Voor het eerst zonder schapen maar op de pony op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polbo

Voor het eerst zonder schapen maar op de pony op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:57

Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik een topic open waarbij ik zelf aan het rijden ben.

Meestal heb ik de grootste lol met mijn schapen beestjes en mijn shetlander en rijden doe ik niet zo vaak.
Normaal zit ik op de kar of sulky.

Ik heb vroeg een paar jaar les gehad op de magege en daarna eigenlijk alleen nog maar bezig geweest met mijn shetlandertje voor de kar.
Sinds eind 2008 kreeg ik de kans op een vlotte haflinger merrie te gaan rijden. Dit leek me wel wat.

Met poetsen is het echt een grote knuffel maar met rijden wordt het een erg vlotte en voorwaardse pony. Hoofd in de lucht en gassen maar.
Zolang je maar geen benen tegen haar aanlegt of teugels oppakt is er niks aan de hand maar doe je het wel dan schiet ze er vandoor.

Ik heb toen een paar maanden prive les gehad van 2 verschillende instucteurs. Met beide ging het niet helemaal zoals ik wilde en met Anna schoot het ook niet veel op.

Sinds ander halve maand heb ik geen les meer en gaat het voor mijn idee veel beter. Ik voel Anna nu gewoon aan en door met gevoel te rijden gaat het veel beter dan met lessen.
We hebben nog een lange weg te gaan maar ik heb nu soms al is een dag dat ze rustig is en erg netjes loopt.
Zo af en toe een sprongetje vind ze ook erg leuk.
Zelf moet ik nog erg veel op mijn houding letten, recht zitten. voeten niet afsteken en hakken naar beneden.

Het gene waar ik nu nog wel tegen aan loop is dat als ze goed loop en rustig is ik haar wat meer ruimte geef. Als ik haar dan wat losser laat gaat ze nog meer ruimte vragen door haar hoofd meer naar beneden te trekken.
Normaal hoor je dan even wat been te geven maar het probleem is dat ik nog niet zo ver ben dat ik haar been kan geven. Ik weet niet wat er vroeger met haar is gebeurt maar als je been geeft dan springt ze bijne recht om hoog in de lucht terwijl als je er naast staan en je laat een beugel tegen haar aan stoten is er niks aan de hand.

Ik ben erg benieuwd naar jullie commentaar.

(Natuurlijk heb ik eerst ingestapt en lager gesprongen maar daar geen foto's van.)

De foto's
Foto van januari 2009
Afbeelding

Foto's van vandaag:
Stap
Afbeelding

Beugels korter gemaakt en even met lange teugel stappen.
Afbeelding

Springen gaat ook steeds beter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het springen nog even gedraaft.
Afbeelding

Afbeelding

Sanniej_

Re: Voor het eerst zonder schapen maar met pony op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:59

Het ziet er leuk uit! Krijg alleen het idee dat je je heel erg aan het focussen ben op haar naar beneden rijden. Want ik zie hier een paard wat naar beneden loopt maar niet actief. Achterhand er niet bij en je zet je handen ook wat vast?
Ik vind het zowieso een heel verschil hoor! maar misschien toch eens kijken of je nog wat lesjes kan proberen.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:02

Probeer je grondbalk wel even aan de goede kant te leggen volgende keer.... dus aan de kant waar je springt, of leg aan beide kanten 1, helpt je pony met afzet inschatten.
Verder ziet t er leuk uit :D
Hooguit je handen iets meer dragen en voor je uit blijven kijken... De wereld is zoveel mooier als de bakbodem :D

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:25

Het naar beneden rijden is niet echt mij doel.
Ik vraag haar wel wat naar beneden omdat ze dan rustiger gaat lopen. Zodra ze rustiger is krijgt ze van mij meer de ruimte om haar hals te strekken.
Vandaag liep ze ook niet erg lekker maar des te beter is het dan te zien waar nog aan gewerkt moet worden.
Het is ook een beetje moment opname want hier heeft ze wel een actieve achter hand.
Afbeelding

Dat ik mijn handen wat vast zet klopt wel een beetje. Daar moet ik ook echt aan gaan werken, bedankt.
Het lessen komt straks ook wel weer, nu is het 's avonds langer licht en dan is een les makkelijker te plannen ;)

De grond balk ligt er nu inderdaad een beetje scheef voor.
Dat naar beneden kijken is idd ook een punt waar ik nog veel aan moet werken :o

Haha dat is nog wel veel waar ik aan moet werken...ach ik zie wel waar we uit komen we vinden het ook beide veel leuker om lekker met lange teugel buiten te rijden maar zo af en toe in de bak kan ook geen kwaad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:55

Ik zie geen foto's.

Stravero

Re: Voor het eerst zonder schapen maar op de pony op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:09

SusanH, dan ligt dat aan jou computer.

@ TS: Ziet er leuk uit en je hebt een leuke pony :D Probeer erop te letten dat je niet voorover duikeld :D

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:02

Wat een prachtige manen!

Op de beginfoto's zie ik idd een niet zo actieve achterhand, maar op de later gepostte foto ziet het er al veel beter uit! :)

Een heel verschil ook met januari, ga zo door!

Probeer je handen wel iets meer te dragen ;)

liesje1994

Re: Voor het eerst zonder schapen maar op de pony op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:22

Leuke foto's
wat Surface zegt ga ik in mee :)