tips voor onrustige handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nr_1

tips voor onrustige handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 11:00

Hallo bokkers,

omdat ik tijdens het rijden nog al ontrustige handen heb, vraag ik jullie om wat tips zodat ik er zelf wat meer op kan letten. ik heb les 1 keer in de week. maar als ik voor me zelf rij ben ik meer bezig met hem dan mijn eigen houding.

hebben jullie misschien tips ?

groetjes

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:08

Een keer iemand meenemen die elke keer zegt; let op je handen!
Of een letter in de bak met jezelf afspreken waarbij je denkt; let op je handen!

Helemaal in combinatie met elkaar, dan raak je er na een tijdje gewend aan en vergeet je het niet meer!

Amber_paard

Re: tips voor onrustige handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:08

Ik ben het eens met de gene boven mij maar soms kan het ook wel eens helpen om een spiegel in de bak te zetten elke keer dat je dan kijkt wordt je er gelijk weer aan herinnerd!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:09

elastiekjes aan je zadel binden en die om je handen doen :j

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:10

heeft iemand dan ook tips wat je precies moet dan als je op je handen moet letten?
kijk ik snap ook wel dat je zelf je handen/armen in de goede houding kan zetten als je daar aan herinnerd wordt,
maar heeft iemand tips over hoe je het allemaal stiller kan houden?
dus of je specifiek iets moet spannen/ontspannen zodat je handen niet meehobbelen?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:12

ik druk ze vaak ook tegen elkaar aan.. dan kunnen ze ook niet zo wiebelen. ;)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:15

Even een stipje, ik heb ook onrustige handen tijdens het rijden.

Tijdens de les wordt het al voortdurend tegen me gezegd, het werkt wel.
Maar als je alleen bent is het lastiger, want je bent met de rest van je houding bezig en met het paard.

En handen tegen elkaar.. Rijdt dat verder wel gewoon dan? Of belemmert het het rijden wel een beetje?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:16

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:42

aja das een goed topic steefjevos.
ik denk dat ik zelf te veel spanning vanuit mijn schouders heb.
ik ben ook al enkele keren bijna flauw gevallen op het paard wat begon met een steek bij mijn rechterschouder.
en ik merk dat ik moeite heb met het uitzitten van de draf bij sommige paarden.
misschien dat ik maar weer eens ergens een zit-lesje moet gaan volgen...

maar als je je handen vast zet aan het zadel, met elastiekjes of met zo'n bokriem, hoe kan je dan fatsoenlijk met de mond van het paard mee gaan?
en als je je handen tegen elkaar drukt, blokkeer je juist de meegaande houding, zeker tijdens stelling aannemen?

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:54

Ik ben ook onrustig met mijn handen. Ik heb ook nog wel moeite met het uitzitten van de draf bij mijn pony. Het gaat al wel beter dan in het begin. Ik heb haar nu een week of 7.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:56

Met een zweep tussen beide handen rijden :P
Dus bij beide handen de zweep horizontaal tussen je wijsvinger en duim houden.. Heeft bij mij geholpen!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:57

mijn tip; pak een zweep en leg die tussen je duimen evenwijdig aan de grond en probeer hem zo evenwijdig (aan de grond en aan het zadel) en stil mogelijk te houden.

Gelukkige verjaardag PonyDakota!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:59

Ik volg het topic even aangezien ik ook last heb van onrustige handen ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:01

maar dan heb je je handen gekanteld en die moet je juist rechtop houden toch :P
overigens rijd ik vaak zonder zweep... en mocht ik er mee rijden dan heb ik 'm ook wel eens nodig.. hoe doe je dat dan?
en wat helpt het tegen het op en neer bewegen van de handen?

* oh wacht. tussen je duim en wijsvinger.. dus dan zijn je handen wel rechtop.... eh.. lijkt me heel apart rijden :j

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:04

Dat kan zeker. Je legt de zweep alsware op je wijsvinger en je duim erboven op. Klinkt een stuk moeilijker dan het echt is. Je zweep gebruik je gewoon als het nodig is. Je wisselt toch ook wel eens van kant? Zo dan...

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:04

Ik heb altijd geleerd mijn ellebogen in mijn taille te plaatsen en mijn schouders te ontspannen. Op een of andere manier komen mijn handen dan altijd op de goede plaats terecht.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je ellebogen daar vast zet, blijf meegaan in de beweging. Gewoon je armen losjes af laten hangen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:06

Het valt echt goed mee hoor, maar het je ziet door de zweep pas echt hoeveel je doet met je handen. Je vergroot immers alle bewegingen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:23

dat is waar, het valt je gelijk meer op.
maar ik weet dus niet precies hóe ik het moet oplossen.
en ik rijd nu een pony die zonder zweep gereden wordt, we hebben 1x de zweep erbij gepakt maar ze snapt er niet veel van.
maar ik zal eens aan m'n instructeur vragen of ik het mag proberen, want er lopen veel jonge paarden mee in de les.

dat van de ellebogen in de taille heb ik ook geleerd in lipica, die man zei me dat ik eerst m'n handen ter hoogte van mijn zij moest houden, zodat je schouder de juiste houding aannemen en dan je armen naar voren brengen tot je ellebogen naast je lichaam zijn.
daar heb ik opzich ook de goede been/zithouding geleerd, maar ik krijg dan snel last van kramp in m'n heupen :')

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:17

probeer om de zoveel tijd even naar kje zelf te kijken. Spreek met jezelf een plaats af in de bak waar je de hele tijd op je houding gaat letten. Dan verbeter je jezelf en gaat het misschien beter. Succes ermee

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 20:30

een zweepje is voor mij geen optie, paard is als de doods voor de zweep (is waarschijnlijk vroeger geslagen met de zweep). elastiekjes lijken mij ook niet echt handig, wat als het paard er vandoor gaat en jou handen zitten vast?

het ontspannen van mijn schouders is misschien wel een optie. ik zal mijn instructiese morgen vragen om hier op te letten.

ook zal ik dat andere topic even bekijken

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:57

Ik moet zeggen, het helpt echt om te blijven denken dat je je schouders moet ontspannen :oo
Ik weet niet of het daar aan lag, of aan dat appeltje van te voren, maar m'n ponietje deed zo ongelooflijk haar best vandaag.
we reden ook in de 20x60 buitenbak (;s avonds) en ze was echt helemaal op der bit aan het kauwen en heel makkelijk te ontspannen.
Ja behalve als ik iets als schoudervoor wilde proberen, want daar heeft mevrouw nog geen kaas van gegeten.
En ze blijft omhoog komen bij elke overgang... -.-'

Maar echt bewust je schouders recht en ontspannen houden helpt echt. En je handen goed rechtop blijven houden
(ik betrapte mezelf dat ik ze soms naar voren kantel, of naar binnen. daar zou zo'n zweepje oid wel bij helpen. voortaan ga ik ook met rijden omdat ze wat extra hulp nodig heeft nu)

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:28

Beugelriem om de hals doen en je pinken er onder. Dan kunnen je handen niet zo veel bewegen

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:30

Ik had ook onwijs onrustige handen. Schouders ontspannen hielp al wat beter maar nog niet geweldig goed.

Ben toen op advies van mn instructrice met een balansteugel gaan rijden. Je kan het als een soort 'beugelriem' om de nek van het paard zien die je ook vast houdt. Hij is alleen langer, waardoor je het als een 2e teugel kan vasthouden. Heb daar zelf een stuk klimtouw voor genomen en dat geknoopt zodat het niet schuurt. Je hebt verder wel nog genoeg speling om je hand te bewegen ed. alleen word het er veel stiller op!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:40

Ik zou gewoon heel simpel, als je van die ringetjes hebt aan je zadel, daar een strotouwtje vastmaken. Daar moet je je pinken onder houden. dat is al heel lang, wordt ook wel op manege's gebruikt en is niet gevaarlijk als je ze er lichtjes onder houdt.

Een zitles daarnaast of daarvoor is ook heel goed. Je zit wordt getraind die meer vanzelfsprekend wordt. En je kan dan allerlei oefeningen doen dat je echt ontspant, vanaf je schouder tot en met je benen. Dat is altijd goed voor je zit en je houding. dat zal je ook merken als je dan aan het rijden bent en je weer op andere dingen kan concentreren, omdat je zit al vanzelfsprekend meer ontspannen is.