Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Albert schreef:Naar de zandverstuiving, de renbaan of ander ovale baan. "Zo jongen, dus jij wilt hard, dan gaan we hard" wedden dat de lol er dan snel af is?
Werkt voor hem perfect! Maar, hij deed dat ook niet elke keer met de galop, slechts een enkele keer in de winter als hij fris was
aeolusnr1 schreef:Tjaaa ik zou in de eerste plaats ook dadelijk zeggen zoek goede les.
De fout zit zeker niet bij het paardje maar bij de mens, oefen heel consequent op het stoppen, en gebruik daarbij ook je stem, tracht vooral te stoppen ergens vrij in de bak en dus niet op de hoefslag.
Doe een rustig drafje en vraag te stoppen, stopt hij dadelijk braaf paardje geef ook dadelijk een ontspannen zit en een lossere teugel, stopt hij niet dadelijk, ok dan zeker niet gaan hangen en trekken, ook zeker niet boos worden, maar zet hem dan extra aan het werk, veel kleine voltes of een beetje wijken, en vraag het dan vriendelijk opnieuw, stopt hij ----- braaf paard , stopt hij niet , gewoon opnieuw aan het werk zonder emotie te tonen.
Uiteindelijk zal hij wel dadelijk stoppen.
Geef hem een paar minuutjes rust en probeer het opnieuw als het 2x achter elkaar lukt, beloon je paardje dan met rust, stap af en zet hem terug op stal of de weide.
midgie schreef:Niet galopperen dan he , zorg eerst dat je paard onder controle is in stap en draf, misschien heeft het paard wel een probleem in de rug en gaat er daardoor vandoor.
Kijk zadel, gebit eens na.
Werk b.v eens in een loswerk ring en rij daar ook in, dan kun je het mooi klein houden en zorg dat je hulpen ook klein blijven .
Zorg dat de basis goed komt en vergeet de galop even, daar is het paard of nog niet aan toe of misschien doet de ruiter precies de fouten dingen , waardoor het paard wegvlucht, zoals knijpen en aan de teugels steun zoeken, leer onafhankelijk zitten en werk b.v met stem erbij, kun je oefenen aan de lijn.
ramboe schreef:De pony van me vriendin heeft normale beendruk nodig.
Maar als je hem in galop aanspoort wil hij niet meer stoppen.
Ze is hard aan het oefenen.
Ze heeft wel z'n lijn ik weet niet meer zo goed hoe heet die door het bit aan de singel vast zit.
Het helpt wel een beetje maar als je hem wil stoppen in galop moet je hem wel tegen een boom aan sturen.
Naar links en rechts sturen gaat wel maar stoppen niet! Het is alleen op buitenrit.
Hebben jullie tips?
ramboe schreef:midgie schreef:Niet galopperen dan he , zorg eerst dat je paard onder controle is in stap en draf, misschien heeft het paard wel een probleem in de rug en gaat er daardoor vandoor.
Kijk zadel, gebit eens na.
Werk b.v eens in een loswerk ring en rij daar ook in, dan kun je het mooi klein houden en zorg dat je hulpen ook klein blijven .
Zorg dat de basis goed komt en vergeet de galop even, daar is het paard of nog niet aan toe of misschien doet de ruiter precies de fouten dingen , waardoor het paard wegvlucht, zoals knijpen en aan de teugels steun zoeken, leer onafhankelijk zitten en werk b.v met stem erbij, kun je oefenen aan de lijn.
Ze is harstikke gevorderd en heeft pas een andere pony ingereden. En ik zei al in stap en draf gaat alles perfect! En aan rug of gebit gaan toch de meeste paarden staken?
snippertje schreef:Je kan hem op een kleine volte zetten, zotdat hij niet harder kan... Als je het paard weer onder controle hebt de volte steeds groter en groter laten worden (binnenbeen, buitenteugel, vraag met de binnenteugel stelling naar binnen)... Versneld het paard? de volte weer kleiner maken...
Je hebt het over bomen... Dus ik weet niet of er plek is om daar voltes te rijden...
- Teugels korter, vuisten naast elkaar en knijp in je teugels (links, rechts, links etc)
- Maak jezelf zwaar en lang
- Praat met hem... Hooooo
Wanneer je de eerste de beste kans ziet zet je het paard op een volte...
Ik hoop dat het helpt!!! Bij mij werkt het...
Succes!!!