ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:46

mijn paard kan redelijk goed springen. ik doe het bijna nooit ivm haar leeftijd. Maar nu wil ik het ruiterrijbewijs gaan doen met haar. je moet 60 cm springen dacht ik.
is dit een verstandig plan?
en wie kan mij helpen met tips en zo? want je moet ook zonder stijgbeugels kunnen lichtrijden?(ik vind dat zo raar klinken)

paard van 24 is nu een lekker gezond dier wat bokkend over het strand gaat en met veel plezier rijd. ik heb gister haar laten vrijspringen wat erg goed ging in tegenstelling tot normaal losgooien(dan moet je zelf rennen voor je leven...)

wat nu te doen?

Brainless

Re: ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:49

Normaal kan een paard /pony met gemak 60cm springen.
Als je je zorgen maakt om je paard (ivm leeftijd en/of artrose ed) kun je ook gebruik maken van een leenpony/paard.
Je bent nl. niet verplicht met je eigen paard mee te doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:57

Gewoon doen hé, 60cm springen is spannend voor de ruiter die nog nooit gesprongen heeft, maar is in wezen bijna niks voor een paard hé, zelfs een Shetlander kan zoiets. Ik denk ook dat je die hindernissen mag springen vanuit draf is dus echt niet zo moeilijk hoor, gewoon durven en doen, oefen eens een beetje net iets lager eerst in stap erover en blijf dit zolang doen tot je paard er over stapt alsof er helemaal geen balkje ligt, dan probeer je hetzelfde vanuit draf, heel rustig blijven rijden doen alsof er niks is, pas als dit lukt dat je paardje dus niet meer versnelt net ervoor en dus ook geen sprong maakt, dan pas eens extra gaan aandrijven net bij de sprong om net die sprong echt te laten springen, dan gewoon verder draven.
Lukt dat allemaal perfekt dan eens in gallop proberen.

Het lichtrijden zonder stijgbeugels, je knieen een beetje aandrukken en trachten mee te gaan met de beweging van je paardje, dit moet je toch helemaal niet lang doen dus kan zeker wel.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:02

ik vertrouw er ook wel op dat me niets gebeurd, ik durf zonder beugels en teugels over het strand te gaan met haar. ben alleen bang dat het haar zou schaden...

aeolusnr1: jij doet ook les en gedragscorrectie? hoe pak je dat aan en ik heb het al eerder gevraagd, maar hoeveel kost dat en zo? is voor mijn eigen merrie

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:03

Ik heb hem 2 weken geleden gehaald, en het was zéker geen 60 cm ! eerder 30/40 ;)

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:05

Karenenditty schreef:
mijn paard kan redelijk goed springen. ik doe het bijna nooit ivm haar leeftijd. Maar nu wil ik het ruiterrijbewijs gaan doen met haar. je moet 60 cm springen dacht ik.
is dit een verstandig plan?
en wie kan mij helpen met tips en zo? want je moet ook zonder stijgbeugels kunnen lichtrijden?(ik vind dat zo raar klinken)

paard van 24 is nu een lekker gezond dier wat bokkend over het strand gaat en met veel plezier rijd. ik heb gister haar laten vrijspringen wat erg goed ging in tegenstelling tot normaal losgooien(dan moet je zelf rennen voor je leven...)

wat nu te doen?

Ik heb helemaal niet hoeven lichtrijden zonder beugels, we moesten allemaal beetje rijden op en af stappen en het been optillen, goed opstappen en door een poortje heen lopen. dan moesten we allemaal galloperen op een volte en moet je 1 voor 1 de hoefslag gaan volgen. daarna moesten we aandraven en een hoefslag lang draven maar wij mochten gewoon blijven doorzitten ! :)

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:39

hmm zo makkelijk? zoals de instuctie van de rijvereniging het vertelde klonk het erg zwaar..... ligt aan de examinator?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:40

Mijn dochter heeft in november haar ruiterbewijs gehaald, ben mee geweest omdat ze dit het liefst deed met haar eigen paardje. Stelt echt niet veel voor hoor. Dat springen al helemaal niet. 2 a 3 x vanuit draf een klein sprongetje en 2 a 3 x vanuit de galop. Gaat meer om het feit dat je kunt laten dat het paard er niet met je vandoor gaat, maar dat je dus controle blijft houden (mocht je onderweg plots iets tegenkomen waar hij over heen springt).