegt, probeer dr wat meer ronder te rijden, in ieder geval met wat stelling, dan wordt het makkelijker om wendingen en figuren te rijden en haar onder controle te houden. Veel overgangen en figuren blijven rijden en je houding houden zo!
Wat me opvalt bij de draf fotos is dat het lijkt alsof je soms op het verkeende been lichtrijdt? probeer hier op te letten, zo blijft je paardje ook beter in balans.

veel succes verder!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:47

Bedankt voor het compiment over mijn houding :P
Ik weet dat ik soms voorover val, dat is uit angst als ze harder gaat lopen, maar ik probeer er wel zoveel mogelijk op te letten.
Soms steek ik ook erg mijn benen naar voren, maar dat is op deze foto's niet erg goed te zien ;)

Ronder rijden is nog een beetje een probleem, omdat haar nek en rugspieren daar niet genoeg voor getraint zijn, maar daarom longeren we nu ook met bijzet :)
Stelling blijf ik erg moeilijk vinden door haar, omdat ik moeilijk het gevoel kan vinden, maar als de ontspanning er is, zal dat beter gaan.

Meer tempowisselingen en figuren rijden is iets wat ik makkelijk vergeet, daar moet iemand me echt op wijzen :P
Dit keer was mijn zus erbij, dus die let dan wel op :)
Op het goede been lichtrijden heb ik helemaal niet gelet :o
Zal ik voortaan eens wat beter op letten, dat scheelt ook al wat.

Ik krijg af en toe les.
Soms wat van mijn zus, omdat zij al beter op Tuub kan rijden dan ik, en beter weet waar de knopjes zitten.
Voor ze ziek werd heb ik een aantal keer les gehad van een nieuwe instructrice, ik ga haar ook snel weer bellen ;)

Dankje Jalenka_Kiya! Ze is ook ontzettend lief, na ze ziek is geweest is ze ook zo veel liever geworden :)

Ik ben in galop ook altijd erg bang dat als ik ontspan, ik te hard in het zadel knal, wat moet ik daar tegen doen dan?

Ja die balans zou best wel eens een probleem kunnen zijn, maar als haar bespiering verbeterd, komt dat wel goed denk ik :)

Bedankt!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:22

Hee Karin!

Ik vind dat het al de goede kant opgaat en super dat je weer lekker aan het rijden bent :D
Erg fijn dat het longeren zijn werk gaat doen, want het rond rijden is inderdaad geen gemakkelijke opgave!

Voor het zicht mogen je beugels nog wel een gaatje langer, maar dat komt vanzelf wel.
Als je er wat lekkerder op zit en het rijden gaat wat soepeler zul je vanzelf je beugels eens wat langer kunnen maken.
Verder kantel je af en toe iets voorover, je mag iets meer gaan zitten in het zadel.

Maar Tuub ziet er goed uit zeg!
Lekker glanzend in d'r vachtje en volgens mij is d'r hals ook alweer iets dikker en steviger geworden.

Ga zo door zou ik zeggen!!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:52

Hej! Leuk om weer een topic van jullie te zien! Het ziet er echt al heel goed uit hoor, zeker omdat jullie zo een tijd niet gereden hebben! Probeer in je bovenlichaam niet te ver naar voren te gaan zitten, maar verder is je houding echt netjes! Probeer wel elke keer te letten op het ontspannen, op tijd alles een keer los "gooien" :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:30

waauw Karin ik vind jullie echt een leuke combi! Tuub is er goed van bekomen, lekker dun in de haren ook!

Ik vind jouw houding niet slecht, maar je ziet wel dat jij je aanspant. Ook zit je wat "bang".. Misschien is het wel leuk om daar aan te werken door zitlesjes te nemen, zonder zadel (+ hoofdstel/teugels) lekker aan de longe werken? :)

Maar het rijden opzich, ze loopt súper ontspannen, dat ronde komt wel! maar echt je en Tuub zijn veel vooruit gegaan :)

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:37

Leuke foto's Karin!

Ik ben blij voor je dat het allemaal weer wat beter gaat. Ik vind het er nog best goed uitzien hoor, je zit er behoorlijk netjes op :). Natuurlijk mag het allemaal nog wat meer van achter en ronder, maar eerst maar eens lekker een combinatie worden dan komt het allemaal goed :D !

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:26

Leuke pony! Fijn ook dat je weer kunt rijden.
Probeer zelf lekker ontspannen te zitten en nouja eigenlijk is de rest al aangegeven. Aan de houding van je pony valt nog een hoop te verbeteren maar dat komt vanzelf wel :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:10

Zussie,

Ik heb ontzettend veel verbetering gezien tijdens het rijden!
Was echt trots om te zien dat julie in een keer zo zijn vooruitgegaan.
Jammer alleen dat ik daardoor soms verget om fotos te maken :')

Puntje wat je kan verbeteren is je houding en spanning moet echt minder worden. Maar met veel oefenen komt dat wel goed hoor!

Met je springles maandag kom ik ook lekker fotootjes maken, dus dan weer net zo je best doen als vandaag en we gaan ze zeker op bokt plaatsen, ook al zien ze er misschien niet uit :P

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:33

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D

Ja, amanda, ik moet even onthouden dat ik dat losgooien doe! :)

Zitlesje zonder zadel zie ik niet zo zitten :=
Met zadel wel :P

Die beugels een gaatje langer dat is een gek probleempje :P
Soms lijkt het of mijn benen krimpen als ik aan het rijden ben :+
Maar als ik zelf wat meer mijn balans heb gevonden en het vertrouwen, zal ik mn beenhouding ook wat meer gaan vinden hoop ik :)

Ja zus, en dan wel veel foto's :P

moonbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:17

Houdin qua rug etc is helemaal prima.
Maar je armen & handen ...
Elleboog buigen, handen rechtop boven de schoft etc.
Verder is je houding netjes!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 13:35

Dankjewel :)
De handhouding hebben we lichtjes wel op geoefend, maar het is eerst even belangrijk dat ik die ontspanning vind ;)

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:39

Je zit er netjes op hoor! Hij mag wel wat ronder lopen, hij loopt ook erg op de voorhand. Leuke combi!
Veel succes ermee!