Paard maakt ineens noodstop tijdens het galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Paard maakt ineens noodstop tijdens het galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 08:56

Ik heb 3 paarden waarvan nog 1 te jong is om te bereiden dus gaan mijn moeder en ik altijd samen op pad met die andere 2.
Ze zijn alletwee 18 jaar waarvan we Mathes nu 16 jaar hebben en Eri 12 jaar. De laatste jaren zie je ze wel wat ouder worden, maar een lekker galopje op het strand zijn ze wel voor in. Net zoals gister.
Gister zijn we weer naar het strand geweest. We staan vlakbij het strand dus dat doen we zo'n 1 keer per week. Ff lekker uitwaaien. Het is dus niks nieuws voor ze.

Ik zat op Mathes en mijn moeder op Eri. Op een gegeven moment sprongen we aan in galop. We lieten hun op hun eigen tempo rijden dus dat betekend in het begin ff lekker hard en daarna zakt dat wat af.
Ineens maakt Eri een noodstop zonder enige reden waardoor mijn moeder voor het zadel schuin aan de linkerkant terecht kwam. Ja, je verwacht niet dat hij ineens een noodstop maakt..... Dat was een geweldige actie want in rengalop kreeg ze het voor elkaar om weer op het zadel te klimmen.

Maar tot onze grote verbazing deed hij het later weer, en nog een keer en nog een keer. Wij kijken of al het tuig wel goed zat. Daar was niks raars aan op te merken.
Ik denk dat het gewoon klieren is van Eri.

mariz

Re: Paard maakt ineens noodstop tijdens het galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:50

uhm vreemd.. toch is het meestal een reactie ergens op. Het kan ook jolligheid zijn.

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:05

Dat is wel vreemd dat hij dat opeens doet.
Als hij dit blijft doen zou ik hem toch door een DA of fysio na laten kijken want het kan zijn dat er iets in zijn rug verkeerd "schiet" waardoor hij blokkeerd.
Veel s6 met hem en ik blijf dit even volgen.

weijersinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:51

wees maar blij dat ze is blijven "zitten"
mathes schreef:
Ik heb 3 paarden waarvan nog 1 te jong is om te bereiden dus gaan mijn moeder en ik altijd samen op pad met die andere 2.
Ze zijn alletwee 18 jaar waarvan we Mathes nu 16 jaar hebben en Eri 12 jaar. De laatste jaren zie je ze wel wat ouder worden, maar een lekker galopje op het strand zijn ze wel voor in. Net zoals gister.
Gister zijn we weer naar het strand geweest. We staan vlakbij het strand dus dat doen we zo'n 1 keer per week. Ff lekker uitwaaien. Het is dus niks nieuws voor ze.

Ik zat op Mathes en mijn moeder op Eri. Op een gegeven moment sprongen we aan in galop. We lieten hun op hun eigen tempo rijden dus dat betekend in het begin ff lekker hard en daarna zakt dat wat af.
Ineens maakt Eri een noodstop zonder enige reden waardoor mijn moeder voor het zadel schuin aan de linkerkant terecht kwam. Ja, je verwacht niet dat hij ineens een noodstop maakt..... Dat was een geweldige actie want in rengalop kreeg ze het voor elkaar om weer op het zadel te klimmen.

Maar tot onze grote verbazing deed hij het later weer, en nog een keer en nog een keer. Wij kijken of al het tuig wel goed zat. Daar was niks raars aan op te merken.
Ik denk dat het gewoon klieren is van Eri.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 16:08

Vladie schreef:
Dat is wel vreemd dat hij dat opeens doet.
Als hij dit blijft doen zou ik hem toch door een DA of fysio na laten kijken want het kan zijn dat er iets in zijn rug verkeerd "schiet" waardoor hij blokkeerd.
Veel s6 met hem en ik blijf dit even volgen.

Heb vandaag met mijn hand over heel zijn hun rug gewreven en tegelijkertijd geduwd, maar kreeg geen reactie van pijn. Als het zijn rug is dan zal het "dieper" zitten. Heb ook nog een keer goed dat zadel nagekeken, maar die ligt goed.
Ik ga morgenochtend vroeg de DA bellen. Hij kan ons dan eventueel vertellen wat het is of verder laten onderzoeken.

weijersinge schreef:
wees maar blij dat ze is blijven "zitten"

Nou inderdaad. Ik zag het al helemaal voor me dat ze eraf zou vallen en Eri los op het strand zou lopen. Uit reflex was ik al naast hem gaan rijden en geprobeerd zijn rechter teugel te pakken. Maar eerder dat ik die te pakken had, zat ze er gelukkig alweer op.

Ik hou jullie op de hoogte.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:23

Of waren er vreemde dingen op het strand? Soms zijn er zachte plekken in het zand, waar ze niet overheen willen. Of iets anders dat jullie zelf niet gezien hebben?

Verder is het heel moeilijk om aan de hand van jouw omschrijving iets zinnigs te zeggen.

Gelukkig is je moeder er niet afgevallen. Op zich knap van haar.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 07:18

Als het iets "engs" had moeten zijn dat zullen het inderdaad zachte plekken in het zand geweest zijn, want ze moeten zo onderhand nu elk zandkorreltje wel kennen. Bij wijze van spreken dan.
Verder zijn ze zo goed als 100% verkeersmak en was er niemand te bekennen op het strand.

De veearts komt dalijk langs....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:26

mathes schreef:
Als het iets "engs" had moeten zijn dat zullen het inderdaad zachte plekken in het zand geweest zijn, want ze moeten zo onderhand nu elk zandkorreltje wel kennen. Bij wijze van spreken dan.
Verder zijn ze zo goed als 100% verkeersmak en was er niemand te bekennen op het strand.

De veearts komt dalijk langs....

Het kan zijn dat haar zicht wat minder wordt (vlokjes in haar ogen) en daardoor het strand er voor haar anders uit ziet, dan "vroeger".

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:49

De veearts is langs geweest en heeft niks "raars" kunnen ontdekken in de rug.

Toevallig dat je over de ogen begint. Vanmiddag hebben we een klein rondje door het bos gereden en daar lag een breed stuk hout, half rechtop tegen een boom aan. Normaal gesproken is het geen probleem om daarlangs te rijden, maar vandaag wel. Pas toen we naast die plank liepen, schrok hij zich dood omdat hij het "ineens" zag. En dat terwijl de plank duidelijk zichtbaar was vanaf een afstand.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:47

Dat klinkt dan inderdaad alsof het zicht van het paard (aan één kant) veel minder is. Misschien een idee omdat te laten controleren! Is natuurlijk niet gek als ze wat ouder worden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:53

ik heb zoiets ook weleens meegemaakt,de pony was ernstig spierbevangen geweest en als ze niet goed genoeg was opgewarmd dan stond ze ineens stil,dat kon heel vaak achter elkaar gebeuren en je moest dan echt gaan stappen.
ze had het niet in stap,wel in draf en galop.
die pony kreeg ook een of ander supplement om de verzuring van de spieren zoveel mogelijk tegen te gaan.

het is toen dmv bloedonderzoek aangetoont,en met veel en lang stappen was ze gewoon te rijden.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:59

hoi.. nou wij hebben hier ook een pony die dat doet.. maar die doet het puur uit eigenwijsheid.. of nu de stap de draf of de galop is..
Ze deed dit ook nooit maar het past wel bij haar karakter!
Ik zou toch de ogen even laten testen, ze worden natuurlijk een dagje ouder!

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:23

echt knap dat ze er niet af viel

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:20

Misschien zat er kleurverschil in het zand? Of lag er water?

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:28

Die van mij doet het ook, maar hij is pas 4.
Het ligt er bij mij aan dat hij aan een kant niet zo los is, en als je dan aan die kant iets van hem vraagt dan blokkeert hij de hele boel.
Maar aangezien jullie waarschijnlijk alleen maar rechtuit reden, zal dat het niet zijn..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 12:59

Knollie1 schreef:
Misschien zat er kleurverschil in het zand? Of lag er water?

Dat kom ik toch weer bij het idee dat hij minder goed gaat zien, want we komen met hem al 12 jaar lang op het strand dus schrikken van zoiets lijkt me sterk. Of het is klieren geweest van hem.

Saar___ schreef:
Die van mij doet het ook, maar hij is pas 4.
Het ligt er bij mij aan dat hij aan een kant niet zo los is, en als je dan aan die kant iets van hem vraagt dan blokkeert hij de hele boel.
Maar aangezien jullie waarschijnlijk alleen maar rechtuit reden, zal dat het niet zijn..

Hij is ook aan 1 kant niet zo los. Als alles mee zit ga ik van het weekend weer naar het strand. Dan hou ik het goed in de gaten om te kijken wat het kan zijn van de dingen die jullie genoemd hebben of dingen uit kan sluiten.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:08

Ik zou z'n ogen toch is goed laten onderzoeken want ik zou het toch ook in die richting zoeken, zeker na het voorval van die boomstronk die hij niet had gezien en dat vroeger nooit geen problemen zou opleveren. Ik heb al paarden gezien die door problemen met de ogen opeens heel erg bang werden en dingen deden die ze voordien nooit deden. Logisch ook denk ik, hoe zou je zelf reageren als je opeens maar de helft niet meer ziet?
En als het dat niet zou zijn zou ik in tweede instantie ook voor het rugprobleem gaan maar aangezien de DA dat al uitgesloten heeft zal zou ik dus zeker z'n ogen is goed laten onderzoeken.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:12

mijn pony doet dit ook. en dit ishet probleem dat hij niet lopend kan poepen, maar ook echt niet.!! of misschien moet hij passe?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:20

Zou hij het in zo'n geval dan niet altijd al gedaan hebben? :-) lijkt me raar dat hij op 18j opeens beslist om te stoppen om z'n behoeften te doen, tenzij er een medische factor is natuurlijk...

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:02

ik heb ook een pony en mn buurvrouw rijd er ook wel eens op ''past er nog super op'' en dan gaat zei op ijn pony en mn moeder op dr eigen paard ,
mijn pony doet op buitenrit bij mij inn rengallop ook niks maar bij mn buurvrouw wel , en mn vorige pony ook ..

mischien de houding ? dan je moeder wat teveel voor over zit ?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:17

Rean_Pony schreef:
ik heb ook een pony en mn buurvrouw rijd er ook wel eens op ''past er nog super op'' en dan gaat zei op ijn pony en mn moeder op dr eigen paard ,
mijn pony doet op buitenrit bij mij inn rengallop ook niks maar bij mn buurvrouw wel , en mn vorige pony ook ..

mischien de houding ? dan je moeder wat teveel voor over zit ?

Ik denk het niet, want dan zou het eerder gedaan moeten hebben.

De strandrit is trouwens niet doorgegaan omdat ik onverwachts met een wedstrijd mee heb gedaan. Morgen was de planning om weer te gaan, maar wederom doe ik weer met een wedstrijd mee.
Volgend weekend doen we weer een poging.