Maan (tinker)voor het eerst op bokt @ barebackpad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Maan (tinker)voor het eerst op bokt @ barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 00:28

Ik heb er heel lang over nagedacht, maar ik ga het toch doen..
Mijn eerste topic in HAW van mij en mijn tinker Maan. Spannend!

Maan is een 10 jarige tinker merrie (officieel Rhana Vegelin van Claerbergen)
Ik ben sinds ruim een jaar haar trotse eigenaresse :o .
Toen ik Maan kocht had ze flinke gezondheids problemen. Maan had last van haar hart, maar gelukkig is dat nu helemaal over.
In die tijd had ik haar niet "serieus" in training, ik kon niet veel omdat ze snel moe was.

De afgelopen 6 maanden ben ik meer gaan rijden. In het begin ging dat heel goed, maar de laatste tijd werd ze steeds moeilijker.
Aangezien Maan een hele dominante tante is, dacht ik dat het daar misschien mee te maken had.
Toch vond ik het nodig om eerst uit te sluiten dat het iets lichamelijks was. Ik heb er zowel een dierenarts (deze vond niets) als een fysiotherapeut erbij gehaald.
De laatste zeker niet voor niets! Maan haar zadel bleek helemaal niet goed te liggen (dit kiefferzadel heb ik bij haar gekregen bij de koop)
Daardoor heeft ze zichzelf helemaal vast gezet in haar nek, en ook haar bekken zat vast.
Dit verklaard waarom ze zoveel moeite had/heeft met het ontspannen van haar rug. Ook haar hoofd laten zakken werd daardoor bemoeilijkt.
De fysio heeft haar flink onder handen genomen, en komt volgende week weer. 27 april komt de zadelmaker een nieuw zadel aanmeten.
Tot die tijd mag en wil ik natuurlijk niet meer met dat zadel rijden. Vandaar dat ik met mijn barebackpad (emiel voest) rijd.

Maan is sinds de fysio veel losser en makkelijker te rijden. Echt bijzonder om te merken.
Natuurlijk is niet alles in 1x opgelost. Toch wilde ik jullie even laten zien hoe het nu is, en hopelijk binnenkort een grote vooruitgang!
(deze fotos zijn vandaag gemaakt, de 2de keer dat ik op haar rij nadat de fysio geweest is)

Ben benieuwd naar jullie (opbouwende) adviezen.

Aandachtspunten voor mijzelf:
- Heb vaak een veel te holle rug..
- Handen.. oei oei, scheve, gekantelde pianohandjes.
- Benen af en toe te ver naar achter en opgetrokken
- Kijk erg veel naar haar nek.
- Zit vaak te ver voorover
- Ik hou mijn armen vaak teveel gebogen (geen rechte lijn van elleboog naar bit)

Wat Maan betreft: (hopelijk gaat dit allemaal verbeteren nu ik haar pijnvrij ga rijden)
- Drukt haar rug af en toe nog weg
- Loopt regelmatig nog veel op de voorhand

Nou.. hier komen ze dan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hieronder: vrolijk galopje. Even alles los en lekker laten gaan
Afbeelding
Hieronder: Halsstrekken, en ik duik mee naar voren
Afbeelding
Hieronder: Holle rug en wiebelbeen
Afbeelding
Hieronder: Op andere fotos zie je het niet goed, maar maan heeft weinig druk nodig op binnenteugel
Afbeelding
Hieronder: Nog even wat gezellige fotos van mij en mijn grote liefde *D }:0
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hieronder: Nog even een mooi en lief oogje
Afbeelding

floorDaan

Re: Maan (tinker)voor het eerst op bokt @ barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 06:06

Wat ben je goed bezig! En wat is je paardje leuk! Ik vind het er heel lekker en ontspannen uitzien, weinig druk op de teugels en lekker ontspannen naar beneden, idd zoals je zelf al zegt houd je rug recht en trek hem niet hol, verder gewoon lekker zo doorgaan!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:47

ziet er toch leuk en ontspannen uit? veel plezier ermee en ga zo door!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:53

Ziet er hardstikke leuk uit. Je ozu wel nog wat aan je houding kunnen doen. Nu zit je namelijk een beetje in stoelzit en ik vermoed inderdaad met je bekken naar voren gekanteld. Daardoor krijg je een onrustig been en kruipt je zwaartepunt omhoog, zodat je onstabieler wordt.

Ga op een harde stoel of kruk zitten en verdeel het gewicht gelijk over beide zitbeenknobbels (de botjes waar je op zit). Rol dan naar voren en naar achteren over deze botjes heen, dat kan zonder je schouders en rug al te veel te bewegen. Als je het een paar keer goed hebt gevoeld kun je dit ook op je paard proberen.

Probeer ook wat lengte te krijgen in je been: laat je knie wat meer zakken en zorg dat je hak onder je heup ligt. Je been moet mooi op lengte zijn. Dat gaat op het moment moeilijk, omdat je bekken niet helemaal mee wilt werken. Je been moet vanuit de heup naar achteren worden gelegd.

Het is zo allemaal een beetje moeilijk uitleggen vanachter de computer. Een goede instructeur zou je de bewegingen die ik hierboven bewchreven heb kunnen laten voelen. In princiepe gelden bareback dezelfde regels voor de zit als dat je met zadel rijdt.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:35

Bedankt voor jullie reacties! leuk om te lezen. Bedankt voor je tip Alicia2u. Ga ik proberen.
Zal jullie op de hoogte houden met foto's.
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:44

Ik vind het er heerlijk uitzien! En wat een pracht beest! Super.
Lekker ontspannen, paard lijkt t ook leuk te vinden. En idd wat gezegt word, wat meer op je zitbeen knobbels en je houding :)
Wat zonde trouwens dat de bak zo begroeit is :)

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:05

Ziet er zo ver ik kijk op de foto's harstikke goed uit, ook ontspannen ga zo door!
prachtig peerd heb je.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 17:40

@cinnepin: De bak is niet begroeid.. Dat is kunstgras haha. Heerlijke bak. Echt altijd te rijden. Zelfs met de vorst en sneeuw, harde regen. Ideaal!

Bedankt voor jullie positieve tekstjes. Ik heb vandaag op mn zitbeenknobbels gelet :) Moet er constant op letten.. schiet snel weer in mn holle rug. Mooi leerpuntje

Wat zo bijzonder is, is dat Maan een week geleden absoluut geen lol had in werken. Ze was constant in protest. Altijd aan het vechten tegen mijn been en hand. Er is echt een knop om gegaan. Super fijn zeg. Wat een slecht zadel en een goede fysio wel niet voor invloed hebben...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:04

Het ziet er heerlijk ontspannen uit. De meeste tips zijn al gegeven en daar sluit ik me bij aan: bekken kantelen en buikspieren aanspannen dus!!!

Veel plezier verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:05

huh kunstgras in een bak? haha en is ie dan beter te rijden?
had ik echt nog nooit van gehoord, wat grappig, maar wel fijn dat je dan lekker altijd kunt rijden idd

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:14

even offtopic, maar dat gras zorgt daar idd voor. Het zijn de lange sprieten van t gras zegmaar.. die mengen met zand waardoor de vloer los blijft. Aanrader ;)

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:21

Hee Eef,
Wat leuk je topic!! Echt fijn dat Maantje nu zo onstpannen is.. hopelijk krijg ik dat er ook uit straks!!

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:37

Leuke pony! Commentaar is allemaal al gegeven...

Alleen even op je neusriem letten. Zit wel op goede manier vast, alleen zit aan rechterkant te ver over het bit heen (hoort er voor, maar dat wet je :) want andere kant zit wel goed)

Gewoon even aandachtspuntje...

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:22

@ marij: Dank je wel :)
@ Sammy: Vast wel! Als je t leuk vind kom ik binnenkort foto's bij je maken :) leuk om terug te zien.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:13

Wat een mooie tinker heb jij zeg!
En het rijden ziet er ook goed uit vind ik! Heel ontspannen.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 13:27

Ik heb helemaal spierpijn van het anders zitten. Volg adviezen op, en zit nu dus meer op mn kont zegmaar. Buikspierpijn tot gevolg. haha. Zal volgende week nog wat foto's laten maken.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:36

Wat een prachtige tinkermerrie, en wat een lange manen heeft ze!

Het ziet er lekker ontspannen uit allemaal. De barebackpad ziet er ook comfortabel uit!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:32

oo wat een mooie tinker ik ben jaloers op de manen van jou tinker. De manen van mijn tinker zijn echt super kort ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:34

Die paardrijbroek heb ik ook! :D
(Oke, onzinnige opmerkingen :o )
Wat leuk dat het zoveel beter gaat! Veel succes! Ga de volgende keer zeker weer foto's kijken! :D

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:11

Wat een knappe tinker heb jij! wow ontzettend mooi getekend! Verder ga ik mee met het commentaar dat je eigenlijk zelf al hebt gegeven :) suc6 er mee

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:53

wat een mooie uitleg alicia :j die stuur ik ff door naar iemand.

je hebt zelf goed door waar je leerpunten zitten, ik vind verders ook dat je het netjes doet en jullie een leuke combi zijn :j