Even vooraf: ik heb 3 maandjes terug mijn oude verzorgpaard gekocht, nadat hij een jaar op een manege heeft gestaan en manegelessen heeft gedraaid. Daarvoor heb ik hem dus een tijdje gereden.
Het is altijd een paard geweest dat dol is op andere paarden en dan weinig aandacht meer voor de ruiter heeft, maar ik heb dit altijd redelijk op kunnen lossen en hem aan het werk kunnen houden. Vaak moest hij even een paar keer rommelen met andere paarden, en dan was het goed.
Nu op deze stal is het weer hetzelfde, allemaal nieuwe paarden en allemaal even spannend. Plakken, hangen, en hinniken, het hoort erbij, maar ik kan er redelijk doorheen rijden en hem na een tijdje weer bij de les krijgen, zeker na de eerste les die ik gehad heb vorige week.
Het punt is alleen, er is 1 paard waarbij ik gewoon niet samen kan rijden. Het dier staat naast hem op stal en hij is helemaal verzot op haar... Zodra dit paard op stal komt begint hij te hinniken, zodra dit paard bij hem in de bak verschijnt, kan ik het vergeten. Paard is echt niet meer te rijden, draait gewoon om de achterhand en schiet dan naar het andere paardje toe en wat ik ook probeer, ik krijg niet meer de overhand. Het nadeel is dat dit paard niets van hem moet weten, dus even samen rijden helpt niet. Het dier is al verschrikkelijk heet, dus de ruiter heeft zijn handen vol aan dit paard, die kan mij er niet bij hebben zeg maar
. Bovendien wordt het voor mij te gevaarlijk om te blijven zitten als hij zo gaat doen, hij vergeet mij compleet en heeft alleen nog maar oog voor het andere paard. Op dit moment stap ik dus zo'n beetje iedere keer na 2 rondjes af en blijf dan eventjes ernaast stappen. Dan is het (iets) beter, maar ben ik nog steeds de aandacht kwijt. Daarna pak ik hem in de paddock nog eventjes aan de longe en werk ik nog aan de verhoudingen door hem achter me aan te laten lopen en mij te laten volgen, zonder mijn ruimte te betreden. Zo krijg ik weer aandacht voor mezelf, maar dit heeft geen zin als ik met deze merrie tegelijk ben.Normaal kan ik dit dier wel mijden, maar op woensdag komen we 9 vd 10 keer samen in de bak terecht. Ik wil gewoon kunnen rijden op dat moment. Mijn paard loopt beter als ooit tevoren, heeft normaal gesproken aandacht voor mij, met af en toe stukjes waar hij die kwijt is (ipv constant half de aandacht ergens anders te hebben) en ik heb nog nooit met zoveel lol gereden, maar die woensdag begint me een beetje tegen te vallen. Wie oh wie heeft er tips.

Maargoed dat terzijde.. Ik snap niet waarom ruinen van merrie's gescheiden worden?
Hier gebeurt het op ruinen en merries. wat bedoel je met op zijn plek zetten? Hij is namelijk helemaal niet dominant ofzo, eerder super onderdanig. Hij kan met vrijwel ieder paard buiten staan, op uitzondering de paarden die nooit buiten kunnen staan. Helaas is hij wel enthousiast naar andere paarden... Zie ook kantnoot hieronder