Teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:02

Mijn paard die ik nu 3 jaar heb, is sinds een aantal weken teugelkreupel. Hij heeft dit hiervoor nooit gedaan, maar sinds ik ben begonnen met lessen, heb ik dit probleem. Hij doet het alleen in draf en alleen in de wendingen, niet op rechte stukken. Mijn instructrice is heel erg van voorwaarts, naar je hand toe rijden. Goed dus lijkt mij. Het rare is dat ik vaak lees dat teugelkreupel komt omdat een paard niet goed genoeg van achter naar voren, voorwaarts wordt gereden. Maar juist sinds ik les, zijn we hier mee bezig. Als ik hem wat langer en laag rijdt, is het minder of weg. Ik heb er ook niet elke dag last van. Met les moet ik de teugel wel goed op maat nemen. Mijn instructrice zegt, je hebt hem al 3 jaar lang en laag gereden, hij moet nu toch wat opgepakt worden. Alleen dan krijg ik dus dat teugelkreupelen.

Ik weet dat het een rijtechnisch probleem is en bij mij ligt. Alleen, hoe los ik het op? Ik probeer al gelijke druk op twee teugels, ontspannen in mijn hand, voorwaarts rijden, van achter naar voren. Maar dit helpt dus niet. Iemand tips?

Dressuurgek

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:12

Loopt ie op allebei de handen teugelkreupel of bijv. alleen linksom?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:16

nou das een goeie, ik moet je eerlijk vertellen dat ik daar eigenlijk niet op gelet heb :o hij doet het in ieder geval rechtsom. De linkerteugel houdt hij vast. Ik probeer deze wel te ontspannen en dmv het rijden van contrastelling dat hij deze los laat. Ik zal eens opletten of het op beide handen is.

Verder is het ook zo dat mijn paard niet helemaal rechtgericht is. Ook hier ben ik wel mee bezig, maar vind dit niet makkelijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:18

Laat hem anders een keer nakijken door een fysio. Misschien kan die je helpen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:22

al gebeurd. De fysio/osteo komt zowieso 2x per jaar en zij is net vorige week geweest. Hierna heeft hij 5 dagen stil gestaan, zaterdag heb ik hem voor het eerst weer opgepakt. Rug is nog nooit zo goed geweest vertelde ze.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:34

Ik zou het zeker in de gaten houden en toch een keer een dierenarts raadplegen. Hij heeft duidelijk ergens last van anders doet hij dit niet.

Of is ergens anders gaan lessen. Kijken wat een ander ervan zegt. Heeft de fysio hem ook zien lopen? Zij of hij moet je ook tips kunnen geven hoe je dit moet oplossen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:37

Kan vanuit de rug komen. Mijn paard ging teugelkreupel lopen door een niet goed passend zadel. Op het moment dat ik hem wat ronder in ging stellen liep hij linksvoor korter dan rechtsvoor.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:44

Bedankt voor de reacties tot nu toe. De fysio heeft hem ook zien lopen inderdaad. Ik denk persoonlijk niet dat hij ergens last van heeft, maar dat het rijtechnisch is. Zadel is in orde. Als ik zadelmaker mag geloven tenminste en rug is ook in orde. Ik denk echt dat het bij mij ligt helaas.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:05

barbara28 schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe. De fysio heeft hem ook zien lopen inderdaad. Ik denk persoonlijk niet dat hij ergens last van heeft, maar dat het rijtechnisch is. Zadel is in orde. Als ik zadelmaker mag geloven tenminste en rug is ook in orde. Ik denk echt dat het bij mij ligt helaas.

Ik denk dat het in dit geval verstandig is om eens les te nemen van iemand anders en kijken wat er dan gebeurt. Van lessen moeten jij en je paard juist beter worden en niet slechter ;) Het kan zijn dat je instructrice het super goed bedoeld maar dat het gewoon niet de juiste manier is. Succes ermee!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 08:08

iemand nog rijtechnische tips?

xxxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:35

Nou mijn paard liep ook teugelkreupel.. En neit omdat hij last van zijn rug had, maar omdat hij gewoon harstikke slim is.

Nu denken jullie vast van, hoe weet je dat nou misschien had hij echt wel iets, maar dat was ec niet zo..

want toen die het de eerste keer deed schrok ik me dood, ik snel eraf afspuiten op de verharde weg laten draven, was niks meer aan de hand.. Naja DA geweest enzo, kon niks vinden.. en t ging ook niet over..
Dus oude eigenaar gebeld of die iets wist, en die begon meteen te lachen van.. oooh doet hij t weer?
Gewoon doorrijden en niks van aantrekken, gaat vanzelf over..
En dat deed ik dus, toen had hij door dat t geen zin had omdat hij evengoed aan het werk moest en was het over.

maar laatst ging mijn zusje er even opzitten en toen probeerde die het weer, dus hij blijft t steeds uitproberen en zodra die door heb dat t geen zin heeft is het over. :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 08:43

Bedankt voor je tip, maar ik geloof niet zo dat het uitproberen is, of om onder het werk uit te komen. Ik denk dat het een fout van de ruiter is (van mij dus in dit geval) Ik stop ook nooit, dus hij weet dat het geen zin heeft, wat ik altijd maar probeer is om voorwaartser te rijden en mijn handen iets te ontspannen, ik heb het idee dat ik misschien iets te veel druk zet dan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:00

wsl ontspan je dan te weinig of te laat.
Aangezien je nu veel meer voorwaarts moet gaan rijden, is het logisch dat je paard dat nu ook veel meer voelt, dan eerder het geval was.
De houding van je handen en armen moet je ook eens extra op letten. Niet je hand naar je been trekken. Met stelling je hand van de hals en niet naar je toe.Duimen omhoog, pinken naar de mond gericht, polsen licht naar buiten etc etc.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:06

Dit is precies hoe ik met lessen ook moet doen, in de wendingen hand van de hals met constante verbinding, (ik had nogal de neiging om in de wending heen en weer te halen zeg maar). Ik denk dat het probleem hem inderdaad zit in het te laat ontspannen. Op een of andere manier heb ik er met een iets langere teugel geen moeite mee, maar met teugels kort, ben ik steeds net iets te laat met ontspannen als hij los laat. Ik zal eens heel goed op gaan letten of ik genoeg naar mijn hand toe rijd en op tijd ontspan.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:07

Je zegt zelf dat je je paard eerst altijd laag en diep reed, als je der oppakt gaat hij teugelmank lopen.

Wel dat heeft die van mij ook een tijd gedaan, besef nu eigenlijk pas dat ze dit al meer als een jaar ofzo niet meer doet :o.
Als je weet dat rug en zadel in orde is, vrees ik toch dat je hetzelfde hebt als mij en xxxmaritxx, mijn paard heeft voor ik erop reed en het eerste jaar bij mij ook altijd gewoon diep heel ontspannen mogen lopen, nu is ze nogal aan de luie kant en als ik haar ging oppakken, ging ze dus 'express' teugelmank lopen op de hoop dat ik weer mee zou geven, heb ik in het begin dus wel gedaan want wist ook niet goed waarvan het kwam enzo, maar mn trainer en ik hebben dus gemerkt dat het bij haar gewoon gemakzucht was :Y) , toen heb ik haar daar een beetje doorheen proberen te rijden (dat in combinatie met regelmatig terug wat diep omdat ze dit ook deed omdat ze het er nog moeilijk mee had) en toen is het eignelijk vrij snel terug over gegaan.

Veel succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:10

Ik denk dat je betrer een stapje terug kan doen.
Je veranderingen minder dratisch aanpakken.
Laat de teugels maar ets langer bijv, maar rij wel actief. Jij moet ook wennen aan het meer voorwaarts rijden.

_Azra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:15

Beetje offtopice.
Misschien erg stomme vraag.. :o

Hoe kan je zien dat een paard teugel kreupel is?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:24

je ziet het niet, tenminste als je er op zit niet, maar ik voel het. niet zo moeilijk. Om te zien langs de kant, ziet het er gewoon als elke onregelmatigheid uit.

Ik voel dat het teugelkreupel is, omdat bijvoorbeeld, aan de longeerlijn nergens last van, in het bos, nergens last van, rechte stukken ook geen probleem. Echt in de wendingen. Laat je de teugels los, niets aan de hand..

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:03

kan het geen protest zijn tegen het werk?
wij hadden een paard op de manege waar ik jaren geleden reed, met beginners liep die goed maar zodra er iemand op ging zitten die een beetje kon rijden ging hij gewoon zo lopen.
succes met je paardje in ieder geval
Dressuurgek schreef:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:18

joyce_socks schreef:
kan het geen protest zijn tegen het werk?
wij hadden een paard op de manege waar ik jaren geleden reed, met beginners liep die goed maar zodra er iemand op ging zitten die een beetje kon rijden ging hij gewoon zo lopen.
succes met je paardje in ieder geval
Dressuurgek schreef:

In veel gevallen geeft dat aan dat zo'n dier lichamelijke problemen heeft.
Een ruiter die meer vraagt kan er voor zorgen dat het dier juist meer last krijgt, zeker manegepaarden zijn lichamelijk niet altijd de beste. Vind het vervelend om te lezen dat het te makkelijk wordt afgeschoven op paarden die niet willen... Gelukkig denkt de ts er anders over.
Als een paard niet wil werken, moet je jezelf eens gaan afvragen wat je verkeerd doet. Mijn ervaring is dat de meeste paarden het leuk vinden, mits de ruiter vriendelijk en eerlijk rijdt.

xxxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:38

[/quote]

In veel gevallen geeft dat aan dat zo'n dier lichamelijke problemen heeft.
Een ruiter die meer vraagt kan er voor zorgen dat het dier juist meer last krijgt, zeker manegepaarden zijn lichamelijk niet altijd de beste. Vind het vervelend om te lezen dat het te makkelijk wordt afgeschoven op paarden die niet willen... Gelukkig denkt de ts er anders over.
Als een paard niet wil werken, moet je jezelf eens gaan afvragen wat je verkeerd doet. Mijn ervaring is dat de meeste paarden het leuk vinden, mits de ruiter vriendelijk en eerlijk rijdt.[/quote]

Ik schuif het daar niet op af, maar sommige paarden zijn gewoon heel slim, en het is niet zo dat hij niet wil werken, want hij is actief zat! als het hem maar niet te zwaar word. De meeste paarden lopen gewoon liever aan een lange teugel, dan over de rug nageefelijk.
Het is dus niet "afschuiven". Maar als een paard niet goed loopt heeft dat gewoon niet altijd iets te maken met lichamelijke problemen. Daar hebben wij ook echt wel aan gedacht! Maar als de DA & fysio niks kan vinden, ga je toch verder kijken. En toen hebben w eeven doorgezet en was alles over..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:43

Mijn paardje heeft dat ook gehad, en die bleek gewoon hartstikke scheef te
zijn en door haar scheefheid werd ze kreupel. Nu heb ik iemand die heel erg bezig
is met het rechtrichten en daar is het probleem al een heel stuk minder van geworden :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:45

xxxmaritxx schreef:
Ik schuif het daar niet op af, maar sommige paarden zijn gewoon heel slim, en het is niet zo dat hij niet wil werken, want hij is actief zat! als het hem maar niet te zwaar word. De meeste paarden lopen gewoon liever aan een lange teugel, dan over de rug nageefelijk.
Het is dus niet "afschuiven". Maar als een paard niet goed loopt heeft dat gewoon niet altijd iets te maken met lichamelijke problemen. Daar hebben wij ook echt wel aan gedacht! Maar als de DA & fysio niks kan vinden, ga je toch verder kijken. En toen hebben w eeven doorgezet en was alles over..

Was ook niet (direct) voor jouw bedoeld.
Ik geloof gewoon niet zo in onder het werk uit komen als de ruiter correct rijdt...
Heb ook gezien dat paarden gewoon sterker werden en het daardoor werd opgelost...dan lijkt het ook aanstellen.
Als je er voor zorgt dat ze lichamelijk niets hebben en regelmatig onder goede begeleiding rijdt, dan is het iig imo niet zo erg om door te rijden ;)

_Azra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:52

Ik snap nog steeds niet helemaal hoe je het nou kan ''zien''/''voelen''

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:53

het was maar een suggestie, ik zeg niet dat jou paard niet wil werken maar misschien kon het een oorzaak zijn, juist omdat je nu met de lessen daarmee bezig bent en het nu komt opzetten.