WiseGuy M (tuigpaard) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

WiseGuy M (tuigpaard) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:22

WiseGuy M is een KWPN tp v. Roy M van 5 jaar. Hij is nu een klein jaar onder het zadel en loopt ook voor de kar. Ik rijd hem gemiddeld 2x in de week. Ons niveau? We zijn alleen nog met de basis bezig: ontspanning, rechtgerichtheid, voorwaarts, neerwaarts, aan de hulpen krijgen etc. Nog geen B te noemen.

Door het slechte weer van de afgelopen week is de bak veel te nat om te rijden. Ik moest dus uitwijken naar een veldje verderop. Voor Wise erg spannend; hij is op een vreemde plek erg kijkerig en veel met andere dingen bezig behalve mij.
Ik heb zo ontspannen mogelijk proberen te houden; hij is nog erg onregelmatig in zijn hoofd/halshouding. Dit zie je ook terug op de foto's van giraffestijl tot veel te diep....
Wise is vorige week gekraakt. Nu merk ik dat hij hierdoor wel wat 'spierpijn' heeft. Linksom had hij erg veel moeite met buigen vandaag.
Nu had hij vandaag ook een geweldige trucendoos om dit te ontwijken. Het ene moment viel hij enorm naar binnen; het volgende naar buiten en richting 'uitgang' (terug naar huis) had hij zelfs verzonnen de bocht niet meer door te gaan. Hij zet zich zo vast in zijn lijf dat ik kan doen wat ik wil maar hij gaat gewoon rechtdoor. Soms kon ik het voor zijn door goed mijn buitenteugel en buitenbeen erbij te houden maar helaas niet altijd. Uit frustratie een paar keer 'omgetrokken'. Maar het enige wat echt hielp was terug naar stap en dan de bocht door...
Als iemand ideeen/trucjes heeft om dit te voorkomen/ op te lossen.. GRAAG :)

Verder advies is natuurlijk ook altijd welkom. De punten die mijzelf erg opvielen:
- Chagrijnig / boos paard
- Mijn handen (vooral binnenhand)
- Hakken uit drukken en onderbeen niet te ver naar achter !
- Sommige foto's zit ik wat voorover.

In mijn vorige topics viel me op dat mijn houding behoorlijk slecht is; heb nu mijn beugels iets korter waardoor ik mijn benen wat beter op zijn plaats kan houden. Het is nog niet wat het moet zijn; maar zie zelf al een verbetering :)
Vorige topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1077535

En Jolijn (robijntjah @ bokt) tnx voor het meegaan/foto's maken ondanks het slechte weer

De foto's zijn niet van geweldige kwaliteit ze zijn namelijk met een telefoon gemaakt:

Op volgorde:

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding
Binnenhand :o

4Afbeelding

5Afbeelding

6Afbeelding
Half paard/mens maar eindelijk loopt hij lekker door links.

7Afbeelding
Moet toegeven dat het een momentopname is: Maar ik ben echt super blij/trots hiermee.. !

8Afbeelding

9Afbeelding

10Afbeelding

11Afbeelding

12Afbeelding

13Afbeelding

14Afbeelding
Paard even gerust proberen te stellen na een boze reactie van mij :o

15Afbeelding

Bedackt voor het kijken; een reactie/advies zou leuk zijn :)

tylando

Re: WiseGuy M (tuigpaard) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:50

hij lijkt zo zwaar in je hand op die foto's en heeft ie nou een rood oog? verder vind ik het vrij nette foto's en het paard vind ik niet boos kijken hoor!
vanwaar die hulpteugel?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:53

ziet er al een heeeeeeel stuk beter uit dan het laatste topic dat ik van jullie heb gezien! TOPPIE!!!!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:53

wow jullie zijn flink vooruitgegaan! :D
je weet zelf al waar je aan moet werken ;)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:09

Tylando: Echt zwaar op de hand kan ik hem niet noemen. Zolang hij lekker loopt tenminste.. Ik heb veel aan de stelling proberen werken; waardoor ik voor ook wat meer in werk. Wanneer hij rechtdoor liep als ik de bocht om wilde wordt hij wel echt enorm sterk; maar naar mijn idee is dit meer zijn half/lijf dat hij vast zet als in zijn mond.

Een rood oog :P nee... Links zie je veel wit van zijn oog.. Wat op de foto's inderdaad wat vreemd oogt ;)

En de martingaal heb ik omgedaan omdat we op een vreemde plaats gingen rijden. Op een vreemde plek kan hij echt zijn hals erop zetten en dan heb ik niet meer zo veel te vertellen...
Buiten rijd ik om deze reden ook met een martingaal...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:11

vooral nog minder gaan rijden met je binnenhand dan zal die nog meer inbuigen

ziet er in ieder geval al stukken beter uit als voorgaande topics wat ik heb gezien

juultju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:13

Leuke foto's hoor. Lief neusje!! :o

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:13

egt elk maar dan ook egt elk topic van jullie,dan zie ik wel wat voorruitgang.
het is nu niet veel
maar hij is beter zijn rug gaan gebruiken !
hij mag nu ook wat meer nageven vanuit de rug dan is het helemaal goed!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:16

NOu ik vind dit echt een hele vooruitgang! Wauw, ondanks dat je zegt dat hij was onoplettender is op jou op vreemd terrein vind ik het er al fijn uitzien. Ook jou houding is zeker vooruit gegaan!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:38

Vind het er al beter uitzien dan de vorige keer dat je foto's plaatste! Maar ik denk dat je echt op je binnenhand moet letten, dat probleem heb ik ook altijd.

Gaan ze nog menwedstrijden starten dit jaar?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:39

ja was ook maar een vraag hoor :D

hij kwam gewoon ook heel sterk op mij over...maar ziet er verder goed uit hoor...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:40

Super leuk.. Jou paard doet mij erg aan mijn paard denken toen hij jonger was.. Die lekkere lange manen en dat tuigerkontje.. Ik heb zelf ook een zwarte tuiger (Martijn, 15 jaar, 1.70 hoog, Farao X Pygmalion)
(Voor foto's zie mijn profiel) Ook die nek erop zetten klinkt super bekent.. Ook al rij ik inmiddels M2.. Hij heeft er nog steeds een handje van af en toe..

Je houding valt echt wel mee.. Ik heb erger gezien.. idd wat meer rechtop zitten, dan kom je al een heel eind.. En hij word soms wat strak in de bovenlijn.. Maar dat is een beetje tuiger eigen.. Helemaal als je het zonder hulp van een Z ruiter oid moet doen.. En hij nog eens voor de kar loopt ook.. Dat geeft niet.. Als je maar blijft oefenen komt dat vanzelf wel goed.. Probeer vooral niet te sterk te worden in je hand.. Want als die tuigers eenmaal hun nek dr op zetten ben je nergenst meer.. :D Wat altijd wel helpt is veel omstellen.. Slangenvoltes, achtjes enz.. Daar worden ze lekker los van, en zakken ze sneller van in..

Dat niet de bocht om willen klinkt ook bekent.. Weet alleen niet meer hoe ik dat vroeger altijd oploste.. Probeer iig wel te blijven draven.. Anders geef je hem z'n zin.. Goed buiten teugel tegen de hals.. En miss een tikkie met een zweepje op z'n schouder..

Ik vind het een stoere bok..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:49

'uit frustratie een paar x omgetrokken'.... stap volgende x af... je paard zal nog veel meer gefrustreerd raken en dan is het einde zoek, hij heeft algenoeg aan zijn lijf en wat jij er allemaal mee wilt. Ik zeg dit omdat hij nog jong is en problemen heeft in zijn lijf. Rustig aan, wil niet te veel en te snel als je 2 x per week rijdt.
Hij loopt stuwend en te diep. Ik zou met dit paard heel veel figuren rijden in een lager tempo, veel overgangen en proberen de neus eruit te rijden zonder dat hij gaat versnellen. Uitdaging genoeg, succes met trainen en ik vind je houding wel meevallen hoor, blijf letten op je handen en hoofd omhoog !

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:39

darkness85: Wow, wat is jou tuiger mooi... !!!
Haha, de oudere foto's lijkt hij inderdaad veel op 'mijn' Wise.. van mij mag hij zo uitgroeien als de jouwe hoor; en ook zo gaan lopen :D geeft weer hoop he :D
Zal volgende keer is proberen zweepje mee te nemen en die op zijn hals te leggen.. Tnx voor je tips... (ook de andere tips :))
owja, en gelukkig heb ik sinds een paar weken (nu 4 lessen gehad) wel hulp van een Z ruiter :) Tot nu toe een erg goed gevoel bij, ze is ook erg enthousiast over Wise :)

Garny95: Het is erg moeilijk om niet gefrustreerd te raken als je paard gewoon rechtdoor gaat als jij af wil slaan en je er gewoon NIKS tegen in kunt brengen..
Ik ben me er bewust van dat wat ik deed het niet beter zal maken maar eerder slechter.. (overigens omtrekken is wat lomp gezegt; ik heb gewoon doorgestuurd naar links tot hij wel ging maar dit was een stuk harder/lomper als ik met hem om wil gaan). Maarja, maakt het niet goed natuurlijk.. Afstappen lijkt me niet zo een goed idee... Dan zou ik dit iedere keer kunnen doen als het niet gaat zoals ik zou willen. Dat schiet natuurlijk ook niet op.. Maar moet er inderdaad opletten dat ik het niet op deze manier op Wise overbreng.
Nou is Wise daarin wel echt een spiegel; hij wordt net zo gefrustreerd en gespannen; dus uiteindelijk zit ik er zelf weer mee...
Geduld is een schone zaak :):P

Liberty: Ja, eigenaar is druk bezig met wedstrijden; hij rijdt nu ook wel eens een marathon mee.. Morgen (vanaag bijna) heeft hij ook wedstrijd. Denk dat hij ook wel weer in Breda zal starten :)

LotteElb & Vilouma: Bedankt; leuk dat ik je vaak terug zie in mijn topics :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:16

leuk om te zien, wat zo op de foto's lijkt is dat je tempo wat aan de hoge kant is, hij maakt enorm grote passen, en duikt daarbij wat teveel naar voren. Ik zou zelf kijken of ik middels schakelingen het tempo meer kon laten zakken en hem daarbij iets meer bij elkaar te houden dan gat die nageefelijkheid ook beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:37

Hij ging de goede stukjes ook HEEL goed Reneetje, ik blijf ook iedere keer verbetering zien!

Het de andere kant op lopen, tjah, herkenbaar!
Denk dat je idd niet meer kan dan het voor zijn, en de keren dat dat niet lukt uitkijken dat ie niet steeds harder gaat want dan ben je nog verder (of juist dichterbij :+) huis!

Je houding vind ik ook al echt verbeterd, let alleen idd op je handen, zodat je je schouders blijft ontspannen!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:32

Er is zeker verbetering! Misschien schijn overgangen terug rijden en gewone overgangen, om hem beter op de achter te krijgen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 09:26

hee Patricia, Hier zijn we inderdaad in de les op aan het oefenen. In draf veel overgangen in tempo en dan het liefst op de volte. Hij wordt hier na een tijdje alleen een beetje heet van waardoor hij gemakkelijk onder me uit rent en zichzelf er gemakkelijker uit drukt/ zijn rug weg drukt...
Dit moet ik nog proberen wat meer onder controle te houden; naar mijn idee doet hij dit ook omdat hij het moeilijk vind. Vanavond weer les dus kunnen we flink oefenen :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:46

Ook als je schijnovergangen en overgangen vooral terug rijd?
Mijne is ook erg druk en wordt van overgangen voorwaarts en voorwaarts rijden alleen maar drukker. Van veel stappen, overgang halthouden, schijn overgang naar t halthouden. En pas als hij lekker ontspannen is in stap dan pas draven. Rustig draven. Dan ook overgangen naar stap, schijn overgangen naar stap. En geen galop doen nog. Eerst de stap en draf goed hebben. Voltes, voltes sluiten/openen...
Van veel overgangen terug wordt mijne niet drukker van. Overgangen voorwaarts wel en veel voorwaarts rijden. Het is niet zo bij hem, laat hem maar even hard lopen, dan is die zn energie kwijt, Nee hij wordt alleen maar gekker haha
En vooral op jezelf letten heb ik van geleerd. Echt proberen zwaar te zitten, zelf rustiger licht te rijden, goed rechtop zitten/iets achterover... Mijne reageert extreem op mijn.
Misschien helpt het jou ook?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 13:51

Ja, veel overgangen terug kan hij inderdad wel is rustig van worden. Heb nu veel terug en weer naar voren gereden.. Daar wordt hij dus zo heet van... maar kan het natuurlijk is proberen.. Als Wise eenmaal aan het lopen is; is hij vrij fel op de hulpen terwijl als ik er net opzit hij vaak maar half reageert. Even het aan knoppen vinden zeg maar haha ;)

Maar energie eruit laten lopen heeft bij Wise ook geen zin.. Als hij erg druk is kan ik het beste alleen maar stappen om hem rustig te krijgen...