Mijn eerste topic in HAW van mij en mijn tinker Maan. Spannend!
Maan is een 10 jarige tinker merrie (officieel Rhana Vegelin van Claerbergen)
Ik ben sinds ruim een jaar haar trotse eigenaresse
.Toen ik Maan kocht had ze flinke gezondheids problemen. Maan had last van haar hart, maar gelukkig is dat nu helemaal over.
In die tijd had ik haar niet "serieus" in training, ik kon niet veel omdat ze snel moe was.
De afgelopen 6 maanden ben ik meer gaan rijden. In het begin ging dat heel goed, maar de laatste tijd werd ze steeds moeilijker.
Aangezien Maan een hele dominante tante is, dacht ik dat het daar misschien mee te maken had.
Toch vond ik het nodig om eerst uit te sluiten dat het iets lichamelijks was. Ik heb er zowel een dierenarts (deze vond niets) als een fysiotherapeut erbij gehaald.
De laatste zeker niet voor niets! Maan haar zadel bleek helemaal niet goed te liggen (dit kiefferzadel heb ik bij haar gekregen bij de koop)
Daardoor heeft ze zichzelf helemaal vast gezet in haar nek, en ook haar bekken zat vast.
Dit verklaard waarom ze zoveel moeite had/heeft met het ontspannen van haar rug. Ook haar hoofd laten zakken werd daardoor bemoeilijkt.
De fysio heeft haar flink onder handen genomen, en komt volgende week weer. 27 april komt de zadelmaker een nieuw zadel aanmeten.
Tot die tijd mag en wil ik natuurlijk niet meer met dat zadel rijden. Vandaar dat ik met mijn barebackpad (emiel voest) rijd.
Maan is sinds de fysio veel losser en makkelijker te rijden. Echt bijzonder om te merken.
Natuurlijk is niet alles in 1x opgelost. Toch wilde ik jullie even laten zien hoe het nu is, en hopelijk binnenkort een grote vooruitgang!
(deze fotos zijn vandaag gemaakt, de 2de keer dat ik op haar rij nadat de fysio geweest is)
Ben benieuwd naar jullie (opbouwende) adviezen.
Aandachtspunten voor mijzelf:
- Heb vaak een veel te holle rug..
- Handen.. oei oei, scheve, gekantelde pianohandjes.
- Benen af en toe te ver naar achter en opgetrokken
- Kijk erg veel naar haar nek.
- Zit vaak te ver voorover
- Ik hou mijn armen vaak teveel gebogen (geen rechte lijn van elleboog naar bit)
Wat Maan betreft: (hopelijk gaat dit allemaal verbeteren nu ik haar pijnvrij ga rijden)
- Drukt haar rug af en toe nog weg
- Loopt regelmatig nog veel op de voorhand
Nou.. hier komen ze dan:

Hieronder: vrolijk galopje. Even alles los en lekker laten gaan

Hieronder: Halsstrekken, en ik duik mee naar voren

Hieronder: Holle rug en wiebelbeen

Hieronder: Op andere fotos zie je het niet goed, maar maan heeft weinig druk nodig op binnenteugel

Hieronder: Nog even wat gezellige fotos van mij en mijn grote liefde

Hieronder: Nog even een mooi en lief oogje

die stuur ik ff door naar iemand.