springpacour onthouden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

futurelover

springpacour onthouden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:17

Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje,
als ik een springpacour rijd, kan ik de volgorde niet goed onthouden.

Heeft iemand tips, of eigen ervaringen?

Alvast bedankt!

lissisanne

Re: springpacour onthouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:21

haha, daar heb ik ook altijd last van!
ik let gewoon altijd heel goed op de nummers.
ik rij ook eigenlijk alleen onderlinge en gemakkelijke parcoursjes met lange en logische lijnen...
mischien kan je van tevoren nog even wat langer kijken of de te rijden figuren in je hoofd uitdenken (gebroken lijn bij h hindernis 1 rechtsomkeert bij e ,hindernis 2 enz.)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:23

In principe zit er altijd wel een logische lijn in het parcours.
Eerst gewoon lopen, 1 of 2 keer. Daarna ergens in het midden van het parcours gaan staan en dan de lijnen vanaf daar bekijken net alsof je het parcours rijdt. Dus je kijkt naar hindernis een en dan volg je met je ogen de lijn naar hindernis twee enz. Daarna blijf je op dezelfde plek staan en doe je hetzelfde met je ogen dicht dan kun je het parcours als het waren in je hoofd een keer rijden.

Ik ben soms groom bij het aangespannen rijden tijdens een marathon, je moet dan zes hindernissen onthouden met doorgangen van A t/m F. Dus ongeveer 36 poorten onthouden. En dan ook nog het parcours met kegeltjes onthouden. Dus een hele klus, ik probeer het altijd te doen zoals ik boven beschreven heb en dat werkt goed.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:26

Het kan misschien ook helpen om van te voren het zelf even bij na te lopen (als je op tijd bent)
Of je kan naar de andere ruiters kijken voordat je zelf moet!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:29

diega schreef:
In principe zit er altijd wel een logische lijn in het parcours.
Eerst gewoon lopen, 1 of 2 keer. Daarna ergens in het midden van het parcours gaan staan en dan de lijnen vanaf daar bekijken net alsof je het parcours rijdt. Dus je kijkt naar hindernis een en dan volg je met je ogen de lijn naar hindernis twee enz. Daarna blijf je op dezelfde plek staan en doe je hetzelfde met je ogen dicht dan kun je het parcours als het waren in je hoofd een keer rijden.

Ik ben soms groom bij het aangespannen rijden tijdens een marathon, je moet dan zes hindernissen onthouden met doorgangen van A t/m F. Dus ongeveer 36 poorten onthouden. En dan ook nog het parcours met kegeltjes onthouden. Dus een hele klus, ik probeer het altijd te doen zoals ik boven beschreven heb en dat werkt goed.

Inderdaad, alleen nemen wij vaak bij de marathon het boekje met de hindernissen ook nog mee. Even tussen de hindernissen door, snel nog een keer de volgende hindernis doorkijken, alleen werkt dat niet zo goed met springen, haha. Tijdens het springen telkens op een papier kijken, waar je heen moet :') !

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:45

Ha ja, dat is heel herkenbaar.
Dan land je na de hindernis en vraag je je af en nu, naar links, naar rechts?
Meestal tracht ik te zien of ik linksom blijf gaan, of rechtsom moet.
De meeste proeven die ik rijd zijn afwisselend linksom en dan rechtsom, dan weet je al, ik ben rechtsom gekomen de volgende zal linksom staan.
Ook is me al opgevallen dat hoe meer je oefent op parcour rijden hoe gemakkelijker het gaat.
Het op tijd er zijn en lang kijken helpt natuurlijk ook.
Hopelijk helpt het je een beetje.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:57

heel veel oefenen en op concours gaan ;)

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:58

Het helpt ook wel vaak om te gaan kijken hoe je voorgangers het doen, daar leer je ook aardig wat van (dan moet je wel voorgangers hebben ;)).
En de bovenstaande tips zijn ook erg nuttig!

futurelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:01

Bedankt voor alle tips! Hier kan ik wel wat mee=)
dus je moet gewoon op tijd zijn voor het pacour verkennen en het goed bekijken, je kunt ook eventueel naar je voorgangers kijken(als die er zijn)en verder komt het vanzelf ook wel als je vaker pacoursen rijd...