Paard opeens niet meer braaf buiten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Paard opeens niet meer braaf buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 10:49

Ik heb een 7 jarige KWPN-er.
Ik rij dressuur een recreatief met haar.

De afgelopen twee keer heeft ze zich erg misdragen tijdens een buitenrit.
Ze gaat plotseling stilstaan en wilt niet meer verder.

De vorige keer liepen we langs onze wei op bij stal. Twee paarden rende mee, Up stopte daar en wilde niet meer verder. Stalgenoot van haar paard afgestapt en wilde Up mee nemen aan de hand. Dit lukte niet, ze kwam van voor iets omhoog. Ik ben af gestapt en heb haar flink op d'r donder gegeven! Helaas konden we niet verder omdat het andere paard niet goed bleek te lopen. Wel heb ik daarna in de bak gereden maar toch had ze van me gewonnen.

De keer daarvoor reden we in het bos, we kwamen op een kruising. Ze wilde alleen maar de kant op waar we vandaan kwamen. Ik kreeg ze niet meer voorwaarts. Tien minuten later kreeg ik ze toch de weg in waar ik wilde. Even later gebeurde hetzelfde. Stalgenoot stapte van haar paard en kreeg haar mee. Hoe harder ik schopte, hoe harder zij achteruit liep. Heel vervelend!!

Er is nooit wat gebeurd, we zijn op bekende plekken geweest dus in mijn ogen heeft ze geen reden tot dit gedrag!! Ik wil me er absoluut 100% voor in zetten om dit gedrag te veranderen! Maar hoe....

Wie heeft er tips waar ik wat mee kan??

barbar

Re: Paard opeens niet meer braaf buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:19

vaak zijn het maar kleine dingen die je paard doen besluiten om ergens niet langs te willen, miss lag er wel op die eerste kruising een dode konijn of zo.
als je gaat schoppen gaan ze vaak alleenmaar nog meer in verzet, als je zelf weer ontspant en het dan nog eens probeerd dan lukt het vaak opeens wel om je paard ergens langs te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:38

een ander paard voor laten gaan? misschien wil ie het dan wel.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 11:42

FiekexD schreef:
een ander paard voor laten gaan? misschien wil ie het dan wel.

Helaas werkt dat niet. Daar trekt ze zich niks van aan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:43

Het ging die eerste keer mis... Je had moeten doorzetten. Ook al liep het andere paard onregelmatig, jullie hadden hem voorbij die plek moeten krijgen.

Vanaf nu ga je heel concequent moeten zijn hierin. Als jij zegt naar links is het naar links ook al ben je 1 uur bezig.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:14

-->RT-P

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:52

lindake schreef:
Het ging die eerste keer mis... Je had moeten doorzetten. Ook al liep het andere paard onregelmatig, jullie hadden hem voorbij die plek moeten krijgen.

Vanaf nu ga je heel concequent moeten zijn hierin. Als jij zegt naar links is het naar links ook al ben je 1 uur bezig.

We zijn wel verder gekomen dan die plek waar het fout ging. Maar we hebben niet de rit gereden die we wilde.

En wat betreft die andere pony, we konden absoluut niet verder!
Dit heeft met bevangenheid te maken die weer is op komen zetten.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:03

Waarom schrijf je dan dat hij van je gewonnen had?

Mijn tip blijft: concequent volhouden tot je er voorbij bent + het is beter dat je er op blijft zitten, dan heb je meer 'macht'.

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:20

Inderdaad erop blijven zitten werkt vaakt beter, en zoals lindake al zegt concequent zijn. Als ze geen reden heeft voor dit gedrag moet je haar zeker even op haar donder geven!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:22

in de ogen van het paard had hij gewonnen want die legt die link niet dat ze niet verder gingen omdat dat andere paard keupel was.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:24

barbar schreef:
in de ogen van het paard had hij gewonnen want die legt die link niet dat ze niet verder gingen omdat dat andere paard keupel was.
Wat uit ik van TS haar antwoord afleid is dat ze na het gebeuren nog een eindje hebben gereden. In dat geval is het dier toch niet gewonnen?

Hier het antwoord van TS:
Up_to_Date schreef:
We zijn wel verder gekomen dan die plek waar het fout ging. Maar we hebben niet de rit gereden die we wilde.

Sjiell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:28

Waarom stap je af en geef je hem op zijn donder?
Misschien is je paard echt wel bang van iets en als jij je boos maakt op hem, bevestigt dat alleen zijn gevoel maar om bang te zijn.
Kriebel hem eens op zijn schoft als hij nerveus of bang is, en blijf zelf rustig.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:30

Of beter gezegd... Waarom stap je af om het paard op zijn donder te geven. Corrigeren doe je normaal op het paard tijdens het rijden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:31

wat ik begrijp gaat het over 2 keer.
de eerste keer was het bij een kruising en heeft ze het paard na veel geschop er toch langs gekregen doordat haar stalgenoot het paard aan het halster heeft genomen.
de 2e keer was het al bij de wei van de stal gedoe en zijn ze niet verder gegaan omdat het paard van haar stalgenoot kreupel was, hier schrijft ze dat het paard gewonnen had. ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:33

Wat ik zelf doe als mij zoiets overkomt (wat meestal aan mezelf ligt overigens) is heel diep in en uit ademen.
Doordat ik ontspan, ontspant mijn paard ook en lukt het wel om daar langs te gaan waar we langs wilden.

Angst of onzekerheid van een paard los je niet op door corrigeren, maar door overtuigingskracht en daadkracht te bieden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:36

idd mika007 dat is precies wat ik in mijn eerste antwoord ook bedoelde.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:37

Mijn ervaring is dat gewoon stil laten staan beter werkt dan voorwaarts schoppen als ie al stilstaat. Dus ik probeer te voorkomen dat hij stil gaat staan en laat hem rustig voorwaarts lopen waarbij er wel gelegenheid is om te kijken. Als hij wel stil gaat staan laat ik hem gewoon staan tot hij ontspant en zich in de juiste richting rustig voorwaarts laat drijven.

Kortom, ik laat hem desnoods staan tot ie zich doodverveeld maar ga geen gevecht aan.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:43

Mijn paard blijft soms ook wel eens ergens staan. Voor bepaalde paadjes waar we niet zo vaak langs gaan. Als ik dan been geef gaat hij achteruit. Nu zet ik hem zelf achteruit dat paadje in en ga ik net zo lang door tot hij wel weer gewoon wil lopen. Dat helpt bij mij heel erg goed. Alleen moet je dan wel een paard hebben die je goed achterwaarts kunt krijgen en dan ook nog kunt sturen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:04

Ik vind dat er hier door sommige wel gemakkelijk over gedaan wordt.
Als het een kwestie is van ontspannen of een schouderklopje/kalmerend klopje, dan denk ik dat het TS echt wel gelukt was om verder te rijden.

Erop blijven zitten of erlangs gaan lopen is ook echt per paard verschillend!!

Lindake; consequent blijven en niet toegeven klopt helemaal. Maar wat als je paard het gewoon echt niet doet. Wat dan??

Ik hoor het graag, want mijn vriend heeft dit probleem ook twee keer gehad.
Deze twee keer lagen maanden uit elkaar, dus er was geen verband en om een lang verhaal kort te maken, onze conclusie was dat het paard gewoon echt geen zin had om van het erf af te gaan.
Mijn vriend is absoluut niet bang en heeft met geduld, flink boos worden, achteruit laten lopen enz, enz van alles geprobeerd. Maar paard bleef omdraaien, piafferen op de plaats en wilde gewoon niet voorwaarts lopen.
Mijn vriend is uiteindelijk afgestapt en is een heel stuk erlangs gaan lopen, paard liep gewoon mee. Eenmaal een stuk van de stal af de rit rijdend af kunnen maken.

Wat ik wil zeggen is dat het soms gewoon niet lukt om je paard voorwaarts te krijgen als die echt niet wil.

Up to date; Ik heb helaas ook geen oplossing. Misschien wil je merrie ook niet van stal af en helpt het als je met de trailer ergens heen gaat om vanaf daar te rijden?
Omdat je nu twee keer "verloren" hebt, zou ik het even niet opzoeken om meer bevestiging van het verkeerde gedrag te voorkomen.
Als time-out een paar dagen alleen in de bak rijden, stukje wandelen/grazen of met de trailer weg.
En daarna weer vol goede moed naar buiten en wie weet heeft ze er dan weer zin in. En de tiplijst van dit topic bij de hand houden en gaan uitproberen met welke "truuk" je je paard kunt overtuigen.
Succes

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:24

wie zegt dat ontspannen op dat moment makkerlijk is?
het liefst zou je op dat moment je paard onder de grond willen stampen.
maar ontspannen is vaak wel, dus niet altijd de oplossing.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:41

Ik heb diverse paarden buiten gereden en een aantal hadden ditzelfde probleem, waaronder één van mijn huidige merries. Uit ervaring weet ik in ieder geval dat boos worden en slaan niets helpt en de zaak alleen maar verergerd. In mijn puberteit was mijn geduld weleens ver te zoeken, dus ik heb dit in de praktijk gemerkt, helaas...
Met geduld kom je het verst. Zoals al meer bokkers opperden, is ontspanning zoeken op dat moment erg belangrijk. Op het moment dat het paard gespannen is, krijg je haar sowieso niet naar voren. Pas als ze haar rug wat loslaat, kun je haar opnieuw naar voren drijven. Soms helpt het om een rondje te draaien van het gevaar af, rust opzoeken en het paard vervolgens opnieuw de richting in te sturen. Soms helpt het om slalommend het pad in te slaan, soms helpt de achteruit, soms helpt het om in draf voorbij het punt te rijden. Soms helpt helemaal niets en bouwt de spanning zich zodanig op dat ik afstap. In al die jaren heb ik nog nooit gemerkt dat een paard zich slechter gedraagd door af te stappen. Vaak voelt mijn paard zich dan weer vertrouwd en kunnen we vervolgens probleemloos verder rijden. Mijn paard heeft graag steun aan iemand naast haar, een fietser of een ander paard, maar dit werkt blijkbaar niet bij jouw paard.
Mocht het je gerust stellen, paarden denken niet in termen van winnen. De volgende keer kun je dus gewoon weer met nieuwe moed op jouw paard stappen...

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:51

Kan me met Hobby verenigen, alleen als ik van mijn paard afstap, stapt hij ook braaf mee, alleen zodra ik er weer opstap begingt het steigeren en omdraaien gewoon weer opnieuw. Heb er wel eens een half uur naast gelopen!!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:51

(Tot nu toe gaat het dit jaar goed)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:18

Gewoon rustig blijven......ik drijf aan en soms loopt mn paard dan aarzelend door en dan beloon ik...soms loopt hij achterwaarts en dan blijf ik gewoon zitten. Staat hij stil dan drijf ik weer aan, soms kost het een paar keer proberen, maar uiteindelijk loopt hij toch het 'enge pad' op. Mijn vorige merrie liep zowat achterwaarts de sloot in, dus draaide ik haar half om en probeerde het dan net zolang tot ze verder ging. Voorwaarts beloonde ik altijd....het blijft eng en vervelend op een pad tussen twee sloten... :P
Mijn eerste merrie liep bij iets engs ook hard achterwaarts en lukte het echt niet dan stapte ik af en leidde haar aan de hand langs het 'gevaar' ...elk paard is anders, je moet een manier vinden die voor jullie werkt. Je hoeft er echt niet perse op te blijven zitten, maar blijven slaan en schreeuwen lossen niks op, zoveel heb ik na al die jaren wel geleerd... ;)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:38

Moeilijk echt te beoordelen van achter de comp, maar dit lijkt wel veel op staken. En staken is ongehoorzaamheid.

Zorg dat je paard vanaf het moment dat je erop stapt, voorwaarts is (voor je gevoel misschien wel heel snel laten lopen). Zorg dat ie "voor je" blijft. Daarmee bedoel ik dat je hem tegen je teugel aan rijdt en voorwaarts oplost.

Als je dan voelt dat ie in gaat houden, dan meteen snel en overtuigend naar voren drukken of misschien wel jagen. Dus naar voren in plaats van stilstaan en daarna naar achteren. Dat vergt wel snelheid van handelen en enige handigheid. Als je dat niet zelf lukt, zoek dan iemand die dat voor je kan doen. Die kan dan wellicht ook beoordelen of dit staken is of angst. Want dan is er een andere aanpak nodig.

Mijn ervaring is dat het meestal een gebrek aan voorwaartsheid en gehoorzaamheid is.

Tip: soms helpt het om het paard om te draaien en achteruit langs het moeilijke punt te rijden. Daarna weer omdraaien en vooruit. Dan gaat het meestal daarna beter. Maar ook dit vergt snelheid van handelen en handigheid, niet voor de onervaren ruiter.

Succes!