Waarvoor gebruiken jullie een buitenrit!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mustang1995

Waarvoor gebruiken jullie een buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:25

De titel zegt het al gebruiken jullie een buitenrit voor: ontspanning, training, afwisseling, ik kan niet anders, ik wil niet anders, of iets anders?!

fro

Re: Waarvoor gebruiken jullie een buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:27

Ontspanning en training. Waar ik de paarden rijd, die hebben geen bak. Dus rijd ik buiten. Ene dag train ik en andere dag gewoon een rustig buitenritje.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:35

Heerlijk uitwaaien :P Dus pure ontspanning... Buitenrit is bij mij ook enkel en alleen aan een lang teugeltje (Daar waar vertrouwd) en voor de rest beetje rond stappen door de omgeving :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:40

Pure ontspanning! Meer kan ik er niet over zeggen :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:43

Ik ga ook voor de ontspanning. Ik vraag helemaal niets, behalve dan een beetje goed gedrag (dus niet wegrennen voor een kabouter/spook/wat dan ook).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:45

Ontspanning en afwisseling, maar ook om te leren wennen aan nieuwe plaatsen en dingen. We gaan wel eens door de stad, gewoon om even te laten wennen aan vreemde voorwerpen en voertuigen enzo.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:45

Heb geen bak ter beschikking (te sloom om er nu eens echt achteraan te gaan :p ) dus ik rij met mn bijna 4 jarige pardje allen maar buiten. Gewoon lekker beetje rijden een drafje galopje en stappen , en verder klets ik dr gek op niks af :p

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:46

Meestal ik ga naar buiten voor afwisseling en de ontspanning.
M'n peerd is ook helemaal in d'r nopjes als we naar buiten gaan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:46

We hebben geen bak dus het is de enige mogelijkheid om de paarden beweging te geven! En gelukkig mijn favoriete ook...

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:48

goede vraag... het verschilt erg. met mijn huidige pony is het vooral oefening: ze is nogal schrikkerig. en daarbij vind ik het gewoon gezellig om met paard en mijn broer of moeder gezellig het bos in te gaan.
Met mijn volgende pony is het de bedoeling dat het ook echt voor mijn ontspanning is (daarom hebben we een rustige uitgezocht). weg van de stress van alledag ;)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:49

Yessy schreef:
Ik ga ook voor de ontspanning. Ik vraag helemaal niets, behalve dan een beetje goed gedrag (dus niet wegrennen voor een kabouter/spook/wat dan ook).

idem ;)

scandic2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:12

Ontspanning en om je paard aan andere omgeving en het verkeer te laten wennen.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:13

nu nog voor te leren. Paardje is nog geen 4 en vind alles eng..... Heenweg stukje draf en terugweg alleen maar stap

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:16

bovenal ontspanning,maar ook afwisseling,makkelijk maken,veel laten zien,conditie training en harden van de pezen. ;)

en ik weet zeker dat ik nu nog vanalles vergeet te vermelden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:18

idd pure ontspanning, geniet er vaak heerlijk van

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:20

Alledrie.... het is een ontspannende afwisseling waarbij ik hier in ons heuvelige bos ook nog een heerlijk de achterhand train!

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:23

Ontspanning en afwisseling voornamelijk, en soms misschien een beetje training maar dan meer op de manier van wennen aan bepaald verkeerd etc.

Maar merendeels gewoon met de gedachte lekker uitwaaien!

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:32

Ontspanning!
En tsja, het is natuurlijk ook es wat anders dan altijd in de bak te rijden ;)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:56

Training, afwisseling, ontspanning, allemaal eigenlijk wel.
Het ligt eraan hoe je buiten rijdt. Soms doe ik het echt voor de training, lange rechte stukken (zandpad vlak naast het huis), en dan oefeningen doen. Of dan oefenen op controle en zithulpen. Soms even flink verruimen, dit voor training, maar ook voor ontspanning, heerlijk is dat, en de paarden vinden het heel leuk.
Als we naar het bos gaan, rijd ik bulten op en af in zwaarder zand, dit is ook een deel van de training. Wel pas ik goed op dat ik dat niet te veel doe en ook niet te hard, dus dat doen we voornamelijk in stap (omdat het zwaar zand is).
Soms stap ik gewoon een heel eind buiten voor de training.
Zo nog wel meer.
Ook doe ik het voor de ontspanning, Gewoon even lekker rijden, dan hoeft mijn paard niet 'aan de teugel' maar wel nageeflijk, dus wel los in de mond, geen onderhals, maar wel ontspannen, oren naar voren en gewoon voor zich kijken.
Uitstappen doe (deed, met mijn nieuwe paard rijd ik nog niet buiten, ik deed het dus wel vaak met mijn pony) ik vaak ook buiten, is wat prettiger dan in de bak. En ook een klein beetje leuker.
Voor de afwisseling vind ik het ook belangrijk. Ik merk dat mijn paarden die afwisseling niet meer echt nodig hebben, omdat ze de dressuur echt leuk vinden, maar ik vind het wel goed voor een paard.

En daarbij komt ook nog dat ik zelf buitenrijden heerlijk vind. Ik houd erg van de natuur, en wat is er nou mooier dan samen met je paard te genieten van de mooie natuur? :)
Heerlijk die bewegingen onder je voelen, die schattige oortjes voor je zien... :+: en dan een vogeltje zien langsvliegen, een fazant van heel dichtbij kunnen zien, reeën zien, enz.
Maar... ik moet een paard dan wel goed op mijn zit kunnen rijden, als ik het gevoel heb dat ik geen controle heb, kan ik er niet echt van genieten. Het moet leuk zijn voor paard en ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 07:23

In de zomer train ik ook regelmatig in het bos. Veel lekkerder dan in de bak.
Maar ik rij ook buitenritjes gewoon ter ontspanning. Om lekker bij te beppen met een vriendin of mijn vriend, of om gewoon lekker ff ertussenuit te zijn, of om bv bij de reetjes te gaan kijken wat dieper in het bos (kalfjestijd :+: )

Om duidelijk te houden voor mijn paard wat we gaan doen gebruik ik verschillende optomingen.
Als we gaan trainen dan loopt ze gewoon op haar bit, en als we voor de ontspanning gaan dan loopt ze bitloos.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:08

Ontspanning en training. Ik rij vaker in de bossen dan in de bak. De bossen vind ik gewoon fijner, ook omdat er tegenwoordig een hele woonwijk tegen de bak aan ligt en er dus constant mensen, honden, skelters en weet ik het wat allemaal voorbij komt waardoor mijn paard niet lekker bij de les blijft.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:12

Ontspanning! kan er echt heerlijk van genieten, lekker lange teugel... maar hij moet natuurlijk wel blijven luisteren..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:18

Met name voor de afwisseling en ontspanning. De ene keer een echte rit (alles erop en eraan), de andere keer een staprit (deels door woonwijk in aanbouw voor beetje "schriktraining"). Maar ik gebruik een korte buitenrit ook nog wel eens om los te rijden (en dan 20 minuten bakwerk), of als beloning na goed werken in de bak.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:34

Ik gebruikte het om mijn paard te leren aan verschillende omstandigheden, zoals auto's, trekkers, vrachtverkeer. Ze leren er veel van, en ik vond het leuk.
Met meer ervaring ga ik voor de afwisseling en de ontspanning, voor mijn paard en mezelf.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:38

Lekker even uitwaaien en aan nergens denken !