Hoe vaak train je een jong, groot paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carolinex

Hoe vaak train je een jong, groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 19:50

Hallo allemaal,

Ik heb een jonge merrie, ze is nu vier jaar, en sinds november onder het zadel. Ze is heel braaf en pakt alles snel op. Ik rijd haar nu 3 keer per week, twee keer een half uur thuis en een uur naar clubles. Op de club krijg ik nogal eens de opmerking dat ik voorzichtig aan moet doen, omdat ze nog jong is en ook groot 1.75 meter. Ze heeft volgens de dierenarts last van losse knieen en hij adviseerde me juist om haar veel te laten werken, vooral in galop. Nu vind ik zelf drie keer per week trainen genoeg voor haar. Maar als je veel opmerkingen krijgt, begin je toch te twijfelen of je niet te veel doet. Hoe bouw je nu de training nu op van een jong, groot paard. Ik wil haar natuurlijk niet overbelasten. Ik had zelf in de planning om haar deze zomer een paar wedstrijdjes in de B dressuur te starten. Hoe denken jullie erover. Groetjes

Mallodie

Re: Hoe vaak train je een jong, groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:58

Als de dierenarts je zegt dat je hem wat moet laten werken , dan zal dit wel zo zijn . Trek je dus niets aan van wat de mensen op de manege zeggen, zij zijn immers geen DA toch?
Ik reed mijn jonge paard ook 3 keer per week in het begin , eerst wat longeren en dan aan de losse teugel of contact de bossen in ; Wij hebben de gelegenheid om privébossen te hebben dus dit was een heel afwisselend werkje voor hem waardoor hij niet snel verveeld raakte en braaf bleef !
Ik ben na 3 maanden al met hem gaan crossen , hij was ondertussen wel bijna 5jaar (was 4.5j bij zadelmak maken).
Lijkt misschien vroeg maar hij was er wel klaar voor.
Eerst gewoon zorgen dat hij leert om jou te dragen + evenwicht te zoeken , na een paar weken kan je wat langer rijden en meer draf en galop. Veel afwissleling is ook erg goed , balkjes draven , 'dressuur' , wandeling ... dat hij niet verveeld geraakt en steeds geboeid blijft. Het verschilt natuurlijk van paard tot paard maar ik denk dat je in de zomer wel kan starten . Lijkt me niet te vroeg ! Natuurlijk voel je zelf wel of je paard er klaar voor is ..

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:03

Ik heb een b-pony beleerd en opgeleid, hij was toen 4. We reden ongeveer 3/4 keer per week en zijn na een paar maanden ook wedstrijden gaan doen. We waren binnen een jaar L2. Dit is natuurlijk een pony dus dat is wel anders en deze pony liep hiervoor voor de kar dus hij is niet uit het niets begonnen met werken. Maar ik denk dat het geen kwaad kan 3 keer per week te rijden, ook de wedstrijden lijken me geen probleem. Zoals je vertelt ben je voorzichtig en als de dierenarts het zegt lijkt het me goed. Het klinkt alsof je helemaal voor je paardje gaat, super hoor!

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:06

Het is een hele leuke merrie. Ze is in het begin nog heel enthousiast, maar daarna kun je echt al met haar aan het werk gaan. Dan kan de training ook snel gaan.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:28

3 keer per week is prima hoor! Probeer ook door middel van longeren de kniebanden wat sterker te maken, dan ga je echt niet te snel hoor!
Een uur les vind ik al vrij lang, maar als je tussendoor veel stapt en het rustig aan doet, is het prima te doen.

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:38

3 keer per week voor een 4jarig paard is prima hoor. Dat moet kunnen.
En zo kun je heel langzaam de training wat uitbreiden naar 4 keer per week. Ze moet ook conditie op kunnen bouwen en sterker worden.

Succes.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:39

Ze zeggen altijd, zo vaak als het getal de leeftijd aangeeft, die van mij is 180, 4 jaar en loopt 3 soms 4 keer in de week :P Dus je bent goed bezig hoor :P :D

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:22

Mijn 4 jarige rij ik ong. 4, soms 5 keer in de week, waarvan 1 een buitenritje, of longeren of een sprongetje is. Zij is 1.70 denk ik. Maar rij dan steeds ni veel langer dan een half uur. Op clubles stap ik gewoon iets vaker en hou ik iets eerder op. Dit gaat prima, denk ook echt niet dat je jouw paardje overbelast. En als de dierenarts aangeeft dat training juist goed voor je paard is zou ik daar eerder naar luisteren toch?

Maar het is natuurlijk verschillend per paard!

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:04

groot jong paard ..een keer of drie / vier per week, ook lekker wat aan de longe en veel drafwerk op harde bodem ( buitenritjes ) om alles sterk te maken

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:10

Ik zou ook eens vragen waarom je stalgenoten zeggen dat het te veel is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:15

Ik zou met een paard dat nu al 1,75 is, losse knieen heeft en zeker door haar grootte een jaar extra nodig heeft, heel voorzichtig zijn. Zeker niet te veel voltes rijden dat kan er voor zorgen dat de knieen overbelast raken. Veel rechtuit werk, voorwaarts neerwaarts rijden, rechtrichten en wat overgangen rijden (versterkt de spieren van de achterhand). Grondwerk en werken aan de dubbele lijnen (wel eerst hiervoor een cursus volgen) is ook een goede mannier om het paard onbelast (zonder ruiter) sterker te maken. Te veel galoperen met een jong nog slap paard is niet aan te raden.
Ik begrijp eerlijk gezegd het advies van de dierenarts niet om het paard veel te laten werken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:28

Hoe ziet je merrie er verder uit? Als ze nog een beetje dat slungelige heeft van een jong paard zou ik haar zeker niet te snel aanpakken. Mijn vorige paard werd 1.80, die heb ik na het beginnetje weer terug de wei in gestuurd en het een seizoen later weer opgepikt.
Maar als ze er helemaal uit-ontwikkeld uit ziet kan je best door gaan. Veel voorwaarts neerwaarts, niet opsluiten en die drie keer per week die je zelf aangeeft lijkt me echt prima.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:33

Ik denk zeker niet dat je te snel gaat, als je maar niet gelijk te veel verwacht van de wedstrijden ? want het kan zijn dat het in het begin helemaal nog niet zo lekker gaat :)

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:40

Het rijden gaat juist super. Ze pakt alles zo ontzettend goed op. Ik rijd haar behoorlijk voorwaarts. Ze wil juist in dat rustige tempo blijven en dan vooral haar nek verkorten. Als ik haar voorwaarts rijd, dan krijg ik meer druk op de teugels en dan verlengt haar hals en begint ze echt mooi te lopen. Ook haar galop is niet verkeerd, ook al ben ik nu nog in een paar passen aan de overkant. Het is natuurlijk wel een jong, groot paard.

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:22

Toen die van mij vorig jaar 4 was (en die is net zo groot) Reed ik hem 4 x in de week, waarvan 1 x naar buiten. Het beste om hem sterk te maken is een beetje berg op en berg af als je die mogelijkheid zou hebben. Nu is hij bijna 5 en rij ik hem 5 x in de week, waarvan 1 x naar buiten en longeer ik hem 1 x lekker los....Als die van jou dat verder makkelijk op pakt is 3 x echt niet te veel hoor!

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:27

ik zal elke dag rijden als het kan dan leert die het goed