Anoeska schreef:Waarom wil je de wissel aanleren? Heb je als doel om te springen of te dressuren?
Want de manieren die je nu noemt (over een balkje en scherpe bochten maken) zijn DE manier om nooit een mooie dressuurmatige wissel aan te leren. Balkjes leren een paard alleen om in tweeen te spingen (zoals je al gemerkt hebt, want de achterhand komt niet mee). En door scherpe bochten te rijden flikker je je paard alleen uit balans, en daar krijg je ook geen nette wissels van.
Ik ben geen springruiter, maar ik kan me voorstellen dat het in een parcours iets minder van belang is om een mooie dressuurmatige wissel te rijden, als 'ie maar in de andere galop komt.
Ik vind dit een beetje jammer en kort door de bocht. Ik sta op een stal waar een bekende ruiter ook zijn stal heeft en ik zie hem en zijn stalruiters met enig regelmaat rijden. Bijna alle paarden springen daar een zeer nette wissel die in de dressuur zeker niet zal misstaan. Tuurlijk zijn er ook wel wat die minder netjes rijden, maar niet alle dressuurruiters rijden een nette wissel! Je zult ergens moeten beginnen en of het in het begin meteen netjes is, is vaak maar de vraag. Het paard moet eerst ook leren wat de bedoeling is en daar vertrouwd mee raken. De puntjes op de I komen altijd als de I er al staat. Ik zou het ook in eerste instantie te doen door scherper de wending te rijden en het later eventueel te ondersteunen met een balkje (mocht het niet lukken)