Memphis Tennessee & Ik @ Training Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Memphis_

Memphis Tennessee & Ik @ Training Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:55

Hallo bokkers,

Met dit mooie weer moest dus weer even buiten op het gras geoefend worden he. Hier heeft mijn lieve moeder wat foto's gemaakt. Helaas geen super goede kwaliteit want mams kan niet zo goed met fotocamera overweg :+ Ook moest even mijn nieuwe setje geshowd worden, helaas nog geen bijpassende peesjes of bandages.

Vandaag lekker gereden. We werken vooral nog op het actiever maken van de achterhand en het wat minder hangen in mijn hand. Hier heeft meneertje vaak geen zin in om mee te werken. Vaak loopt hij ook nog wat op de voorhand. Dit is al erg verbeterd sinds vorig jaar.
We rijden nu Z1+8 in 5 maanden, en we willen graag met 10 over naar de Z2.

Voor de geïntresseerden:
Memphis is 11 jaartjes jong, 1.55m en een ruintje (al denkt hij dat hij soms een hengst is)
Zijn afstammeling is Mentos X Merafic Ox.
Heeft bij vorige eigenaar L2 gelopen en ik heb hem nu 2 jaar.
Ook zijn we elk jaar vanaf de L2 naar de Gelderse Kampioenschappen geweest, zowel Indoor als Outdoor.

Genoeg gepraat, hier de foto's:

1) Lekker drafje op volte (beetje raar moment van lichtrijden)
Afbeelding

2) Wat oppakken in stap
Afbeelding

3) Wat oppakken in draf, fijn beeld.
Afbeelding

4) Pasje middendraf, hier zie je dat hij erg op de voorhand valt.
Afbeelding

5) Wat verzameling in galop, fijn beeld vind ik zelf.
Afbeelding

6) Ook wat verzameling, raar moment van foto maar verder wel fijn beeld. Alleen mijn houding is een beetje raar.
Afbeelding

7) Stukje stappen tussendoor, mijn houding :o
Afbeelding

8) Oppakken na halsstrekken (opperste concentratie :Y) )
Afbeelding

9) Uitgestrekte stap
Afbeelding

10) Keertwending naar rechts (ik zit hier scheef)
Afbeelding

11) Schouderbinnenwaarts links
Afbeelding

12) Verzameld drafje, erg mooi beeld vind ik zelf.
Afbeelding

13) Inzet appuyement naar rechts.
Afbeelding

En nog een filmpje voor de geïntresseerden
http://www.youtube.com/watch?v=zHENGoEVAio

Tips/commentaar etc. zijn natuurlijk welkom, hou het wel netjes! :D

Daag :wave:

Afbeelding

wake_up

Re: Memphis Tennessee & Ik @ Training Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:07

Leuk paardje :j Wel zie ik voor de Z graag nog wat meer oprichting in de hals. Gewoon lekker veel overgangen rijden en actief houden, dan komt dat wel goed :)
Probeer soms nog je handen wat meer boven de schoft te houden, maar dat kan ook een momentopname zijn.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:09

wake_up schreef:
Leuk paardje :j Wel zie ik voor de Z graag nog wat meer oprichting in de hals. Gewoon lekker veel overgangen rijden en actief houden, dan komt dat wel goed :)
Probeer soms nog je handen wat meer boven de schoft te houden, maar dat kan ook een momentopname zijn.

Je hebt gelijk, hij wil altijd gelijk op de voorhand duiken. Er zit al veel meer verbetering in als vorig jaar.
Bedankt voor je reactie! :D

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:23

Knap hoor, in twee jaar het Z1 bijna door zijn.

Ik ben het eens met de opmerking over oprichting.
Verder moet je werken aan je eigen houding. Je zit erg vaak scheef bij de oefeningen waar je pootje over of dwars moet lopen. Probeer eerst eens recht te blijven zitten en bouw de oefening opnieuw op, dus ook al wil het met een recht lijf en midden in je zadel zitten eerst niet helemaal perfect lukken, bouw de oefening beetje bij beetje op, je pony kent het al, dus dat kun je vrij snel oplossen. Het is even lastig, maar wel de moeite waard.
Ook mag je je handen wel wat meer dragen. Is voor het plaatje gewoon mooier en je handen zijn ook onafhankelijker.

veel succes alvast in het Z2

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:44

Persoonlijk vind ik dat je nog niet klaar bent voor het Z2. Mis de oprichting en daardoor de gedragenheid in de basis. Tijdens het stapgedeelte mis ik de ontspanning (0.37-0.43) en is de overgang en de hoofd/hals houding onrustig. Daarnaast ga ik mee met de opmerking van Daphaan over je houding tijdens oefeningen, je zit regelmatig scheef en dit zie je ook tijdens overgangen. Lijkt of je met verkeerde stelling en buiging een overgang maakt, zou eerder denken dat dit bewust is?

Vind je pony wel een leuk dier om te zien, lijkt me een attent ding! Aan de hand van deze foto's zou ik nog wat meer bevestiging rijden in het Z1 en dan overgaan naar de Z2. Succes!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:14

Caesar schreef:
Persoonlijk vind ik dat je nog niet klaar bent voor het Z2. Mis de oprichting en daardoor de gedragenheid in de basis. Tijdens het stapgedeelte mis ik de ontspanning (0.37-0.43) en is de overgang en de hoofd/hals houding onrustig. Daarnaast ga ik mee met de opmerking van Daphaan over je houding tijdens oefeningen, je zit regelmatig scheef en dit zie je ook tijdens overgangen. Lijkt of je met verkeerde stelling en buiging een overgang maakt, zou eerder denken dat dit bewust is?

Vind je pony wel een leuk dier om te zien, lijkt me een attent ding! Aan de hand van deze foto's zou ik nog wat meer bevestiging rijden in het Z1 en dan overgaan naar de Z2. Succes!

eens +:)+

Weet niet wat voor punten je nu rijd in het Z1 maar zou niet als je steeds krap aan winst heb Z2 gaan rijden eerst nog lekker oefenen,je heb nog tijd genoeg :D

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:26

leuke pony :D
ben jou ook wel eens tegen gekomen op concour ;)
voor het z2 zijn er idd nog wel wat puntjes die verbeterd kunnen worden, maar over het algemeen vind ik het wel een mooi beeld geven hoor
het viel mij ook op dat je soms de verkeerde buiging en stelling, werk daar wel aan
succes verder!

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:41

Allemaal bedankt voor de reacties. Ja het klopt dat ik scheef zit, maar is geen fout van de pony op zich. Het klopt ook dat hij de verkeerde kant opkijkt. Dit is bewust zo gedaan omdat hij daar erg veel moeite mee heeft om allebei de kanten fijn na te geven. Ben het natuurlijk wel met jullie eens hoor. Ik rijd wel regelmatig goede winstpunten. Ik had de eerste wedstrijd 227 en 221 en dat was gelijk 4 winstpunten. Ik ga gelijk met 10 over omdat dit het laatste jaar bij de ponys voor mij word en daardoor wil ik snel overgaan en het liefst een paar winstpuntjes in de Z2 voor de verkoop. Ik wordt erg lang voor hem en in de Z ben je bij de pony's snel uitgekakt om zo maar te zeggen dus vandaar dat ik besluit om bij de paarden te gaan.

Iedereen bedankt voor tips/reacties etc.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:42

ik vind het toaal niet z waardig,de aanleuning ziet er niet erg fijn uit,de achterhand mag meer onder treden en hij valt op de voorhand wat je zelf al aangeeft.
ik vind het een leuk L/M nivo aan deze fotos zou ik het helaas niet hoger geven.

ik vind je houding trouwens echt reuze meevallen!
handjes netjes dragen en verder heb ik daar niks op aan te merken!
leuke pony

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:06

Dat Z-waardig is zo'n onzin. Ze heeft wp's in de Z1, dus is het wel Z-waardig.

Probeer recht boven je paard te blijven zitten. Misschien helpt het om zonder beugels te rijden.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:11

Wie zijn ''wij'' bokkers om te beoordelen of iets wel of niet Z waardig is?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:12

ik ben het er wel mee eens,
en vandaag de dag zijn jury's zal streng genoeg dus kom op!
niet altijd dat gemopper van dit is niet z waardig en dat niet,...(behalve als het er écht niet uitziet)
ze heeft die puntjes toch>en dat in 2 jaar? Knap hoor....
verder zal ik haar net even wat attenter maken en wat meer verzamelen,
zo komt die hals er wat beter onder, verder ziet het er wel aardig tot goed uit! ga zo door!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:28

Voor de pony's zou het best Z-waardig kunnen zijn. Mooi over gaan naar de Z2 als je je punten hebt. Dan kun je mooi nog even wat ervaring opdoen. Ik weet niet hoe streng ze zijn in het Z2 bij de pony's, maar vast minder streng dan bij de paarden. Voor de paarden zou de pony meer los door de rug en meer met de achterhand eronder mogen lopen waarbij je pony ook meer zou mogen dragen (zweerfmoment en kracht). Dus reken jezelf niet rijk. Als je straks bij de paarden gaat rijden, zal het je misschien wel vies tegen vallen, maar bij de pony's zou ik het gewoon doen gezien je verhaal.
Succes. ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:52

Carien87 schreef:
Wie zijn ''wij'' bokkers om te beoordelen of iets wel of niet Z waardig is?

Ik kan alleen oordelen op basis van de fotos en het filmpje. Als TS aangeeft dat het Z1 training is, vind ik het aan de hand van dit materiaal niet Z-waardig. Als ik zoek op haar resultaten, zie ik ook wel dat ze regelmatig winst rijdt. Maar die foto's zie ik niet, dus op basis daarvan oordeel ik.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:16

Ik wil niet heel veel zeggen, maar zoals het er nu op de foto's uitziet, zou ik écht niet bij de 10 winstpunten al overgaan naar het Z2. ;) Met het appuyement moet je buitenhand tegen de hals, binnenhand(dus naar de kant waar je heen gaat) van de hals............. ;)

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:30

Stravero schreef:
Ik wil niet heel veel zeggen, maar zoals het er nu op de foto's uitziet, zou ik écht niet bij de 10 winstpunten al overgaan naar het Z2. ;) Met het appuyement moet je buitenhand tegen de hals, binnenhand(dus naar de kant waar je heen gaat) van de hals............. ;)

Ik moet wel over naar het Z2. En we hebben het er met verschillende mensen over gehad en ze vinden me allemaal WEL Z-waardig en ook klaar voor het Z2. Wat jullie vinden is jullie eigen mening, maar bedenk wel dat ik er niet zoveel aan heb als jullie vinden dat het niet Z-waardig is. Aan jullie tips heb ik altijd wat aan maar probeer wel een beetje ontopic te blijven alsjeblieft.
Nog even voor de duidelijkheid, ik ga over naar de Z2 omdat ik het laatste jaar bij de pony's rijd. Voor de verkoop straks is het handiger als hij Z2 is dan als ie Z1 is. Ik heb het overlegt met mijn instructice en zij vind dat ik gelijk over moet gaan naar de Z2. Zelf vind ik de Z2 niet veel moeilijke dan de Z1. Maar wat jullie vinden is jullie eigen mening, maar houd het wel ontopic graag! ;)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:40

Gewoon overgaan naar de Z2 als je je punten hebt. Ik heb ook wel ooit een topic gehad met foto's van ons. Wij waren ook niet Z-waardig voor een hoop bokkers. Toch halen we nette punten in de Z2 bij de paarden (met een oude pony!).

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:44

ik mis idd wel de heel erg de oprichting maar snap ook wel dat je voor de verkoop beter Z2 kan hebben dan Z1 ik ga ook in augustes over ook gunstiger voor de verkoop dus succes!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:50

Over je rijden is al genoeg gezegd maar wat mij erg opviel en waar ik mij aan stoor is je zadel, die ligt helemaal op rechts, je moet zelf ook af en toe op je linker beugel gaan staan om je zadel recht te trekken. Laat er een goede zadelmaker naar kijken want die ligt beslist niet goed en volgens mij maakt het bontje het alleen maar erger.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:41

Ikima schreef:
Over je rijden is al genoeg gezegd maar wat mij erg opviel en waar ik mij aan stoor is je zadel, die ligt helemaal op rechts, je moet zelf ook af en toe op je linker beugel gaan staan om je zadel recht te trekken. Laat er een goede zadelmaker naar kijken want die ligt beslist niet goed en volgens mij maakt het bontje het alleen maar erger.

Mijn zadel is pas bij de zadelmaker geweest. Ik zit van mezelf scheef en dat ligt niet aan het zadel. Mijn instructrice heeft ook veel verstand van zadels en zij heeft dit zadel pas geleden aan mij verkocht, en vind het verder een mooi zadel dus er is niks mis mee. Waardoor ik met bontje rijd komt doordat mijn pony een erg gevoelige rug heeft. Dit alles is op aanraden van mijn instructrice gebeurd.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:53

Toch klopt er iets niet met je zadel, op de film kun je van achteren duidelijk zien het teveel op rechts ligt, ik begin twijfels te krijgen aan de kennis van je instructrice, je paard krijgt alleen maar meer rugproblemen met dit zadel. Als ik scheef zit dan helt mijn zadel ook niet over zoals bij jou. Laat een goede zadelmaker er naar kijken terwijl je erop zit.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:01

Ikima schreef:
Toch klopt er iets niet met je zadel, op de film kun je van achteren duidelijk zien het teveel op rechts ligt, ik begin twijfels te krijgen aan de kennis van je instructrice, je paard krijgt alleen maar meer rugproblemen met dit zadel. Als ik scheef zit dan helt mijn zadel ook niet over zoals bij jou. Laat een goede zadelmaker er naar kijken terwijl je erop zit.

Er is echt niks mee aan de hand want er is pas een zadelmaker geweest. Ik zit zelf scheef en daardoor lijkt het alsof het zadel scheef ligt.

Maar goed laten we ontopic blijven graag.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:03

De achterhand moet er gewoon echt onder en dan zit het wel goed :o

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:43

Die broek en dat vest heb ik ook! *D