Angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:15

Ik kan nog wel wat tips gebruiken dus vandaar maar even een topic. Ik heb al vaak gratis vliegles gehad en ben na een jaar gestopt met tellen en zat toen tussen de 25-50 x en dat met 1x in de week rijden :+ Altijd er weer op geklommen en geen angst ontwikkeld. Enkele jaren laten, nu zo'n 3-4 jaar geleden ben ik behoorlijk hard van een paard afgegooit := Ok kan gebeuren natuurlijk maar deze keer was anders dan al die andere keren. Diertje had het in z'n hoofd en moest en zou mij er af hebben en dat lukte dus ook := Heb altijd gezegd dat het nooit aan het dier kan liggen maar over deze keer had en heb ik echt mijn twijfels omdat er niets in de omgeving of door mijzelf gek was. Oftewel na deze klap ben ik behoorlijk het vertrouwen kwijt geraakt. Hoofdzakelijk op vreemde paarden én in de galop. Want het ging hier om een dier wat ik nog nooit gereden had en wat het stempel "braaf" had gekregen, maar tja dat had ik gemerkt en na mij nog vele andere mensen :=.

Nu dacht ik dat ik er aardig overheen was. Heb een behoorlijke dip gehad dat ik elk vreemd paard dood eng vond en heb soms wel eens zo |( op een paard gezeten waar ik op moest rijden en die ik niet kende. Daar ben ik nu gelukkig wel over heen maar dacht ook dat ik over het galop "probleem" heen was. Want reed weer op veel verschillende paarden en het ging allemaal gewoon goed :D

Alleen ben ik sinds kort verhuist naar de andere kant van Nederland :+ en ben dus ook van manege verhuist. En daar komt het probleem weer opspelen. Ik ga dan heel onzeker rijden en klap in de galop helemaal dicht :=

Ik kruip als het ware helemaal in elkaar, val naar voren en raak daardoor m'n balans kwijt met als resultaat meer spanning. Nu weet ik dus heel erg goed wat ik fout doe en kan me daar ook wel uitwerken maar dat kost wel weer veel tijd.

Mijn vraag is nou of jullie nog wat tips hebben om er overheen te komen. Zodat het rijden weer echt leuk is en ik weer netjes kan gaan rijden. Want voel me nu soms echt een beginner terwijl mijn niveau eigenlijk best netjes was :=

En ik vind het ook wel fijn om er overheen te zijn voordat ik serieus stappen ga ondernemen voor het kopen van een eigen paardje. Want met deze onzekerheid lijkt mij dat nog even niet verstandig.

Amber_paard

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:12

Misschien helpt het eerst om op een paard te rijden waar je zeker van weet dat hij erg braaf is.
Meestal krijg je daar veel zelfvertrouwen van en kan je later weer op een wat minder braaf paard

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:17

Amber_paard schreef:
Misschien helpt het eerst om op een paard te rijden waar je zeker van weet dat hij erg braaf is.
Meestal krijg je daar veel zelfvertrouwen van en kan je later weer op een wat minder braaf paard

De paarden waar ik op rij zijn te vertrouwen dat weet ik maar toch is het moeilijk om los te laten. En het vertrouwen in instructeur is er ook dat ik niet op gekke dieren wordt ingedeeld dus wat dat betrefd zou je zeggen een ideale uitgangsbasis. Maar blijkbaar toch niet ideaal genoeg want ik blijf zo gespannen :=

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:19

Probeer eerst te rijden op een bomproof paard. Hierdoor bouw je inderdaad je eigen zelfvertrouwen weer op.
Ik zou als ik jou was nog wel echt even wachten met het kopen van een eigen paard.
Probeer eens wat privé lessen te nemen, hierbij wordt er vaak wat meer aandacht besteed aan je houding en heb je een uur alleen maar tips voor jezelf.
Als je weet dat het je de hele les gespannen bent en dan in galop meestal valt, probeer dan eens een paar lessen zonder galop, dan krijg je ook weer wat meer vertrouwen!
Succes!

valeriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:35

hey
ik heb precies hetzelfde probleem ben een aantal keer flink hard van een paard afgevallen op de manege in galop!!!
ik durfde echt helemaal niks meer niet eens stappen (komt ook gedeeltelijk doordat ik 2 jaar in een rolstoel heb gezeten en als je dan verkeerd valt je altijd het idee hebt wat er kan komen)
maargoed ik heb toen echt een aantal weken op 1 vast paard gereden die doet echt nooit wat dit heeft heel erg geholpen, maar omdat dit paard onwijs snel en moeilijk te sturen is in galop nou niet echt het ideale paard om weer te beginnen met de galop en nadat ik ook van dit paard was gevallen begrijp je misschien wel dat ik er niet echt meer vertrouwen in had.
ik rij nu sinds een paar weken op een fjord en heb nog nooit zo'n lief paard meegemaakt ontzettend eigenwijs maar ooo zo vreselijk lief :D
hij heeft mij zo ondzettend geholpen en jawel mensen vorige week weer voor het eerst in galop geweest en zelfs voor de eerste keer gesprongen en dit ging echt super totaal geen angst meer(ben best trots op mezelf)
dus ik ben er mede door nestor de geweldige over mijn angst heen gekomen maar ook zeker door mijn geweldige instructrice die altijd rekening met mij houd en waarvan ik geen dingen hoef te doen die ik niet wil en er niet moeilijk over gaat doen als iets niet gaat zoals ik zou willen :o

ik zou zeggen kijk goed naar de manege paarden praat erover met je instructeur\trice en kijk naar het meest geschikte paard op de manege en vraag of je daar ook gewoon vast op mag rijden elke les.

groetjes valerie

(sorry voor het lange verhaal)

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:41

Hoi Lia,

Niets vreemds aan hoor. Op de manege vind ik galloperen ook vaak eng als ik op een vreemd paard zit. Ik ga dan ook pas galloperen op het moment dat ik er zelf klaar voor ben. Het kan dus zijn dat als ik een paard helemaal niet vertrouw ik dus gewoon niet gallopeer, dan maar niet. Ik moet er wel plezier in houden.

Zelfs op Omar vind ik galloperen soms eng. In de wei durf ik na onze valpartij niet meer te galloperen, tenzij de bodem heel droog is. Ik doe dat nu dus ook niet meer. Het roept alleen maar spanning bij mij op wat ik weer op Omar overbreng. Galloperen doe ik nu alleen rechtuit in de bermen of in de bak. Hierbij voel ik mij vertrouwd en doordat Omar geen spanning van mij doorkrijgt doet zij het ook goed.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:31

Klinkt erg bekend!
Begin met het paard uit te zoeken. Kijk niet alleen naar welk paard jou instructrice het beste vind passen, maar ook het paard waar jij het meest ontspannen op zit, waar jij je het lekkerst bij voelt. Ga dan kijken waar het fout gaat: vind je stap/draf al spannend of is het echt alleen de galop?
Begin daar waar je het wel eng vind, maar je door rustig na te denken over je houding je wel je ontspanning nog kunt opzoeken. (ontspanningstips: blijf ademhalen!!!, zing een liedje, probeer te blijven lachen). Je zult merken dat je het steeds minder eng gaat vinden. Als dat zo is ga je gewoon weer een stapje verder.
Is het echt alleen de galop? Neem dan eens een privé-les aan de longe. Dan kun je je vooral consentreren op het zitten (niet sturen/tempo bepalen). Als dat goed gaat kun je het weer zelf gaan proberen. En bedenk: Iedere galoppas is er 1. Begin met kleine stukjes ook al is het maar 1 galoppas en laat je niet opjagen door het gevoel dat je MOET galoperen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:40

Even een quote van mij uit een andere topic van iemand die angst had met springen. Princiepes zijn hetzelfde, de stappen zijn anders in jou geval.

Citaat:
Als je angst hebt moet je nooit je angst-gevoelens overschrijven en wel om twee redenen:
1) Je hersenen die de angst aanmaken merken dat jij geen actie onderneemt om jezelf te beschermen (angst is gewoon een mechanisme in onze hersenen dat ervoor zorgt dat we niet dagelijks dood gaan. Het moet voorkomen dat we bepaalde dingen doen). Door je angst te negeren zullen je hersenen meer 'angst' aanmaken: 'Ze luisterde niet naar onze aanwijzingen, dan is ze vast nog niet bang genoeg.' Dat idee. De kans is groot dat je met je rationalisering je angst alleen maar vergroot.
2) Als je nu bang bent en er gaat weer iets mis, ben je waarschijnlijk de rest van je leven bang. Paarden blijven vluchtdieren, er kan altijd wat gebeuren.

Wat je wel moet doen: Schakel hulp in van iemand die verstand heeft van en ervaring met angstgevoelens. Dat hoeft niet persé een instructeur te zijn, maar bv. een sportpsycholoog kan je hierbij helpen.
Doe geen dingen waarbij je angst voelt. Al is het maar een kleine kriebel in je buik of een beetje spanning: niet doen.
Bedenk voor jezelf waar de precieze angst begint. Is dat als je er al aan denkt om te springen? Of pas als je de hindernis klaarzet etc.
Als je weet wanneer je precies bang wordt, kun je een stappenplan maken naar je einddoel (en hindernis springen zonder angst). Als je bv bang wordt als je de hindernis klaarzet, ga dan eens gewoon een middag alleen met balken slepen. Aan het eind van de dag is de kans groot dat je niet meer bang bent, en dan kun je naar de volgende stap. Een sportpsycholoog kan je bij deze stappen hel precies begeleiden.
Ik denk niet dat je deze angst in je eentje moet proberen te overwinnen. Ik ben ook ontzettend bang geworden met springen na een val, ookal weet ik dat mijn huidige paard nooit zal weigeren. Ik let erop dat ik niet over mijn angstgrens heen ga. Zodra ik ergens kriebels bij voel, dan stop ik. en het gaat nu al een stuk beter (3 jaar later). Ik was eerst al bang met een balkje op de grond, nu spring ik weer hindernissen van 1 meter, zelfs zonder zadel en bovenal zonder angst! Dit soort dingen moet je echter niet overhaasten en ik had gelukkig een heleboel hulp.

Mimi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:43

Het zou mijn verhaal kunnen zijn :D , ik denk dat het verstandig is om eerst in de stap en draf zelf geheel ontspannen te zijn en wanneer die ontspanning er bij jou is, dan rustig overgaan naar de galop en dan heel klein beginnen, bijv. een half rondje galop en dan weer over naar de draf (natuurlijk wel in overleg met je instructrice :P).
Zo werk ik voor mezelf nu al een paar weken op een voor mij best lastig manegepaard (ik heb er geen klik mee, wel een paar vervelende valpartijen tijdens de galop :+). Sinds gisteren merk ik enige vooruitgang en ook mijn instructrice ziet dit gelukkig.
Ik dacht gisteravond na de les: zet mij volgende week maar weer op dit zelfde paard, mijn vertrouwen komt langzaam aan terug.

Het kost tijd en er zullen af en toe best nog wel eens een keer een paar terugvallen zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het goed gaat komen. Succes ermee en oja als je de kans hebt om voor het rijden zelf op de grond wat oefeningen te doen (schouders losdraaien, heupen losdraaien, ff de spieren opwarmen, dan raad ik dat ook aan 8-))

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:52

Misschien dat een tijdje hetzelfde paard rijden ook kan helpen, zodat je het paard echt leert kennen en er ook meer kan op vertrouwen. Probeer je hoofd voor je gaat aanspringen leeg te maken en even op je ademhaling te letten. Want die versneld onbewust naarmate je meer gespannen wordt.
Maar het is zeker niet abnormaal wat je voelt, ik heb op vreemde paarden ook wat angst en zeker als ze dan nog eens hoog opgooien in galop of wat trekkerig reageren dan zou ik het al voor bekeken houden. Mijn houding is dan ook verre van goed.

BokkigBokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:54

Hallo,

ik heb dat ook gehad. na een val op het strand een hersenschudding opgelopen en toen plots heel angstig. als de galop eraan kwam dan werd ik gewoon misselijk van angst en zat ik zo erg te bibberen dat ik er haast daardoor afviel :+ . ik heb het opgelost door heel veel te stappen en te draven en de galop gewoon te laten zitten een tijdje. Het moet wel leuk blijven en je paard voelt het gelijk als jij als een dweil erop zit. Ik ging gewoon met iemand buiten rijden die ernaast liep. Zo kon er niets misgaan en heb ik heel langzaam weer vertrouwen opgebouwd. nu galopperen we weer heerlijk over het strand :D

Succes ermee en houd moed!

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:08

Lia toch.... niet zo onzeker zijn over jezelf!

Het rijden gaat hartstikke goed... Ik kom iedere week bij je kijken en zie je dus iedere week rijden en iedere week zie ik je weer vooruit gaan. En je hebt nu een fijne manege en een super insructeur en dat is aan je rijden zeker te zien...!! Want je gaat heel snel vooruit en je ziet er steeds zekerder uit. (1e les en 3e les op zelfde paard.... --> wereld van verschil!)

Ik kom gewoon nog lekker vaak bij je kijken, (kom mss zelfs nog wel bij je in de les ;)) en dan weet ik zeker dat ik iedere week weer kan zeggen dat je heel erg vooruit gegaan bent. Ik weet heeel zeker dat t allemaal goed gaat komen, want je kunt super fijn rijden en die onzekerheid ga je zeker weten overheen komen.
En je mag tussen door altijd bij ons op stal komen, maar dat wist je al...

Spreek je vanavond nog wel!

PS: Binnenkort nog keer om rijlaarzen naar Bakel ;)