Teveel op de buitenteugel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Teveel op de buitenteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 09:14

Heei,

Ik ben eigenlijk altijd bezig om mijn merrie van de binnenteugel af te rijden, dus regelmatig mijn binnenhand ontspannen en iets naar voren zetten, maar wel stelling, impuls, ontspanning en tact bewaren.

Dit ging eigenlijk heel erg goed, alleen nu heb ik het idee dat ze linksom te veel op de buitenteugel loopt, ik krijg haar namelijk niet meer in een mooie volte en ik heb ook moeite om vanaf de linkerhand haar nu van de hoefslag af te rijden. Ben bewust op de binnen hoefslag gaan rijden, maar als ik dan een volte wil maken gaat ze eerst wijkend richting de hoefslag en draait dan pas af.

Heb verschillende dingen geprobeerd, maar het gaat niet fijn. Heb geprobeerd geen binnenbeen er bij te houden, geprobeerd meer buiten been er aan, met mijn buiten hand weg sturen (wat eerst heel fijn ging!) enige wat een klein beetje helpt is als ik de binnen (in dit geval dus linker) teugel er iets bij pak, maar soms nog loopt ze eerst 3 passen door voordat ik haar de bocht om krijg.

Dit is echt iets van de laatste week en is heel langzaam op komen zetten, in het begin merkte ik het heel af en toe en nu eigenlijk vrijwel de hele tijd.

De rechthand gaat ze wel heel fijn en ook het omstellen is eigenlijk geen probleem. Grote en kleine achten en dan het omstellen gaat heel goed, alleen dan de linker volte op breekt ze iets uit. Maakt niet uit of ik mijn buiten been en teugel er nou wel of niet bij heb en of ik nou wel of geen binnenbeen er aan houd.

Verder kan ik niets vinden in haar rug ofzo, ze buigt beide kanten net zo fijn en goed en ik dacht eerst aan spierpijn, maar na een dagje longeren en stil staan, verminderd het niet. Ik rij heel erg veel figuren, schakel constant tussen de verschillende gangen en in de zelfde gang. Zet haar regelmatig eens een pasje opzij. Af en toe meer en minder stelling vragen, en ook wel eens contrastelling. (owja, als ik op de linkerhand rij en rij rechterstelling en buiging, krijg ik haar wel op de volte (wijkend) en loopt ze niet eerst 3 passen door, als ik op de rechterhand contrastelling en buiging rijd, loopt ze wél weer die 3 passen door)

Het is dus echt het afwenden, eenmaal op de volte krijg ik haar mooi rond en breekt ze niet meer uit, tenzij ik eerst een stukje recht ga en dan weer verder ga met mijn volte. Ook is het niet het probleem van aan de rand plakken, want eenmaal op de volte blijft ze daar, ook als ik over de hoefslag heen ga. Ik denk ook niet dat het protest is, want haar protest uit zich meer in flink bokken en steigeren. Daarom wil ik haar ook liever niet een keer doorpakken, maar het rustiger oplossen. Want als ik haar een keer doorpak, krijg ik dus sowieso 100% zeker flink protest en ik kan je zeggen dat het vaak niet fijn is als ze bokkend en steigerend onder je door gaat. Die keer krijg ik haar dan ook niet fijn meer aan het lopen en rent steeds onder me uit. Dus dat is echt geen eerste optie.

Weet iemand hoe het komt dat ze zo doet en eigenlijk nog beter, hoe ik het kan oplossen?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:57

klinkt alsof je paard niet goed wil buigen om je linkerbeen.
Wat je kan proberen is om in de hoeken je paard steeds de hoek in te drukken met je binnebeen, naar je buitenteugel toe waarbij je je hand/ arm echt naast je lichaam houd. Dus de teugel niet tegen de hals aanleggen, maar iets er vanaf. Je geeft eigenlijk hiermee het punt al aan wanneer het dan wel goed gaat:

Citaat:
(owja, als ik op de linkerhand rij en rij rechterstelling en buiging, krijg ik haar wel op de volte (wijkend) en loopt ze niet eerst 3 passen door

Door je paard in contra te zetten, zet je je hand (rechts) wat naar buiten en moet je paard erop nageven. Je paard gooit zo te horen graag het gewicht op het linkervoorbeen en buigt niet voldoende om je linkerbeen. Vandaar mijn advies door de hoeken te rijden en echt te laten buigen om je linkerbeen, paard niet laten versnellen, maar laten reageren op eenzijdige druk van je linkerbeen. Ook op de volte juist rechterteugel hetzelfde houden als dat je dan door de hoeken zou rijden, zoals hierboven beschreven. Wanneer het paard nageeft, doe jij hetzelfde, maar niet losgooien. Probeer daarmee het paard de hals te laten stretchen, zodat ie losser wordt op je rechterteugel.

Verder kan het ook helpen om goed naar voor te rijden en dat lichtjes opvangen, daardoor krijg je weer gelijke druk op 2 teugels.
Hopelijk heb je er wat aan en anders heeft een andere bokker misschien nog goed advies. Succes in elk geval!

Kelly_Taco

Re: Teveel op de buitenteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:01

@klomp, bedoel je niet het rechtervoorbeen?
Een paard wat aan de hoefslag blijft plakken loopt imo vaak juist over de buitenschouder weg.
Als zij zegt dat ze het met rechterstelling wel voor elkaar krijgt betekend dit dat ze op dat moment wel de schouder erbij heeft en dus wel kan wenden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:04

Kelly_Taco: ach ja...zit weer te mutsen, je hebt gelijk! Gaat ook niet hè bokken en werken tegelijk!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:07

Kelly_Taco schreef:
@klomp, bedoel je niet het rechtervoorbeen?
Een paard wat aan de hoefslag blijft plakken loopt imo vaak juist over de buitenschouder weg.
Als zij zegt dat ze het met rechterstelling wel voor elkaar krijgt betekend dit dat ze op dat moment wel de schouder erbij heeft en dus wel kan wenden.

Zo denk ik er ook over eigenlijk :o door de contrastelling te pakken krijg je meer contact op links en dus gelijker op 2 teugels

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:19

Hoeken in rijden is sowieso geen optie, want verder de hoeken in gaat niet lukken. Dat gaat namelijk heel goed! Ook stelling buiging gaat gewoon goed en ze reageerd ook heel goed op binnenbeen en enkele (zijwaartse) druk. SB voor linkerbeen gaat heel goed en rechterbeen ook, net als wijken en travers gaat voor beide benen goed met juiste stelling en buiging en goed op het juiste aantal sporen.

Met de contrastelling krijg ik haar ook alleen weg dmv wijken, dus niet een gewone volte in contrastelling, want dan loopt ze ook eerst 3 passen door.

Wat ok niet lukt is sb voor linkerbeen en dan de volte inzetten dan breekt ze wel echt uit over de schouder en ik heb geleerd dat op te vangen dmv buitenteugel tegen de hals aan leggen en opsluiten, maar dan loopt ze juist nog meer weg en laat ik haar buigen om het linkerbeen, doet ze een prima sb maar absoluut geen volte die ik dan wel wil.

Dus hoe zou ik dan de schouder meer of anders kunnen begrensen zodat ze wel gelijk de volte op draait? Ik moet wel zeggen dat ik niet echt het gevoel heb dat ze over de buitenschouder weg valt, tenzij ik het via sb probeer dan valt ze wel over de buiten schouder weg.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:19

En als je gelijk met 2 handen naar binnen stuurt..lukt het dan ook niet? Op welke teugel heb je het meeste druk op het moment dat je de volte ingaat? Wordt je zelf naar binnen of naar buiten gezet in het zadel?
Ik zou eens proberen om je buitenteugel niet tegen de hals te leggen (normaal natuurlijk wel), maar dat je je hand iets verder van de hals ernaast zet en dan begrenzen, buitenbeen erbij.

Pff...lastig hoor als je niet kan zien wat er gebeurt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 17:41

2 teugels te gelijk naar binnen sturen heb ik nog niet geprobeerd, dus weet zo niet of dat wel lukt.
Op het moment dat ik de volte op draai heb ik meer druk op de buitenteugel, eigenlijk altijd in de wending omdat ik geleerd heb op 2 teugels te rijden en in de wending meer op de buiten teugel. Ik wordt zelf meer naar binnen gezet op het moment dat ik de volte op stuur.

Zal eens proberen wat ze doet met 2 teugels te gelijk sturen en wat ze doet als ik mijn buiten teugel van de hals af haal, kijken hoe ze dan reageerd. :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:39

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:42

Quir schreef:
Hoeken in rijden is sowieso geen optie, want verder de hoeken in gaat niet lukken. Dat gaat namelijk heel goed! Ook stelling buiging gaat gewoon goed en ze reageerd ook heel goed op binnenbeen en enkele (zijwaartse) druk. SB voor linkerbeen gaat heel goed en rechterbeen ook, net als wijken en travers gaat voor beide benen goed met juiste stelling en buiging en goed op het juiste aantal sporen.

Met de contrastelling krijg ik haar ook alleen weg dmv wijken, dus niet een gewone volte in contrastelling, want dan loopt ze ook eerst 3 passen door.

Wat ok niet lukt is sb voor linkerbeen en dan de volte inzetten dan breekt ze wel echt uit over de schouder en ik heb geleerd dat op te vangen dmv buitenteugel tegen de hals aan leggen en opsluiten, maar dan loopt ze juist nog meer weg en laat ik haar buigen om het linkerbeen, doet ze een prima sb maar absoluut geen volte die ik dan wel wil.

Dus hoe zou ik dan de schouder meer of anders kunnen begrensen zodat ze wel gelijk de volte op draait? Ik moet wel zeggen dat ik niet echt het gevoel heb dat ze over de buitenschouder weg valt, tenzij ik het via sb probeer dan valt ze wel over de buiten schouder weg.

Ik ben van mening dat je paard de oefeningen niet goed kan uitvoeren zoals het hoort, zoals je hierboven omschrijft dat je sb en travers goed lukt op beide kanten.
Ik denk toch namelijk dat je ongelijkmatige aanleuning hebt.
Kun je me dat eerst beamen? Ik denk namelijk dat je meer rechts hebt als links als je rechtuitrijdt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:43

Ben je ook bezig met rechtrichten? Aan de hand hiervan kan ik je misschien wat meer uitleggen waarom ik je dat vraag.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 15:37

Op de rechte lijn, zowel over de hoefslag, over de middenlijn als over de diagonaal heb ik evenveel druk op de linker teugel als op de rechter teugel en ook evenveel druk op beide benen (dus niet één been meer druk om haar recht te houden). Ze loopt dan ook recht op een rechte lijn. Dus geen dronken paard/ruiter en ik hoef niet op sommige momenten te herstellen door meer druk op mijn benen of teugels.

Dus ik denk dat de aanleuning wel nagenoegen gelijk is, ik ben ook veel bezig met rechtrichten.

Verander dan ook constant van hand, oa doormiddel van kleine en grote achten, door kleine en grote s. Ook regelmatig op A of C afwenden en dan vanuit de middellijn voltes 10m om en om links/rechtsom en op de middellijn rechtstellen en weer om stellen.
Ook rij ik vrijwel niet langer dan een halve hoefslag op de hoefslag.

Ik denk zelf nu ik er meer over nadenk, dat ze denkt dat ze sb moet lopen, omdat als ik haar de volte op wil sturen ze dan toch vrij goed sb doet en als ik dan iets meer de binnenteugel er bij pak of mijn buitenbeen komt ze wel naar binnen, eenmaal op de volte blijft ze netjes op de volte ook als we op de hoefslag komen. Alleen als ik haar tussentijds recht stel pakt ze toch weer die 3 extra passen met inzetten van de volte. Op de rechterhand doet ze dit echt helemaal niet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:35

Het kan zijn dat je dan teveel stelling hebt met inzetten van voltes (ik ga ervan uit dat je rechtgericht de volte inzet he!) ik zou zeggen, hou je paard zo recht mogelijk via buitenteugel en probeer eens de volte in te zetten via buitenteugel dus door ophouding te maken voordat je volte in zet en dan te blijven begrenzen. Niet tever begrenzen zodat je paard buitenstelling krijgt en op linkerschouder valt. Dus de middenmoot proberen te zoeken en paard ook blijven begrenzen met je buitenbeen. Draai zelf met je bovenlijf wat mee naar binnen en kijk zelf ook naar middden van volte. Het kan namelijk zijn dat je zelf teveel gewicht op buitenkant zet en dan kan paard dus ook weglopen over buitenschouder.

als je rechtuit rijdt kun je je paard laten nageven op zowel binnen teugel als buiten teugel? Zo ja dan moet je dat ook eens proberen met inzet van voltes.

En ik zou sb rijden voortaan vanuit voltes en niet gelijk vanuit een hoek!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:41

Waar is je gewicht als je wendt? Het kan zijn dat je je gewicht te veel buitenzet zodat het paard niet af kan draaien. Gewoon even iemand mee laten kijken als je rijd....

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:41

sorry, zie dat Bets dat ook al aandraagt!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:56

ga voor jou gevoel heeel overdreven naar binnen zitte

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 10:31

Paardje gaat weer super rond! Ze draait weer op het juiste moment af wanneer ik het vraag.
Ik heb eigenlijk niet heel veel anders gedaan dan anders, alleen iets meer mijn buiten hand naar voren gezet inplaats van opsluiten om de buitenschouder te begrensen.