Overdreven knabbelen op bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Overdreven knabbelen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:43

Ik heb volgensmij nog nooit in mijn boktleven een topic geopend in deze categorie, dus eens moet de eerste keer zijn.

Ik loop met een jong paard tegen het volgende, de merrie viel een paar keer dood in de proef, dus heb ik het gas extreem scherp afgesteld, gaspedaal werkt nu prima.
Alleen in de gedrevenheid van de merrie , is ze van het gasgeven wat zenuwachtig geworden , wat zich uit in teveel mondspelen.

Ik breng dagelijks de basis erin, ben geen prikker die elke dag maar het uiterste van het paard vraagt, maar zodra het ietsje moeilijker word voor dr, krijgen we toch net dat ene beetje aanleuning verlies.

Het is minimaal, en voor veel ogen niet eens zichtbaar, maar uiteraard stoor ik me er wel aan.

Wat zijn jullie oplossingen?
Ik ben benieuwd

Fem_daf

Re: Overdreven knabbelen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:53

Ik kom jou ook overal tegen... zucht.. ;)

Met wat voor bit rij je?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:16

Een dikke bustrens, dus daar ligt het probleem niet.
Ik ben niet van plan een ander bit in te hangen, ik heb nog wel een dubbelgebroken liggen met een dik tussenstuk, maar ze is altijd erg licht in de hand geweest,en met een dubbelgebroken nog meer, dus dat zal niet de oplossing zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:18

Kan uit stress zijn of:
Het soort bit past niet bij haar mond (bv te korte mondspleet, lage tongdraaing etc.)
Ze heeft last van haar tanden (wisselen?)
Kan ook zijn dat ze pijn heeft met het aanspannen van haar spieren
(ontspannen = verlengen van de spieren lukt dan niet goed) = spierprobleem

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:11

Ik had precies hetzelfde! Heb mijn paard toen een keer door een masseur laten nakijken en hij bleek pijn aan een spier in ze schouder te hebben, na 2 behandelingen was het vrijwel over.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:03

Ik had precies hetzelfde toen mijn merrie net bij mij was aangekomen, ze klapte al met haar tanden toen ik haar gewoon zadelde! Nu doet ze het bijna nooit meer behalve als ze van iets schrikt en blijft nerveus doen! Normaal is het dus gewoon door de stress en geraakt het er wel uit! Ofwel een tandarts laten komen, kan ook, maar als ik je verhaal hoor, lijkt het me echt stress!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 03:57

Ik denk zelf ook zenuwen zoals ik in de openingspost al vermeld.

Tanden en lijf zijn in orde, bit past ook prima, de meesten kennen mij toch wel hier op bokt en weten dat ik niet een of andere doe-het-zelf-aanklooier ben.
Vanuit mijn ervaring weet ik genoeg,maar ik ben gewoon benieuwd naar mensen die dit probleem ook hebben gehad en hoe ze het rijtechnisch hebben opgelost.

Ze doet het overigens ook als ze iets spannend vind, en ik zit er niet eens op, zodoende dat ik het herken als zijnde nervositeit.

Het is ook heel logisch dat een paard wat heter word van veel schakelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 05:50

Ik zou kijken of ik een ongebroken bustrensje zou kunnen lenen. Deze liggen absoluut rustig in de mond en daardoor nodigen ze minder uit tot spelen. Een dubbelgebroken bustrens of overschakelingen naar een watertrens zou ik op dit moment niet doen omdat het hele probleem is dat ze te veel (en dus geen stimulans nodig heeft) speelt. Dat terwijl zowel een watertrens als een dubbelgebroken bit meer speelmogelijkheden opleveren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:51

Ik heb een ongebroken bustrens liggen, ik heb tig verschillende bitten liggen, dus mogelijkheden genoeg.
Maar zoals ik al zei, loopt ze verder prima op het huidige bit. En een beetje los in de mond is helemaal nog niet zo verkeerd.

Ik ben nu een paar dagen wat rustiger aan het rijden, maar dan wel wat langer.
Ik houd dr wel scherp,maar schakel wat minder. En de aanleuning word al stukken beter.

Maar andere ervaringen zijn altijd welkom.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:32

Ik heb een New Forest merrie van zeven (Viola) die ook erg knabbelt op het bit.
Die is van top tot teen helemaal in orde, ook haar gebit, zadel etc., allemaal prima.
We zijn nu bezig met les om haar iets dieper dan normaal in te stellen, haar goed los te laten in de mond als ze zelf ook los laat, en ook flink over de rug te laten lopen (bijvoorbeeld echt richting uitgestrekte stap).
Mijn instructie keek helemaal niet op van het knabbelen, want ook al is ze al zeven, ze is net lerende in de dressuur. Viola knabbelt namelijk omdat ze constante aanleuning erg moeilijk vindt, en door deze trainingen krijgt ze de kans om zeg maar "haar" draai erin te vinden en zich daar ook ontspannen bij te voelen. Daar wordt het knabbelen al minder van, maar wat ik vooral belangrijk vind is dat het knabbelen "ontspannen" knabbelen wordt. Lichter in de hand, niet meer "eruit willen knabbelen". Ze blijft zo ook constanter in de aanleuning, omdat de spieren zo beter tot hun recht komen.
Dit is echt wat bij Viola geweldig helpt, niet alleen de aanleuning maar de hele lichaamshouding wordt erdoor verbeterd. Het verschilt per paard, maar misschien dat het bij jouw merrie ook goed helpt. Ik herken het hele verhaal er namelijk perfect in, en aangezien het hier stukken is verbeterd heb jij er misschien ook wat aan :D .