te vroeg verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsefraeky

te vroeg verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:09

hllo iedereen ,

ik heb een probleempje bij het springen ; ik ga steeds te vroeg in verlichte zit waardoor mijn paard te vroeg springt en blijft haperen aan de balken. Laatst ben ik nogal hard geschrokken en durf niet meer springen. Heeft iemand tips?

MVG

Romy18

Re: te vroeg verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:26

Jezelf leren om te wachten op je paard zodra je voelt dat hij van de grond komt pas gaan staan. Je kan dit het makkelijkste oefenen met een heel laag kruisje, als je bij zo´n lage sprong je paard wat in de weg zit is dat nog niet zo erg, en kan er ook weinig gebeuren. Instructie hierbij is wel makkelijk!

horsefraeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:33

Romy18 schreef:
Jezelf leren om te wachten op je paard zodra je voelt dat hij van de grond komt pas gaan staan. Je kan dit het makkelijkste oefenen met een heel laag kruisje, als je bij zo´n lage sprong je paard wat in de weg zit is dat nog niet zo erg, en kan er ook weinig gebeuren. Instructie hierbij is wel makkelijk!

er lag 1 drafbalkje voor om te helpen maar ... dat deed die niet egt :)
ik ga morgn naar de manege dus ik zal je tips eens uitproberen
thanx
Laatst bijgewerkt door horsefraeky op 05-04-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:34

Les nemen

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:36

een drafbalkje voor de hindernis leggen, en gewoon echt blijven zitten tot de sprong komt pas als je paard afzet ook in de verlichte zit gewoon op een laag sprongetje oeffenen suc6 *D

horsefraeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:43

eilleen333 schreef:
Les nemen

ik neem les

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:07

Is het zo dat je te vroeg in verlichte zit gaat omdat je een beetje zenuwachtig word van springen, of omdat je gewoon echt niet aanvoelt waneer het juiste moment is?
Je kunt het beste oefenen op lage hindernissen probeer zo lang mogelijk te blijven zitten tot je aanvoelt dat je paard gaat springen, wees niet bang dat je te laat in verlichte zit gaat want op een lage hindernis kan dat niet zoveel kwaad. Ga ook niet hoger springen voor je het onder de knie hebt.
Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat jij aangeeft wanneer je paard moet springen en dus ook op dat moment in de verlichte zit kan gaan zitten, het is niet de bedoeling dat je paard alles alleen moet uitrekenen en jij alleen maar erop hoeft te zitten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:00

Ik leerde vroeger van mijn instructrice om te zitten blijven. Zij stond dan langs de kant en riep: zitten zitten zitten! En als ik nu moet springen zeg ik in mijzelf: zitten zitten zitten. Het klinkt erg simpel maar het werkt wel. Als ik nu een keer te vroeg naar voren ga, denk ik bij de volgende sprong wel dat ik moet blijven zitten en wachten. En wachten tot het paard omhoog komt en dan in de verlichte zit gaan zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:15

horsefraeky schreef:
eilleen333 schreef:
Les nemen

ik neem les

En zij kan je hier niet bij helpen?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:23

in-uitjes springen, dan leer je de beweging ook goed voelen, verder balkjes of lage kruisjes galopperen/springen.
Vanuit galop is het vaak makkelijker aan te voelen dan vanuit draf, tenminste dat vind ik zelf.

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:54

Probeer voor de sprong de passen te tellen! Vervolgens zie je vanzelf in wanneer je moet afzetten!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:35

Ik denk dat dat voor haar nog wat veel is marjette. Bovendien springen ze volgens mij meestal vanuit draf, aangezien ts het over een drafbalk voor de hindernis heeft.