Lordino voor het eerst op bokt (B niveau)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Lordino voor het eerst op bokt (B niveau)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 12:16

Voor het eerst At Work op Bokt ;)
Lordino is mijn eerste eigen pony, een welsh K van 7 jaar oud en ik heb hem nu bijna een jaar. We rijden over het algemeen dressuur en springen doen we af en toe. Ik heb laatst mijn eerste concours gehad op B niveau en dat ging erg goed, ik was 1e en 2e met 202 en 192 punten. :) Ik heb zelf nog nooit hoger dan B gereden en Dino heeft L2 gelopen bij zijn vorige eigenaren. Ik heb 2x in de week les, waarvan 1x privé of met zijn 2en. Dit gaat allemaal erg goed. Ik rijd hem nu een tijdje met slof (op advies van mijn instructeur) omdat we weer een stapje verder gaan met trainen, en hij wil dan nog wel eens onder het werk uitkomen. Ik rij hem niet met slof naar beneden, hij zit er meer aan als een soort begrenzing. Ik rijd over het algemeen zonder maar heel af en toe rijd ik een weekje met slof, dat gaat gewoon beter. Deze foto's zijn van vorige week, ik rijd nu weer zonder ;) Ik probeer zoveel mogelijk om hem meer lengte in de hals te laten nemen. Van mijn instructeur moet hij ronder en lager in zijn hals worden, niet dieper.
Nou, genoeg verteld hier de foto's van laatst. Het zijn overigens niet de mooiste momenten ;)

De foto's staan niet op volgorder en ik heb natuurlijk wel eerst losgereden, daar zijn geen foto's van.
Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's :o

Hier heb ik de slof wel een beetje te strak, normaal heb ik hem wel losser als hij daar loopt.
Afbeelding

Meer op mijn kont zitten, hakken uitdrukken.
Afbeelding

Afbeelding

Mooi sta moment :=
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook nog een filmpje van een onderling concour, dit was in december. Hier waren we ook eerste met 225 punten :o

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:38

wat een knapperd! :P

ik vind dat de slof op alle foto's vrij strak staat.
en geen er ligt geen geld op de grond :+

even over het filmpje:
knap hoor vind het er op zich rustig en goed uit zien.
alleen je bent best wel heel veel aan het porren met je sporen (je schopt hem er echt bijna mee) dit verstoort het beeld en ik heb het idee dat je pony ook wel blijft lopen zonder zoveel aan te sporen.

Lordino

Re: Lordino voor het eerst op bokt (B niveau)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:07

Waarom de slof staat in de beginpost ;)
En over mijn benen, dat klopt ik doe dat niet bewust, ik kan mijn benen gewoon moeilijk stilhouden, maar dat gaat nu al een stuk beter als op het filmpje!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:13

Nou maak je borst maar nat want je gaat veel commentaar krijgen.

Als jouw eigen niveau niet hoger is dan B hoor je niet met een slof te rijden en zeker niet zonder een kundige instructeur erbij.
Je gebruikt hem niet goed en je hebt andere problemen dan de aanleuning.

Beter kun je de slof eraf halen en werken aan ontspanning en rug/achterhandgebruik, daarbij is jouw houding ook nog niet perfekt, je mag iets meer rechtop, benen terug en aansluiten(niet steeds porren) en je handen en armen moeten ontspannen zijn.

Ik vind jullie wel een heel leuke combinatie en ik denk dat je veel beter kunt, je hebt er alleen geen slof voor nodig ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-04-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:19

Ik vind jullie wel bij elkaar passen. Leuke pony. Maar oh wat zie ik daar veel spul aan hangen wat eigelijk onnodig is, zeker op het niveau waarop je rijdt.. Je slof gebruik je verkeerd, evenals je sporen. Als je de slof alleen gebruikt als begrenzer (wat ik overigens niet af zie van de foto's) gebruik dan beter een thiedemann teugel, die begrenst ook en dan heb je niet de neiging hem zo strak te zetten als op de foto's, want op de foto's trek je hem simpelweg in de krul. Zo zal je paard nooit lekker lang en over de rug komen, maar te diep en uiteindelijk met een vastgezette rug. Als je je benen moeilijk kan stilhouden moet je geen sporen omdoen. Heel simpel. Want je drijft hem bij iedere pas heel ferm aan, dat paardje is straks voor geen meter meer aan het been als je zo door blijft rijden met sporen. Want het lijkt me een vlot beestje die zoals al gezegd ook zonder te drijven bij iedere pas door blijft lopen. Want er is een verschil tussen benen niet stil kunnen houden en iedere pas drijven. Iedere pas drijven is eerder een tik, die je moet afleren. Hopelijk dump je eerst eens dat mechanische tuig, gaat écht rijden en geduld hebben. Want je pony kan het prima zonder, jij trouwens ook, dat zie je namelijk ook aan de foto's en het filmpje. Alleen is er een groot gebrek aan geduld van jou kant. Dus ik wens je bij deze veel succes, hopelijk neem je het goed bedoelde advies dat gegeven wordt door iedereen in dit topic ten harte.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:26

Er staat dat ik de slof gebruik op advies van mijn instructeur, en waarom zou ik niet met slof kunnen rijden als mijn niveau niet hoger is dan B? Ik heb meerdere ponys met slof gereden en nog nooit commentaar gehad van instructie dat ik het niet goed deed. Ik ben van mening dat dit mij én mijn pony helpt op sommige gebieden. Ik vind ook niet dat je kunt zeggen dat ik mijn slof niet goed gebruik na het zien van deze paar momentopnames ;) Ik vind zelf ook dat op de foto's de slof vrij strak staat, dat is niet mijn bedoeling geweest, normaal gesproken staat hij ook niet zo strak. En ik trek mijn pony zeker niet in de krul ik denk dat je dat op het filmpje ook wel kunt zien.

Dat mijn houding niet perfect is weet ik, daar werk ik ook aan. En wat mijn benen betreft, ik prik hem niet met mijn sporen, dat lijkt misschien zo maar ik raak hem echt niet! En ik doe het ook niet bewust. Maar sporen gebruik ik gewoon om duidelijker en nauwkeuriger hulpen te geven, maar zoals ik al eerder zei, mijn benen bewegen nu al minder dan op het filmpje :)

Dus even voor de duidelijkheid, ik heb hele goede begeleiding van mijn instructeur die echt wel weet waar hij mee bezig is en ik rijd niet altijd met slof, heel af en toe hebben we dat gewoon even nodig. En zo strak als dat hij op de foto's staat, hoort hij niet te staan daar ben ik me ook van bewust ;)

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:31

Hoe kan je nou zien dat ze de slof verkeerd gebruikt op foto's! Zelf rijd ik mijn paardje (april 1e wedstrijd B) ook af en toe bij met slof!! Om eventjes je paard iets meer door dat nek en kaakgewricht heen te rijden. Snap niet waarom mensen daar toch altijd zo veel commetaar op hebben!! Sommige bokkers rijden hun paarden ook met een te strengen hand en daar wordt ook niet zo om gezeken!! Is net zo zielig en net zo slecht voor je paard. Je ziet dat ze een nette en rustige hand heeft(filmpje), haar handen mooi gevend voor het zadel!!

Vind dat je je paardje super rijd!! En dat is ook wel aan de punten van de jury te zien toch!! Je zou nog wel veel commetaar krijgen op je slof, trek het je niet zo veel aan en blijf het af en toe als hulpmiddeltje gebruiken als hij er zo lekker van gaat lopen!! Zorg wel dat het geen gewenning wordt in de training maar puur even voor de bijzet!!
Veel succes met je wedstrijden verder!! Jullie komen er wel!!

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:34

Bedankt voor je commentaar en ik ben het helemaal met je eens ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:35

Lordino schreef:
Er staat dat ik de slof gebruik op advies van mijn instructeur, en waarom zou ik niet met slof kunnen rijden als mijn niveau niet hoger is dan B? Ik heb meerdere ponys met slof gereden en nog nooit commentaar gehad van instructie dat ik het niet goed deed. Ik ben van mening dat dit mij én mijn pony helpt op sommige gebieden. Ik vind ook niet dat je kunt zeggen dat ik mijn slof niet goed gebruik na het zien van deze paar momentopnames ;) Ik vind zelf ook dat op de foto's de slof vrij strak staat, dat is niet mijn bedoeling geweest, normaal gesproken staat hij ook niet zo strak. En ik trek mijn pony zeker niet in de krul ik denk dat je dat op het filmpje ook wel kunt zien.

Dat mijn houding niet perfect is weet ik, daar werk ik ook aan. En wat mijn benen betreft, ik prik hem niet met mijn sporen, dat lijkt misschien zo maar ik raak hem echt niet! En ik doe het ook niet bewust. Maar sporen gebruik ik gewoon om duidelijker en nauwkeuriger hulpen te geven, maar zoals ik al eerder zei, mijn benen bewegen nu al minder dan op het filmpje :)

Dus even voor de duidelijkheid, ik heb hele goede begeleiding van mijn instructeur die echt wel weet waar hij mee bezig is en ik rijd niet altijd met slof, heel af en toe hebben we dat gewoon even nodig. En zo strak als dat hij op de foto's staat, hoort hij niet te staan daar ben ik me ook van bewust ;)

Dat geeft dus aan dat je er niet mee kunt rijden, als het niet je bedoeling is hem zo strak te houden moet je dat niet doen en heb je zelf ook door dat hij zo strak staat, jij merkt het pas als je achteraf de foto's bekijkt. (wss weet je dus ook niet zeker of je hem normaal losser houd)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:36

Ik ben het er ook mee eens dat je die slof beter in de container kan gooien...
Je paard moet gaan ontspannen en je hand op gaan zoeken door het voorwaarts neerwaarts rijden.
Op deze manier wordt hij in de krul getrokken, dat heeft niets meer met aanleuning te maken.
Fijn dat je zelf ook al ziet dat je slofgebruik op de foto niet goed is, maar doe er dan ook wat mee en laat hem voortaan af.
Verder heb je een leuk paard en denk ik dat je zonder slofgebruik ver kan komen met die mooie dier.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:44

anneliesdj schreef:
Lordino schreef:

Dat geeft dus aan dat je er niet mee kunt rijden, als het niet je bedoeling is hem zo strak te houden moet je dat niet doen en heb je zelf ook door dat hij zo strak staat, jij merkt het pas als je achteraf de foto's bekijkt. (wss weet je dus ook niet zeker of je hem normaal losser houd)

Dit geeft niet aan dat ik er niet mee kan rijden, tijdens het rijden merk ik wel eens dat mijn slof te strak zit, dan doe ik hem meteen losser, de foto's zijn dus momentopnames, daaruit kun je niet afleiden of ik wel of niet met slof kan rijden. Ik ik weet wel degelijk wanneer ik mijn slof te los of te strak heb ;)

In het filmpje zie je toch ook dat hij netjes loopt en dat ik mijn handen gewoon stil draag?
Ik heb een paar weken voor die wedstrijd ook wel een paar dagen met slof gereden. Mijn instructeur weet wel waar hij mee bezig is, hij weet echt wel wie hij wel en niet met slof kan laten rijden, en dit was op zijn advies en ik ga daar in mee. Als het echt slecht was wat ik aan het doen ben dan had ik waarschijnlijk ook geen prijzen gehaald en dan had ik wel meer commentaar gehad van mensen die mij zien rijden ;)

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:47

Babel schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat je die slof beter in de container kan gooien...
Je paard moet gaan ontspannen en je hand op gaan zoeken door het voorwaarts neerwaarts rijden.
Op deze manier wordt hij in de krul getrokken, dat heeft niets meer met aanleuning te maken.
Fijn dat je zelf ook al ziet dat je slofgebruik op de foto niet goed is, maar doe er dan ook wat mee en laat hem voortaan af.
Verder heb je een leuk paard en denk ik dat je zonder slofgebruik ver kan komen met die mooie dier.

Bedankt voor je commentaar, maar het ik mijn keuze om af en toe met slof te rijden en ik ben van mening dat het ten goede is van ons allebei. Hij moet idd meer mijn hand opzoeken en voorwaarts neerwaarts gaan. Daar werken we ook wel aan en dat gaat steeds beter ;)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:49

Ik gok dat dit weer een slofferdeslof topic gaat worden :j Ik ga niet verder in op de slof (ookal heb ik hier wel zo m'n mening over ;) )
Wat mij opviel uit het filmpje is dat je je voltes bij E en B énorm groot rijd := Probeer hier op te letten ;) En probeer je pony tijdens de middenstap wat meer ruimte in de hals te geven, zodat hij z'n passen ook ruimer kán maken. Succes!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:49

Ik ben bang dat we jou vanaf hier niet kunnen overtuigen van onze mening maar wil je wel meegeven dat je misschien open moet staan voor andere meningen dan de jouwe.
Natuurlijk heeft je instructeur veel ervaring maar ook hij kan fouten maken of heeft andere methodes dan andere mensen hebben. Ik denk zelf dat je voorlopig bezig moet om je paard fijn voorwaarts en actiever van achteren te rijden. Als dat goed voor elkaar is komt die aanleuning van voor ook vanzelf.
Het nagevelijk lopen komt voort uit een fijn voorwaarts, actief en ontspannen paard ( actief van achteren en ontspannen in de bovenlijn ) en niet voort uit het in de houding "trekken" met een slof.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:55

Hele leuke pony heb je onder je kont! Even naar aanleiding van je filmpje.. Ik mis daar de stelling en buiging eigenlijk. Het idee dat ik nu krijg aan de hand van je filmpje en je slof is dat hij in een houding kruipt en je instructeur hem d.m.v. de slof hem daaruit wil halen door hem laag en rond te rijden. Ik denk zelf dat dit averechts werkt omdat hij dan nóg meer wordt gedwongen om daar in die houding te lopen.
Ik persoonlijk denk daarom dus ook dat je beter die slof eraf kan halen en ik denk dat het slimmer van jou was geweest als je foto's had geplaatst zonder slof. Je zegt zelf dat je hier af en toe mee rijdt, dus naar mijn idee dus níet dagelijks.. Dan had je beter een dag kunnen wachten met foto's te schieten omdat je nu voornamelijk commentaar op je slof krijgt..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:11

Lordino schreef:

Op het proefje loopt hij idd prima, maar alleen op de foto's met slof zeg ik dat ik hem in de krul vind lopen. Dus goed lezen en niet meteen in de verdediging schieten, het is HAW daar mag commentaar op gegeven worden. :) Maar ik lees dat hij normaal niet zo strak staat en je weet dat je hem te strak hebt staan, dat is goed. Maar jij denkt omdat je hem niet aanraakt je hem niet aandrijft? Wat denk je dat je doet met je bekken, de bovenbenen en je kuiten? Juist, drijven. ;) De houding vind ik nog meevallen hoor, alleen voor je uit kijken. Ik kan uit je post opmaken dat je wel kritisch met je rijden bezig bent. Hou dat zo. Maar let er in ieder geval op dat je de slof echt voor soms gebruikt en dat je ook er op let dat je je sporen vooral nu niet te veel gebruikt. Veel succes nog.

OojillooO: wat veel uitroeptekens zeg? Ik reageer op de foto's die ik zie en op die foto's vind ik (mening dus) de slof te strak staan. Ik zie nog nog geen goed gebruikte buikspieren en een gespannen kaak. Dus op deze foto's bereikt de slof zijn doel in ieder geval niet. Ben daarom benieuwd naar andere foto's. En natuurlijk wordt er op bokt commentaar gegeven op ruiters met te strenge handen? Gebruik de zoekfunctie maar eens. Mischien even je post góed onderbouwen ipv zo te schreeuwen. Ik zie nu ook dat je al bent begonnen over een reltopic, ik hoop dat je beseft dat de enige die er een reltopic van aan het maken is dat jij dat bent met al je vaag geschreeuw? :Y) Onderbouw eens wat meer, met feiten, niet uitroeptekens.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:23

Ik ben het eigenlijk wel eens met de anderen, slof zit aardig strak!

De middengangen kun je nog wel wat aan sleutelen, ik zie bij je middenstap eigenlijk geen tot weinig verruiming ;) Je kunt hem wel wat meer ruimte geven dat hij zijn stap kan verruimen.

Overigens, als je niet tegen commentaar kunt moet je ook geen topic plaatsen ;)

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:25

Bedankt voor jullie commentaar, het is niet zo dat ik me afsluit voor commentaar of andere meningen en het is ook niet zo dat ik alleen doe wat mijn instructeur zegt en dat ik niet naar anderen luister. Anders zou ik ook niets op HAW plaatsen ;) Ik begrijp jullie commentaar op de slof wel maar ik vind niet dat je heir eerlijk over kunt oordelen aan de hand van die paar momentopnames.

Ik heb ook wel les gehad van andere instructeurs/instructrices, met principes die helemaal het tegenovergestelde waren van wat ik nu doe, maar daar kon ik me gewoon niet in vinden. Ik sta wel open voor andere meningen en als ik een keer les heb van iemand anders doe ik ook gewoon wat diegene zegt en probeer ik alles.

En over het commentaar op de slof; Dat had ik natuurlijk wel verwacht want in de paardenwereld zijn er 1001 methodes om bij hetzelfde eindresultaat te komen en iedereen vind die van zichzelf het beste en die van de rest maar slecht. Ik vind eigenlijk niet dat je kan oordelen over de slof of het goed of slecht is zonder de pony/persoon en manier van rijden te kennen.

En tjah, dat ik wel foto's plaats waar ik met slof rijd is mijn eigen keuze. Als ik meer atwork foto's heb zal ik ze ook zeker laten zien ;)

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:25

FunkyMistiC schreef:
Ik ben het eigenlijk wel eens met de anderen, slof zit aardig strak!

De middengangen kun je nog wel wat aan sleutelen, ik zie bij je middenstap eigenlijk geen tot weinig verruiming ;) Je kunt hem wel wat meer ruimte geven dat hij zijn stap kan verruimen.

Overigens, als je niet tegen commentaar kunt moet je ook geen topic plaatsen ;)

De middengangen zijn idd nog niet zoals ze zouden moeten zijn maar daar wordt zeker aan gewerkt ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:28

Hartstikke goed dat je zo open staat voor meningen van anderen, dan heb ik denk ik een verkeerde eerste indruk van je had.
Mag ik wel vragen dan, hoe denk jij over een paard dat fijn nagevelijk loopt? Want zoals ik al zei komt dat voort uit een paard dat actief is vanuit de achterhand en ik denk namenlijk als je gaat spelen met het wat lager in stellen en soms weer wat hoger in stellen dat je ook je paard ronder en dieper kan krijgen, even in het midden gelaten of dat al dan niet nodig is bij jou op dit moment.
Wil graag van jou weten wat volgens jou de toegevoegde waarde van de slof is. Je weet nu mijn mening, dus ik daag je uit om mij te overtuigen van de jouwe :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:46

Lordino schreef:
In het filmpje zie je toch ook dat hij netjes loopt en dat ik mijn handen gewoon stil draag?

Waarom ga je dan niet lekker zonder slof lopen als hij zonder ook netjes loopt?

En in je openingspost zeg je ook dat je de slof gebruikt om hem lager te krijgen maar niet ronder/dieper, daar is een slof niet geschikt voor.
Echt; je kunt beter goedbedoeld commentaar aannemen en vragen hoe het dan wel moet ipv dom door blijven doen en alles ontkennen.
Dat jouw instructeur zijn papiertje heeft wil niet zeggen dat ie heilig is en geen fouten maakt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:24

foto 1 vind ik zelfs gemeen ogen.
een slof en dan een zachteinwerking ben ik tegen maar kan ik mee leven.
een slof zo strak aantrekken dat je paard met de neus op de borst loopt kan ik dus niet tegen .

ik vind het concouir filmpje veel fijner ogen dan de fotos!

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:35

Ik vind het een hele gave pony, over de slof praat ik niet.
Maar ik vind je pony in het filmpje veel te diep lopen en in de hoek bij de camera kijkt ie gewoon naar buiten, dus neusje eruit en buigen..

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:52

anneliesdj schreef:
Lordino schreef:

Waarom ga je dan niet lekker zonder slof lopen als hij zonder ook netjes loopt?

En in je openingspost zeg je ook dat je de slof gebruikt om hem lager te krijgen maar niet ronder/dieper, daar is een slof niet geschikt voor.
Echt; je kunt beter goedbedoeld commentaar aannemen en vragen hoe het dan wel moet ipv dom door blijven doen en alles ontkennen.
Dat jouw instructeur zijn papiertje heeft wil niet zeggen dat ie heilig is en geen fouten maakt.

Ik vind dat je wel een beetje raar reageert, als je hier komt om mij jouw mening op te dringen kun je beter ophouden want zoals ik al eerder zei kies ik er bewust voor om af en toe met slof te rijden en dat laat ik niet uit mijn hoofd praten door bokkers die mij, mijn pony en mijn wijze van rijden niet kennen. Daarom plaats ik ook geen topic op HAW, ik plaats het om eens van anderen te horen wat ze er van vinden, niet om mezelf telkens te moeten verdedigen om mijn slofgebruik. Jij hebt je mening gezegd en dan is het toch klaar? En als ik al het goede bedoelde commentaar moet aannemen van mensen die mij niet kennen, zoals eerder gezegd, kan ik blijven wisselen in mijn methodes en manieren van rijden, want er zijn zoveel verschillende meningen en iedereen heeft ander commentaar, dat kun je niet allemaal opvolgen ookal is het goed bedoeld. Ik denk dat je dat zelf ook wel begrijpt. Wat ik probeer te zeggen is gewoon dat ik gewoon af en toe met slof rijd omdat ik dan minder bezig hoef met de voorkant en me meer bezig kan houden met de rest van mijn paard. Ik sta open voor de mening van anderen en commentaar mag je zeker geven, maar je moet niet van mij verwachten dat ik al het commentaar ga aannemen en dat ik ga doen wat mensen op het internet mij vertellen na het zien van een paar foto's.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:57

Babel schreef:
Hartstikke goed dat je zo open staat voor meningen van anderen, dan heb ik denk ik een verkeerde eerste indruk van je had.
Mag ik wel vragen dan, hoe denk jij over een paard dat fijn nagevelijk loopt? Want zoals ik al zei komt dat voort uit een paard dat actief is vanuit de achterhand en ik denk namenlijk als je gaat spelen met het wat lager in stellen en soms weer wat hoger in stellen dat je ook je paard ronder en dieper kan krijgen, even in het midden gelaten of dat al dan niet nodig is bij jou op dit moment.
Wil graag van jou weten wat volgens jou de toegevoegde waarde van de slof is. Je weet nu mijn mening, dus ik daag je uit om mij te overtuigen van de jouwe :)

Voor mij is de toegevoegde waarde van een slof dat deze mijn paard in zijn hoofdhouding begrensd, ik hoef dan minder te 'spelen' aan de voorkant om hem daar te houden, want wanneer hij met zijn hoofd omhoog komt houdt de slof hem als het waren tegen. Zo kan ik mijn handen stil houden en gewoon aan het rijden gaan, meer bezig gaan met andere dingen zoals tempocontrole, achterhand activeren enzo, zonder dat ik de hele tijd aan de voorkant bezig ben. Als hij een tijdje gewoon goed loopt en het gaat allemaal lekker en ontspannen rijd ik natuurlijk gewoon zonder, maar wanneer we weer een stapje verder gaan en alles wordt wat moeilijker doe ik hem er gewoon weer een paar dagen aan, totdat het allemaal weer goed gaat.