hey ik rijd nu erg fanatiek dressuur is ook de bedoeling om te gaan starten hebben jullie nog tips en met rijden gaat ze aan de teugel maar drijf ik mezelf tot me laatste beetje energie ze is niet vooruit te branden dan maar ze kan het wel heel mooi iedereen noemt haar dressuurpony! ik rij d met sproren en met zweep (is echt nodig) maar ik wil me niet meer zo uit de naad werken ik doe 3 kwart meer dan haar ! hoe kan ik haar nog meer helpen en hoe kan zij meer doen ik weet niet of het hier goed staat
olanis
Geplaatst: 04-04-09 17:58
Goede instructie zoeken!! Die kan het veel beter beoordelen dan wij, zo achter de comp..
Als je goede instructie hebt, komt het vast goed, vanaf hier is het moeilijk te beoordelen wat je beter of anders kan doen. Misschien is het een keer handig om foto's of filmpjes te plaatsen. Dan kunnen wij zien wat je beter of anders moet doen
Koper
Geplaatst: 04-04-09 18:42
Als je in de B wil gaan starten heb je nog lang geen sporen nodig, eerst moet je paard voldoende voorwaarts zijn en de basisoefeningen goed beheersen. Als je dan moeilijkere oefeningen van haar wil vragen zou je een spoortje kunnen gebruiken ter verfijning, maar niet om je paard vooruit te prikken. Zo stompt ze alleen maar verder af. Zoek goede instructie, en als je die al hebt, vraag je dan eens af waarom je pony nog steeds niet wil lopen.
Je pony is dus nog niet goed aan het been, ik denk dat als je dit topic verplaatst naar rijproblemen je veel goede tips zult krijgen. Want als je nu al flink aan de slag moet met sporen en zweep zit de kans er dik in dat over een tijdje je pony helemaal afgestompt zal zijn en hij/zij op geen enkele manier meer vooruit te branden is.. En dat is het wel laatste wat je wilt..
één keer been geven geen reactie tikje mee geven met de zweep. Je moet zorgen dat je paard/pony goed aan je been loopt. In jou geval is je pony niet goed aan het been. Je moet er voor zorgen dat actie reactie wordt. Succes.
Je focust je enorm op de voorkant denk ik,maar vergeet de achterkant... Rij haar flink voorwaarts, zonder sporen... Éen keer been is reactie en zo niet, dan een tik met de zweep.. Daarna direct been eraf.. Terug naar stap en weer proberen aan t draven...
Ik denk veel over gangen maken stap draf halthouden draven van halthouden als het al lukt naar galop toe. te weinig reactie geef je gewoon een licht tikje.
Je basis lijkt nog totaal niet in orde te zijn. Ik ben gisteren toevallig nog naar Acedamy Bartels geweest. En ook daar zie je maar weer, zelfs bij paarden die grand prix lopen blijven ze met de basis bezig. Waarom? Die is onmisbaar. Maar wat is die basis nu eigenlijk, dat is nu wel handig om te weten.
Met 2 benen ZACHTJES drijven: Voorwaarts gaan. Binnen 2 tellen flinke reactie. Met 1 been drijven: Opzij gaan. Op 2 teugels een ophouding geven: Langzamer gaan, of zelfs een overgang maken.
Dat is eigenlijk je basis, en die moet altijd in orde zijn. Op het moment dat jij twee keer moet vragen of ze harder gaat, kun je nog niet aan het nageven gaan vragen. Nee, als jij been geeft, moet ze binnen 2 tellen gewoon weg zijn. Als dat in orde is, contact houden met de mond, stelling vragen, voorwaarts houden, en dan komt dat nageven vanzelf.