problemen met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kYliieJ

problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:58

Ik heb vandaag het paard van een vriendin van mij gereden.

We hebben heel veel problemen met de galop omdat het paard alleen maar volle power gaat en je echt op de handrem moet trekken om hem rustiger galop te krijgen of om hem terug in draf te krijgen.
Mijn vriendin durft zelf niet meer te galopperen omdat het zo ontieglijk hard en ongecontroleerd gaat
wie heeft een paar ( vriendelijke ) tips die ik uit kan proberen om normaal te galopperen?

groetjes

Ladygiroc

Re: problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:01

Eerst de stap, en daarna de draf goed bevestigd hebben. Dan pas kan je aan de galop gaan werken.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:02

Gaat het paard ook zo door als je op cirkel galopeerd?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:02

Als het medische is uitgesloten (-paarden kunnen ook rennen voor pijn) en je zadel ligt goed, zou ik het eerst eens oefenen aan de longe. Dan hoef je er zelf niet op te zitten en is voor het paard ook meestal wat makkelijker zonder ruiter erop.

Als je wel erop wilt zitten, zou ik gewoon aangalopperen en als ie weer zon race bui in zet, terug nemen en overnieuw beginnen. |Eerst weer helemaal terug naar arbeidsdraf zonder stress en dan de hulp voor galop geven. Consequent herhalen.

Weet niet of dit paard niet gewoon te veel energie heeft?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:04

Ik denk meteen aan een balans probleem.....

Dit had /heeft mijn jonge paard ook...
Onder het zadel galopeerd ik momenteel niet want dit een balans probleem.

Ik longeer hem nu goed, met bijzet en leer hem zo beter in balans te lopen.
Veeeeeeel overgangen maken...als het in stap en draf lekker gaat kan je de galop er bij gaan betrekken.
Ik ben nu een aantal weken bezig en vandaag heeft ie voor heet eerst ontspannen gegalopeerd aan de longe + bijzet......dus we boeken vooruitgang! :D

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 17:05

@ Ladygiroc: stap en draf zijn goed bevestigd het is puur de galop
@ Phoebe_: als ik een kleine volte maak dan krijg ik haar wel even iets zachter maar kan niet eeuwig op die volte blijven omdat er dan zoveel protest komt en het geen galop meer is.. ?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 05:51

kleine volte rijden gaat hij wrsch alleen maar harder van rennen. Ik vind het bericht van Paintlinger wel aardig :j Ga daar eens mee aan de gang, want wat zij schreef daar dacht ik ook aan. òf het is zadel/ander hernachement wat hem irriteerd, of de balans is niet goed.

Snadder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 05:59

Wat Paintlinger zegt lijkt wel een goed idee.

Ik had zelf ook nog wat bedacht, maar ik weet niet of het werkt. Het komt nu zo in me op:
misschien kun je eens achter een ander paard aan galopperen. Misschien is dat meer vertrouwd voor het paard en krijgt hij daardoor meer rust.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:31

Met mijn nieuwe paard heb ik dat probleem ook. Dus onder het zadel alleen stap en draf en aan de longe lekker galoperen en de balans laten vinden.
Pas als ze dat gevonden heeft ga ik galoperen. Maar eigenlijk stel ik galop altijd uit tot er een goede balans is, maar de meningen zijn daar over verdeeld.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:58

Hoe oud is dit paard en wat is de graad van africhting? Ik zou adviseren aan de longe te werken om de galop qua tempo onder controle te krijgen als zij niet voldoende ervaring heeft dit onder zadel op te lossen. Het daarbij in de mondtrekken (onder zadel) wordt het paard bespaard, het is goed voor zijn balans en stemhulpen geven in een training is alleen maar goed. Deze kun je straks onder zadel ook gebruiken. Veel succes hiermee!