Ik hrb sinds enige tijd moeite om mijn paard nageeflijk te houden in de overgang stap/halt en draf/halt. Hij komt dan sterk tegen mijn hand en wil niet nageven. Ik probeer dan met been geven en ophoudingen om hem na te laten geven, dit lukt uiteindelijk wel. De eerste paar keren rijd ik vaak meteen weer voorwaarts en probeer het dan opnieuw. Als ik het een aantal keer heb geoefend, wordt het beter en uiteindelijk blijft hij mooi nageeflijk in de overgang maar nog wel wat zwaar op de hand tijdens het halthouden. ik ga dan soms ook achterwaarts en dat gaat goed.
Het voorwaarts gaan in stap, draf of galop gaat wel goed en hij blijft dan ook nageeflijk. Wanneer ik de volgende keer met dressuurrijden dit oefen, begint dit hierboven beschreven proces weer van voren af aan, m.a.w. hij is in het begin weer erg tegen de hand bij de overgang naar halt. Ik doe dit pas als hij goed los is, meestal na een half uur rijden.
In het overige rijden kan ik hem mooi los en op lengte rijden, wat ik voornamelijk doe is veel linksom-rechtsom wenden, overgangen, schakelen in draf, voltes sluiten en (wijkend) openen, schoudervoor draf en galop. Ik start (soms) dresuurwedstrijden op L2 niveau.
Zijn er mensen met tips hoe ik dit kan verbeteren, heb nu het gevoel steeds weer opnieuw te beginnen wat betreft het halthouden. Ik rijd 2-3 x per week dressuur, overige dagen spring ik, men ik, rij ik buiten en 1 x per week vrij of longeren(met bijzet). Mijn paard is 10 jaar oud, ik rijd hem nu 6 jaar. Tot enkele maanden geleden altijd min of meer probleemloos in de overgang naar het halt.
Ik denk dat je niet zo verkeerd bezig bent! Alleen dat achterwaards gaan waneer ze zwaar word zou ik achterwegen laten Inderdaad zorgen dat ze meer van achteren komt tijdens een overgang door veel te oefenen met tempo wisselingen, en zorgen dat ze voorwaards blijft in de ovengang zelf. Ik rijd ze altijd gelijk weer voorwaards als ze zwaar worden en probeer het daarna gelijk weer opnieuw.
Maar vaak zie je dit soort problemen, bij slordig gereden overgangen, bij een paard die te weing van achteren komt en teveel op de voorhand remt.
Succes
DiamondHorse
Geplaatst: 25-03-09 15:01
Ik zou proberen meer schijn overgangen te gaan maken om hem alert te houden en probeer ongeacht wat hij doet je hand "voor" te houden en ook in het terug rijden "voorwaarts" houden, dat je hem als het ware opsluit vanuit je zit!