Beauty Haflinger @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindaLinda

Beauty Haflinger @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:17

Na lang nadenken plaats ik het topic toch maar. We rijden alleen recreatief op ongeveer B-niveua. Beauty is een haflinger van inmiddels al weer 16 jaar. Ik rijd haar nu ongeveer 10 jaar, en we zijn begonnen met niks.. Ik kon niks en zij ook niet..

Helaas zit het er al een tijdje niet in om te gaan lessen wat ik erg jammer vindt en ook wel mis.

De foto's zijn genomen door RoxTemp op bokt. En de bak waar we rijden is erg zwaar voor haar waardoor ze meestal wat lastiger loopt als thuis. Het rijden ging op die dag niet zo heel super maar toch wou ik de foto's laten zien.

Eigen verbeterpunten;
- Me eigen arme meer dragen
- Ze mag iets meer zaken in haar hals waardoor ze haar rug nog meer gaat gebruiken
- Niet zo naar geld zoeken in de bak

Ik hoop op veel opbouwende kritiek.

Afbeelding
Klaar om te gaan

Afbeelding
Onderweg naar de bak

Afbeelding
En aan de slag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volte, maar waar mij hand heen gaat geen idee...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Onze moeilijkste gang, de galop..

Afbeelding

Afbeelding
Lekker uitdraven

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MBUG7KFB.jpg
Op deze foto maakt ze zich weer eens sterk.. dit is ook een van onze grootste struikelblokken tijdens het rijden. Gelukkig was het afgelopen week al een stuk minder.

saskiakefie

Re: Beauty Haflinger @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:25

En ik zou graag een filmpje willen zien. Naar mijn idee ben je absoluut niet vriendelijk met je handen. Ik denk dat je nog wel flink kan zagen. Dat ze zich sterk maakt vind ik dan ook niet zo gek. Als jij je niet ontspant, kun je niet verwachten dat je pony dit doet. Ik weet dat 9 van de 10 mensen die paardrijden wel zitten te vriemelen met de teugels, maar ik wil je zeggen dat dit geen enkele zin heeft. Ook hoef je niet zo extreem ver uit het zadel te komen. Dat doe je als je net leert paardrijden in de tweede les. En volgens mij ben jij wel wat verder, aan je post te lezen. Ik zeg dit niet om je te plagen, maar echt om te helpen. Kijk dan eens naar voren, waar die kop zit: boeiend! Ontspanning kan geen dwang zijn. ;)

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:26

Leuke haf! Samen rijden ziet er gezellig uit :)

Je hebt haar opzich netjes aan het lopen. Maar je moet zelf oppassen dat je, je handen niet te breed zet het lijkt
alsof je beauty dan vastzet. Daarnaast je hakken meer uitdrukken.
Je schouders zijn in draf netjes naar achter maar doordat je naar beneden kijkt lijkt het alsof je wat voorover duikt.
Galop gewoon blijven oefenen, steun geven en goed blijven zitten! Succes!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:30

Ik vind je haf érg dun. Probeer wat minder streng te zijn met je handen en kom wat minder overderev uit het zadel ;) Probeer je handen niet zo vast te zetten op je boven been ;) Succes!!

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:32

Dun dat klopt ;) we voeren haar ook extra bij.. Maar het zou mooier zijn als het gras eens ging groeien en ze weer vol werd :)

Bedankt voor jullie commentaar ik ga er zeker aan werken. Dat ik me handen zo breed zet zach ik zelf ook pas op de foto.. Vastzetten doe ik voor mij gevoel niet, toch zal ik daar ook nog eens extra op gaan letten

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:33

fijn beestje, leuk dekje ook ;)
maar houd wel je handen meer bijelkaar en denk
erom dat je je hakken wat meer naar beneden doet,
(ik zou net zoals Saskiakefie een filmpje willen zien)
wees wat minder streng in je hand en dan komt het zeker
goed :)
idd een beetje dun en blijf op je bips zitten ;)
Laatst bijgewerkt door _Lotteke op 26-03-09 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:34

Je komt inderdaad erg ver naar voren uit het zadel..
Je hebt je handen erg breed en laag staan...
Dat zijn zo de enige puntjes die me een beetje opvallen..
Verder ziet het er leuk uit! Leuke haf ook ;)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:34

Enig idee waarom ze zo dun is...? Ik zie namelijk ook weinig spieren, heeft ze een tijdje stil gestaan o.i.d. ?

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:36

Zal kijken of ik binnenkort een filmpje kan laten maken door iemand :)

Levine; Jup ze heeft een tijdje stil gestaan, ivm het slechte weer hebben we weinig kunnen rijden. Normaal staat ze minimaal 1x per week in de kar en rijdt ik haar 2 a 3 keer per week. Helaas afgelopen winter wat minder. Daarnaast komt het ook gewoon omdat ze op de wei moet zoals ik al zei. Ze krijgt nu iig extra zemelen en brokken bijgevoerd.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:43

Hee Linda!
Leuke foto's :D En zo dun is ze nou ook weer niet hoor!
Je moet inderdaad proberen je hadden wat meer te dragen.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:20

hmm..

Op sommige lijkt het net alsof je wat inelkaar zit, je houding.
Ook ben ik het eensm et de andere bokkers dat je je handen laag en breed zet, dit is niet fijn voor je haflinger z'n mond!
Probeer dus je handen boven het zadel te hebben en bedenk voor jezelf dat je 2 bekers water in je handen hebt.

Ook heb je je benen soms te ver naar achteren, probeer goed de lijn van rug, naar heup, van heup tot hak in je hoofd te houden, en vraag desnoods iemand om hulp!

Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:28

ziet er goed uit!

denk eraan je handen bij elkaar te houden en ze iets hoger te dragen.Verder is je houding wel netjes en heb je hem lekker aan het lopen :)

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 22:11

Mijn houding is inderdaad niet zo best, heb net zelf ook nog even oude foto's terug gekeken en zie wel dat ik een stuk slechter ben gaan zitten.. Daar moet ik dus echt op gaan letten!

Bedankt voor de verdere complimentjes en opmerkingen :D

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:16

Ik zou zelf deze foto's niet geplaatst hebben, paardje is mager en helemaal als je denkt dat die wintervacht er ook nog afgaat.
Verder vind ik dat je van wat ik van de foto's zie een erg harde hand hebt, en die foto waar je zegt dat ze zich sterkte maakt dan drukt ze haar rug weg en gaat dan omdat dat met jou erop niet fijn is dan even hard. Echt ga weer lessen en probeer er op te letten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:44

Ik vind het eigenlijk wel mee vallen, ik zie niet echt dat ze hard is met haar handen, wel dat haar pony iets te diep en wat gespannen loopt, maar je kunt niet alles gelijk perfect doen.
Ik zie er ook nette stukken tussen op de foto's en zou proberen haar wat meer met haar neus eruit te rijden en wat sneller met je handen mee te geven, als je haar voor te veel vast houd gaat ze zich ook vast zetten in de rug.

Wbt. te dun, dat vind ik moeilijk te beoordelen op deze foto's, knap dat jullie dat wel zien door een dikke wintervacht en zonder te voelen. Ze is wel aan de dunne kant maar TE dun kan je zo imo niet beoordelen.

Afbeelding

Kijk dit vind ik een mooi plaatje en hier zou ik naar toe gaan werken!

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:52

Ik vind idd ook dat je niet kan oordelen over of het paard nu wel of niet te dun is! je kan dat niet altijd duidelijk aflezen van een foto. Niet altijd gelijk oordelen zonder duidelijk beelt.

Verder moet je meer je hakken uitdrukken, naar mijn idee heb je constand je been er aan is dat is niet prettig.
Hou je handen bij elkaar zo zet je haar vast!
Misschien is het ook een idee om even een check-up te doen van je zadel. verder zou ik ook een chiropaat laten kijken! gewoon alleen even laten kijken of alles nog ok zit!.

succes en verder ziet het plaatje er best leuk uit

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:59

BarendregtF schreef:
Ik vind idd ook dat je niet kan oordelen over of het paard nu wel of niet te dun is! je kan dat niet altijd duidelijk aflezen van een foto. Niet altijd gelijk oordelen zonder duidelijk beelt.

Verder moet je meer je hakken uitdrukken, naar mijn idee heb je constand je been er aan is dat is niet prettig.
Misschien is het ook een idee om even een check-up te doen van je zadel. verder zou ik ook een chiropaat laten kijken! gewoon alleen even laten kijken of alles nog ok zit!.

dat zie je wel aan een foto he ;)
verder zie je op de eerste foto waar de TS naast de pony staat duidelijk de heupen uitsteken en aangezien de pony een dikke wintervacht heeft is het beestje dus nog meer ingevallen als dit.

@ charaz: je zegt dat ze haar handen niet te hard gebruikt maar later zeg je wel dat ze haar handen vastzet, wie spreekt zichzelf nu tegen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:20

Op de laatste foto als ze zich sterk maakt moet je (hoe moeilijk het ook naar gevoel is) LOSSEN!
Dan heeft ze echt iets van "oh oliebol!" want ze heeft helemaal niets meer om tegenaan te trekken. Maar onze reacties is " oh trek jij, trek ik terug" en zo blijf je bezig maar uiteindelijk ben jij de verliezer want je kunt niet op tegen een paard van 400kilo!
Geloof me ik spreek uit ervaring, en heb er veel les over gehad, en het is stukken beter!!

Als ze trekt, laat jij dus los (soms kun je zien aan de gradatie van opeens naar voren vallen, hoe erg ze eigelijk op jou zou hangen en hoe weinig ze op eigen benen lopen! heb het eens met mijn haf gehad, ik liet los en meneer ging bijna struikelen (was toen ook erg in de trugtrek fase)
Dus contact weg! en dan terug aanvoelen, is ze los, neem je weer, aan, of je houdt enkel je buitenteugel heb ik gelezen, vinden ze ook moeilijk om te "hangen en te trekken" hebben ze door dat ze je op die buitenteugel terug kunnen trekken laat je die los, nou je moet je haf dan zien denken!! :D
je kunt ook tegelijk een commando plakken "NEE" als ze trekken en je laat los! neem je aan en ze is los in de kaak en doorlaatbaar, = Braaffff (of jou beloon woordje) eventueel een strijkje met je hand over de hals. ze leren snel die hafjes!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:06

Hee Linda!
Op Blingh weet ik dat je niet zaagt of iets dergelijks, vaak ben je zelfs te lief! Ik heb Beauty jammer genoeg nog nooit irl gezien maar wat ik zo zie is dat ze een dikke wintervacht heeft en zeker niet TE mager.
Probeer als ze zich sterk maakt niet te blijven vasthouden dat wil ze juist graag, lekker loslaten..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:34

sjorsie schreef:
BarendregtF schreef:

dat zie je wel aan een foto he ;)
verder zie je op de eerste foto waar de TS naast de pony staat duidelijk de heupen uitsteken en aangezien de pony een dikke wintervacht heeft is het beestje dus nog meer ingevallen als dit.

@ charaz: je zegt dat ze haar handen niet te hard gebruikt maar later zeg je wel dat ze haar handen vastzet, wie spreekt zichzelf nu tegen.

Ze geeft toch niet aan dat dat te zien is op de foto? Ze geeft het enkel mee als tip dat het misschien een "idee" is om haar pony eens na te laten kijken en het zadel, wat is daar mis mee? Ze geeft niet aan dat het bij voorbaat al niet in orde is :)*

En je kan hard zijn met je handen zonder ze vast te zetten :)*

@TS:Ik vind het een leuke haf, hij/ zij zou voor het mooie wat steviger kunnen, maar daar ben je al goed mee op weg!
De foto die Charz hierboven heeft neergezet vind ik ook het fijnste, probeer van achter naar voor te rijden en losser te worden in je armen en schouders, die lijk je wat vast te houden. Is er niemand die tijdens het rijden langs de kant kan staan om te kijken of je daadwerkelijk ontspant? Heel veel succes!

Edit: typo's

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:43

Wat een leuke pony heb je om te rijden zeg!! Ziet eruit als een lieverd. :j

Op momenten waar ze haar hoofd omhoog doet/zich sterk maakt, zou ik me wat sterker maken door meer bij te drijven, dus tempo maken... Ik weet niet of ze al hard gaat lopen wanneer ze dit doet? Anders is dat een mooie 'afleiding' dat ze harder moet, en dan kan je haar daarna terugpakken.. Niet in een keer het plaatje terugwillen, maar in stappen denk ik.. :)

Daarnaast zou ik inderdaad aan je zit gaan werken, en je handen... Hou ze mooi voor je, doe alsof er een blokje op de schoft ligt waar je handen op rusten en probeer ze daar ongeveer te houden.. Dat zal denk ik ook al schelen..

Verder wil ik niet teveel oordelen over de conditie van het paardje.. Van wat ik van de foto's kan zien is het niet eentje met lekkere reserves, dus ik zou dat even goed in de gaten houden als ik jou was, want in je profiel ziet ze er ook niet uit als een steviger type, als ik het zo mag zeggen :)

Succes, maar vooral veel plezier ermee!!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:55

Heerlijk hoe bokt kan reageren :D
Mensen bedoelen het nooit verkeerd, maar het kan érg hard aankomen zulk 'goedbedoeld commentaar'.

Ik had ook last van dat ik tever uit het zadel kwam met lichtrijden, bovendien heb ik een paard van 1.78m en dus ook érg sterk. Denk dat we dus wel redelijk met dezelfde punten te kampen hebben..
Ik heb sinds kort zitles van een centred riding instructrice, die zei me vóór het rijden even mijn armen los te werken (rondjes naar voren en naar achteren draaien met je armen, schouders draaien, 'vliegen' met je armen) Zodra je erop zit, benen vóór het zadel, even voelen waar je zitbeenknobbels zijn, al hupsend op je zitbeenknobbels wat verder naar voren in je zadel gaan zitten en dán je benen terugleggen en laten hangen. Dan zit je recht. Je navel en borst moeten als het ware 1 lijn zijn (alsof je tegen een plank zit) en tijdens het rijden (vooral tijdens het draven) af en toe even je been van je zadel optillen en naar achteren leggen.
Klinkt allemaal een beetje vreemd, maar het hélpt echt!

Wb het sterk zijn, zodra je zelf fijn zit kun je je handen en benen ook stiller houden. Je paard zal dan al wat rustiger worden aan de voorkant. Sterk worden en terugtrekken heeft geen zin, naar voren zodat ze niet op je handen kunnen hangen. Veel voltes, bochten etc om haar lekker door de kaak te krijgen en zodra ze iets nageeft van voren ook zelf loslaten.

Toen ik net begon met mjin huidige instructice (ik heb er 3, een voor dressuurles, een voor springles en die voor zitles :P ) zei ze we beginnen nu met 2 boodschappentassen vol (zoveel had ik in mijn handen) maar zodra die meer, makkelijker en fijner na begon te geven werd dat steeds minder, nu heb ik slechts nog contact en absoluut geen boodschappen meer in mijn hand!

Ik vind de foto's er absoluut niet slecht uitzien, er zijn nog punten om aan te werken maar die weet je. Als we het allemaal al konden, dan was het saai geweest toch ;)
Heel veel succes nog met je haffie :D

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 17:39

Ik wil even voorop stelen dat ze niet TE dun is.. Ik kan haar ribben niet voelen ze is idd wat magerder geworden als ze is geweest maar daar werken we aan zoals ik al eerder heb gezecht.

Verder bedankt voor de tips dar kan ik wwaar mee.

Wat betreft iemand langs de kant te laten kijken, wordt lastig. Roxtemp die de foto's heeft gemaakt heeft me nog even bevestigd dat ik niet aan het zagen was. Dus dat is iig niet waar.

En Blingh kom maar eens kijken ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:02

sjorsie schreef:

Vastzetten en te hard gebruiken is imo iets heel anders.

Vastzetten bedoel ik mee te kort van voren houden, te hard gebruiken is imo zagen en ruw ermee zijn.
Beetje aardiger kan ook wel hoor ;)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:29

Kleine tip om te voorkomen (en aan te voelen) dat je je handen te breed en te laag zet: maak een bruggetje van je teugels. Dus neem het verlengde van je rechterteugel erbij in je linkerhand en visa versa. Is in het begin heel raar rijden want elke keer als je je hand breed en/of laag wilt plaatsen kom je jezelf tegen. En inderdaad niet te ver uit het zadel komen, hiermee verlies je je eigen balans en daarmee verstoor je ook de balans van je pony. Veel plezier en succes met je pony!!