Rongo & Sil in het zonnetje @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Rongo & Sil in het zonnetje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 18:25

Het is alweer een hele tijd geleden dat er foto's van Rongo (schimmel) en Sil (bruine) op bokt hebben gestaan.

Ik rij met beide paarden geen wedstrijden! Ik heb met Rongo in het L2 8 winstpunten behaalt, maar dat is alweer een jaar of 3 geleden. Sinds vorig jaar weet ik dat hij spat heeft in beide achterbenen en doen we het wat rustiger aan, alhoewel we gewoon alle oefeningen t/m het M meenemen. We lopen eigelijk niet echt tegen problemen aan, maar er valt altijd te verbeteren uiteraard. Ik ben bezig met rechtrichten, zowel horizontaal als verticaal. En verder mag hij wat sneller voor het been worden. Mijn houding is af en toe om te janken, maar ik doe echt mijn best :Y) Rongo is 18 jaar.

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Dan Exile. Exile is eigelijk met pensioen, hij is namelijk al 23 jaar. Maar hij vind het erg leuk om af en toe toch even te lopen. Exile heeft HKO. Ik ben ook met hem bezig met horizontaal en verticaal rechtrichten. Daarnaast loopt hij vaak met z'n voorbenen harder dan met z'n achterbenen, waar we ook aan werken. Problemen heb ik met hem niet echt. Tis een erg fijn paard om mee te werken. En ja, de ruiter is hetzelfde, dus de houding is ook een beetje hetzelfde. We rijden hetzelfde niveau als met Rongo. Veel basis, maar ook oefeningen t/m het M.

Afbeelding
10.

Afbeelding
11.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13.

Afbeelding
14.

Afbeelding
15.

fl0wer

Re: Rongo & Sil in het zonnetje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:54

Waarschijnlijk heb je er een goede reden voor, maar ben nieuwsgierig waarom je met twee zwepen rijd?

Zelf ben ik dat nog nooit in een training tegengekomen, dus ik vroeg me het voordeel ervan af?

Verder vind ik dat je leuk bezig bent met je paarden, succes ;)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:06

Dat met twee zwepen ja. Was even vergeten dat dat vrij abnormaal is :D Rongo reageert nogal eens niet op mijn been. Om dat meteen te corrigeren geef ik hem een tikje. Maar ik vind het zelf zo vervelend om constant te wisselen met m'n zweep. Dan ben ik 1. constant aan het hannessen met dat ding i.p.v. rijden en 2. kan ik hem meteen corrigeren en niet eerst de zweep wisselen. Als hij b.v. niet op m'n binnenbeen reageert met wijken, kan ik dat meteen corrigeren. En als hij niet op m'n buitenbeen reageert met het wijken vanaf de hoefslag, dan kan ik hem ook meteen corrigeren. Dus dat is eigelijk het verhaal erachter.
Het is dus niet zo dat ik hem dan dubbel zo hard kan slaan of zo :D (Lol, snap dat je daar al niet vanuit was gegaan).
Ik snap eigelijk tegenwoordig niet meer zo goed hoe je met 1 zweep kan rijden. :Y)

Bedankt verder voor je reactie.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:07

Leuke paarden. Probeer de schimmel eerst nog wat ronder te rijden, zodat hij er lekkerder doorheen loopt. let wel op dat je je benen niet gaat afsteken ;)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:10

Rongo was er idd niet helemaal lekker doorheen vandaag. En m'n benen ja... Probeer ze goed af te richten, maar soms leiden ze een eigen leven }:0

[edit; ik zag het met plaatsen, dus heb de mijne ook aangepast.]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 02-04-09 19:14, in het totaal 3 keer bewerkt

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:12

Hihi, ik had het al wat aangepast, aangezien het me toen opviel dat de schimmel er nog niet helemaal doorheen liep, dus vandaar dat m'n bericht iets aangepast is. :)

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:14

eigenlijk super handig dat met die twee zwepen! Nog nooit gezien!
Verder kan ik me eigenlijk alleen aansluiten bij de rest, iets meer over de rug en net wat meer erdoor heen. Al weet ik natuurlij kniet hoe je los rijdt :)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:16

Normaal gesproken rijd ik ze erg rond tijdens het losrijden. Maar daar ben ik vanaf gestapt. Dat gaf me teveel ruk en pluk werk. Daarnaast werden de paarden er niet beter van. Dus ben sinds twee keer rijden anders bezig met losrijden. Ik rij ze los en laat ze zelf nageven zeg maar (dus niet spelen met de teugels enzo). En dat zie je vooral bij Rongo terug. Je ziet b.v. bij foto 5 dat hij zijn hals helemaal zelf draagt en dat ik daar niets aan hoef te doen. Maar je ziet ook dat hij er niet overal doorheen is. Maar het bevalt me wel erg goed tot nu toe.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:58

Fijn dat je lekker in het zonnetje hebt gereden met de twee knapen :) Heeft Wilnard de foto's gemaakt? hihi.. Van de zomer zullen we er eens wat moois van maken. Ik persoonlijk zou Rongo toch echt rond losrijden, je lijkt op deze foto's nog steeds niet z'n compromis van recht & actief of rond & sloom overwonnen te hebben (foto's = optie 1). Maar goed je zei dat ie z'n dag niet had. Exile loopt er echt super bij! Echt wel vooruitgegaan :j Hij is ook mooi vol voor zijn doen!! En jij ziet er een stuk mooier uit op het paard nu je afgevallen bent! Nou de volgende keer als ik in Someren ben kunnen we hopelijk wel buiten rijden :+

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:47

Hey Yvonne,
Das een tijd geleden!
Het rijden ziet er beter uit als voorheen!
Probeer je schouders nog wat rechter te houden, met je rug recht.
Verder ziet het er goed uit.
Als je wil kom ik binnenkort ook nog wel een keer wat foto's maken :P ik hoor het wel.
Leuk dat je weer een topic hebt lopen!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:38

Vonnie84 schreef:
Dat met twee zwepen ja. Was even vergeten dat dat vrij abnormaal is :D Rongo reageert nogal eens niet op mijn been. Om dat meteen te corrigeren geef ik hem een tikje. Maar ik vind het zelf zo vervelend om constant te wisselen met m'n zweep. Dan ben ik 1. constant aan het hannessen met dat ding i.p.v. rijden en 2. kan ik hem meteen corrigeren en niet eerst de zweep wisselen. Als hij b.v. niet op m'n binnenbeen reageert met wijken, kan ik dat meteen corrigeren. En als hij niet op m'n buitenbeen reageert met het wijken vanaf de hoefslag, dan kan ik hem ook meteen corrigeren. Dus dat is eigelijk het verhaal erachter.
Het is dus niet zo dat ik hem dan dubbel zo hard kan slaan of zo :D (Lol, snap dat je daar al niet vanuit was gegaan).
Ik snap eigelijk tegenwoordig niet meer zo goed hoe je met 1 zweep kan rijden. :Y)

Bedankt verder voor je reactie.

Haha zo had ik het nog niet bekeken, zit wat in ;)

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:30

Leuke paarden:) Ik ben het niet eens met het commentaar dat de schimmel, Rongo, ronder ingestelt moet worden, ik vind dat hij op de meeste foto's juist mooi op de loodlijn blijft, en netjes lengte in z'n hals heeft. Daarnaast vind ik het knap hoe je ze aan het lopen hebt, vooral Exile ziet er voor zijn leeftijd nog erg fit uit. Ik denk dat je vooral op jezelf moet letten: je handen zijn soms wat streng en je zit soms een beetje achterover gezakt, ook ga je iets te scheef zitten bij de zijgangen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:38

2 zwepen is inderdaad een goede manier om dat op te lossen ja :) ik deed het in mijn les vroeger ook wel eens omdat je paarden hebt die bv. op de volte een beetje voor je zweep wegdraaien naar de kant zonder zweep. Maar ook omdat ik merkte dat mijn paard beter reageerde op het been aan de kant waar ik een zweep had (ongeacht in welke hand ik mijn zweep hield) omdat hij af en toe wel eens lichtjes gecorrigeerd moest worden was geen zweep eigenlijk geen optie, dus werden het er 2 :) terug naar jouw foto's: opletten dat je niet achterover zakt zoals me hier al zegt en vind dat de paardjes er nog heel goed uitzien :)

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:39

Haha hoe doe je dat dan als er meerdere paarden rijden in de bak?
Je bent nu wel erg breed met 2 zwepen :D
Let wel op je houding hakken uitdrukken en niet te veel achterover gaan hangen in de middendraf.
Verder ziet het er goed uit.
Succes!