Angst met rijden op eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Angst met rijden op eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 08:38

Nou, vanaf het begin:

Ik heb een niet al te makkelijke merrie. Ze lost alle moeilijkheden op met zich vastzetten en wegrennen.
Ben nu twee jaar bezig om het op te lossen. En natuurlijk gaat dat met ups en downs. Eind vorig jaar ging uiteindelijk niks meer. Ik heb alle mogelijke lichamelijke problemen uitgesloten.

Het probleem is dat ik me bang laat maken. Als ze ergens mee dreigt, ben ik direct bang en stop met normaal functioneren en dus rijden.
Begin dit jaar is mijn instructrice haar gaan rijden. En binnen een maand liep ze bij haar de sterren van de hemel.
Echter als ik er op stap, lukt het niet zoals ik wil. Ik heb een slof erbij gepakt, zodat ze iig niet kan wegrennen. Dan rent ze zich in de slof (voor de goede orde, de slof hangt verder los, werkt alleen in als ze zich wilt vastzetten om weg te rennen). Moet zeggen dat dit toch al een groot deel van mijn angsten wegneemt. Maar toch durf ik niet door te duwen en haar duidelijk maken dat ze naar mij ook gewoon moet luisteren, net zoals ze bij mijn instructrice doet.
Als ik op een ander paard stap dat een keer bokt of zo, is er niks aan de hand, rij ik gewoon door.

Heeft iemand een idee hoe ik over die angst heen kom? Het laatste wat ik wil is haar verkopen. Want ik weet dat ik dit probleem bij elk toekomstig paard tegen ga komen. Omdat dit een probleem van mij is en niet van het paard.

Vrouw2014

Re: Angst met rijden op eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:57

Jeetje wat vervelend dat je "bang" bent.

Echt tips kan ik je niet geven.
Ben zelf ook een tijdje bang geweest voor me paard en die nam me ook goed in de zeik. Op een gegeve moment weet ik het gewoon zat en ging heel simpel denken en doen. Klink heel gek maar als die dan bijv ergens van schok ging ik een liedje zingen of tegen me eigen/paard praten van doe normaal joh om me eigen rustig te krijgen ahahahha hielp wel ;)
Nu zing ik nog als ik de viaduct onder door moet en me paard heet Leo dus 3 keer raden welk liedje ;)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:02

@TS, niet dat ik vind dat je je paard moet verkopen hoor!!

Maar bij mn eerste paard die ik kocht was ik ook een eersteklas scheiterd (buitenrijden dan he bakwerk niet) en die heb ik na 4 maanden verkocht omdat ik er steeds minder zin in kreeg, heb toen een zadelmakke fjord gekocht en in het begin was ik met rijden nog wel 'angstig' maar na 3 maanden totaal niet meer, nu rij ik ook rustig zonder zadel af en toe klein rondje savonds.
Dus het kan veranderen soms werkt het gewoon niet.

En liedjes zingen enzo ken ik ook, of je ergens heel har dop concentreren, moeilijke rekensommen maken ofzo :) in je hoofd dan he :p gewoon iets om jou af te leiden zodat je zelf relaxter word.

SUc6

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:06

dit komt me heel bekend voor, ik heb daar ook last van en idd een ander paard maakt me niet zo gauw bang..
Wij doen soms ook de slof erom tegen het wegspeurte en op precies dezelfde manier als jij...

Ik kan je verder geen tips geven maar ik kijk ook graag ff verder mee in dit topic voor de (miss) juiste oplossing ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:13

Wat vervelend voor je! Ik heb er zelf ook een beetje last van. Gelukkig is mijn paard niet het type wat snel gaat uitproberen. Ik hoef gelukkig bijna nooit hem aan te pakken. Ik heb ook echt gekeken naar een braaf paard toen ik hem kocht. Ik heb zelf heel erg dat ik de ene keer zekerder ben dan de andere keer. soms rijd ik buiten, schrikt hij van iets en doet even gek, moet ik echt lachen om hem, dat hij van iets stoms schrikt. Maar soms heb ik van die dagen, voel ik me gewoon niet zo zeker, hoeft hij een keer "gek" te doen en dan is het mis. Dan kan ik zo afstappen omdat ik het eng vind. Niet echt slim natuurlijk..

gelukkig is mijn paard heel braaf en gedraagt hij zich bijna altijd. Ik heb hem nu drie jaar en het is al echt een stuk beter dan in het begin. Maar ik denk dat het toch een beetje in je zit, dat het nooit echt weg gaat. Bij mij niet tenminste..

In de bak ben ik echt nooit bang, bij is het alleen soms buiten. Een kennisje heeft het ook in de bak. Wat bij haar helpt, is dat er iemand meekijkt of samen met iemand in de bak rijden. Als zij angstig was, vroeg ze mij altijd even tegen haar aan te praten..

blonde84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:22

Je hoort toch te geniten van paardje, niet bang te zijn!
Ik zou toch ook verkopen!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:26

Ik zou toch eens goed overwegen of jullie wel de juiste klik hebben. Je zegt dat je niet goed durft door te zetten, maar als je ziet dat een ander dat doet het allemaal wél goed gaat. Weet je waar die angst precies vandaan komt, heb je ooit een harde val gemaakt? Probeer van daar uit te werken aan de oplossing, anders is het namelijk dweilen met de kraan open.

Zorg ook dat je altijd met je paard werkt onder begeleiding van iemand, zoals je nu je instructrice hebt. Dan heb je tenminste iemand erbij die je kan helpen, anders wordt je angst alleen maar versterkt als het een keer minder goed gaat. Misschien is het niet onverstandig om wat meer les te nemen, niet alleen in het rijden maar wellicht ook in grondwerk. Ga terug naar de basis met je paard en kijk of je het vandaaruit kan gaan oplossen.

En als niets werkt.. dan moet je toch overwegen of jij en je paard wel bij elkaar passen. Voor haar is dit net zo vervelend als voor jou, want het schept bij haar ook een hoop onduidelijkheid én onzekerheid.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 27-03-09 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:27

Er zijn denk ik 2 opties.

1 jezelf vermannen en gewoon ECHT een keer eraan rijden. Ik heb het ook meegemaakt. Maar mijn instructrische zat
wel zo achter mijn broek aan dat ik het wel deed. En aan het eind elke keer een heerlijk te rijden paard had..

2 inderdaad verkopen, want dit gaat als je er niets aan doet van kwaad tot erger als je een dominant aangelegd
intelligent dier hebt.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:30

Wat je verteld is wel herkenbaar...
Ik heb een 6 jarige merrie, eentje van het snelle type. Als er wat onverwachts gebeurt vliegt ze er vandoor. Zo ben ik er 3 keer afgevallen en de laatse keer dusdanig hard dat ik mijn kuitbeen heb gebroken. Verder is het een superlief paard.
Nu ben ik af en toe ook vrij angstig op haar. Dit los ik op door heel relaxed te rijden en langzaam vertrouwen op te bouwen. Al stap je een uur klang en draaf of gallopeer je niet, als jij er maar af gaat met een lekker gevoel !! En zo breidt je het steeds verder uit....

Succes ermee

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:32

NB.: Ik denk dat het inderdaad ook belangrijk is te weten waarom je zo bang bent.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 09:44

Waarom ik bang ben, wist ik het maar.
Ik ben er in die 2 jaar 1 keer vanaf gesprongen.... toen rende ze zo hard dat ik niks anders meer wist te verzinnen.
Dus echt angst om te vallen is het eigenlijk niet.
Zo'n gekke dingen doet ze niet, buiten wegrennen (wat ze niet kan met de slof eraan) en een beetje springen op de plaats als ze niet weg kan omdat de slof haar tegenhoudt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:47

Ik ben ook een enorme schijterd en heb 2 paarden. De angst komt grotendeels door Stanley, terwijl ik daar de afgelopen jaren op heb gezeten zonder zadel, cap, oid, de angst was over. Die angst heb ik wel meegenomen op Quellian, waarop ik rij met cap en bodyprotector (heb haar trouwens al een half jaar niet meer gereden, heb er geen zin meer in, maar zij zet écht geen stap verkeerd). Voor Stan was ik niet meer bang, tot ik vorige maand besloot eens wat rondjes te stappen en ik met 180km per uur in het hek werd gegooid, was er dus ook gelijk weer klaar mee.

Verkopen is voor mij nooit een optie geweest...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:48

dan ga ik echt voor het vermannen van jezelf..! Mijn paard ben ik achterover er af geklapt toen hij steigerde en had een wervel verschoven in mn rug. Daarna stond ik ook echt met knikkende knieen ernaast. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en kan ik me geen leuker braver paard indenken :).

Het klinkt misschien heel hard wat ik zeg, maar laat je lesgeefster je een GOED aanpakken. Ik heb toen zitten brullen als een klein kind op mijn paard, maar hem wel er doorheen gereden. Dan ben je van je angst af, geef je ook gelijk een duidelijk signaal af aan je paard. En dan kan het best een zo zijn dat zij ook niet meer zo impulsief reageerd, zij kan dit doen op jouw spanning.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:52

Ook hier een verhaal waar ik mezelf lang in herkende...

Ikzelf vind niets zo eng als een paard dat echt gaan rennen, zonder rem!

Wij zijn erdoor geraakt door te gaan wandelen (buitenritten, zoals jullie zeggen). Samen met een ervaren "kopman", met zijn 2tjes, gingen we elke zondag op stap. Eerst raakten we amper het blokje rond, gingen we meer achteruit dan vooruit, id sloot ed, maar op het einde reden we 30km de kop!

Als het echt een fijn paard is, zou ik het niet zo snel opgeven, maar misschien es iets anders doen dan altijd focussen op je lessen?

(het hielp bij mij, maar k weet niet of jullie er iets aan hebben)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:01

Misschien kan je je paard de one rein stop aanleren, dat is een soort van "noodrem". Op het moment dat ze er vandoor gaat, is ze heel simpel weer stil te krijgen. Ik heb het tig paarden geleerd en die kreeg je zelfs vanuit rengalop binnen een paar meter weer tot stilstand. (Hou daar overigens wel rekening mee, hij staat écht ineens stil, dus zorg ook dat je dan stevig zit anders lig je alsnog :D ) De handleiding voor het aanleren staat geloof ik op www.paardnatuurlijk.nl en het is echt heel gemakkelijk aan te leren. Eerst oefenen op de grond naast je paard, dan er op in stilstand, als je de beweging onder de knie hebt ook in stap, draf en galop. Misschien dat het al een stuk scheelt als je weet dat je ten alle tijden een manier hebt om haar weer bij je te krijgen, maar verder ben ik het ook eens met de rest: laat je instructrice je hierin GOED begeleiden! En als dat betekend dat je een flinke schop onder je kont nodig hebt, dan zij het zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:21

Ik stop ook heel snel met functioneren en maak vaak het probleem erger dan het is door me op te spannen. Vertrouwen en rust, hele goede les en een paard die je fouten vergeeft en niet gaat rennen zijn voor mij een must...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:38

Ik heb het een half jaar gehad, en sind een week is het weg :D
Mijn paard deed erg vervelend als ik wou aandrijven, ze voelde dat ik bang was dus vertikte het gewoon om te doen.
Ik durfde niet meer te rijden en had dus besloten om haar te verkopen, daar heb ik me zo schuldig over gevoeld en heb het toch maar niet gedaan. Toen ben ik dus op de feiten gedrukt ik MOEST gewoon weer zonder angst gaan rijden .
Nu heb ik iemand die der 2 keer per week op rijd en haar ook aanpakt.
Zelf heb ik een bodyprotector gekocht en ga der nu ook geheel zonder angst op, en durf der nu zelfs aan te pakken !
Misschien een ideetje voor jou om ook een body protector te kopen, ik voel me daar veeeel zekerder mee !

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:26

Wellicht helpt het jou als je een bodyprtector draagt, maakt je misschien wel zekerder. En de tip van het zingen klinkt stom maar is goud waard! Je wil niet weten hoe vaak ik mensen raar heb zien kijken als ik al Berend Botje zingend op mijn paard zat. Het voordeel van (hardop) zingen is dat je dan goed door je buik blijft ademhalen waardoor je meer ontspant. Succes!!

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:16

Het is inderdaad heel erg vervelend als je bang bent.
@ Pieder, ik heb nog nooit van die tip gehoord maar het lijkt me inderdaad wel heel handig. EN de bodyprotector lijkt me ook niet overstandig.

Succes!

:wave:

daimygable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:20

ik had ook 2 jaar lang problemen met myn paard , ik was er niet bang van maar had er schijt genoeg van de band tussen mij en myn pony ging helemaal kapot.
en hebben hem besloten om hem weg te doen naar een goed te huis waaar meer mee gelongeeerd woord op gepoetst of lekker geknuffelt.
het was het laatste wat ik wou was hem verkopen , maar dat de band kapot ging wou ik dus al helemaal niet , en was dit de beste keuze ' nu gaat het al beter met hem , en de band komt weer trug als zie ik hem minder ;( :D

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:25

Ik zit ook al een jaar echt te vechten met mijn paard, hij bleef er vandoor gaan en ik wilde het ook opgeven. NIET DOEN!
Ga lekker grondwerk doen, bouw een band op. Vrijheidsdressuur kan ook natuurlijk.
Ik weet niet of je een binnenbak ter beschikking hebt? Ga daar lekker even longeren zodat hij de meeste energie kwijt is, en ga dan rustig stappen, gewoon om een band te krijgen met je paard.
Die bodyprotecters-tip van hierboven is ook niet verkeerd! Geeft je misschien net ietsje meer zelfvertrouwen.
Ook denk ik dat je lesinstructeur je hiermee misschien kan helpen! En een martingaal erop? Dat stopt het ergste geren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:37

Ik ben ook heel bang geweest op mijn pony en heel af en toe nog steeds wel eens... Maar het beste helpt toch om veel les te nemen van iemand die je vertrouwd, weet waar die mee bezig is. Jouw als ruiter goed achter broek aan zit, je meer zelfvertrouwen geeft, maar ook weet wat jouw grens is en optijd stopt!

Genoeg is genoeg voor 1 dag al ben je maar een mini stap verder gekomen. Het is toch weer dat mini stapje :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:48

Ik heb ook een tijd gehad dat ik echt met mijn handen in het haar zat en niet wist wat te doen.
Wat voor mij heel veel heeft geholpen is grondwerken. Zo bouw je een extra sterke band op met je paard.
Vergroot je vertrouwen vanaf de grond, en begin dan van begin af aan.
Gewoon alsof jullie beide weer helemaal blanco zijn, zijn nooit een zadel heeft gezien en jij nooit een paard.
Het kost wat tijd maar het geeft je wel zelfvertrouwen.

En dingen zoals een bodyprotector, bemoedigende liedjes en zinnetjes zijn ook altijd goed!
Ik zeg altijd tegen mezelf als ik iets eng vind 'ik kan het, ik wil het, ik doe het' heel fout, maar het werkt.
Vooral nu ik vaak met hengsten werk die je nog wel eens willen uitproberen gebruik ik het weer steeds vaker.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:01

Het is al een paar keer genoemd, ik denk dat je inderdaad met grondwerk moet beginnen, maar wel onder begeleiding. Ik heb vorig jaar ook behoorlijk lopen worstelen met mijn nieuwe merrie en nu gaat het prima, maar volg nog steeds cursussen om mijn band met haar te verbeteren en mijn leiderschap te bevestigen. Heel eerlijk gezegd zit ik veel liever op mn paard dan dat ik er naast sta, maar echt je ziet al je problemen met het rijden terug in het grondwerk en vanaf daar kun je ze ook heel doelmatig gaan aanpakken. Maar doe dit in eerste instantie wel onder begeleiding van een professional of iemand die in ieder geval weet waar hij of zij mee bezig is. Door je paard beter te leren 'lezen' en hierop in kunnen te springen denk ik echt dat je je angst kunt overwinnen. Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:04

Ik ben een grote fan van grondwerk, maar problemen en angst bij het rijden kan ik alleen in het zadel oplossen. Wel ga ik het paard voldoende basis geven vanaf de grond (Ho = Ho, wijken voor druk, reageren op stem, in balans kunnen lopen etc) maar rijden leer je door te rijden.