hangen op voorhand, loslaten bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

hangen op voorhand, loslaten bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 17:08

1x per week heb ik les van een schitterende instructeur en daar gaat alles meestal piekfijn. Lekker los, luchtig, over de rug, achterhand eronder en is het werken maar genieten.
Als ik alleen rijd duiken er de laatste tijd enkele probleempjes op waar ik maar moeilijk doorheen geraak. Het ligt puur aan mezelf en wil het ook graag gaan verbeteren, daarmee dat ik naast de wekelijkse begeleiding enkele tips vraag aan het bokt squat :)
Mijn 5 jarige ruin is vaak erg fris in het begin en daar moet je hem meestal even doorheen rijden. Maar ik merk hoe langer ik rijd hoe meer hij meer op m'n handen gaat hangen en op z'n voorhand gaat stuiken. Ik houd hem waarschijnlijk te veel vast vooraan maar toch let ik er hard op om zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk los te laten. Wanneer ik merk dat hij gaat hangen laat ik los en drijf ik vooruit, daarbij ga ik omstellen of voltes maken en probeer ik zo weinig mogelijk in m'n handen te hebben, in begin werkt dit nog maar ik heb het gevoel alsof hij, wanneer ik los laat, meegaat om toch opnieuw die druk te nemen. Daarbij drijf ik weer vooruit maar neemt hij als het ware nog meer vast. of hij gooit z'n hoofd omhoog waarop ik begrens en benen zet maar daarop neemt hij alweer vast. Wat ik doe het werkt precies averechts en we komen in een vicieuze cirkel terecht waarbij het steeds erger wordt tot ik het niet meer kan oplossen.
Ik vroeg me af of jullie nog tips hadden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:49

Rijd hem in plaats van vooruit eens terug (binnen de gang waarin je rijd, dus draaf je blijf je draven) en dan weer een paar passen vooruit. Hierdoor moet hij meer op de achterhand komen en kan hij minder makkelijk in je hand blijven hangen.

Dit steeds herhalen... Daar worden ze achter sterker van, want daar ligt ook een deel van het probleem. Het kan ook helpen om veel voltes te rijden, sluiten en weer openen.

midgie

Re: hangen op voorhand, loslaten bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:03

Als jij alleen piekfijn kan rijden met je instructrice en alleen niet , dan gaat er in je les toch iets niet goed,
Een goeie instructrice hoort jou huiswerk mee te geven waar je mee aan de slag kan en ook jou leren hoe je je paard kan trainen en eventuele problemen zelf op te gaan lossen.

Ga eens aan de gang met wijken voor druk en het rechtrichten.
Dus ga werken aan de stelling , b.v vanaf de grond , leer je paard te stellen en buigen door naar het achterbeen, als de stelling niet ok is kun je nooit controle krijgen over het achter been waar hij jou mee moet dragen.
Dat het paard met zijn hoofd slaat is een teken dat jij te veel vraagt en hij ergens in zijn lichaam vastloopt. leer de anatomie en bedenk wat er gebeurd in het lichaam, ook dat hoort jou instructrice jou te leren , zodat je begrijpt wat en waar je mee bezig ben.
Het is heel makkelijk iemand les te geven en zeggen hou vast en geef been , volte links rechts, maar waarom en waarvoor doe je deze oefeningen en als je thuis vast loopt kan het in de les nooit goed gaan , want jij moet leren en niet je paard, die doet wat jij hem vraagt , dus bit vast pakken en hoofd gooien , geen goeie achterhand gebruik enz enz,
Dus hij doet keurig wat jij wil, dus vraag aan je instructrice naar de techniek.