Pony @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Pony @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:23

Omdat ik wel wat feedback kan gebruiken ;) :D

Mijn pony Flower is 7 jaar en we hebben nog geen nivo, zowel ik als pony niet. Ze heeft de winter stilgestaan (geen bak en in een nat weiland valt niet te rijden) dus we zijn sinds deze week langzaam dan maar wat serieuzer aan het rijden. Pony is nog wat aan de magere kant maar, dit is ook vooral het gemis van bespiering! Eind van de winter valt ze helaas altijd wat in op haar heup, komt wel weer goed.

Met hackmore vanwege haar gebit, bit is vrijwel niet mogelijk.

Ik vind het moeilijk om haar achterhand erbij te houden, en in galop valt ze helemaal uit elkaar. Ik weet nog niet goed wat ik er mee moet, straks weer beginnen met lessen zal wel veel helpen denk ik. Ik probeer haar rustig te rijden omdat ze heel erg de neiging heeft op de voorhand te gaan racen. Ook duikt ze vaak met haar hoofd naar beneden (zal wel te zien zijn op de fotos) dan wil ze heel soms ook wel eens een beetje in mijn handen hangen. Ik probeer haar dan wel iets voorwaartser te laten lopen.
Mijn zit zal ook wel een doorn in het oog zijn, als iemand tips heeft, graag!

Drafjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galopjes
Afbeelding
Afbeelding
de oeioei foto:
Afbeelding
Woohoo foto, hihi:
Afbeelding

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:41

Inderdaad, als je rustig aan gaat opbouwen, komt het met die bespiering vanzelf wel goed.
Ik vind het met je zit nog wel meevallen, al druk je soms wat overdreven je hakken uit en heb je soms je tenen wat naar buiten.
Wat mij vooral opvalt zijn je handen! Je hebt ze niet alleen redelijk hoog, maar ook zowat tegen je buik aan. Mijn tip: maak je teugels eens een eind korter, dan zal het ook gemakkelijker zijn haar bij elkaar te rijden. Dan kan je dat wat je er van achteren in rijdt ook aan de voorkant opvangen. ;)
Intussen heb je, ondanks dat je teugels aan de lange kant zijn, naar mijn idee wel continu behoorlijke druk op de hackamore. Het kan natuurlijk door de momentopnames van de foto's komen, maar van mij mag je wel iets subtieler zijn in je hand. Dus zorg dat je handen niet alleen voor je zadel zijn, maar ook mee naar voren zijn. Ben ik nog te volgen? :D

Eilatan

Re: Pony @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:03

Ja mijn teugels zijn altijd te lang! geen idee hoe ik het altijd voor elkaar krijg maar dat heb ik altijd op elk paard..... Zal er wat beter op letten volgende keer!

En qua druk, dat lijkt maar zo hoor. Komt miss omdat pony een beetje 'oprolt' in haar nek, en ze volgt de hack wel heel erg. Meer teugel zakt ze gewoon meteen en ze houd zelf lichte druk op die hackmore...
Sowieso kan ik geen kracht zetten, dus echt druk zetten kan ik niet eens. Heb vrij ernstig auto ongeluk gehad in januari en mijn schouders en nek functioneren niet goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:58

Ik vind persoonlijk dat je wel heel erg veel druk op die hackamore hebt staan. Voor zover ik me herinner is de hackamore een vrij stevige optoming. Dat "volgen" van de hand zou ik in dit geval eerder hangen noemen. ;) IMO zou je haar beter van je hand af rijden dat ze op haar eigen benen leert lopen, dat is de basis van alles. En om weinig kracht te hebben vind ik je toch net wat te hard in je hand. Het lijkt alsof je je handen op je benen vast zet. Je hebt je handen breed waardoor je meer kracht hebt dan als je ze normaal zou houden. IMO zou je ze dus gewoon bij elkaar moeten houden! Controletrukje: als je je handen in "piano" houding zet, moeten de tippen van je duimen elkaar kunnen raken.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:57

haha op haar benen ze ze sowieso niet!! Ze heeft haar handen eerder tegen haar buik aan!

Ik ben altijd een groot fan van dragend, maar je kan het ook overdrijven ;) En inderdaad je moet je handen meer naar voren doen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:03

Dan zie jij toch andere foto's dan mij want als ze nog drie cm meer naar achtergaan, staan ze vast vlak onder haar heupen.... := De buik zit over het algemeen iets meer naar boven ;) Hoe dan ook horen de bovenarmen/ellebogen niet achter je rug uit te komen en dat is in deze wel het geval. Handen moeten sowieso ook meer bij elkaar want met deze brede handhouding moet je veel minder kracht zetten om te sterk te zijn in je hand.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:10

ik vind het eigenlijks wel meevallen dat je pony mager is, ze heeft toch ook nog een beste borstkas. Je handen wat meer dragen, en miss kun je wat meer overgangen rijden. Als je in de galop zit wat meer impuls geven, dan valt ze er ook niet zo snel uit!! wel errrg leuke pony, wat voor afstammeling is het??

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:21

Ik vind het magere ook wel meevallen eigenlijk, maar aan je houding moet je wel een beetje werken. Het is niet dramatisch hoor, het is alleen allemaal net niet.
-Zoals al gezegd is moet je je teugels wat korter nemen, maar met minder druk. Je pink onder de teugel door zodat je teugel tussen ringvinger en pink in zit. Op die manier voel je ook beter hoeveel druk je zet. Let er ook op dat je allebei je handen rechtop en op dezelfde hoogte houd.
-Bij de galopfoto's druk je je hakken extreem uit, ik vind je beugels ook vrij lang. Je been is soms bijna recht, waardoor het lijkt of je meer staat dan zit. Misschien zit je lekkerder met de beugels een gaatje korter?
-Je lijkt soms ook je knieen wat naar buiten te draaien en daardoor ook je tenen. Houd je knieen tegen het zadel.
-Op sommige foto's zit je ook in stoelzit, met je onderbeen vooruit (een na laatste foto bijvoorbeeld) terwijl je op andere foto's je onderbeen juist vrij ver naar achteren houd (de eerste foto bijvoorbeeld) probeer oor/schouder/heup/hak op één lijn te houden

Verder zou ik zeggen: Lekker doorgaan met rustig opbouwen. Rijd veel (schijn)overgangen en houd je pony voorwaarts, dan komt hij op den duur vanzelf wat meer op de achterhand.
Succes :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:28

Voor de korte tijd dat je bezig bent, ziet het er al best aardig uit hor!
Mager is je pony niet, wat onderbespierd wel, maar dat komt vanzelf.
Wat me idd opvalt zijn je handen, het lijkt alsof je minstens 30 kilo in je handen hebt. Het ziet er erg hangerig uit.
Zoals eerder gezegd zou je je teugels korter kunnen nemen en je armen voor je gevoel wat meer strekken, zodat je ahw wat meer toegeeft in je armen.
Om dr hoofd ook wat meer omhoog te krijgen (zodat ze minder hangt) zou je wat actiever kunnen rijden, en dat treedt ze van achter wss ook veel beter onder!

xSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:14

je pony valt wat op de voorhand, en je steekt je benen wat af, neem je teugels wat korter op maat en hou je benen bij je pony!

leuk beest!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:41

Ze steekt haar benen niet af. Is omdat ze haar tenen niet naar binnen draait dat het zo lijkt. :) Teugels wat korter ben ik het wel mee eens maar die benen zijn kwa bij de pony houden prima vind ik.

Op de voorhand, ach, komt wel goed naarmate je haar iets meer op neemt... :) Veel overgangen en tempowisselingen rijden! :) Mag ik vragen waarom je haar op alle foto's zo laag hebt?

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:10

Ze heeft de neiging om te gaan racen schrijf je, en dat verbaast me eigenlijk niet omdat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat je met enorm veel druk rijdt. (Teugeldruk)
Laat je paard op zijn eigen benen lopen en durf wat te spelen met de teugels maar durf vooral je paard lucht te geven.

Ik vind je paard niet mager overigens, wat onderbespierd wel maar dat ik logisch.

Veel plezier!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:19

Ik zie voornamelijk een enorme duikboot, lekker op de voorhand lopend en niet dragend / op eigen benen. Jij helpt nog eens een handje mee door letterlijk "de kop te dragen" :)

Wat ik je zou willen adviseren is veel (schijn) overgangen te gaan rijden, kleine stukjes te gaan rijden met veel tempowisselingen zodat de pony sneller aan het been wordt, goed moet gaan schakelen en leert op te letten. Hierdoor worden ze vaak al vlotter, leren ze te wachten, en weer te vertrekken, terug te komen en zichzelf te gaan dragen.

Het meest verradelijke hieraan is om aan je teugels te gaan komen, maar dat wil ik je dus afraden. Je zegt dat met bit rijden niet mogelijk is, is dit eventueel door een gebitsbehandeling wel mogelijk? Als dat namelijk zo is, zou ik je dat toch willen adviseren, en met een DA of paardentandarts willen bespreken welke vorm van bit voor jouw pony het beste is. Vaak is een dunnere, ongebroken trens een goed mogelijk alternatief (bijvoorbeeld bij een laag verhemelte).

Zet je handen iets lager, zo'n 3 cm boven de manenkam en laat ze daar! Geef lucht van voren en gebruik voornamelijk je zit. Ophoudingen geven kan en mag, maar houdt het luchtig. Gaat je pony echt drammen, mag je weleens "ho" zeggen, maar daarna gelijk weer die luchtigheid van voren.

Je moet willen bereiken dat je pony die gedragenheid, luchtigheid en activiteit van achteren naar voren krijgt :)

Veel schakelen, tempowisselen en kleine stukken rijden dus! Dan komt de bespiering ook vanzelf! Verder vind ik het een erg leuk dier :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:06

Thanx voor de tips, zal er aan gaan werken. Nog meer overgangen/schijnovergangen/tempowisselingen. Idd beugels korter, dat zat echt niet lekker. Ik vind het moeilijk juist lengte te vinden!
Het is een Connemara pony, haar vader is Finney v/d Zonnehoeve

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:14

Overigens, dat ze kon gaan racen was vorig jaar, toen hadden we die problemen. Daarom weet ik hoe het eruit ziet als ik wel trek (ik naar voren, pony op onderhals in verzet) dat was zondag echt niet. Had ik ook niet gekunt ;) We hebben toen goed hulp gehad en uiteindelijk konden we rijden zonder hoofdstel, dat kan nog steeds wel
Ze komt, mits we ontspannen aan het rijden zijn, heel goed terug op je zit maar vertrekken is een stuk moeilijker (lui en traag op het been). Meer overgangen dus!

Laatste zit overigens in haar familie want haar moeder is exact hetzelfde, lui en traag op het been. Altijd geweest ook, net als Flower :p

ansj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:22

Ik zou je tenen wat meer naar binnen proberen te houden, je handen wat lager en meer ontspannen , niet te veel druk op je teugels zetten.Dan gaat je pony wat meer op eigen benen lopen, naar mijn mening en die van anderen lees ik hier, hangt ze erg in je handen.
Verder vind ik wel dat je keurig recht op zit en je houd ook mooi je hakken naar beneden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:18

Met een dergelijke optoming zou ik nooit met aangenomen teugels rijden :=, je hebt te maken met een enorme hefboomwerking door de scharen. Een geschikte optoming voor met aangenomen teugels rijden is een sidepull of een dr. Cook (a-like).

Focus ook niet zo op die gewilde krul en het hoofd zo naar beneden, begin met lang en laag te rijden. Zoals je nu rijdt, rij je het paard alleen maar op de voorhand.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:01

Hey,

Wat is flower lekker uitgegroeit, ze heeft echt meer body gekregen sinds de laatste keer dat ik dr gezien heb... Nu nog wat spiertjes eraan trainen...

Wat commetaar ben ik t wel met t bovenstaande eens, veel (schijn)overgangen, scherp op je been maken en je handen een stuk naar voren plaatsen...

Blijf t wel een geweldige pony vinden... nog steeds een mini nim

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:16

Hey, gave pony heb je zeg! Ik vind um echt niet mager hoor! Verder is alle commentaar wel zo'n beetje gegeven, denk dat je het wel snapt nu;). Succes ermee!