Ik rij met beide paarden geen wedstrijden! Ik heb met Rongo in het L2 8 winstpunten behaalt, maar dat is alweer een jaar of 3 geleden. Sinds vorig jaar weet ik dat hij spat heeft in beide achterbenen en doen we het wat rustiger aan, alhoewel we gewoon alle oefeningen t/m het M meenemen. We lopen eigelijk niet echt tegen problemen aan, maar er valt altijd te verbeteren uiteraard. Ik ben bezig met rechtrichten, zowel horizontaal als verticaal. En verder mag hij wat sneller voor het been worden. Mijn houding is af en toe om te janken, maar ik doe echt mijn best
Rongo is 18 jaar. 
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.
Dan Exile. Exile is eigelijk met pensioen, hij is namelijk al 23 jaar. Maar hij vind het erg leuk om af en toe toch even te lopen. Exile heeft HKO. Ik ben ook met hem bezig met horizontaal en verticaal rechtrichten. Daarnaast loopt hij vaak met z'n voorbenen harder dan met z'n achterbenen, waar we ook aan werken. Problemen heb ik met hem niet echt. Tis een erg fijn paard om mee te werken. En ja, de ruiter is hetzelfde, dus de houding is ook een beetje hetzelfde. We rijden hetzelfde niveau als met Rongo. Veel basis, maar ook oefeningen t/m het M.

10.

11.

12.

13.

14.

15.
Rongo reageert nogal eens niet op mijn been. Om dat meteen te corrigeren geef ik hem een tikje. Maar ik vind het zelf zo vervelend om constant te wisselen met m'n zweep. Dan ben ik 1. constant aan het hannessen met dat ding i.p.v. rijden en 2. kan ik hem meteen corrigeren en niet eerst de zweep wisselen. Als hij b.v. niet op m'n binnenbeen reageert met wijken, kan ik dat meteen corrigeren. En als hij niet op m'n buitenbeen reageert met het wijken vanaf de hoefslag, dan kan ik hem ook meteen corrigeren. Dus dat is eigelijk het verhaal erachter.
Hij is ook mooi vol voor zijn doen!! En jij ziet er een stuk mooier uit op het paard nu je afgevallen bent! Nou de volgende keer als ik in Someren ben kunnen we hopelijk wel buiten rijden
ik hoor het wel.