Hoi, Ik ga volgende week voor het eerst springen met mijn paard. Mijn paard is bijna 5 en heeft nog nooit gesprongen en ik ook niet. Ik rij al 5 jaar maar heb leren rijden bij een kennis en dat paard was al 20 dus die sprong daar niet meer mee en de pony die ik heb gehad heeft vroeger een blessure gehad dus die mocht ook niet springen. Ik heb absoluut geen ervaring met springen, maar de persoon die mijn paard heeft ingereden komt helpen, dus het is niet zo dat ik geen goede begeleiding heb. Die persoon gaat er dan eerst op en als het goed gaat dan ga ik ook nog even. Ik wil het heel graag leren maar ik vind het ook best wel eng. Dus nu is mijn vraag hoe jullie eerste keer springen was en of jullie nog tips hebben. Ik ben ook nog op zoek naar duidelijke (liefst lang de zijkant getrokken) foto's waar je goed de juiste houding kunt zien.
Mavelle
Geplaatst: 29-03-09 15:04
tja, tussen de oren door naar voren kijken, hakken uitdrukken, licht gaan staan en voorover leunen (niet te gespannen) en je handen meegeven. Heb je niet een springboekje waar dat in staat?
moonfish13
Geplaatst: 29-03-09 15:07
Komt wel goed, je zal toch niet hoog gaan dus echt een perfecte verlichtte zit is geen noodzaak. Je hebt instructie, dus dat komt echt wel.
XAngel_
Geplaatst: 30-03-09 15:02
het komt vast wel goed, maar als je zelf een beetje bang bent kun je misschien (voor je zelfvertrouwen) een keertje springen op een ervaren paard.
maar goed, je leunt iets naar voren, hakken omlaag, handen mee geven.
anders ga je naar de bibliotheek om daar een boekje te lenen van springen (of dat je er zelf al een hebt.)
of je kunt bij bijv. google en daar typ je in : de verlichte zit.
ik denk dat je dan ook wel goeie plaatjes vind. suc6!
Bij mijn eerste keer springen had ik geen enkele gevoelens,alleen maar heel blij want normaal had mijn leraar aan de telefoon gezegd,we zien de eerste les hoe je rijd en als dat goed is kunnen we misschien beginnen maar mijn eerste les mocht ik al reeds een 50 vm springen ofzo en ik vond het gwn superleuk!! nu eerder ind ik het soms eng, hoe ouder ik word hoe enger ik alles precies vind :S
In ieder geval voor de houding moet je rug evenwijdig zijn met de nek van het paard,je handen moet je naar het bit brengen, je benen moeten op zijn plaats blijven en goed je hakken naar beneden duwen. Je moet ook tussen de oren van het paard kijken en zo recht mogelijk zitten. Je kan ook altijd een pluk manen vasthouden in het begin
Xx,,
kirsty_1978
Geplaatst: 01-04-09 12:07
Persoonlijk vind ik dat je best start met cavaletti. Je paard kent het niet en jij ook niet. Dus start laag dat je paard kan leren. Als je echt wil dat hij/zij dezelfde dag ook springt, laat hem/haar zelf naar de hindernis kijken met een ervaren ruiter op de rug. Start dan niet direct als beginner om het ook te willen doen op dezelfde dag. Laat hem/haar een paar weken met je paard springen zodat het paard heel goed begrijpt wat de bedoeling is en dan kan je de frequentie van de ervaren ruiter systematisch verminderen, tot je uiteindelijk zelf alleen met je paard springt. Toen je leerde rijden heb je ook geleerd op een ervaren paard, zodat je zit en houding het paard niet meer stoort. Een groen paard is heel gevoelig voor een slecht evenwicht bij het springen en zal gemakkelijker stoppen voor de hindernis als je gewicht op de verkeerde plaats is op het verkeerde moment. Een ervaren paard weet al dat het de bedoeling is over de hindernis te gaan en hoe hij jouw fouten kan gaan oplossen. Zelf ben ik gestart met een paard dat heel goed dressuur liep en redelijk kon springen. Daarop heb ik mijn houding gebalanceerd en dan pas heb ik een ongeleerd paard leren springen. Als je een goede balans hebt voor en tijdens en na de sprong kan je een groen paard over een hindernis leren gaan. Cavaletti vind ik persoonlijk heel goed zowel op te starten met springen voor de ruiter en voor het paard.
Ja maar het is ook niet echt de bedoeling dat ik hoog ga springen ofzo. Die persoon wat mij gaat helpen gaat eerst wat lage sprongetjes maken en als dat goed gaat ga ik er misschien ook nog even op, maar alleen als het goed gaat.
Probeer inderdaad eerst eens wat balkjes en cavaletti. na dit een paar keer gedaan te hebben kan je echt gaan springen.. Probeer ooks een een tijdje gewoon in de verlichte zit te gaan zitten zonder dat je springt, maar een paar rondjes door de bak. en verder.. kont omhoog, tussen de oren kijken, benen netjes aanhouden en handen meebewegen!
Ok, bedankt voor jullie reacties. Zondagnamiddag ga ik waarschijnlijk met de trailer naar een manege hier in de buurt. Ik zal jullie op de hoogte houden.