Pieter (v. Amethist) aan de dressuur buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Pieter (v. Amethist) aan de dressuur buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:34

Hallo :wave: ,

Vandaag voor de tweede keer in de buitenbak gereden.
Eerst binnen lekker losgereden daarna naar buiten gegaan,
Heel veel was nog wel spannend en nieuw, En de bak was
heel erg zwaar dat was wat minder.

Pieter is een Ruin van Amethist en is rond de 10jaar als het goed is,
Hij is 1.64m groot en een enorme schat (Alsdiewilt :)) )
Ik dressuur vrijwel alleen met hem, en we rijden geen wedstrijden.
Ik krijg goede begeleiding van de eigenaresse van Piet, en die hammert
vreselijk hard op me houding (voornamelijk mehanden) ik moet zeggen
ik word er af en toe gék van maar het helpt zó goed. Ik zou ook nog
wel een foto plaatsen van het begin. :j

Het rijden staat nu op een kleinpitje, Me nek begint weer op te spelen
namelijk (paar jaar geleden ongeluk gehad met een paard, hierbij nekletsel gekregen)
Ik rijd nog wel iedere dag maar inplaats van 30/45min nu 15/25min.

Groetjes, Linsey & Pieter.
(PS; Hier de portretfoto's! PORTRETFOTO'S!)

Afbeelding

Afbeelding
#2 Iets teveel binnenhand

Afbeelding
#3 Handen rechtop, Niet pianospelen.

Afbeelding
#4 Teugels korter, handen rechtop

Afbeelding

Afbeelding
#6 Vind deze foto heel gaaf!

Afbeelding

Afbeelding
#8 Heel iets dat koppie naar binnen.

En ja, Ik ben me bewust van me handen voeten teugels etc.
Dit is na bijna een halfjaar al een heel stuk verbeterd, Als ik zo
mijn oude andere topics bekijk van Pieter.

Lennardi

Re: Pieter (v. Amethist) aan de dressuur buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:37

Ziet er leuk uit.
Leuk stel.
Maar uhm je bent wel aan eht geld zoeken.
Probeer minder naar beneden te kijken en meer over de oren van je paard.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:39

Ik vind het er ook leuk uitzien,
aleen op sommige foto's moet je je handen iets mee boven de schoft houden;)
Maar verder een heel leuk paard!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:40

Probeer geen geld te zoeken.
Verder vind ik je nog al streng met je handen, je hebt ze best hoog.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:41

leuk paard!
maar wat doe jij voortdurend met je handen?
probeer mee te geven en hem vooruit te laten gaan, dan kan hij in de hand komen en vanachter onderbrengen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:42

Bedankt allemaal! :)
Ik ben zó blij dat ik me handen nu dáár heb en niet meer rustend op mijn bovenbenen, Ik breng ze nu af en toe té hoog idd :\ Heb ik ze dragend, draag ik ze teveel :)) dit viel eigenaresse ook op. Hier zijn we dus aan het werken :j

Bedankt!

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:45

Een erg mooi paard! Hij heeft ook mooie bewegingen. Je handen bij elkaar houden en af en toe je handen wat lager houden, en rechtop. Maar dat heb je zelf ookal genoemd. Je hangt ook erg naar achteren, probeer meer rechtop te gaan zitten. Ik heb ook het idee dat je wat streng bent met je handen, je trekt hem teveel in zijn mond.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:47

Het naar achterenhangen klopt idd ook :j , Ik hand soms iets téver naar achteren.
Het strengheid valt ook érg mee :j Een paar maand geleden kon je idd wel zeggen dat ik súperstreng was. Denk dat de vooral zo lijkt door me handen die ik vrijhoog heb..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:47

Doe je sporen af, blijf van die voorkant af, ga niet doorzitten als je het niet goed kan of te ver naar achter moet leunen en daardoor in zn mond hangt...
Sorry het ziet er niet fijn uit.... paard loopt niet ontspannen en over de rug met de achterhand er mooi bij maar toch wordt er al aan van voren gewerkt. Tenminste zo ziet het er op de foto's uit.

En overigens vind ik het niet zo gek dat je weer last krijgt van je nek als je je nek + hoofd voorover laat 'vallen' zegmaar, het moet 1 rechte lijn zijn, nu ben je niet in evenwicht.
Misschien is het handig om daarvoor eens naar een fysio te gaan, want waarschijnlijk zit/loop je in het dagelijks leven ook niet recht. :)

Oh ik zie hier commentara voorbij komen van handen lager: waarom?
Handen hoger werk je meer op de mondhoeken ipv. op de lagen, prettiger dus voor het paard :)!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:50

Xmar, Ik vind je iets te snel met je conclussies.. Beter lezen, ik heb een zwaar ongeluk gehad met een paard paar jaar geleden en hierbij scheuren in me nekwervels.. En mijn hoofd mooi op dat doet me gewoon zeer af en toe, sorry.. Vind het iets te voorbarig hoe jij je conclusies trekt ;) Last van mijn nek houd ik voor mijn hele leven!

Dat van me handen hoger wist ik eventjes niet :oo , Bedankt voor de tip!
En de rest van je commentaar. Op Pieter doorzitten is heerlijk, kan me geen fijner paard voorstellen :n .. Hij was een beetje onrustig door het voor de tweede keer buitenrijden, waarbij dat waarschijnlijk de oorzaak is. ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:52

Ik vind het beeld ook niet fijn.
Het paard zet zijn rug vast, is nergens lekker door zijn lijf en verre van nageeflijk. De achterhand moet er ook meer onder en meer impuls.

Ga nog niet doorzitten, dat werkt niet als het paard zijn rug niet loslaat. Jijzelf moet ook meer gaan ontspannen, je houd je heel erg stijf in je lijf. Je handen mogen iets lager voor het mooie en blijf meer van de mond af. Ga lekker lichtrijden en rij flink naar voor toe, waarschijnlijk word je paard dan ook losser in zijn lijf. Pas als je dat goed voor elkaar hebt, kan je weer gaan doorzitten.
Succes!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:56

Storm: Stijf in me lijf, klopt.. Ik zet mijn schouders ook totaal vast, vanwege me nek.. Ik ga de tips eker uitproberen! :j bedankt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:56

Ik heb je stukje tekst bovenaan gelezen en dat staat er niet zo bij: ik wist dus ook niet dat je je nek niet rechtop kunt houden.

Ik kan het me voorstellen dat als doorzitten lekker is op een paard dat je dan gaat doorzitten, maar je houding lijdt er waarschijnlijk onder, en het paard lijdt er ook onder, tenminste wat ik opmaak uit de foto's, en ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt als je aan het lichtrijden bent.
Maar in ieder geval hang je nog te ver naar achter en zit je echt teveel met die sporen in hem te prikken, dus ik zou sowieso eerst die sporen aflaten totdat je goed de controle over je benen hebt :) En ik zou dus eerst gaan oefenen in het lichtrijden.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:57

Ja ik had het van me nek denk ik wat meer moeten uitleggen bovenin mijn stukje. Dit klopt. Bedankt voor de rest van je tips! :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:00

Het zit niet alleen in je nek volgens mij, je houd je hoofd wel iets naar voor toe, maar dat is niet eens zo storend.
Je houd je bekken nu naar achter gekanteld, probeer het juist eens naar voor toe te kantelen. Dan maak je een beetje een hollere rug, daardoor kom je juist recht(er) te zitten. Je kan het al op een stoel oefenen. Kantel je bekken naar voor en naar achter om het verschil te voelen en doe dat daarna ook op het paard, dan kan je aan je instructrice vragen wanneer je goed recht zit. Succes!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:23

Ik vind het geen onaardige plaatjes!!
Je paard zou nog iets meer mogen zakken met zijn hoofd, wat meer door de kaken komen maar hey je rijd voor de 2e keer pas in de buitenbaan!
Wat je handen betreft, qua hoogte vind ik het ook wel meevallen. Voor het plaatje zou het mooier zijn als je je teugels wat korter neemt en je handen wat meer naar voren doet ;)

Succes nog verder!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:55

Ik heb ook heel snel dat ik mijn nek niet ontspan en daardoor m'n handen vast ga zetten. Volgens mijn fysio kan je dan het beste je schouderbladen naar elkaar brengen, daar zet je dan je spanning op. Bovenin moet het dan ontspannen waardoor je gewoon netjes vooruit kan kijken.

Ga lekker veel stapoefeningen doen, draaien met je armen, benen uit de beugels, handen knijpen en ontspannen enz.

Ik geloof dat je ook wat meer op een lijn moet gaan zitten, bekken kantelen en je been recht naar beneden.

Je houding wordt steeds beter, gelukkig begrijp je zelf dat je daar natuurlijk ook aan moet werken.
Pietertje loopt super, zoals in DEO al gezegd misschien even naar springschoenen/hakbeschermers kijken!!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:58

Je handen lijken erg streng op de foto's. Meer rechtop zitten, en naar voor kijken. Veder vind ik wel dat je je benen netjes houd. En ik vind het een leuke combinatie!

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:01

Ik heb hier niet veel verstand van, maar ik weet wel dat ik hetzelfde probleem heb met mijn handen. Je houdt ze hoog (dat is goed) maar te dicht op je lichaam, hierdoor lijkt het alsof je je paard tegenwerkt.(wat hoogstwaarschijnlijk niet zo is) Je kunt proberen je teugels iets korter te nemen en je handen voor het zadel te houden. Dan zal het geheel er nog beter uitzien.

Jullie zijn echt een hele leuke combinatie!

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:31

Mooi paard en leuke combie! Alleen je handen en dat je veel naar beneden kijkt.. :)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:20

eerste wat me opviel was,zijn mond hoeken.
je bent wel errug streng en sterk met je hand.
dat zie ik ook aan de manier van hoe je je handen terug werkt.
leuk beestje verder

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:53

Leuk paard heb je! Maar je kunt beter je teugels wat korter pakken en je handen meer naar voren houden boven de schoft en tussen de oren van je paard door kijken i.p.v. naar beneden dat staat wat mooier! Verder ziet het er super uit!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:34

Leuk paardje :)
Volgens mij zit de neusriem veel te hoog. Die moet twee dikke vingers onder zijn wang-bot zitten. Hij zit er (zoals ik het op de foto's zie) tegenaan.
Pak je teugels een stuk korter en houdt ze boven de schoft, dan hoef je ze niet zo dicht bij je te houden. Ik denk dat je dan je schouders ook wat meer kunt ontspannen en hopelijk minder last hebt van je nek :) Misschien dat je daar baat bij hebt.

Een tip voor oefeningen zou ik je willen geven: veeeeel voltes, goed om de stelling denken. Als je de stelling goed krijgt, zal ook de nagevelijkheid beter worden, zelfs in de korte tijd die je te besteden hebt.

Succes!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:45

De neusriem hoort inderdaad 2 vingers onder het neusbot, maar in de sport zie je tegenwoordig veel vaker dat hij er gewoon tegenaan zit. Niet dat dat goed is, maar zo wordt er wel onduidelijkheid geschept..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:47

zo reed ik ooit op een concours (sperriem weg, neusriem hoog) en kreeg er minpunten voor, of een aantekening. Heb het toen als de sodemieter veranderd (ik wist toen niet beter :P nu heb ik hem gewoon normaal afgesteld, met sperriem)