Verschrikkelijk kort draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Verschrikkelijk kort draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:01

Ik weet niet of het hier goed staat hoor.. maar heb iets waarvan ik niet weet wat ik ermee aan moet.

Mijn oom heeft sinds een paar dagen een nieuw paardje. Het is een 11 jarige merrie. Waarschijnlijk een draver. Het is nogal een nerveus beestje, maar dit kan natuurlijk ook komen omdat hij heel lang niet in handen is geweest.

Vrijdag heb ik haar gepoetst en even gelongeerd. Gewoon longeerlijn aan het halster. Ze werd al snel rustig en het viel mij op dat ze super mooie gangen heeft. Echt heel erg ruim. Na een half uurtje was ze een beetje bezweet en heb ik haar uitgestapt en weg gezet.

Vandaag heb ik haar weer gelongeerd. Deze keer met zadel en hoofdstel om. Geen bijzet nog. Tijdens het opzadelen was ze gespannen omdat ze niet echt wist wat haar overkwam. al snel was ze weer rustig en heb ik haar gelongeerd in stap en draf. Weer de geweldig ruime gangen.
Na een tijdje begon ze heel kort te draven. bijna op de plaats. achterbeen maakte hele korte pasjes en voorbeen iets kleiner dan normaal. Heel dribbelig. Weer terug naar stap laten gaan en daarna nog eens geprobeerd. Weer hetzelfde. Heb ook al geprobeerd om haar erdoorheen te laten lopen maar dit lukt niet.

Later het zadel eraf gehaald en nog eens geprobeerd. nog steeds hetzelfde.

Wat kan ik hieraan doen? waar komt het vandaan? Ik weet het niet meer.
Is er iemand die wel wat weet?

Utixo

Re: Verschrikkelijk kort draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:06

Dravers hebben nogal eens de neiging om een 4e gang te hebben. Dit kun je vaak onder de man wel splitsen.

midgie

Re: Verschrikkelijk kort draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:18

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:58

Dit klinkt inderdaad als een 4e gang, dit is iets wat meer dravers kunnen/hebben.
Is het een gang lateraal?(links-voor en -achter, rechts-voor en -achter)
Of is het een viertaktgang? (alle benen gaan afzonderlijk maar neigt meer naar een diagonale gan(draf bv is een diagonale gang)
Is de gang lateral dan ga je richting telgang, is het een viertaktgang dan heb je het over tölt.
Door je omschrijving neig ik te denken dat de merrie kan tölten.
Helemaal niets mis mee, er zijn genoeg mensen die een 4e of misschien zelfs 5e gang als een zeer grote bonus zien, het rijd immers zeer comfortabel!!