bokkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzanne15

bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 12:47

Ik heb pas een nieuw paard en als ik ga rijden is ze heel lief, alleen al ga ik galoperen geeft ze best wel vaak een bok en nu heb twee dagen in een bak gereden en ze was allebei de dagen enorm irritant. Stappen en draven ging nog wel maar zodra ik ging galoperen deed ze haar oren in de nek en continu bokken en gelijk terugvallen naar de draf en ze steigerde zelfs een keer. Ik continu slaan met de zweep en drijven maar het werkt echt niet. Ik ga nu privelessen met haar nemen maar het duurt wel een tijdje voordat ik daar op kan. Mijn vraag is: wat moet ik in die tussentijd doen? Het steeds weer proberen, of ermee stoppen en wachten tot ik privelessen krijg. Al stop ik ermee denkt ze dan niet dat zij nu heeft gewonnen en dat zij de baas is? Ik heb ook geen zin om elke dag een strijd met haar aan te gaan...!!
Degene die reageren: alvast heel erg bedankt!!

zwieke

Re: bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:51

Is ze al lang onder het zadel? Ligt het zadel goed? Is er niets mis met het bit? Heeft ze niet aan haar rug? Allemaal dingen die je je eerst moet afvragen. Als dit niet het geval is, zou ik persoonlijk eerst vooral wat doorwerken in draf en stap en als ze daar helemaal ontspannen loopt de galop op het gemakje terug opbouwen. Gebruik in eerste instantie altijd je benen, je zweep pas als ALLERLAATSTE redmiddel. Zowizo is het goed om lessen te nemen, zo krijg je tips mee die je kan toepassen! :) Blijf vooral kalm! Succes!

suzanne15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 12:57

okej ik ga het allemaal controleren en doen, super bedankt!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:29

Verplaatst OPG-->RT-P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:37

De zweep is idd nooit een red middel en die zou ik zeker even thuis laten, de zweep is een aanwijsstokje en geen ding om mee te slaan,
Controleer idd de bovenstaande dingen en les is altijd goed,
Misschien vind het paard de galop erg moeilijk en de enigste m,anier is om dat via bokken duidelijk te maken, dus leer eerst door middel van rechtrichten de stap en draf goed aan , zodat je altijd terg kan naar een goeie basis en werk vandaar naar de galop, duurt misschien een aantal maanden , paardrijden is geduld hebben en niet het gevecht opzoeken, heb plezier in wat je doet dan heeft je paard dat ook en zal beter met je gaan samenwerken, als jij boos word en gaat slaan met de zweep werkt dat altijd tegen je, of je krijgt een paard die een machine word en het alleen maar voor de zweep doet en niet voor jou en dat wil je niet toch?
Sucses

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:57

Doet ze dit ook aan de longeerlijn, of alleen als je erop zit?
Mijn Fjord deed dit ook en bleek een gigantisch probleem in de rug te hebben. Ze is nu onder behandeling van een osteopaat en ik heb een compleet ander paard.
Straffen met de zweep zou ik in ieder geval niet doen als je niet zeker weet of je paard ergens pijn heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:50

Wanja schreef:
.
Straffen met de zweep zou ik in ieder geval niet doen als je niet zeker weet of je paard ergens pijn heeft.

Een zweep is nooit een straf middel toch ?ook als het paard geen pijn heeft lijkt me??

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:52

:roll: weer zo'n typische bokt-reactie, nee natuurlijk moet je het niet als strafmiddel gebruiken, maar als je zeker weet dat een paard je uitprobeert kun je 'm een tik verkopen als ie niet reageert op je been naar voren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:35

Wanja schreef:
:roll: weer zo'n typische bokt-reactie, nee natuurlijk moet je het niet als strafmiddel gebruiken, maar als je zeker weet dat een paard je uitprobeert kun je 'm een tik verkopen als ie niet reageert op je been naar voren.

Je zegt het nu anders , het kwam over dat je mag straffen met de zweep als hij geen pijn heeft

Is geen typische bokt reactie hoor, als je paard niet reageert op een hulp naar voren is de basis niet okee en moet vooral aan de ruiter gewerkt worden lijkt me, in bijna 9 van de 10 gevallen ligt de fout echt bij de ruiter en een te grote hulp kan weer staken veroorzaken en hoe los je dat dan weer op?

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:52

Inderdaad eerst kijken of het paard nergns last van heeft, zoals het zadel. Het klinkt alsof je paard vast zit in zijn rug. Ik zou je aanraden om veel gymnastiserende oefeningen te doen en je paard goed los te rijden. Misschien even aan de longeerlijn laten galopperen. En als je galoppeert naar voren rijden en niet al meteen proberen te verzamelen. Ten eerste heeft hij dan minder kans om te bokken en ten tweede ontstaat er zo minder spanning in zijn rug. Als hij zich ontspant kan je wat meer terug gaan rijden.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:51

Je kan hem tot die tijd wel rijden, stap en draf....
Zelf zou ik dan niet galoperen , daar het probleem nog niet bekend is.
Wel zou je aan de longe met dubbele lijnen kunnen werken, en ik ben dan inderdaad benieuwd of ie dan ook bokt.