Linkerbeugel steeds kwijt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Linkerbeugel steeds kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:20

Hoi!

Vandaag had ik les op een ontzettend wegspringgrage fjord (alles is eng dus bij álles rennen we weg :)) ), nou is haar galop al niet erg comfortabel maar als ze gewoon rustig galoppeerd kan ik gewoon normaal blijven zitten én druk op mijn beugels houden. Maar nu was ze continu ontzettend aan de race, hoeken afsnijden, scherpe bochten maken (totaal geen controle meer tot ik eindelijk de rem er goed op had zitten).
Omdat ze met een trekker aan de andere kant van de bak stonden het vlas bij te vullen.
Maar nu is dus mijn probleem: Mijn linkerbeugel valt continu uit.

In principe wel logisch omdat ze rechtsom galoppeerde en ook nog ontzettend naar binnen viel, maar ik kon haar eigenlijk niet recht krijgen omdat ik te druk was met blijven zitten ( :') ) en zorgen dat ze rustiger werd. Ook heb ik een probleem met mijn linkerenkel waardoor het nog verklaarbaar zou kunnen zijn (kan hierdoor links mijn hak niet goed uitdrukken en onbewust heb ik altijd minder druk op die beugel). Maar ik dacht, misschien heeft hier iemand nog een tip hoe ik kan zorgen dat mijn voet in mijn beugel blijft, zodat ik niet als mevrouw ineens op de noodrem gaat voorover kukel of op haar nek lig :') of wanneer ze eindelijk in draf terug is doordat ik doorzit weer in galop schiet.

Ik probeer al zoveel mogelijk aan mijn voet te denken en denken "hakken naar beneden en druk houden" alleen als die kleine etterbak er als een roadrunner vandoor gaat denk ik eerder "Ze moet stoppen" dus dan is het byebye beugel.. en gelúkkig zit ik al een stuk steviger dan voorheen maar ik vind het toch wel wat veiliger met beugels op een racebeest :)).

Nu ik erover nadenk: als ik op een paard met nogal ruime passen wil doorzitten heb ik het ook!
Nouja, als iemand tips heeft: ik hoor het graag :D.

Splendesco

Re: Linkerbeugel steeds kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:30

Je geeft aan dat je links je hak niet goed kan uitdrukken omdat je een probleem hebt met je linkerenkel.
Misschien dat het dan handig is om de linkerbeugel een gaatje korter te doen?
Dan zitten je beugels wel niet gelijk maar dan is het misschien voor jou wel makkelijker om je voet in de beugel te houden. ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:33

Het maakt niet uit hoe kort mijn beugel zit :) ik verlies hem gewoon.. want vandaag had ik mijn beugels al korter omdat ze tijdens het opzadelen al op springen stond.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:38

zit je goed recht tijdens het rijden, heb je je knieën goed tegen het zadel en je tenen goed naarbinnen?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:38

Als je linksom reest,verlies je dan de andere?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:41

@ jodi, nee die verlies ik dan niet..

@ twinkele_poes, normaal zit ik goed recht (hoe dat precies is wanneer zij aan de race gaat weet ik niet maar volgens mij zit ik gewoon recht :j ) Knieën zitten goed tegen het zadel en mijn tenen is alleen aan de linkerkant een probleem wanneer ik er niet aan denk.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:44

en zijn je beugels lang of kort?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:45

Vandaag kort, normaal lang, maar het maakt eigenlijk geen verschil, alleen is voor mij lang fijner omdat ik dan minder last van mijn enkel heb onder het rijden zelf (dus gewoon met draven enzo).

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:46

heb je gewone beugels?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:47

Ja, gewoon rechte :j
Ik rij namelijk op een manege ;)

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:49

ow je hebt niet je eigen paard anders meschien een ander soort beugels proberen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:51

Soms komen zulke 'scheef-problemen' uit je rug of heupen.Een goede osteopaat zou je daar iets over kunnen zeggen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:55

Okee, dan zal ik daar eens naar laten kijken :).

@ twinklepoes, andere beugels kan ik ook wel proberen, ze kunnen vast wel wat voor mij fixen ;)

Bedankt!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:59

Hmm, ik dacht eingelijk als eerste dat je niet goed met de beweging kan meekomen met je lichaam en daarom je linkerbeugel steeds verliest. Je geeft zelf ook aan dat het de pony druk was (wat je houding veranderd) en dat het ook zo is bij een paard dat gaat doorzitten. Ik denk dus dat het door je zit/houding komt, en dat je niet moet gaan kijken naar die linkerbeen, maar naar je rug en heupen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:11

'Normaal' kan ik wel meegaan met de beweging maar het zou inderdaad goed kunnen omdat het vooral bij een paard met hele ruime gangen niet lukt om door te zitten met behoud van linkerbeugel en een racebeest in galop omdat ik dan de beweging niet kan volgen :j

Eigenlijk klinkt het ook heel erg logisch!

En ik weet ook dat mijn houding nog lang niet geweldig is dus het zou inderdaad daar aan kunnen liggen :j

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:59

Ik had het niet helemaal lief neergezet als ik het nu terug lees, ik bedoel namelijk niet dat je niet kan meekomen met de beweging maar dat je denk ik nog geen onafhankelijke zit hebt (dus stiekem niet goed genoeg kan meekomen met de beweging). Het paard veranderd namelijk van beweging, en als jij in een houding blijft doorrijden verlies je gewoon belans, dan kan je ook gemakkelijk een beugel verliezen en omdat je linkerenkel minder sterk is, zou je deze sneller verliezen. :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 10:00

Oh, ik had het niet als belediging opgevat ofzo hoor :D
Ik rijd nu pas anderhalf, bijna 2 jaar, en ik weet dat mijn zit nog een belangrijk punt is waar aan gewerkt moet worden :j en echt een onafhankelijke zit heb ik voor mijn gevoel ook nog niet, dus dat kan kloppen :D.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:25

je enkels trainen !
ga op de trap staan en hou je vast aan de leuning
ga me je tenen beetje aan t ''einde'' van de traptrede staan
zodat je hakken erover vallen
en dan ga je ze uitdrukken
krijg je er meer kracht in

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 11:29

:)
Ik heb een probleem met mijn enkel (niemand weet precies wat, er groeit ook teveel kraakbeen en bij teveel inspanning gaatie op slot) Daarbij heb ik enkelbandcorrectie gehad een jaar of twee geleden waarbij die pees een stuk is ingekort zodat ze dat in mijn enkelbanden konden vlechten ofzo. En daarom is die pees ook al heel erg opgerekt weer om normaal te kunnen lopen.
Enkels heb ik al heel vaak getraind met behulp van fysio e.d en dat werkt niet, omdat ik er dan meer pijn aan krijg ook bij gewoon lopen e.d.

Dus enkels trainen wordt het niet.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:38

mmmh mischien doe je hem te kort of te lang of trap je je hakken niet goed uit